'zwerf' katten laten vangen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

'zwerf' katten laten vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:59

ik kwam op internet even zo snel niets vinden hierover.
maar rond-om onze stal lopen verschillende katten zonder baasje.. en het lijken er steeds meer te worden.
het is zelfs zo dat de katten bij ons de stal inkomen om onze kat zijn voer op te eten !
en dat vind ik niet zo heel erg grappig... gebeurt ook regelmatig dat ze bakken met brokken gewoon weg over de vloer omgooien etc...
nu vraag me af of ik ze niet kan laten vangen ? mischien zijn ze wel vermist ? weg gelopen ?
of gewoonweg gedumpt wie zal het zeggen.
eventueel wil er nog wel 1tje bij ons houden , als hij geen ander baasje heeft maar meer hoef ik er ook echt niet Clown
maar voor de beestjes lijkt het me ook fijner als ze een beter plekje krijgen.
maar waar moet je voor zoiets zijn ? of moet ze zelf gaan vangen ?

als iemand enig idee heb , hoor ik het graag Haha!

sunny_l0ve

Re: 'zwerf' katten laten vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:30

dierenbescherming bellen is het handigste. Leg je verhaal uit en kijk of hun wat vallen neer kunnen zetten.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 19:08

zal wel ff contact opnemen met ze van de week.
maar vallen uitzetten lijkt me aan de eene kant niet zo handig want straks lopen de katten die er wel horen erin...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:09

Zolang jullie zelf katten hebben rondlopen blijven er toch andere katten komen. Het wil namelijk zeggen dat jullie eten hebben Tong uitsteken

DB bellen kan altijd, evt laten castreren/steriliseren en weer uitzetten is ook een optie voor zwerfkatten, kunnen ze zich iig niet meer voortplanten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:15

Mijn moeder heeft vroeger bij de DB gewerkt en moest ook regelmatig vangkooien zetten en ophalen. Zodra er een kat in zit moet jij bellen dat ze hem komen halen. Als je ziet dat het een "goede" kat is, kan je zelf het deurtje openmaken en de kat eruit halen. Je moet het dus wel zelf in de gaten houden, de DB rijdt niet constant rond om alle kooien te controleren.
Als het duidelijk zwerfkatten zijn, is het plaatsen en ophalen gratis. Dat was vroeger in ieder geval zo. Je kon toen ook aangeven of je ze gecastreerd / gesteriliseerd weer terug wilde hebben. Behalve als de DA ziet dat het beestje ziek is, dan krijg je ze niet terug.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:29

Bij het asiel waar ik stage heb gelopen kon je vangkooien halen, je moest wel borg betalen. De katten kon je dan naar het asiel brengen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:22

Ja idd bij de dierenbescherming/ ambulance hebben ze bang kooien. Gaat iets lekkers in kat loopt erin en stjoek kooi is dicht.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 18:35

ze komen morgeochtend langs , alleen als het echt zwerfkatten zijn kijken ze alleen of ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn zoja dan laten ze ze weer vrij Verward schieten we dus niet veel mee op.
hoop maar dat ze ze gwoon houden.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:51

Weer vrij laten? Wat is dat voor een vreemde actie? Tenzij je er bewust om gevraagd hebt natuurlijk, zie ik het nut er niet zo van in. Vraag me nu ook even af hoe de "kenners" willen zien of een poes gesteriliseerd is.
Ik denk dat je er morgen gewoon bij moet zijn en dan nadrukkelijk zeggen dat je ze hoe dan ook NIET terug wilt hebben.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:14

Ik ben zelf vrijwilleger bij de dierenambulance, en de dierenambulance zet namelijk niet zomaar kooien uit, zij moeten eerst toestemming vragen aan de gemeente doordat er ook gewoon huiskatten in kunnen lopen. dus k zal de dierenambulance opbellen en hun om informatie vragen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:35

Biondaa schreef:
Ik ben zelf vrijwilleger bij de dierenambulance, en de dierenambulance zet namelijk niet zomaar kooien uit, zij moeten eerst toestemming vragen aan de gemeente doordat er ook gewoon huiskatten in kunnen lopen. dus k zal de dierenambulance opbellen en hun om informatie vragen

even ter verduidelijking die hebben we al 2x aan de telefoon gehad en nu vanochtend melden ze doodleuk dat ze niet komen !! ik moet zelf de kat maar zien te vangen en zo niet PECH...
tevens lopen er niet bepaald huiskatten hier.... we zitten op afgelegen terein met alleen maar stallen eromheen.....
flink waardeloos die dierenambulance dit is namelijk niet de eerste keer dat slechte ervaringe met ze heb.....

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:59

Ik weet niet welke dierenambulance u heeft voor uw omgeving?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:04

Maar stellen ze geen vangkooi ter beschikking?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:06

Biondaa : gewoon van den-haag
Rosita : nee deden ze niet.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:40

MandyR schreef:
Weer vrij laten? Wat is dat voor een vreemde actie? Tenzij je er bewust om gevraagd hebt natuurlijk, zie ik het nut er niet zo van in. Vraag me nu ook even af hoe de "kenners" willen zien of een poes gesteriliseerd is.
Ik denk dat je er morgen gewoon bij moet zijn en dan nadrukkelijk zeggen dat je ze hoe dan ook NIET terug wilt hebben.

Wat wil je anders doen dan? Zwerfkatten in een hokje stoppen totdat ze dood gaan? Wachten op herplaatsing? Niet echt een optie he?!
In principe worden zwerfkatten gevangen, gecastreerd en dan weer teruggeplaatst op de plek waar ze gevangen zijn. Je kunt ze ergens anders naar toe brengen maar dan komt er vast en zeker een andere zwerfkat de plaats van de vorige innemen en begin je weer van voren af aan...

Wij hebben eenmaal gevraagd om de kat niet meer terug te brengen omdat die onze eigen katten terroriseerde en dat vonden we geen goed plan.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:36

ik vraag me ook af wat je anders wilt doen. verwilderde katten zijn niet te herplaatsen en als ze die in het asiel zouden stoppen dan moesten we denk ik miljoenen asiels bijbouwen. dus wat gebeurt er anders? beesten worden ingeslapen. laat ze dan maar castreren en terug de natuur in, kunnen er iig geen meer voortplanten.....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 06:48

Ja, laat ze inslapen. Dat is goedkoper dan castreren en op die manier kunnen ze ook geen ziektes meer verspreiden. TS geeft duidelijk aan dat ze overlast heeft van die katten. Dan is zij er toch niet mee geholpen als ze weer terug komen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 06:58

mijn vroegere buurman schoot ze dood......... ik heb hem dus kennis laten maken met mijn katten zodat hij weet dat die bij mij horen en geen zwervers zijn. Is altijd gewoon goed gegaan........ maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer zo ongerust ben als ze een paar dagen weg zijn Lachen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 09:19

even om wat recht te zetten ik noem het 'zwerfkatten' omdat ze geen baas hebben (waarschijnlijk) maar je moet niet gelijk denken aan onwijs valse katten.. ze komen ook gewoon naar mensen toe wel wat bang bij onverwachtse bewegingen... zou ze alleen nooit oppaken want zo lief zien ze er nou ook weer niet uit Haha!

zou het zelf ook liever zien dat katten die echt niet herplaatsbaar zijn worden ingeslapen.
zie ik liever dat dat ze omkomen van de honger of aangereden worden of wat dan ook.
maar goed ieder ze eigen mening daarover..

degene die zeggen dat daarvoor weer andere in de plaats krijg.
hebben er nooit eerder last van gehad Knipoog

als het ook had geklikt met mijn kat had dr ook best 1 willen houden , als ze geen baas hebben.
maar het gaat gewoon weg niet.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:54

dravergekkie schreef:
zie ik liever dat dat ze omkomen van de honger of aangereden worden of wat dan ook.

Uhh, typefoutje?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:03

MandyR schreef:
dravergekkie schreef:

Uhh, typefoutje?

mischien lees jij het verkeerd Knipoog ik bedoel dus dat het beter vind dat ze ingeslapen komen dan dat ze aangereden worden of anders !

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:06

Ahh, ik denk dat je die ene "dat" moet veranderen in "dan", dan loopt de zin wat lekkerder.
Maar had al wel het idee dat je het zo bedoelde hoor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:09

Als de instanties je niet willen helpen, dan kun je niet meer doen als zelf de katten vangen met vangkooien (zijn altijd wel via bijv. een asiel te leen/huur) en ze verweg van jullie thuis weer uit te zetten, bijv in een bos.

De katten die wel goed aan te halen zijn (of in ieder geval aan te raken zijn) zou je naar het asiel kunnen brengen. Het is niet zo netjes, maar vaak worden er 's nachts katten achter gelaten in bijv. een doos zodat je afgever niet voor de kosten opdraait..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:14

angela we kwamen dus geen vangkooi lenen , staat ookal eerder vermeld Lachen
en als ik de katten naar het asiel breng moet ik voor ze gaan betalen ??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:27

dravergekkie schreef:
angela we kwamen dus geen vangkooi lenen , staat ookal eerder vermeld Lachen
en als ik de katten naar het asiel breng moet ik voor ze gaan betalen ??

Dreigen dat je ze wat aandoet. Deed vriendin van mij ook. Die hadden er ook enorm veel last van en die beesten pisten overal en gooiden alles om.
Toen ze zei dat ze het anders wel "definitief" op zou lossen, wisten ze niet hoe snel ze moesten komen. Zou ik wel een mannelijk figuur laten bellen (komen vaak wat serieuzer over om dit gebied) en even een weekje wachten na je voorgaande telefoontje... En ze heeft er nog smakelijk om gelachen, want ze is de liefheid zelve... maar ze vond het zo sneu voor de beestjes...