Is dit normaal voor een kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Is dit normaal voor een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:55

Hey,

Ik heb een 7 jarige poes di onlangs is geopereerd aan haar kruisbandjes (die was gescheurd,
en ze heeft dus nieuwe gekregen...) Dat is nu denk ik 2 maanden geleden, en sinds ze weer
kan lopen en bewegen zit ze op een heeeeel rare manier! Ik vind het egt heel raar en begin
me ook zorgen te maken om haar. Haar linker achterpootje (daar was ze dus geopereerd)
voelt ook heel breekbaar aan en er zit bijna geen spiermassa meer aan, en dat terwijl ze al
ruim anderhalve maand weer loopt. Ze zat voor de operatie maar heel weinig op deze manier
en nu doet ze het bijna altijd. Ze probeerd haar pootje zo min mogelijk te belasten en houd
het pootje als ze zit op mijn vensterbank bijv. heel erg stijf naar beneden. Ziet er heel raar
uit en vroeg me dus af of er meer bokkers zijn met ervaring over hun kat die ook is geopereerd
aan haar/zijn kruisbanden, en wat voor effect het had op de kat.

Ziehier een paar foto's, beetje onduidelijk, maar je ziet wel de manier hoe ze zit.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat iemand me kan helpen Tong uitsteken

Grtz Renee

Cheiba

Re: Is dit normaal voor een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:56

wat zegt de dierenarts hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:57

Waarom ga je er niet weer mee naar de DA??? Want zoals je zelf al doorhebt is dit niet zoals het hoort...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:57

Zoals de bovenste foto zitten alle katten van mij ook wel!
De onderste is onduidelijk!
Als je t niet vertrouwd zou ik gewoon naar de DA gaan als ik jou was!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:58

ook ik zou naar de da gaan, kan zijn dat nog iets moet bijtrekken of dat dit blijvend is,
afspraak maken en langsgaan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:59

Mijn katten zitten ook soms zo...
Lijkt me vrij normaal maar als je het niet vertrouwt, foto naar de DA sturen met je vraag Ja

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:00

Ik zou het er ook even met een DA over hebben. Kan gewoon telefonisch en dan zegt hij wel of het nodig is om langs te komen.
Wat betreft die spiermassa, dat heb ik ook. Ben al 9 maanden aan het revalideren (ook na een nieuwe kruisband) maar, de spieren willen nog steeds niet echt terug komen. Bij de een gaat het sneller dan bij de ander en daar komt bij dat je tegen je kat niet kan zeggen dat zij bepaalde oefeningen moet doen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:01

God het ziet er wel verschikkelijk komisch uit ROFL

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:13

Raggel schreef:
God het ziet er wel verschikkelijk komisch uit ROFL

Ja dat is waar haha, net een zoutzak

Voor de operatie zat ze ook héél soms zo, maar nu gewoon altijd, en als ze gewoon
"normaal" zit, dan leunt ze alleen op haar rechterachterpootje en haar geopereerde
pootje steekt een beetje raar uit..

Mijn oom die komt volgende week naar NL, hijs DA, hij gaat wel even kijken naar
me kat, maar het is een beetje een hyperactieve DA, dus denk niet dat mijn kat
zich erg op haar gemak zal voelen en eff rustig gaat zitten Clown

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:14

Onze kat zit ook altijd zo hoor, en hij is vandaag nog goedgekeurd door de dierenarts Knipoog naar mijn inzien niks om je zorgen over te maken Knipoog

Maar als ze dat hiervoor nog nooit gedaan heeft is het een ander evrhaal Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:30

1 van mijn katten, helaas vorig jaar op 15 jarige leeftijd in moeten slapen wegens kanker, had ook sinds 10 jaar kunststof kniebanden. En die zat precies zo als jouw kat !

Wel is daar in de loop van tijd artrose ontstaan, kun je eigenlijk niet voorkomen, op advies van Steffi vd laarse (die altijd mijn paarden een check-up geeft) glucosamine gaan voeren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:45

Mist schreef:
1 van mijn katten, helaas vorig jaar op 15 jarige leeftijd in moeten slapen wegens kanker, had ook sinds 10 jaar kunststof kniebanden. En die zat precies zo als jouw kat !

Wel is daar in de loop van tijd artrose ontstaan, kun je eigenlijk niet voorkomen, op advies van Steffi vd laarse (die altijd mijn paarden een check-up geeft) glucosamine gaan voeren.

Hey!

Wat houd Artrose in bij een kat? hebben ze dan pijn ofzo?
Want jouw kat had ook al op latere leeftijd een operatie dus
ondergaan.
Zat hij ook heel raar op de vensterbank ofzo?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:47

oja, en deze is van achteren genomen:
Afbeelding

Ja ik weet, heel jolig Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:48

ik ken een kat die ook zo zat en dies er oud mee geworden hoor Lachen ziet er grappig uit he Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:52

Zijn poot met de kunststof knieband hield hij altijd gestrekt, scheen er verder geen last van te hebben, als je een foto wilt, liefst per pb (even je emailadres doorgeven) dan hoef ik ze niet op te laden !

edit: toevoeging: hij liep dus al minstens 10 jaar rond met die knie, in de loop vd tijd is daar veel artrose gevormd die je door de huid kon voelen, het gewricht zat gewoon vast. Wellicht is de techniek in de afgelopen 10 jaar ook verbeterd !
Laatst bijgewerkt door Mist op 27-10-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:54

Artrose doet bij een kat pijn idd, maar het hindert ze vooral in hun bewegingen. Mijn kat kan bv niet goed meer springen dus tillen we hem steeds maar op de bank enzo (al neemt hij ons soms in de maling want laatste betrapten we hem op een sprongetje Knipoog) Ook wordt hij stijf van hele tijd liggen pitten ergens in 1 houding..
Wij geven Seraquin voedingssuplementen die het hopelijk beetje soepel houdt?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:38

Het is echt wel een beetje model 'Theemuts' Haha!

Voor de veiligheid zou ik zelf toch even de da bellen. Dan weet je tenminste zeker of het al dan niet normaal is.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:42

het ziet er erg maf uit
idd even langs de da lijkt me wel verstandig

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:44

Mirr84 schreef:
Artrose doet bij een kat pijn idd, maar het hindert ze vooral in hun bewegingen. Mijn kat kan bv niet goed meer springen dus tillen we hem steeds maar op de bank enzo (al neemt hij ons soms in de maling want laatste betrapten we hem op een sprongetje Knipoog) Ook wordt hij stijf van hele tijd liggen pitten ergens in 1 houding..
Wij geven Seraquin voedingssuplementen die het hopelijk beetje soepel houdt?

Oke bedankt! Ik ga mijn oom maar volgende week even uitleg vragen hoe het verder moet en of er dus kans is op artrose,
en hoe je het kan voorkomen/behandelen enzo, want het laatste dat ik wil is dat mijn o zo hyperactie speelbuddie pijn kirjgt
bij het bewegen Boos! Maar het voedsel is dat voor de senior kat of is het speciaal? want wij hebben dus 2 katten allebij dus
evenoud (broer-zus) en vaak eten ze elkaars eten ook op.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:46

Innepin schreef:
Het is echt wel een beetje model 'Theemuts' Haha!

Voor de veiligheid zou ik zelf toch even de da bellen. Dan weet je tenminste zeker of het al dan niet normaal is.

Haha ja ik vind haar ook een echte theemuts! Ze gebruikt haar pootje wel bij stoeien gek genoeg, alleen bij het zitten doet
ze raar. Ze kan nog prima de punt van het tapijt te grazen nemen, net als mijn hand, en dan even lekker pushen met die achter
poten, maar het probleem zit dus bij haar met het zitten, raar gevalletje mijn theemuts Bloos

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:47

Die supplementen zijn een soort pillen, het is dus geen voer. Mijn kat vrat ze eerst alsof het snoepjes waren, nu moeten we ze in wat kleinere porties (zijn nogal grote dingen) toch naar binnen mikken, want de nieuwigheid was er voor meneer als snel af...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:57

Mirr84 schreef:
Die supplementen zijn een soort pillen, het is dus geen voer. Mijn kat vrat ze eerst alsof het snoepjes waren, nu moeten we ze in wat kleinere porties (zijn nogal grote dingen) toch naar binnen mikken, want de nieuwigheid was er voor meneer als snel af...

Owww okej hihi, en dat krijg je op recept of kan je het gewoon bij dierenwinkel kopen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:13

Een van mijn poezen heeft zo'n zelfde operatie gehad, nieuwe bandjes in haar knie. Ze heeft heel lang gerevalideerd, de eerste weken mocht ze niks, en hielden we haar in een grote bench. Na een paar weken mocht ze overdag als we thuis waren eruit, maar snachts er nog in.
Zij had een ongeluk gehad, was aangereden door een auto.
Haar pootje staat ook wat scheef, maar ze springt er zo weer mee op de schutting hier achter! Haha!
Volgens mij heeft zij geen pijn, volgens de DA heeft zij ook al artrose.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:06

Dabo schreef:
Een van mijn poezen heeft zo'n zelfde operatie gehad, nieuwe bandjes in haar knie. Ze heeft heel lang gerevalideerd, de eerste weken mocht ze niks, en hielden we haar in een grote bench. Na een paar weken mocht ze overdag als we thuis waren eruit, maar snachts er nog in.
Zij had een ongeluk gehad, was aangereden door een auto.
Haar pootje staat ook wat scheef, maar ze springt er zo weer mee op de schutting hier achter! Haha!
Volgens mij heeft zij geen pijn, volgens de DA heeft zij ook al artrose.

Wat erg dat ze is aangereden en ook artrose heeft! Maar gelukkig dat ze geen pijn heeft!
Wij weten bij god niet wat er met onze poes was gebeurd waardoor ze die kruisbandjes
had gescheurd... Het was etenstijd en mijn poes lag zoals altijd op de stoel hiernaast mij
bij de computer. Ik ging naar beneden om te eten, en toen ik weer boven kwam lag ze op
mijn broertjes bed. Mijn moeder die wou haar optillen maar opeens begon ze te blazen!
Dus ik eraan komen en kijken wat er aan de hand was. Ik tilde haar op, en merkte dat ze
erg veel pijn had, zette haar op de grond en ze deed een paar zeer wankele stapjes en
ging toen al klagend mauwend zitten. Ik wist meteen dat het niet goed was, gezien het
geen aanstellertje is. Ze ging telkens janken en sleepte haar linker achterbeendje voor.
We gingen dus naar de DA en zij dacht ook al dat ze haar kruisbandjes had gescheurd aan
haar linker achterbeen. Alleen mijn vader was het er niet mee eens, hij dacht verzwikt,
en hij dacht dat het het rechterachterbeentje was. Maarjah, ze bleef de komende 4 dagen
mank lopen en pijn hebben, dus zijn we toch naar de DA weer gegaan (mijn vader luisterde
eindelijk) en ze hadden nog even gekeken en wisten meteen dat het gescheurd was....
dus een operatie kreeg mijn theemutsje, en de volgende ochtend toen ik in de kamer liep
waar ze haar hadden neergelegt incl. kattenbak, water en eten, ik schrok me dood! Ze
was nog helemaal vaal van de narcose en je zag dat ze zo'n erge pijn had... Boos! Ze mogt
een maand niet naar buiten, en daarna weer wel, maar ze mogt niet veel belast worden,
dus heeft mijn vader 2 trappetjes naar de muur gemaakt (anders moest ze dat de hele tyd
springen, en dat is slecht voor haar). Nu loopt ze eigenlijk wel goed, niet extreem mank ofzo
je merkt het alleen wanneer ze zit..

Maar het is dus nog voor mij een raadsel hoe ze aan die gescheurde enkelbandje kwam, ze was
niet buiten geweest, en het enigste waar ze vanaf kon springen was het bureau...

Nou even een lang verslagje hoe het nou presies gebeurd is, we zijn nu denk ik 2 a 3 maanden
verder.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:27

Jeetje, dat is ook wat! Wat vreemd he, dat je niet weet waar het van gekomen is!
Bij Humphrey (onze poes dus) zag de DA gelijk dat het om een auto aanrijding kwam, haar nageltjes waren namelijk ook bijna allemaal stuk, en geschuurd, dat is een gevolg van de aanrijding. Verdrietig
Bij Humphrey is het ongeluk nu bijna een jaar geleden, en ze is toch wel weer aardig de oude. Alleen als ze zit, zie je het eigenlijk, want dan steekt ze dat pootje (ook linksachter) wat opzij.
Veel sterkte met je poes, ik hoop dat ze ook gauw weer de oude is! Maar 2maanden isnog niet lang hoor... hou echt rekening met wel een half jaar!
Trouwens, lief van je vader dat hij trappetjes gemaakt heeft.. echt top! Haha!