hond agressief tegen andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

hond agressief tegen andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:58

Mijn vader heeft 2 jack russells.
1 van 7 (monza) en 1 van 2,5 jaar (kimmie).
Kimmie is er als pup bijgekomen en is dus van het begin af aan bij Monza geweest.
Toch valt Kimmie Monza elke keer aan. Een jaar geleden deed ze dit regelmatig, maar de laatste tijd bleef het bij af en toe keer grommen dus wij dachten eigelijk dat het de puberteit was. Maar vandaag viel ze Monza opeens weer aan en zelfs toen Monza op haar rug lag bleef ze doorgaan. Nu kunnen we ze dus echt niet meer bij elkaar zetten en moeten we dus heel snel een oplossing vinden. Kimmie is verder een hartstikke lieve hond ze moet alleen niet met andere dieren in 1 huis zitten en kinderen hebben we nooit geprobeerd, maar ik weet niet of dat verstandig is. Nu hebben we al zitten denken om haar naar het asiel te brengen, maar we zijn een beetje bang dat ze niet geplaatst word of van de 1 naar de ander gaat. Denken jullie dat ze nog herplaatsbaar is? Want zoals ik al zei is het verder echt een lief beestje en ook een leuke hond om te zien. En misschien dat iemand die dit leest haar een leuk tehuisje wil geven. We vinden het heel erg om haar weg te doen maar het kan gewoon niet anders. We willen Monza niet weg doen, omdat die al het 1 en ander mee heeft gemaakt en meerdere bazen heeft gehad. En die is ook al ouder dus Kimmie heeft denk meer kans op een mooie toekomst. Nou ik hoop dat iemand ons kan helpen, want wij weten het echt even niet.
Nog even een foto erbij hier samen met haar zusje. Het is de bovenste hond.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OOHGDG4F.jpg

kippiekipp

Re: hond agressief tegen andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:58

Misschien eens bij een hondenclub bij je in de buurt vragen
om advies? De hondenclub waar ik bij zit geeft ook speciale
trainingen voor honden die agressief zijn naar anderen, zullen
vast meer hondenscholen zijn die zo'n curcus geven.

Op internet staan ook wel een aantal dingen
http://www.dogweb.nl/gedrag/agressie.html
http://www.hondenplaza.nl/page/infogedrag.php

En als je haar toch weg wil doen zou ik dit eerst via een advertentie in een
plaatselijke krant bij je in de buurt proberen ofzo (of op internet)
misschien dat je er wel reacties op krijgt dan weet je in ieder geval zeker dat
ze een nieuw baasje krijgt, niet direct naar een asiel.
Dat kan eventueel altijd nog wel ja..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:05

Wat hebben jullie er aan gedaan in de opvoeding? Wat deed ze allemaal toen ze nog alleen gromde? Ook tanden bloot?
Hoevaak is ze toen ze puppy was met andere honden in aan raking gekomen dmv. spelen etc. ?

Als je haar al weg doet zou ik het asiel doen: iemand die haar daar weghaald moet iets ondertekenen en geld betalen, zodat je meestal wel zeker weet dat ze een goed nieuw baasje krijgt, via marktplaats oid. heb je die zekerheid niet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 02:31

Als jullie dit al niet gedaan hebben:
Elke keer concequent op haar donder geven, zet haar desnoods in een andere kamer, zal ze niet leuk vinden, als ze dan blaft, negeren tot ze stopt, leert ze het (als het goed is) vanzelf. Desnoods even de buren inlichten.

Hardere aanpak wat vele malen vruchten heeft afgeworpen bij mij:
Ik heb bij een uitlaatservice gewerkt, maar in dit geval had ik te maken met heel veel honden op hetzelfde moment, gebeurde zo nu en dan dus dat 2 honden met elkaar begonnen te vechten, om erger te voorkomen (dierenarts etc) sprongen wij er altijd tussen, meestal de hond die aangevallen werd sprong dan gelijk weg, maar de dominante van de 2 zal altijd de aanval proberen te heropenen als deze niet onder de indruk was.
Wat doe je dan? Je grijpt de hond in zijn nek en keert hem op zijn rug en fixeert de hond, zorg er wel voor dat die niet kan bijten, als ze wel drijgt, gewoon een tik verkopen en doe het niet te zacht! leert ze niks van, net zo lang haar blijven fixeren tot ze haar poot in de lucht doet en zich volledig ontspant, zodra jij de druk een beetje weghaald moet zij gewoon zo blijven liggen onder het commando BLIJF doet ze dit niet, gewoon weer in je oude positie terugkeren.
Op het end moet je haar alleen nog in de nekvel vast kunnen houden en ze blijft zo liggen, dan pas kan je loslaten met bijv. het commando ZIT (hond zal hoe dan ook opspringen zodra je haar los laat, dus koppel het aan een commando zodat zij niet het initiatief neemt!) Zodra ze zit, geef haar het commando om te volgen en loop weg bij je andere hond, blijft dit net zolang doen totdat ze de boodschap begrijpt.

Het lijkt erg grof, maar tis de snelste en meest effectieve manier om aan te pakken, ikzelf heb met veel van dat soort situaties meegemaakt waaronder dat met een duitse herder reu die me werkelijk aanviel, kostte me 5 minuten om dat beest tot overgave te dwingen (normaal is het een kwestie van max. een minuut) de eigenaar van deze hond wilde er ook afstand van doen omdat hij hem niet meer aankon, uiteindelijk na een training van een paar maanden was de hond perfect te hanteren en heeft het baasje hem kunnen houden Lachen.

Uit ervaring weet ik dat jack russels vaak echte schoothondjes zijn en ik krijg de indruk dat de oudere hond erg onderdanig is, zorg ervoor dat als de oudere hond in de buurt is, je de herrieschopper niet op schoot neemt (= hogere positie = dominantie) neem dan nog liever je oudere hond op schoot!
En héél erg concequent zijn, de oudere hond eerst eten, dan de jongere, aan de lijn moet hij luisteren, doet ze dit niet mag ze dit best even voelen.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben een beetje van het "natural" met honden, ik boots dus de alfa na en als een alfa wolf iets niet bevalt hangt die ook in de achterste of de nek van een onderdanige hond, ze gooien ze tevens op hun rug zoals ik dat omschreef, alleen gaat het er vaak nog even wat harder aan toe.

Maar, iig succes, als je meer wilt weten, PM me maar, ik houd dit topic ook in de gaten!
Sterkte!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:46

Dankje wel allemaal voor jullie reacties. Ik zal het vanavond allemaal aan mijn vader laten lezen. Ik woon niet bij mijn vader dus hij moet het uiteindelijk allemaal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:51

Ben het volledig met Xyris eens, keihard aanpakken.
Jack Russells zien er klein en schattig uit, maar ze zijn wel heel eigenwijs en dominant!
De manier van Xyris werkt subliem Lachen Wel héél consequent zijn, en haar niet op schoot nemen (sowieso niet op de bank of stoel) niet als eerste te eten geven, leer haar ook met uitlaten trekken af, ze moet naast of achter je lopen. Nooit voor je. Jíj bepaalt waar jullie heen gaan, niet de hond.
Keffen naar andere honden = tik.

Vechten -> op de rug, en snel en hard, niet lief zijn.
Een hond is een heel leuk dier, en ze zijn nog veel leuker, liever en gelukkiger als ze weten waar ze aan toe zijn. Ze hoort niet bovenaan in de roedel, en ze denkt dat ze daar wel hoort..... tijd om haar te vertellen hoe de zaak écht in elkaar zit.

Xyris: jij kunt helemaal geen alfa zijn. Je kunt als mens wel roedelleider zijn, maar nooit een alfa. Mensen zijn nooit alfa's. Overigens, als je teveel probeert dominant te zijn en steeds loopt te "keffen", nemen honden je over het algemeen niet al te serieus (heb ik echt al vrij vaak gezien, blijft amusant Haha! Overigens lijkt me dat bij jou niet het geval).

Mijn hond is een alfa, en die maakt zich nooit druk, is altijd de rust zelf. Hij neemt moeiteloos het leiderschap op zich, en vertelt elke hond precies wat ze moeten doen. Ze gehoorzamen hem zonder morren, en lijken er ontzettend veel plezier in te hebben iets voor hem te doen.....
Hij corrigeert zelden, maar als hij het doet, is hij keihard, en volkomen duidelijk. Hij kan opvoeden als geen ander, is superconsequent (ik kan echt iets van hem leren) heel duidelijk, en heel eerlijk. Verder is hij zeer vriendelijk en geduldig met jonge dieren. Ik heb een wereldhond Lovers
Een heel echte alfa. Hij is geweldig.

Iedere jonge hond zou eigenlijk opgevoed moeten worden in een roedel met een alfa. Dan zou je dit soort problemen niet hebben, en het is geestelijk heel gezond voor ze. Ze worden er meer 'hond' van. Puppencursus is leuk, maar ik blijf het jammer vinden dat daar niet een stel van die grote kerels rondlopen (hondekerels, hè) die de pups leren hoe het hoort Lachen

Ik ben zelf ook niet iemand die er bovenop zit, en mijn hond werkt graag voor me. Ik pak de leiding als het nodig is, en ben dan heel duidelijk. En verder is hij gewoon hond, en ik ben gewoon mens. Hij weet bij mij heel goed waar hij aan toe is, en ik ken hem als geen ander. We kunnen lezen en schrijven met elkaar Lovers

Sorry TS, voor mijn lange verhaal, ik zat weer eens op mijn praatstoel Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:58

Idd, net als hierboven beschreven, aanpakken en goed!

Het probleem is al ontstaan toen hij pup was.. met het grommen.
Toen heeft ze al gezien dat ze de baas kon worden over je oudere hond.. en zo werken ze zichzelf steeds een stapje hoger.

Aanpakken, en niet te zachtjes, en maar hopen dat de dominantie tov je andere hond verdwijnt.. maar ik ben bang dat dat te laat is..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:59

Haha, Yamcha, hoe moet ik het dan noemen? Naja, je begrijpt me iig Lachen moet het denk niet alfa noemen dan maar... ja.. baas wordt toch op heel veel manieren geintepreteerd, je moet gewoon aan de top staan 0_o en ja, je aanvullingen op mijn verhaal zijn idd toppie Lachen ik mag jou wel! Krijg meestal niet zulke positieve reacties op wat ik in mijn bericht zetten Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:42

Kan ook zijn dat je jongste russel langzaam de baas aan het worden is. En dat de rugligging geen echte overgave is. Onze russel was ook een erg dominant krengetje dat opeens ook het leiderschap wilde hebben. Had ze met die hond ook vrij snel. Toen deze herder overleden was en er een jonge hond bijkwam heeft hij heel wat te lijden gehad van haar gedrag. Hij leek zich over te geven maar deed dat dus niet. hij lag haar op zijn rug gewoon uit te dagen. En dan gaan leiders door tot er echte overgave is.

Als ze bij jullie wel normaal gedrag vertoont kun je het ook even aankijken wat er gebeurt zolang ze elkaar niet helemaal afslachten. Wie weet is het na een stevig potje vechten duidelijk waar de bordjes hangen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:15

Ik ben zelf echt niet voor het ingrijpen van mensen bij strubbelingen bij honden. Klinkt hard, maar zo lang er geen gaten vallen moet je het ze zelf uit laten zoeken.
Vooral niet de ondergeschikte hond 'helpen' want je dominante hond gaat het op een later tijdstip nog even oplossen. Of je er nou wel of niet bij bent.
Het kan namelijk ook zijn wat Karuna zegt. Dat je jongste Jack zich helemaal niet overgeeft.
Dan ligt ze misschien wel op haar rug, maar er is heel duidelijk verschil tussen zich overgeven, of gewoon op haar rug liggen.
Je moet je er zelf helemaal niet mee bemoeien. Behalve als het bloed tegen het plafon zit natuurlijk, maar uit jou verhaal haal ik dat absoluut niet.
Je mag me best een pb sturen, als je meer wilt weten. Wil je graag ermee helpen en dan hoef je nog helemaal geen hond weg te doen. Het is vaak best wel op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:51

Xyris schreef:
Haha, Yamcha, hoe moet ik het dan noemen? Naja, je begrijpt me iig Lachen moet het denk niet alfa noemen dan maar... ja.. baas wordt toch op heel veel manieren geintepreteerd, je moet gewoon aan de top staan 0_o en ja, je aanvullingen op mijn verhaal zijn idd toppie Lachen ik mag jou wel! Krijg meestal niet zulke positieve reacties op wat ik in mijn bericht zetten Haha!

Ik mag jou ook wel Lachen
Ben het ook volledig met je eens

Rockwitch, ik mag jou ook wel. Maar in dit geval ben ik het toch niet met je eens, het blijven aanvallen vind ik geen normaal gedrag. Ook het doorgaan als de andere hond op de rug ligt is ronduit asociaal gedrag, en moet imo streng bestraft worden....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:36

Ik zou graag willen zien hoe het eruit ligt. Want een hond kan op zijn rug liggen, maar zich nog niet overgeven. Dat kan je pas weten als je het ziet.
Mensen moeten zich er gewoon niet mee bemoeien, want als ze die jack gaan straffen, gaat die het echt later nog wel even oplossen, en dan als ze er niet bijzijn, en dan kunnen de gevolgen veel erger zijn, als wanneer ze ze nu even laten gaan. Zo lang er geen gaatjes zijn zeg ik dan he.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:43

@rockwitch het probleem is dus dat er wel gaatjes zijn. Iedere keer dat ze tot nu toe gevochten hebben lagen ze allebei open. Gellukkig niet zo erg dat ze gehecht moeten worden ofzo, maar als je ze door zou laten gaan dan denk ik dat 1 van de 2 het niet overleeft, want het gaat er echt fel aan toe als ze eenmaal bezig zijn. Over het liggen kan ik verder niets zeggen, want ik was er deze keer zelf niet bij maar mijn vader vertelde het dat ze op haar rug lag. Mijn vader heeft inmiddels het asiel gebeld, maar daar was (gelukkig) momenteel geen plek. Ik heb ook nog een trainingsschool een mail gestuurd en proberen te bellen maar ik heb tot nu toe geen reactie gehad. Zaterdag zijn ze daar open dus dan wil ik er even langs gaan om te kijken of ze ons kunnen helpen door middel van training. Ook heb ik via pm een aantal tips gehad en die willen we ook gaan proberen toe te passen. Ik hoop echt dat we het op kunnen lossen want ik wil haar eigelijk helemaal niet missen. Op dit ene punt na is het echt zo'n lieverd.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:00

Ik zie dat je in Goirle woont. Welke trainingsschool heb je gemaild? Want in Goirle zit ook een hondenschool van Quiebus, daar doe ik mijn gedragstherapie opleiding, en zij zijn echt top. Dus ik wil je zeker aanraden om hun te bellen of daar eens langs te gaan. Zij kunnen zo ontzettend veel oplossen. En ik denk dat je daar zeker weten wat aan zal hebben.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:14

Ja klopt die school heb ik gebeld. Die zit hier lekker in de buurt en ik vond het ook wel fijn dat ze daar ook met gedragstherapeuten werken. Maar ik heb ze dus 2 dagen geleden gemaild en heb ik nog geen reactie op gehad. En gisteren heb ik proberen te bellen maar er werd niet opgenomen. Zag ook dat je een gratis proefles kunt nemen dus dat wil ik zowiezo even doen, want dan kunnen ze natuurlijk altijd meer zeggen over kimmie dan wanneer ik ze bel.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:31

Ja klopt, ze zijn idd wel erg druk, dus soms reageren ze niet heel snel. Maar volgens mij kan je ook gewoon erheen gaan en dan kan je tenminste persoonlijk met ze praten. Dan zien ze je hondje idd gelijk. Ik denk dat zij de beste kans zijn om je te helpen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:42

Ik dnek dat er iets mis is met de rangorde bij jullie Knipoog
Zou daar als baas eens aan werken, zodra jullie mensen bovenaan de rangorde staan zullen er ook geen vechtpartijtjes meer zijn Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:57

Ben ik met je eens Verona, maar als ze dat onder begeleiding doet van een goeie gedragstherapeut, is de kans dat ze iets fout doen toch een heel stuk kleiner. Je kan beter niet zelf gaan tobben nu het al zover gaat en er gewoon professionele hulp bij halen

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:58

@verona Daar zijn we nu ook mee bezig, maar zo makkelijk is dat natuurlijk ook niet op te lossen.
@rockwitch kunnen we haar zaterdag gelijk mee nemen dan zonder eerst een afspraak te maken?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:08

Ik weet het niet, ben daar zelf nog nooit geweest namelijk. Maar je kan altijd langs gaan, er lopen altijd wel mensen rond die je kunnen helpen. Dus ik zou het er gewoon op wagen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:10

moet 1 van de hondjes toevallig binnen kort loops worden?
vaak zijn ze een paar weken daarvoor aggresiever tegen andere honden(vaak waar ze mee samen leven)
ik denk dat als dit al een tijdje zo is er maar een oplossing mogelijk is en dat is een ander baasje zoeken voor het jongste hondje,straffen heeft hier denk ik geen enkele zin,waarschijnlijk zit de woede al te diep,en die krijg je er dan nooit meer uit.
ik heb veel ervaring met jack russels,en geloof me het zijn echte moordenaars en daar zit je natuurlijk niet op te wachten dat je er eentje treft als je thuis komt in tig stukken (ja dat kunnen ze echt)is er niemand in je familie die dit hondje wil hebben?
dat zou natuurlijk het mooiste zijn,misschien dat er met jou topic wel een lief nieuw baasje komt,ik hoop het wel voor je,want zo als het nu is met de hondjes is echt niet leuk,voor jullie niet en vooral niet voor je hondjes.
heel veel succes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:15

xXVeronaXx schreef:
Ik dnek dat er iets mis is met de rangorde bij jullie Knipoog
Zou daar als baas eens aan werken, zodra jullie mensen bovenaan de rangorde staan zullen er ook geen vechtpartijtjes meer zijn Knipoog

Dat hoeft niet waar te zijn hoor. Wij mensen staan hier in huis echt bovenaan de rangorde en tóch maakten onze twee Dobers ruzie om het leven. Ze konden elkaar niet luchten of zien en dat werd echt niet minder doordat wij de baas waren.
Zijn het trouwens beide teefjes?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:17

Volgens mij zijn het 2 teven, en die zijn natuurlijk nog feller als reuen als ze eenmaal gaan knokken. Dus dat is wel vervelend.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:22

Ik denk, als het twee teven zijn, het niet meer goed komt.
Twee teven van hetzelfde (temperamentvolle) ras kunnen vaak niet met elkaar door één deur en gaan dat in de toekomst waarschijnlijk ook niet kunnen. Ik heb het helaas zelf mee mogen maken, doordat ik me er gewoonweg niet goed in verdiept had.
Twee reuen vechten eerlijker met elkaar en die vechten de rangorde een keer goed uit en dan is het klaar. Twee teven doen dat niet. Die vechten heel vuil en gaan inderdaad door tot de schade niet te overzien is.
Mijn twee Dobers hadden dit dus ook en we hebben heel vaak gedacht om er één te herplaatsen, gewoon omdat het niet goed komt. Helaas is één van de twee kortgeleden overleden, maar ik zal dit dus in de toekomst nooit meer doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:24

Klopt Diablo, dat zie je idd heel vaak. Maar goed misschien dat een gedragstherapeut nog iets kan doen. En anders lijkt het me ook dat er eentje herplaatst zal moeten worden.
Reuen vechten idd tot het opgelost is. Teven vechten tot de lappen vlees aan de muur hangen.