rat + konijn = vriendjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

rat + konijn = vriendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:00

hey!

wij hebben een heel raar/gek konijn, die de konijnenziekte heeft overleefd.
helaas haar vriendjes niet, ze is nu dus alleen..
en nogal nukkig/schagrijnig (ze is vriendjes gewend)

en we hebben 1 rat.
een dier wat van school af komt en aan de slangen gevoerd zou worden.
super lief en sociaal.
ook hij is eenzaam.

we kunnen niet een extra konijn en rat kopen.. dus we hebben ze kennis laten maken.

ze ijn knettergek van elkaar!
ze zijn weer gelukkig en eten uit 1 bakje.
overal waar sem is is murphy ook!

ze zitten dus bij elkaar in Lachen

ben blij dat ze elkaar zo aardig vinden Haha!
ze zijn zo gelukkig, en dat doet me zo goed! Pling

Bluebontje

Re: rat + konijn = vriendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:02

Volgens mij is dat niet een goede combinatie.
Die dieren zijn totaal verschillend, maar als het goed gaat, gaat het goed.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:08

Krijgen ze wel verschillend voer? Ratten hebben totaal andere behoeftes dan konijnen.. niet alleen op het gebied van voeding trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:05

Dat ze uit hetzelfde bakje eten vind ik een beetje vreemd, ratten zijn namelijk onmivoren en konijnen herbivoren. Hebben dus totáál ander voer nodig. Daarnaast zit in konijnnvoer antibiotica. Voor hamsters is dit iig zeer giftig, weet niet hoe het bij ratten zit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:09

Nou ik vind het een geweldige oplossing! Hartstikke leuk toch dat beide dieren zich nu happy voelen. Wat het eten betreft..dat is denk ik wel even oppassen en zorgen dat ze wel hun juiste voer binnen krijgen, en verder wil ik eigenlijk wel eens foto's zien!!!!Heel apart!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:11

aerdenhout1 schreef:
Nou ik vind het een geweldige oplossing! Hartstikke leuk toch dat beide dieren zich nu happy voelen. Wat het eten betreft..dat is denk ik wel even oppassen en zorgen dat ze wel hun juiste voer binnen krijgen, en verder wil ik eigenlijk wel eens foto's zien!!!!Heel apart!

O daar zou ik wel foto's van willen zien ja!
Wij hebben het ook wel eens geprobeerd, maar konijntje dat normaal prima van zich afbeet was benouwd van de ratten, helaas...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:14

Wuis schreef:
Daarnaast zit in konijnnvoer antibiotica.

Verward
Waar staat dat op de gemiddelde verpakking?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:19

In regulier konijnenvoer zit geen antibiotica hoor.

Maar bovenstaande is echt een bizarre combinatie. Hoe het in je op komt, vraag ik me dan af. Het zijn hele andere dieren, kunnen niet met elkaar communiceren, hebben ander voer nodig etc. 1 dezer dagen vind je het ratje waarschijnlijk dood in de kooi omdat het konijn 'm vertrapt heeft.

Lijkt me dan toch een stuk diervriendelijker omdat beide gewoon een maatje van het eigen diersoort te geven (het ratje van hetzelfde geslacht en het konijn van het tegenovergestelde geslacht -gecastreerd-) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:25

Jose22 schreef:
1 dezer dagen vind je het ratje waarschijnlijk dood in de kooi omdat het konijn 'm vertrapt heeft.

Vergis je niet, als de rat zich bedreigd gaat voelen door zo'n groot beest kan hij/zij het konijn zo naar de strot vliegen. Andersom kan ook, maar wat dat betreft moet je ratten en hun vlijmscherpe tanden niet onderschatten.

Waarom kan er niet gewoon een konijn bij het konijn en een rat bij de rat? Vooral ratten zijn erg sociale dieren, geen mens of andere diersoort kan een andere rat vervangen.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:00

Foto !:-)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:27

Ik zou dit persoonlijk ook niet riskeren. Voeding is al een probleem op zich. En als ik er aan denk hoe je rat het konijn zou kunnen toetakelen? Nu vinden ze het misschien leuk maar ze spreken absoluut elkaars taal niet. Ik zou er een konijn en een rat bijhalen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:15

Ik ben het met bovenstaande bokkers eens. Dit is géén goede combo!
Misschien leuk voor als jij er bij bent, maar zeker niet voor 24/7 bij elkaar in het hok!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:47

ratten zijn jagers en kunnen een konijn ook als prooi gaan zien!! ik zou het persoonlijk nooit doen, heb wel eerder cavia's aangebeten gezien door ratten

ratten hebben gezeldschap nodig van een even actief en klimgraag dier en een konijn zie ik nog niet in de kooi rond klimmen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:50

Ik vind het wel erg leuk om te lezen, maar volgens mij kan dit ook niet echt goed gaan.
Ratten zijn heel anders als konijnen. Ten eerste hebben ze hele andere voeding nodig en ten tweede houd een rat graag van klimmen.

Ook zijn het totaal andere diersoorten dus ze kunnen elkaar nooit vervangen. Als je echt een nieuw maatjes zou willen, dan zou ik toch kiezen om voor beide dieren 1 soortgenoot erbij te zoeken.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:38

Je ziet ook weleens geitjes bij een paard in de stal. En een giet houdt ook van klimmen. Dus dat lijkt mij het probleem niet.
Voeding heb ik geen verstand van.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:45

er is een bijna onontkoombare kans dat dit mis gaat. dan heb je dadelijk een doodgestampte rat of een konijn met aangevreten oren en staart.
uit elkaar en voor ieder een eigen soortgenootje halen (uit de opvang)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:41

mytens1 schreef:
Je ziet ook weleens geitjes bij een paard in de stal. En een giet houdt ook van klimmen. Dus dat lijkt mij het probleem niet.
Voeding heb ik geen verstand van.

Misschien niet het ergste probleem, maar een rat in een gewone konijnen of cavia kooi wordt echt ongelukkig, goede huisvesting is echt wel belangrijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:18

het voer is geen probleem Lachen
we hebben het nagevraagd, en het voer (gewoon uit bakken, geen idee wat voorn soort) kan voor beide dieren gebruikt worden.

toch is het 100% zeker dat ze gelukkiger zijn!
de rat had steriotyp gedrag (krabben aan zichzelf om aandacht)
nou hij in het hok bij het konijn zit loopt hij tevreden rond, heeft hij een eigen nestje en het konijn ook.

ook zijn ze actiever geworden, heel vrolijk en ze stralen ook weer.

ik zal straks een foto maken Lachen

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:20

dat is heel apart haha Haha! maar als het goed gaat is het mooi natuurlijk! ben benieuwd na de fotos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:24

Okee, ik ga toch nog even zeuren...

Waar heb je het nagevraagd van het voer? Dierenwinkel? Ga er maar vanuit dat de mensen daar geen bal verstand van dieren hebben, helaas. Ratten en konijnen hebben andere voedselbehoeftes, zo moeten ratten dierlijke eiwitten krijgen.

En nogmaals de vraag: Waarom niet een konijn en een rat erbij?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:25

heb hetzelfde gehad, helaas is de rat inmiddels overleden en het konijn heb ik afgestaan aan mijn ex vriend.

Die 2 waren ook dolgelukkig met elkaar, is tot het einde goed gegaan.

Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:30

waarom ik geen extra konijn en rat koop??
dan zou ik mijn rat moeten laten castreren, kost veel geld = heb ik niet
zou ik nog 2 dieren aan moeten schaffen, wat ook niet mogelijk is.
mijn ouders gaan niet akkoord als ik met 2 dieren aan kom zetten.
er zijn net 3 konijnen overleden en nou willen mijn ouders voor veiligheid voor de andere dieren geen extra dieren hebben.

anders had ik dat wel gedaan hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:32

Hoezo de rat castreren? Er kan toch gewoon een mannetje of gecastreerd mannetje uit de opvang bij? Een rat is een uiterst sociaal dier, die heeft minstens 1 soortgenootje nodig.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:34

RedPassion schreef:
Okee, ik ga toch nog even zeuren...

Waar heb je het nagevraagd van het voer? Dierenwinkel? Ga er maar vanuit dat de mensen daar geen bal verstand van dieren hebben, helaas. Ratten en konijnen hebben andere voedselbehoeftes, zo moeten ratten dierlijke eiwitten krijgen.

En nogmaals de vraag: Waarom niet een konijn en een rat erbij?

ik heb het bij de dierenarts nagevraagd, en de dierenwinkel. (op school geven ze de ratten en konijnen ook hetzelfde voer)
en allen zeiden ze dat ze beiden best gewoon knaagdierenvoer mogen hebben Lachen

oja mijn rat geven we wel eens yoghurt, of een brokje kattenvlees.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:47

Ook ik ga even mee zeuren, maar uiteindelijk proberen we jou allemaal te helpen! Lachen

Ik denk dat de beste optie is, als jij geen rat erbij mag kopen, hem weg te brengen naar een rattenopvang of een ander huisje voor hem te zoeken.
Ratten zijn super sociaal en móeten gewoon een ratten maatje erbij hebben.
Zoals hierboven vermeld wordt zie je ook wel eens geit bij een paard, maar dit vind ik ook niet de beste optie. Netzoals paarden, hebben ratten ook een soort genoot nodig.
Als jij het beste wilt voor je rat zou ik hem afstaan bij een rattenopvang. Uiteindelijk zal dit beter voor hem zijn en dat hij een huisje vind bij andere ratten, dan dat hij de rest van zijn leven bij jou konijn is.
Ik snap dat je het goed bedoelt! Lachen Maar je rat is het liefst bij andere ratten.

Over je konijn kan ik helaas geen tips geven omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar wat ik wel weet is dat ook konijnen groepsdieren zijn en ook het liefst bij een soort genoot zitten Knipoog