Oudere kat, lever problemen? wie ervaring??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Oudere kat, lever problemen? wie ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 19:32

Hallo

Onze kat vertoont een aantal weken wat vreemd gedrag (anders dan anders) Heel hard miauwen (krijsen eerder als een krolse kat) terwijl ze naar de muur kijkt of een ander punt. In de nacht heel rusteloos en dan begint het gekrijs weer. Veel meer slapen, buiten de bak plassen, amper naar buiten willen.
Ze is bijna 16, ik ben vandaag naar de DA geweest en nu moet ze vrijdag weer heen voor een echo van de lever. Het kan een ontsteking zijn of een tumor waardoor afvalstoffen in het bloed komen omdat de lever niet meer goed functioneert, zo komt dit bij de hersenen en daardoor het afwijkende gedrag. Als het een ontsteking is kan ze nog behandeld worden in de hoop dit te stoppen.
Bij een tumor, vul zelf maar in.... Verdrietig Wie heeft dit ook meegemaakt met zijn/haar kat en hoe verliep dit.
Ik maak me toch wel heel erg zorgen..

PS: ze eet nog wel goed en heb niet het idee dat ze lijdt omdat ze verder nog wel vrolijk overkomt (spinnen,knuffelen,levendig) en af en toe rent enzo.

Anoniem

Re: Oudere kat, lever problemen? wie ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:46

Dat nachtelijke krijsen heb ik wel ervaring mee, ook met die plas naast de bak. Hier is het dementie, niets ernstigs wel stront vervelend.
Ik heb hem de laatste keer gestrafd betrapte hem op het plassen nu is dat iig over.
En voor de rest.....aan dat krijsen kan je weinig doen, dat hoort er helaas bij, ik hoop dat het niets ernstigs is voor je, heb je bloed laten trekken?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:12

Mijn ouders hadden ook een kat die op een gegeven moment een levertumor had. Hij at heel slecht, werd mager en dof. Hij had volgens de DA geen pijn. Mijn moeder heeft hem nog een week of 3 in huis gehad en flink verwend met het duurste vreten wat je kan bedenken Ach gut Na 3 weken heeft ze hem in laten slapen. In principe had ze het idee dat hij wel weer enigszins opknapte, vacht werd weer iets mooier, maar hij spuugde ook veel. Misschien had hij geen pijn, maar lekker in zijn vel zat hij ook niet. Gelukkig zijn we de pijn voorgeweest.

Als het dus een levertumor is, kun je er volgens mij vanuit gaan dat het binnenkort einde verhaal is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:36

Ik neem aan dat er uit bloedonderzoek is gekomen dat de leverwaarden verhoogd zijn? Eet je kat nog goed? Was ze aan de dikke kant?In sommige gevallen krijgen katten als ze niet eten een leververvetting waardoor de leverwaarden ook omhoog kunnen schieten.
Een echo ondergaan ze meestal heel goed, ze moeten wel even vastgehouden worden en op de rug liggen maar het doet ze verder geen pijn oid.
Bij een tumor heb je bij een kat van 16 niet zo heel veel opties meer (in theorie misschien maar in praktijk doe je dat zo'n dier wrsch. niet meer aan). Bij een ontsteking ligt het aan het soort ontsteking of er antibiotica gegeven worden of ontstekingsremmers. Om vast te stellen wat voor een ontsteking het is moet er eigenlijk een biopt genomen worden van de lever (klein stukje er uit halen met een naald) maar ik weet niet of jou DA dat kan en doet. Soms worden ook zowel AB als ontstekingsremmers gegeven.
De ontstekingsremmer is een prednison-achtig middel en geeft als bijwerkingen o.a. veel willen eten en veel drinken en plassen. Dus van het naast de bak plassen zul je voorlopig misschien nog niet af zijn. Ook een (chronische) leverontsteking kan bij een kat erg lastig zijn om onder de knie te krijgen.
Het kan zijn dat je kat een leverdieet krijgt, hierin zitten zo min mogelijk stoffen die door de lever moeten worden afgebroken (simpel gezegd). Dus minder afval, minder belasting voor de lever en soms minder verschijnselen.

Of het beestje pijn heeft? Moeilijk te zeggen. Vaak overheerst niet zozeer de pijn maar zijn ze wel heel erg in de war en ook misselijk. Ik stel me altijd voor dat het een soort 10-voudige heftige alcoholkater is. In ieder geval hoeven ze geen pijn te hebben om wel behoorlijk te kunnen lijden. Maar ik denk dat jij je kat zelf goed genoeg kent om te zien wanneer het te veel wordt.

Sterkte er mee!

Edit: niet goed gelezen, zie dat je kat nog wel goed eet

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:51

mijn kat had het,ze was bijna 20 jaar....we hebben geen echo of operatie laten doen omdat op die leeftijd de narcose al gevaarlijk is....ze is 31 december verleden jaar ingeslapen.
eigen keus.....ik wou haar het lijden besparen..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:15

sluit me helemaal aan bij ellebel, was er verder geen vreemde afwijkingen zichbaar in de bloeduitslagen (ik neem aan dat je die hebt aangezien ze de lever verdenken)

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:09

Heeeyy
sorry voor de late reactie! Ik had even geen internet. we hebben een echo laten maken en bloed af laten nemen en dit was allebei goed! Dus ze gaan nu uit van dementie, wel had ze een ontstoken huid en hier heeft ze prednison voor gekregen. Het gaat een stuk beter. Maandag voor controle heen. Ik heb een spuitflesje met cat-nip gekocht en dit in de bak gespoten, ik ben benieuwd of dit helpt. Voor de "plasplaatsen" heb ik een ander spuitbusje met een geur die ze juist afschrikt. We zullen zien!

Maar ja, nu moet ik vanavond met onze andere kat heen (12jaar) deze heeft waarschijnlijk een niersteentje of blaasontsteking. Dus die moet maandag ook weer mee voor controle..

zucht het is wat met die oudjes..toch zou ik ze niet willen missen Knipoog

PS. ik zie net dat het oudje helemaal wild wordt van die cat-nip..t werkt ook om de speelsheid te bevorderen..raar spul haha

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:17

Kunnen katten dement worden?!?? Nooit geweten..

Mijn kat is 20 en heeft gelukkig nog nergens last van. Ziet er nog goed uit en begint een beetje doof te worden. Ze is vorig jaar bij de DA geweest voor blaasontsteking en toen zei de DA dat ze nog jaren mee kon.. Als heb ik af en toe het idee dat ze de zomer of winter niet haalt..maar het tuimelt nog rond. Alleen het afvallen wil niet lukken, iemand tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:24

een van mijn katten had een levertumor maar die had absoluut geen miauw neigingen ofzo.

bij haar kwam het aan het licht toen ze erg begon over te geven en ze vaak ook zat te hoesten.
is nog begonnen met antibiotica maar een maand na de diagnose is mijn poes zelf al thuis overleden ten gevolge van een inwendige bloeding .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:34

Ladygiroc schreef:
Kunnen katten dement worden?!?? Nooit geweten..

Ja en og...zei het al in de beginpost, nachtelijk mauwen is iddd één van de tekenen van het dementeren bij een oudere kat.
ZOnde dat je prednison aan heb genomen, gaat hij hard van achteruit. Maar goed dat is een keus die je maakt ik ga liever voor natuurlijke middelen die ook echt de oorzaak aanpakken, dat doet presnison niet en maakt de nieren gratis kapot.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:34

onze kat doet het nu prima, de huidontsteking is nu helemaal weg, ze is niet blijvend aan de prednison, het was een eenmalige injectie om de ontsteking tegen te gaan. Dit was met gewone antibiotica niet gelukt. Verder werken haar nieren nog goed bleek uit onderzoek. Dus dit was de beste keuze. Dat verschilt natuurlijk per dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:36

Lianne007 schreef:
Dat verschilt natuurlijk per dier.
.

Wil niet banketstaaf zijn hoor maar prednison geneesd niet is een laatste redmiddel
en maakt het lichaam alleen meer kapot dan nodig is maar goed kan niet in jou portemonaie kijken natuurlijk Ja

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:23

Chiqa schreef:
Wil niet banketstaaf zijn hoor maar prednison geneesd niet is een laatste redmiddel
en maakt het lichaam alleen meer kapot dan nodig is maar goed kan niet in jou portemonaie kijken natuurlijk Ja

Toch komt dit op mij heel banketstaaf over, voornamelijk de opmerking: kan niet in jou portemonaie kijken. Dat geeft mij de indruk dat jij ervanuit gaat dat de TS geen reet om haar kat geeft en er dan een goedkoop middeltje inpompt.
Vertel eens, hoe had jij die huidontsteking aangepakt, als je weet dat antibiotica niet werkt? Had je er een briefje van 200 euro ingestopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:28

XoNo schreef:
Vertel eens, hoe had jij die huidontsteking aangepakt, als je weet dat antibiotica niet werkt? Had je er een briefje van 200 euro ingestopt?

Wat een rare opmerking zeg Knipoog
Nee natuurlijk niet (zwart wit) ik zou een homeopaath aan gaan schijven en een concult regelen.
Waar een wil is is een weg, iedereen weet dat prednison het laatste is en het mens en dier snel doet aftakelen.
Dat is toch doodzonde als je enorm veel houdt van je diertje?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:48

Tuurlijk, daar heb je zeker gelijk in, maar als een eenmalige prednison injectie meteen de huidontsteking verhelpt, dan zou ik ook niet gaan werken met homeopatische middelen, die hebben meestal langer nodig om te gaan werken (en ja, ik geloof echt in homeopathie, onze hond doet het goed op met haar HD). Maargoed, zeker met een kat van 20, zou ik het probleem ook zo snel mogelijk op willen lossen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:26

XoNo schreef:
Tuurlijk, daar heb je zeker gelijk in, maar als een eenmalige prednison injectie meteen de huidontsteking verhelpt, dan zou ik ook niet gaan werken met homeopatische middelen,

Daar noem e nu presies het punt waar ik het over had, prednison werkt niet, dan verdoezeld alleen de kwaal.
Als de prik/pil uitgewerkt is kan ze wéér....en komen dr allemaal andere kwalen bij.
Ik heb hier een kat met oogkanker en een met kapotte nieren...door een prension kuur....
Na een kuur prednison kreeg de kater ook nog eens gratis en voor niets FORL.
Heb dit allemaal weer goed gekregen door fythotherapie, maar vraag niet hoelang ik bezig ben geweest.
De nieren zijn overigens onherstelbaar beschadig en voel me nog schuldig dat ik het even snel snel op wilde lossen.

Fijn trouwens dat jij iets heb voor je hond met HD, wat is dat als ik vragen mag en hoe kom je daar aan?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:37

Ik geef Puur Dyspla, op aanraden van de dierenarts. Ze krijgt 2x per dag 15 druppels en ze doet het er super op! Ik merk wel wanneer ik stop dat ze stijver wordt en dat ze soms piept met opstaan, daarom stoppen we gewoon niet met de druppels Lachen

Nog even terugkomend op die prednison, ik kan me niet voorstellen dat als het waar is wat jij zegt, dat het alleen de symptomen wegneemt en vervolgens zorgt voor een hele reeks dodelijke andere aandoeningen, dat het nog steeds wordt gebruikt. Kan de oogkanker, kapotte nieten en de FORL (wat is dat? Haha!) niet door iets anders veroorzaakt zijn? Ik zeg niet dat het zo is, maar vraag het me zo af Lachen Ik geloof niet dat bij die nieren een bordje staat "Dit is het werk van Prednisolon!" Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:42

Chiqa schreef:
Dat nachtelijke krijsen heb ik wel ervaring mee, ook met die plas naast de bak. Hier is het dementie, niets ernstigs wel stront vervelend.
Ik heb hem de laatste keer gestrafd betrapte hem op het plassen nu is dat iig over.
En voor de rest.....aan dat krijsen kan je weinig doen, dat hoort er helaas bij, ik hoop dat het niets ernstigs is voor je, heb je bloed laten trekken?

Een demente kat bestraffen??
Hoop niet dat je in de bejaardenzorg werkt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:53

XoNo schreef:
, ik kan me niet voorstellen dat als het waar is wat jij zegt, dat het alleen de symptomen wegneemt en vervolgens zorgt voor een hele reeks dodelijke andere aandoeningen, dat het nog steeds wordt gebruikt. Kan de oogkanker, kapotte nieten en de FORL (wat is dat? Haha!) niet door iets anders veroorzaakt zijn? Ik zeg niet dat het zo is, maar vraag het me zo af Lachen Ik geloof niet dat bij die nieren een bordje staat "Dit is het werk van Prednisolon!" Haha!

Helaas moet ik je telleurstellen, dit zijn hele normale bijwerkingen van prednison. Je zult merken dat je kat binnen een week ruim de dubbele hoeveelheid meer wil gaan eten en drinken, en zie je dat de kat dikker wordt.
En dan verdwijnen de meest zware symptomen ook nog eens als sneeuw voor de zon, iets waar geen ander middel niet meer tegen schijnt tegen de werken dus grijpen mensen vaak (ook uit onwetendheid ben hier zelf ook schuldig aan) naar dat soort middelen, snel en goedkoop.

Je mag dus ook nooit zomaar stoppen met dat soort middelen ze bouwen namelijk een schijnweerstand op waardoor de bijnieren lam komen te liggen.
Als je ineens stopt moeten de bijnieren weer werken en kan je huisdier sterven aan een heel simpel virus!
FORL is een heel bekende bijwewerking, al zijn elementen zullen wegrotten, dus dat betekend een algehele gebitssanereing, Simba heeft nog maar twee hoektanden de rest is weggeteerd door de prednison......Heb er ruim 500 euro aan gespendeerd om alleen zijn gebit te saneren.
Nieren is mij pas later verteld, en schijnt ook heel normaal et zijn helaas.

Het verbaasd me dat mensen niet op de hooget zijn van het gevaar van deze middelen ondertussen, want wees nu eerlijk als het werkelijk zo'n ongevaarlijk middeltje is (Het haalt de kwaal onmiddelijk weg namelijk) dan werd dit toch gewoon voorgeschreven ook aan de mens?
Nee dit middel is levensgevaarlijk en wordt alleen voorgeschreven als mensen geen geld hebben en snel klaar willen zijn, of aan mensen/dieren die niet meer te redden zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:13

Er zijn genoeg mensen die prednison krijgen hoor Lachen In welke situaties weet ik zo niet meer te vertellen, maar heb het geregeld voorbij horen komen Ja

Maargoed, het is fijn dat je dit meldt, want ik was dus ook niet op de hoogte van dit medicijn. Ik zal het in mijn achterhoofd houden en zal het eens aan de DA vragen Lachen Wel enorm sneu voor je kat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:41

XoNo schreef:
Er zijn genoeg mensen die prednison krijgen hoor

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat dit als laatste redmiddel wordt gegeven en dat soort mensen enorme lichamelijke klachten hebben die erger lijken dan de kwaal.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:51

Jaha, ik weet nu wel waar het je om gaat en dat jouw kat niet bepaald baat heeft gehad bij dit medicijn, maar mij overtuig je niet zomaar hoor Knipoog Er zullen ook vast beestjes zijn die er wel baat bij hebben! Ik ben benieuwd hoe de kat van TS vordert! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:00

Chiqa schreef:
XoNo schreef:
Er zijn genoeg mensen die prednison krijgen hoor

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat dit als laatste redmiddel wordt gegeven en dat soort mensen enorme lichamelijke klachten hebben die erger lijken dan de kwaal.

dat is bij mij niet waar Haha!
heb in het verleden best wel vaak prednison kuren gehad vanwege bronchitis,maar dat is echt al tien jaar geleden en ik geloof niet dat ik dik geworden ben of andere nawerkingen er van heb gehad.

prednison kan helpen....maar zeker bij lange termijn gebruik is prednison best een heftig goedje.
in de paardenwereld word het wel veel gebruikt bij dieren met zomereczeem, prednison legt alle afweer plat dus hebben ze een zomer lang geen jeuk.

bij huisdieren heb ik het ook wel gekregen en soms werkte het en soms niet...is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren denk ik

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 14:34

Chica: ik zal even 1 ding zeggen, als een prednison injectie helpt tegen de ontsteking en we zijn er vanaf kies ik daar natuurlijk gelijk voor dan langere tijd met homeopatische middelen te klungelen en het dier ondertussen nog steeds last heeft voordat er effect optreedt. Dat heeft helemaal niks te maken met geld in een portommonne etc. al moest ik er 1000 euro aan spenderen dan deed ik dat nog. en daarbij, de ontsteking is weg en ze heeft verder geen andere medicijnen nodig want het komt niet terug. dus hou er aub erover op dat ik mijn kat loop te vernielen, je komt hier maar kijken om te zien hoe gezond ze is.. De vacht ziet er geweldig uit,de huid is zacht. Nou wij hebben er baat bij gehad, misschien jij helaas niet maar dat betekend niet dat dat voor iedereen geld. Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat je zegt dat dit voor mensen is die geen geld hebben en voor een dier dat niet te redden is..ja daarom hebben wij hier ook 12 paarden lopen waar we geen geld voor hebben en is onze kat verder nog optimaal ondanks dat ze hoogebejaard is.
dierenarts moet jij worden. Sorry dat ik zo fel overkom maar vind het echt misselijke opmerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:54

Rustig maar hoor! Knipoog

Lianne007 schreef:
. en daarbij, de ontsteking is weg en ze heeft verder geen andere medicijnen nodig

Je bent de eerste in heel de wereld bij wie prednison GENEEST Lachen
Wees daar maar errug blij mee. Ja
Succes met je poes.