Het einde..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

Het einde..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:39

Voor onze hond Max..

Hij heeft zware HD en een nierafwijking, daarop afgaande hebben we besloten dat het geen leven meer is voor een hond. Hij word steeds magerder ondanks speciaal voer en je merkt gewoon dat hij anders loopt dan normaal..

Maar nu heeft onze DA gezegd dat we erbij moeten zijn bij de eerste spuit waardoor hij gaat slapen.. En de 2de spuit hoeven we er niet bij te zijn..
Ze kunnen je toch niet verplichten om bij de eerste spuit aanwezig te zijn of wel ? Ik heb al zo vaak dat meegemaakt met mijn eerste paard en nog een aantal honden van mijn vader (hij trainde politiehonden) dat het voor mij allemaal erg moeilijk is met "die extra bagage"..

Dus mijn vraag is, zou je daar echt bij moeten zijn ?
En hoe is jou ervaring bij het inslapen van je hond ?

Alvast bedankt voor het lezen Lachen

pantuf

Re: Het einde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:41

Ik denk niet dat het echt verplicht is maar denk wel dat het fijner is voor je hond.... Is er niemand anders die hij goed kent en erbij kan/wil zijn?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:42

Ik heb het zelf met mijn paard mee gemaakt een tijd terug en heb het expres welgedaan. Dan weet je zeker dat alles op een normale rustige manier gaat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:42

het i fijner voor de hond en als ze tijdens de 1ste spuit rustig blijven gaat het sneller omdat ze anders teveel adrenaline(geloof dat het die was) aanmaken en het langer duurt voor ze in slaap vallen

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:43

Ik heb het ook al vaker gedaan, daarom is het voor mij extra moeilijk omdat die herinneringen weer boven komen..
Maar ja, je hebt wel gelijk dat het beter is voor Max Ja

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:44

Ik snap dat je het moeilijk vind, maar persoonlijk vind ik het erg egoistisch dat je er niet bij wilt zijn. Gun die hond dat laatste moment met je. Is er niemand van je familie die erbij kan zijn? Het lijkt me vreselijk voor dat dier om daar op tafel die spuit te krijgen terwijl alleen de dierenarts er is.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:44

ik heb pas een hond in laten slapen
ben echt zo blij dat ik er bij geweest ben

het ging echt zo vredig ze vocht echt tegen de slaap en heb heel de tijd naast haar op de grond gezeten

de da heeft ons ook super begeleid

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:45

ikke20 schreef:
het i fijner voor de hond en als ze tijdens de 1ste spuit rustig blijven gaat het sneller omdat ze anders teveel adrenaline(geloof dat het die was) aanmaken en het langer duurt voor ze in slaap vallen

Hmm oke, dat wist ik niet..

Als ik egoistisch zou zijn, zou ik hem nog jaren rond laten lopen met die dingen die heeft..
Beetje jammer dat er gelijk weer zo gereageerd moet worden.. Alsof ik niks om die hond geef ofzo Scheve mond

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:46

de da kwam af en toe binnen maar voor de rest zijn wij er heel de tijd bij geweest
het heeft bijna 3 kwartier geduurd

had het vreselijk gevonden als ze al die tijd daar alleen had gelegen dat doe je je maatje tochniet aan
als jij dood gaat wil je toch ook dat de mensen om wie je geven erbij zijn

zit gewoon met tranen dat je dat beestje alleen wilt laten gaan

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:47

Ik zeg toch dat ik het wel snap? Maar als je er uit eigenbelang niet bij wilt zijn, is dat egoistisch. Zo heet dat nou eenmaal. Dat jij het gelijk in de negatieve context trekt, dat is pas jammer.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:48

Tuurlijk laat ik hem niet alleen gaan ! Zo bedoel ik dat niet.. Scheve mond
Mijn man en schoonvader zijn er bij, maar de DA wilde dat ik erbij ben omdat hij beter naar mij luistert..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:48

Ik heb twee honden en mocht de tijd daar zijn wil ik er zeker bij zijn.
Ze verdienen het niet om alleen te gaan, ik wil er voor ze zijn tot het einde. ( letterlijk).

@TS: vind dat je al een mooie keuze maakt dat het goed is geweest zo en hem verder pijn bespaard. Veel sterkte!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:51

Ja dank je Timokyana..
Heb het er erg moeilijk mee.. Beestje is pas 3 jaar Verdrietig

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:51

In dat geval is het toch prima opgelost? Er is iemand voor de hond, dat is het belangrijkste. Maar in je beginpost staat het wat ongelukkig geformuleerd, net alsof je hem helemaal alleen wilt laten gaan omdat jij het niet aankan.

Sterkte.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:53

Dank je Lachen

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:55

Ik heb er ook 2 keer bij gezeten,al wou ik het eigenlijks niet hetzelfde verhaal als jou......
Maar ik ben blij het toch te hebben gedaan want in voor en tegenspoedt de hond heeft steun aan jou op dat moment,en geeft zich makkelijker over dat was bij mij de doorslag.
Heel veel sterkte iniedersgeval tis niet niks ... Ach gut

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:56

Wat jong nog, arme jongen.
@TS: laat je niet dwingen, zolang er iemand bij is die hij kent is het ook opgelost toch.
Geef hem maar een dikke knuffel... Ach gut

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:57

Allereerst heel veel sterkte gewenst. Ik weet helaas hoe het is bij een paard en bij honden.

Maar idd je hoeft er niet bij te zijn maar volgens mij doen de meeste het wel. Je hebt het al meegemaakt dus je weet hoe het gaat. Hij krijgt een spuit en slaapt heel diep in, hij krijgt er nog 1 en is binnen enkele seconden overleden.

Ik weet ook dat als die tijd komt ik er helemaal aan onderdoor ga. Maar ik blijf er desondanks bij tot het einde. Omdat ik gewoon niet wil dat ik mijn hond afgeef aan een vreemde en dat dat het laatste is wat hij weet. Dat kan ik gewoon niet verkroppen zoiets en zou mijn levenlang bij me blijven hangen. We delen hier jaren lang lief en leed met de honden en als het dan moet gebeuren dan deel ik dat ook met ze hoe erg het ook voor mij is. Ik vind voor mezelf dat ik dat er voor over moet hebben. Mijn hond krijgt alleen een spuitje als ik er bij ben hem troost en in mn armen hou, ook het laatste spuitje......dat moet van mezelf.

Wat jij doet moet je echt zelf bepalen, ik zal je er niet voor veroordelen. Maar wees je wel bewust van het feit dat als je er spijt van krijgt je geen nieuwe kans krijgt om het over te doen.
Niet iedereen heeft ook dezelfde intense band met zijn dier dat zie je al door in de asiels te kijken. Daar zou ik mijn hond ook nooit af kunnen geven. Maar als je band zo intens is met je hond, zou je er dan niet beter wel bij kunnen blijven ? Ik zie het als een een familielid die laat ik ook niet alleen sterven en ik hoop dat niemand mij ooit alleen laat sterven.......of in het bijzijn van vreemden.

Als je het al zo vaak meegemaakt hebt, bijt dan even door dit keer en begeleid je lieve hond naar zijn einde.

Bovenstaande is puur op mijn gevoel geschreven, geen aanval of kritiek. Als het bij jou heel anders is zul je er ook heel anders over denken.

Nogmaals heel veel sterkte en geef je hond een dikke knuffel van mij mee..... Ach gut

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:00

Ik ben er wel bij geweest, vond het fijn. Ik kon goed afscheid van haar nemen. Ze ging heel rustig en de da zei omdat wij er bij waren dat ze zo rustig bleef. Voor haar was het dus ook fijn.
Jullie veel sterkte. En bedenk goed wat je wil. Je hond zal maar een keer sterven en dus is er ook maar een keer de mogelijkheid tot afscheid nemen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:02

Tja, ik ga mee met de anderen dat je het zelf moet weten natuurlijk, het is jouw hond. Toen wij onze vorige hond in lieten slapen ben ik er tot het allerlaatst bij gebleven. Dat dier is er altijd voor mij geweest en ik wilde het dus ook niet af laten weten voor hem, ookal vond ik het zelf moeilijk.

Achteraf heel blij dat ik toch mee ben geweest, ik had niet met mezelf kunnen leven als ik hem maar gewoon aan een DA had moeten afgeven...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:03

Misschien is het juist wel even goed om erbij te zijn met de 1ste spuit, dan weet je hoe het gegaan is.

Verder wens ik je heel veel sterkte met dit verlies

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:08

Ik snap je heel goed. Heb net een paar weken geleden onze hond laten inslapen en dat ging echt niet fijn. Huilen Helaas ging het bij de vorige al net zo. Ik heb het er ook nog steeds heel moeilijk mee.
Als je het echt niet aankan dan moet je het gewoon niet doen. Jij moet er de rest van je leven mee rondlopen. Als de hond ook rustig is bij je familie dan is dat toch ook prima.
Ik vind het niet egoistisch hoor, begrijp het best.
Maar het eerste spuitje valt meestal wel mee, tenminste bij die van mij. Dan liggen ze vrij snel te slapen en dat vond ik niet zo eng.

Sterkte met alles!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:11

Mijn lieve Maxje Lovers
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:16

Allereerst heel veel sterkte gewenst, allen al die beslissing nemen is niet makkelijk.
Wat er wel of niet bijblijven betreft, tja, dat moet je met je eigen gevoel bepalen denk ik. Ik kan wel zeggen wat ik ervan vind of wat ik denk dat goed is, maar dat is geen algemeen geldende maatstaf, denk ik. Bovendien weet ik ook niet hoe de band met je hond is en hoe je er zelf mee omgaat en er tegenover staat. Doe wat jij denkt wat voor jou en je hond goed is.

Ik heb het zelf al een aantal malen meegemaakt met mijn katten en vind het een vreselijk moment. Toch, vanuit mijn eigen principes (je kiest voor een dier, dus dit doe je dan ook), wil ik er elke keer bij zijn, het hoort er voor mij ook een beetje bij en hoe gek het ook klinkt, ik wil het ook niet missen. Eén van de katten heeft destijds nog een tijd gevochten tegen de spuit, dát was pas moeilijk en doet nog steeds pijn om over na te denken (ook al was de beslissing een goede). Toch ga ik, als het Caitlins tijd is, net zo hard weer mee.
Maar het blijft gruwelijk moeilijk, zodra ze met die eerste spuit aankomen sta ik al met de waterlanders en het heeft een goede reden dat ik niet van roze houd; voor mij de kleur des doods (kleur van het goedje in de tweede spuit).

Het enige advies wat ik jou kan geven is denk er goed over na en doe wat goed voelt, wat het ook is. Het is al moeilijk genoeg allemaal (och arme, zeker als ik die lieve foto zie). Nogmaals heel veel sterkte...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:26

[LZP] > [BB]