Drukheid pup 16 weken zijn hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Drukheid pup 16 weken zijn hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:14

Donna is over het algemeen een heel lieve pup (Amerikaanse bulldog), alleen soms kan ze heel erg druk zijn als ze te enthousiast wordt.
2 voorbeeldjes;

gister was wilde ze ineens achter de katten aan en als ik naar dr toeliep begon ze druk tegen mij aan te springen, ik wist even niet wat ik doen moest heb dr maar genegeerd, en een speeltje toegeworpen.

tweede voorbeeld; vanmiddag wilde ik een hondegordel omdoen voor in de auto, omdat ze zo druk werd leek het een chaos te worden, ook dan weet ik niet wat ik doen moet, heb dr maar genegeerd en op een gegeven moment kon ik het weer losmaken gelukkig.

Maar dit is natuurlijk erg lastig, iemand tips zodat ze niet van de kook raakt (En ik )

Cheiba

Re: Drukheid pup 16 weken zijn hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:17

een amerikaanse bulldog is van nature een heel enthousiaste hond. dit is moeilijk af te leren. het negeren is idd iets wat je kunt doen, maar dit kan ook van kwaad tot erger worden, het kan ook zijn dat hij/zij meer aandacht op eist als je dit doet. misschien zou je tips kunnen vragen bij iemand die pupy curssen geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:33

De cursus startten pas half november, dus in die tussentijd zit ik even cursusloos helaas.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:37

Vraag eens aan de fokker van je pup, die kennen het ras door en door als het goed is, die zullen je vast kunnen helpen Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:54

Vooral zelf rustig blijven, nie gaan roepen, met armen zwaaien, ... Op bepaalde momenten (zoals achter konijnen zitten, in auto de gordel omdoen) gaat de adrenaline omhoog van je pup en moet hij een uitweg vinden, hij gaat druk doen. In de auto wacht ik met verder doen tot de pup kalm is, duurde in begin bij mij zelfs zo'n 5 minuutjes. Ik kijk niet naar hem, raak'm niet aan en zeg niets. Vanaf hij terug rutig is doe ik de gordel om. Is hij weer wild? Terug in huis en pret is gedaan. Negeer hem weer eventjes. Zo verder door proberen tot hij vat dat druk zijn hem niet oplevert. Springen? = BE A TREE. Draai je weg van je de hond en sta naar de lucht te kijken tot zolang hij op zijn 4 pootjes rustig staat. Dan mag je terug verder doen waar je mee bezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:06

Astragirlie bedankt voor je tip, dan deed ik het toch nog niet zo gek!
Maar trust me op dat moment zweette ik wel even peentjes Haha! Zit je daar met een
spartelende bijtende pup waar geen land mee te bezijlen is.
Ook die tip met "be a tree" geweldig, dankjewel zoiets ging ik al van nature doen.

Geduld he? Heb ik nog wel eens een broertje dood aan......O zo fout bijjonge dieren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:18

Vergeet niet dat hij nog maar een baby is. Je doet het goed. Gewoon gedrag wat je niet wilt hebben negeren, en dan ook geen speeltjes toe gaan wepen of zo. Negeren is negeren, dus ook niet toespreken of aankijken. Nee gewoon weglopen zonder hem een blik waardig te keuren.
Heeft je hondje genoeg ruimte om zich te vermaken, kan hij lekker in de tuin of in het park zijn energie kwijt. Hoe meer, hoe beter en dan neemt dit gedrag ook vanzelf af....
Je mag streng zijn op momenten dat hij echt opletten moet, maar in speelbuien dan kun je al het gedrag wat jij niet wilt negeren en gedrag wat jij wel wilt belonen door het de hemel in te prijzen en even met hem te spelen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:53

Ik vind het trouwens wel heel raar dat de cursussen pas half november beginnen. Dan is jou hond dus al geen pup meer maar bijna een puber. Bij ons kan iedereen zo instromen, dus dat vind ik erg raar.

Verder denk ik dat je het goed doet, als je haar te druk vind even negeren. Al zou ik dan weer niet dat speeltje gooien, want dan beloon je haar alsnog.
Verder idd wat mrie zegt, heeft ze genoeg de tijd om haar energie kwijt te kunnen buiten. Laat je haar lekker los of loop je veel met haar?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:58

Negeren is idd een goed plan, maar dan wel alleen als je het kunt volhouden...
Is net als gezeur met kinderen...
Je hebt van die mensen die geven niet toe, maar als het te lang duurt dan worden ze boos, weten het niet meer en geven dan (boos) toe.
Ook blijven negeren dus, ook als het langer duurt.
Anders leert ze dat als ze maar doorzet ze aandacht krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:05

negeren en weglopen als ze gaat springen werkt idd super,
dan is het vrij snel over is me opgevallen ze haat het om genegeerd te worden.

rockwitch schreef:
vind het trouwens wel heel raar dat de cursussen pas half november beginnen. Dan is jou hond dus al geen pup meer maar bijna een puber. Bij ons kan iedereen zo instromen, dus dat vind ik erg raar.

Ja vind dat ook erg jammer, gelukkig heb ik nu een school gevonden waar ik wel as vrijdag mee mag lopen zelfs een keertje gratis om te kijken of het me bevalt.
Daarna kan ik altijd nog een vervolgcursus volgen met wat zwaardere commando's.

rockwitch schreef:
Verder idd wat mrie zegt, heeft ze genoeg de tijd om haar energie kwijt te kunnen buiten. Laat je haar lekker los of loop je veel met haar?

Ik loop om de drie uur een groot kwartiertje, omdat ze nog niet volwassen is mag ze nog niet een half uur achter elkaar lopen ivm de gewrichten, helaas deed de vorrige eidenaresse dat wel Huilen
Loslopen doe ik nog niet omdat ze de commando's nog niet kent en bang ben dat ze aan de haal gaat en ik haar niet terug kan krijgen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 03:36

Ik heb verder gezocht naar een andere hondenschool en toen kon ik wel meteen terecht voor een cursus. Wel jammer, want puppycursus is vanaf 8 weken al.

Maar ik denk niet dat dit nou dit probleem had opgelost hoor. Ik heb zelf ook een am.bull gehad en die was de rustheid zelve maar ook al een stuk ouder. Nu hebben we een rottweiler pup en op de puppycursus hebben we dus gehoord dat pups soms idd van die ADHD momenten hebben. Ze noemen het daar het gekkenuurtje. Het advies over het algemeen is: uit laten razen en negeren. Behalve als de pup dingen doet die echt niet zijn toegestaan.

Onze pup had altijd op hetzelfde moment een gekkenmoment, zodra we van het uitlaten door de hal naar de voordeur liepen Clown

Opeens ging ze dan tegen je aanspringen en je voeten vangen. Eerst probeerde ik haar te negeren maar dit lukte niet, struikelde zowat over haar heen. Toen ging ik stilstaan zodat ze mijn benen niet kon vangen en dan werd ze wel rustig. Alleen is dit op de cursus uitgelegd dat dit niet slim was. De hond heeft dan namelijk controle over wat jij doet.

De uiteindelijke oplossing was afleiden. Dus zodra ze gek werd haalde ik een speeltje uit mijn zak en gingen we daar mee spelen. Ze vergat dan opeens dat ze gek was geworden hahaha
Misschien is dit een oplossing?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:27

Gevaar bij afleiden is dat de hond telkens begint met dit spelletje, en dus op die manier ook een zekere controle over jou uitvoert. Gaan we baasje klooien? Leuk, dan komt er een spelletje aan. Denk er eens over na wat de hond echt wil met dit klooien? Hij wil interactie met jou, zowel positief als negatief. Al je dit doel van hem gaat ontnemen, dan heb jij weer controle over hem. Dus stoppen met interactie. Neem hem desnoods rustig bij de halsband en verban hem eventjes in een afzonderlijke ruimte tot hij kalm is geworden. Dan de tweede kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:34

Bedankt voor jullie reactie's. Ik ben me dr idd bewust van dat we het spelen niet in plaats vvan het etteren moeten zien, ik zwaai ook alleen met het speeltje vlak voor dat hij bv naar de katten loopt en de katten nog niet gezien heeft.
Soort afleidingsmonouvre.
Maar soms is het wel eens lastig en ben je net te laat, tegenwoordig negeer ik dat gedrag zoveel mogelijk en dat werkt.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:39

goed gedrag belonen, slecht/ongewenst gedrag negeren, meer hoef je niet te doen Clown
al is negeren soms wel heeeeel erg moeilijk bij zo'n scheetje Haha!
wees consequent, dat is het allerbelangrijkste.

bse kwartier hebben ze hier ook altijd gehad, gewoon even naar buiten mikken, lekker uitracen en dan weer naar binnen Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:23

In sommige gevallen kan je bepaald gedrag niet negeren. Dan moet je straffen of het gedrag veranderen, door afleiding te geven. Toen mijn pup mijn benen probeerde te vangen kon ik dat moeilijk negeren, ik liep namelijk door dus het spel ging door voor haar. Als ik stopte dan had zij macht over mij, ze kon me laten stoppen door in mijn voeten te bijten.
Dus in dat geval moest ik wel afleiden. Later is dat straffen geworden, maar met een pup van 9 weken reageer je anders dan eentje van 6 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:32

Nuage schreef:
Als ik stopte dan had zij macht over mij, ze kon me laten stoppen door in mijn voeten te bijten.

Dat zijn idd van die sitiuatie;s die het lastig maken Haha! Dan kan je wel negeren maar als ze je bijten moet er toch ingegrepen worden.
Ik probeer zoveel mogelijk wel te negeren (Blaffen om aandacht, beetje klooien) maar als ze de voorraadkast aan het openen zijn of je bijna je nek breekt omdat ze je door het hele huis volgen wordt het wel lastig/
Helaas kent ze het commando 'in je mand en af' nog niet. Ik zal eens gaan kijken naar een waterpistooltje Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:29

Wil hier nog even op terugkomen.
Stel ze doen echt iets wat je niet wilt, je zegt eerst 'nee' en ze gaan vervolgens door met waar ze mee bezig waren, wat moet je dan doen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:16

Chiqa schreef:
gister was wilde ze ineens achter de katten aan en als ik naar dr toeliep begon ze druk tegen mij aan te springen, ik wist even niet wat ik doen moest heb dr maar genegeerd, en een speeltje toegeworpen.

Negeren. Niet nog een speeltje toewerpen, want dan beloon je haar drukke gedrag. Is ze druk: niets zeggen en weglopen. Is ze rustig: belonen (bijv. door middel van spel).

Chiqa schreef:
tweede voorbeeld; vanmiddag wilde ik een hondegordel omdoen voor in de auto, omdat ze zo druk werd leek het een chaos te worden, ook dan weet ik niet wat ik doen moet, heb dr maar genegeerd en op een gegeven moment kon ik het weer losmaken gelukkig.

Dit is natuurlijk nieuw voor een pup en ze zal er aan moeten wennen. Kies een goed moment uit wanneer je haar laat wennen aan het tuig. Dus niet wanneer ze al druk is maar wanneer ze rustig is. (bijv. na een wandeling)
Doe het tuig eerst over haar kop en haal het er dan weer af. Beloon dit. Doe dit een aantal keer en stop er dan mee. De volgende keer doe je het tuig om haar kop en rug ,maar je maakt het nog niet vast. Haal het tuig na een paar tellen weer van haar af en beloon haar. Doet dit weer een aantal keer en stop dan. Dit bouw je verder op door dan het tuig los om te doen en vast te maken en bij de volgende stap het tuig op goede maat om te doen en vast te maken. Bouw het gewoon op en houd in de gaten of het voor je pup niet te snel gaat. Ga je te snel, dan neem je een stapje terug.

Chiqa schreef:
Stel ze doen echt iets wat je niet wilt, je zegt eerst 'nee' en ze gaan vervolgens door met waar ze mee bezig waren, wat moet je dan doen

Je kunt een manier van 'straffen' toepassen door bijvoorbeeld een flesje gevuld met steentje (of iets anders wat lawaai maakt als je het op de grond laat vallen) op de grond te laten vallen wanneer je pup iets stouts doet. Het geluid zal niet prettig voor de pup zijn en zal op houden met het stoute gedrag, wanneer ze door heeft dat dat onprettige geluid er alleen is wanneer ze iets stouts doet.
Laat niet zien aan de pup dat jij het flesje laat vallen anders weet ze dat jij ‘straft’ en ze zal dan alleen niet stout doen wanneer jij in de buurt bent.

Stuur de pup nooit naar de mand of bench wanneer het iets stouts heeft gedaan, want de mand of bench is geen strafplek maar een plek om terug te trekken.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:18

Mijn reu amerikaanse bulldog van 8 maanden is ook over enthousiast negeren en desnoods even buiten neerzetten is het beste wat hier werkt met een minuut of 5 is hij dan rustig genoeg.....

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:23

Heel goed dat je op de gewrichten voor je pup let! Je doet er inderdaad goed aan om hem te negeren. Ook geen speeltje gooien dus. Weglopen hoeft ook niet. Gewoon stilstaan en niet aankijken en niet praten. Als hij weer braaf is gewoon verder gaan met wat je deed en hem een lief woordje geven. Knipoog

Tip:

Zeg dit ook tegen mensen die langskomen. Als zij binnenkomen niet direct de pup gaan aaien. Eerst jouw rustig gedag zeggen en dan pas de pup een aai geven. Aangezien hij al zo druk is van zichzelf lijkt me dat verstandig. Anders word ie nog drukker en gaat ie tegen iedereen opspringen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:32

Chiqa schreef:
Stel ze doen echt iets wat je niet wilt, je zegt eerst 'nee' en ze gaan vervolgens door met waar ze mee bezig waren, wat moet je dan doen?

Je zal eerst eens duidelijk moeten maken dat NEE iets is wat fout is..
Je kan 100x nee roepen, maar een hond snapt niet dat hij fout bezig is als er geen concequenties aan 'NEE' hangen. Dat moet je dus eerst leren..

Je kan ze dan bv in de nekvel pakken en achteruit zetten.. of een tik op de neus.. net wat op dat moment nodig is.. wat wél heel belangrijk is, is dat je binnen een halve seconde reageerd!! Dan kunnen ze de link gaan leggen tussen wat ze deden en waarvoor ze op hun kop kregen. Reageer je te laat, heb je kans dat je hond het niet snapt en dat hij uiteindelijk onzeker gaat worden, en dat wil je ook niet.

Stoppen ze ermee, en gaan ze op jou letten, al is het maar een paar tellen, uitbundig belonen...
Van het ene uiterste (boos) in het andere uiterste (blij)..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:36

Vind hierboven gezegt inderdaad goed, maar tik op de neus niet. Dat snapt een hond niet. Nekvel pakken wel. En met je hand over de neus en dan zachtjes je spieren aanspannen waardoor je als het waren even zachtjes in de neus ''knijpt''. Dat doet een moeder hond normaal gesproken met haar bek. Zo leert de moeder de pups ook wat goed en slecht is. Een tik op de neus doet wel zeer maar zoekt een pup verder vaak niks achter want dat is niet natuurlijk.

Denk idd ook om dat je op lage toon praat als je boos bent en hoge toon als je hem beloond.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:13

Als Tarah een gekkenuurtje had dan zetten we haar wel altijd in haar bench als het te gek werd. Nìet als straf, en niet kwaad, maar wel in haar bench zetten en de deur dicht.

Ze bleef dan vaak nog even zeuren maar ging daarna slapen. Helemaal knock-out. Ik vergeleek haar echt met een kind, als die moe zijn worden ze ook vervelend.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:54

Nuage: Alle honden hebben dagelijks en moment dat ze druk kunnen zijn. (dolle 5 minuten noemen we dat hier)
Ik vind het geen oplossing om de hond dan in de bench te stoppen en te wachten tot dat het over gaat.
Ga dan lekker even met de hond wandelen en laat hem/haar op een veld of in het bos lekker uitrazen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:32

Nee ik heb het echt over het door het lint gaan. En nu mijn hond ouder is laat ze dit gedrag echt niet meer zien hoor. Het was echt puppegedrag. Uitrazen had tegenovergesteld gewerkt want het ging niet om energie overschot, maar gewoon moeheid.