Kitten "bijt", apart gedrag.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Kitten "bijt", apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:42

Ik heb een kitten van nu 4 maanden, hij is met de hand opgevoed vanwege
een overleden moeder.

Nu heeft hij naar mijn idee nogal een aparte manier van doen. Als die
z'n bui heeft, neemt hij een sprong, hangt als een aap aan mn arm (met 4 poten om m'n arm heen)
en begint dan in m'n arm te bijten. Niet om een agressieve manier...maar het kan toch best pijn doen Haha!

Omdat ik niet weet of dit kitten gedrag is, of iets wat hij heeft gemist in z'n opvoeding
vind ik het moeilijk om hem op een passende manier te straffen.

Weet iemand wat dit bijt-gedrag inhoud?

bromfiets

Re: Kitten "bijt", apart gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:45

Dat is jachtgedrag Haha! Meestal gaan ze dan ook trappelen met hun achterpootjes, normaal gesproken doden ze hiermee hun prooi.

Afstraffen/afschrikken kun je met je stem doen of met een plotselinge beweging Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:46

idd, dit is wel echt speel/jacht gedrag Ja

je kan in het spel meegaan maar pas wel op dat het wel spel moet blijven en dat hij goed leert wat wel en niet mag
hij mag het inprincipe alleen doen als je hem uitdaagt
wil je er vanaf dan idd even laten schrikken, werkt vaak het beste

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:56

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:59

Hahaha fouttt dat filmpje Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:59

Dat doet mijn kat heel soms ook. En daarna gaat mevrouw heel hard spinnen en heel lief kijken, net als die kat uit Shrek... Ik weet eigenlijk ook niet echt wat ik er mee moet... Lachen

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:05

Zou het kunnen dat Guus de grens niet zo goed weet omdat hij in principe geen kattenopvoeding heeft gehad?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:20

nee hoor, dat doet zo ongeveer elke kat die normaal kan bewegen Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:24

Geef die katten en tennisbal.
Die kunnen ze weg slaan en achterna rennen, vast pakken en in bijten..

Is normaal gedrag hoor, een katachtige is natuurlijk een jachtdier..

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:38

Een balletje heeft hij al waar die graag tegen aan mept Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:39

Vende schreef:
Een balletje heeft hij al waar die graag tegen aan mept Haha!

Maar een tennisbal kunnen ze beter vast pakken omdat deze een viltlaag hebben en wat groter zijn..
Kleine balletjes vinden ze hier maar heel even leuk, daarna verdwijnen ze onder de kasten..
Was maar een tip!!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 22:26

Ik zeg toch ook niks? Scheve mond

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:35

Vende schreef:
Ik zeg toch ook niks? Scheve mond

Ben ook niet boos hoor Haha!
Staat alleen wat onhandig zie ik nu..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:03

Citaat:
Zou het kunnen dat Guus de grens niet zo goed weet omdat hij in principe geen kattenopvoeding heeft gehad?

ja ook....
het is niet voor niks dat men aanraadt kittens tot 13 weken bij hun moeder en nestgenootjes te laten omdat ze dan de nidige opvoeding genieten. Helaas voor jou heeft hij dat dus niet gekregen en zul je zelf wat aan opvoeding moeten gaan doen. Als hij zo stout is leidt hem dan af en gooi een balletje door de kamer zodat hij niet meer aan je arm gaat hangen.
Of grijp m in zn nekvel op de momenten dat hij het wel doet en zet hem weg.

Mijn kitje van nu ruim 5 maanden bijt ook in mn arm, maar ze weet heel goed dat als ze hard bijt ik haar ook even zal 'bijten' door dr flink beet te pakken. Ze is wel bij mamma gebleven maar het is ook gewoon speels kittengedrag, ze proberen het toch uit en kijken waar de grens ligt, vaak gaat ze na zo'n bijtje me gauw lief wassen.... de stinkerd...! Clown

Lijkt me wel handig om zn nageltjes af en toe eens te knippen zodat het scherpe puntje er af is en jouw krassen niet zo groot worden Haha!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:05

Die van ons heeft dat de 1e 1,5 jaar ook gedaan. Wij pakten strafden hem gewoon af. Nu is de speelsheid er af en doet hij het ook neit meer

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:06

Dit doet één van mijn katjes ook, is nu een half jaar. Maar eigenlijk hebben al mijn katten dat gedaan, is heel normaal speelgedrag toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:07

Die van mij doet het nog steeds af en toe. Als hij zijn dolle bui heeft Haha!
Ik laat hem. Het is natuurlijk gedrag en eigenlijk vind ik het wel grappig.
Hij bijt en krabt verder nooit, alleen als hij zo'n wild moment heeft denkt hij wat minder na. Als het echt pijn doet brul ik wel en dat helpt dan ook.
Ik heb hem in het begin elke keer in zijn nekvel gepakt en op de grond gezet. Of bij de krabpaal.

Als de mijne nu zo'n bui heeft en ik brul rent hij ook meteen naar de krabpaal om daar ondersteboven in te gaan hangen Haha!
Hij is overigens 1,5.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:09

Mijn je-weet-wel kat die ook veel te vroeg bij zijn moeder weg is gehaald doet dit ook en is inmiddels 4 jaar.

Het begon spelenderwijs. Totdat het echt pijn begon te doen(bloeden), hij is 3 melktanden verloren terwijl hij mij beet.
Toen zijn gewone tanden doorgroeide was ik er klaar mee. Maar hoe harder ik hem eraf wou hebben hoe agresiever hij werdt. Gezicht blazen hielp niks, werd hij alleen maar kwaad.

En hij deed het ook vaak uit het niets... stond ik buiten te wachten en de kat liep langs, even aaien en zo uit het niets viel hij aan om al grommende niet weer los te laten. Stond ik daar als een bezetene rond te zwaaien met die kat aan mijn arm..

Dus lang verhaal kort..... als kitten kan het nog wel, maar zou het wel tijdig afleren voor als hij echt groot is.

Deze gaat trouwens ook in mijn benen hangen als hij niet bij mijn arm kan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:39

@ smokey: dat is inderdaad al niet meer zo leuk zeg...

Maargoed, het 'bijtgedrag' is wel gewoon normaal voor een kat. Als ie in je arm hangt, gewoon eventjes heel luid en hoog gillen, zodat hij schrikt en daardoor ook meteen lost (vergelijk het met een pup die hetzelfde bijtgedrag vertoont. Door eventjes te gillen schrikt hij, waardoor hij uiteindelijk doorkrijgt wanneer hij te hard bijt). Zeker niet gaan terugtrekken met je arm, dat heeft vaak enkel het omgekeerde effect...

Zorgt er verder ook gewoon voor dat je kat genoeg bezigheid kan hebben (zoals het balletjes dat je al hebt). Onze kater, die op twee weken ook zijn moeder verloren is en met de fles opgevoed is, zijn favoriete speeltje is het gele kleine kindersurprise-balletje... Het rolt super, vliegt alle kanten uit én hij kan er stoer mee rondparaderen (neemt het gewoon in zijn mond).

Normaal moet dat wel lukken Clown, al onze katten zijn zo opgevoed, en geen van onze katten gebruikt zijn nagels nog. Als ze met onze handen/vingers beginnen te spelen, doen ze dat altijd met ingetrokken nagels.

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:44

Dit is normaal hoor, en idd met de bijhorende trappelende achterpootjes Haha!
Mijn kat doet het soms nog (hij is 2), als hij iets te gek wordt door een balletje ofzo.
Zolang ze weten wanneer het genoeg is vind ik het wel leuk!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:44

Die van mij grijpt je in de benen, maar niet in de armen!
Op stal heeft mevrouw een bal!

En binnen heeft ze 2 knuffels waaar ze tegen aan mept!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:50

hier ligt de hele vloer bezaaid met speeltjes, proppen en ballen, stinkmuizen en allerlei ander kattenspeelgoed, heb 5 krabpalen inmiddels en hier worden handen en benen echt wel met rust gelaten, nooit last gehad van aanvallen.....

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:30

Ik zorg er wel voor dat hij zich bezig kan houden, aangezien hij echt energie voor 10 heeft. Ik ben al in de weer geweest met schoenendozen, die zijn favoriet (vooral de deksel, daar gaat hij met z'n voorpoten opstaan en zet met z'n achterpoten af, zo glijdt die heel het huis door Haha! Haha! ).

De boodschappentas is ook een leuk speeltje, dus hij komt al enthousiast aanrennen als ik boodschappen heb gedaan, want dat betekent dat hij een tijdje met de tas mag spelen. Wcrolletjes, keukenrolletjes, ook allemaal erg leuk! Haha!

Laatst pakte we een cadeau uit, hij is een tijd lang zoet geweest met door de berg inpakpapier heenrennen, eronder, lekker scheuren Haha!

En hij heeft een hengel met een muisje eraan, het muisje neemt hij dan in z'n bek en zo galoppeert meneer door het huis heen met de muis en achter zich aan de hengel. Haha!

Straks als m'n vriend er is gaan we een tunnel kopen, zo één die lekker kraakt met verschillende ingangen, zal die ook wel top vinden!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:33

Vende schreef:
Ik zorg er wel voor dat hij zich bezig kan houden, aangezien hij echt energie voor 10 heeft. Ik ben al in de weer geweest met schoenendozen, die zijn favoriet (vooral de deksel, daar gaat hij met z'n voorpoten opstaan en zet met z'n achterpoten af, zo glijdt die heel het huis door Haha! Haha! ).

FILMPJE!!!! lijkt me echt prachtig om te zien Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:41

die tunnels zijn ook helemaal geweldig, let wel op, die gaat ie ook door het hele huis schuiven! Lachen
heb je ook al een kattententje? zijn leuke bij de Ikea te koop, worden hier helemaal gesloopt, ik heb er 3 (ik noem het ook de camping) en ze worden veel gebruikt.