geen geld voor operatie, kat laten inslapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

geen geld voor operatie, kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 09:19

Wat denken jullie van mensen die hun huisdier laten inslapen omdat ze geen geld hebben voor de medische kosten om een ziek dier weer beter te maken?

Silence

Re: geen geld voor operatie, kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:19

Schandalig..............als je aan dieren begint weet je dat ze ooit veel geld kunnen gaan kosten.
Als je weet dat je dat niet kunt gaan betalen moet je niet aan dieren beginnen vind ik.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:21

Dat het zonde is, maar wel begrijpelijk. Aan de andere kant vind ik dat je niet aan dieren moet beginnen als je niet voor ze kan zorgen. Daaronder valt imo ook medische kosten.

Maar als je voor jezelf weet dat je alles hebt gedaan wat in je macht ligt, en je laat het huisdier inslapen.. vind ik niet dat je fout handelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:24

Daarom zijn mijn dieren verzekerd.
Maar ik vind het niet bij voorbaat schandalig als je ineens ene operatie moet gaan betalen die heel veel geld kost (en je vaak ook niet zeker weet of het weer goed komt) dan vind ik niet dat als iemand het niet doet je dan mag zeggen dat het schandalig is

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:26

't Ligt ook al aan de prognose vind ik.

Wanneer een dier zodanig ziek is dat een operatie slechts uitstel van executie is... wat doe je een dier dan nog aan ?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:32

aan de ene kant denk ik zonde voor het dier... begin er dan niet aan. maar aan de andere kant kun je nu niet zien hoe je over bv 10 jaar in het geld zit. dan kun je nu wel heel ruim in je geld zit om een dier aan te schaffen en te verzorgen. maar het kan maar zo zijn dat er een aantal jaren later iets gebeurt waardoor je ineens niet zo ruim meer zit. eigenlijk vind ik dat een dier daar niet onder mag leiden. maar ik begrijp ook wel dat je je dier dan niet zomaar weg doet als je hem al heel lang hebt...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:39

daar durf ik zo geen uitspraak over te doen, is echt afhankelijk van de situatie.
Is het een operatie waardoor het dier nog jaren gezond kan leven? Dan vind ik het vrij egoistisch om niet te doen. Maar aan de andere kant, als het een operatie van duizenden euro's is... niet iedereen heeft dat liggen en lang niet iedereen heeft dat ervoor over en dat snap ik wel. Zeggen dat je niet aan dieren moet beginnen als je medische kosten niet kan dragen vind ik wat kort door de bocht, het kan echt vreselijk duur worden en dat is heel wat anders dan het "normale" onderhoud van een huisdier.
Kortom, afhankelijk van de prognose en zeker ook van de prijs van de operatie en de leeftijd van het dier.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:47

nicole_hetty schreef:
aan de ene kant denk ik zonde voor het dier... begin er dan niet aan. maar aan de andere kant kun je nu niet zien hoe je over bv 10 jaar in het geld zit. dan kun je nu wel heel ruim in je geld zit om een dier aan te schaffen en te verzorgen. maar het kan maar zo zijn dat er een aantal jaren later iets gebeurt waardoor je ineens niet zo ruim meer zit. eigenlijk vind ik dat een dier daar niet onder mag leiden. maar ik begrijp ook wel dat je je dier dan niet zomaar weg doet als je hem al heel lang hebt...

Hier sta ik volledig achter, een dierenarts bezoek kan behoorlijk oplopen daar weet ik inmiddels alles van.
Ik ben al met mijn hond vanaf mei aan het dokteren met zijn allergie.
Vanaf toen tot nu heeft dat ruim 900 euro gekost zonder zijn speciaal voer erbij gerekend kost ook nog 28 euro per 3 kilo.
Ik had een potje voor hem omdat ik hem niet meer in een verzekering kreeg doordat hij al jong epeleptie kreeg en dus niet meer te verzekeren was.
Mijn andere hond is wel verzekerd.
Het potje is leeg maar mijn hond nog lang niet van zijn klachten af, de dierenarts bloed geprikt en nu gaan we waarschijnlijk een dure therapie doen, ik heb er echt wel over na moeten deken, omdat het zo duur is en zo lang duurt voor je resultaat gaat zien.
Maar we doen het toch, ik ga wat extra uren werken en mijn man ook.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat een da rekening zodanig uit de hand kan lopen dat het niet meer op te brengen is voor iemand.
Dat kun je van te voren niet weten en zeker geen jaren vooruit.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:54

Vreselijk! Breng m dan evt. naar het asiel zodat iemand anders die het wel kan betalen het diertje kan helpen!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:00

Vind het vooral aan de prognose liggen.
Heb zelf niet veel geld maar als het nodig is zit ik echt wel bij de dierenarts.
vorig jaar onze hond met spoed moeten laten opereren, bijna 700 euro kwijt, en de hond is 2 dagen later overleden...
Ander verhaal was onze kat van 6, de operatie had kunnen helpen alleen zou die dan geen waardig kattenbestaan meer hebben, en omdat die kat al gehandicapt was(achterhand niet goed) heb ik hem laten gaan, niet omdat ik het geld misschien niet had, dat kan ik wel regelen, maar wel om de kat zelf, die moet nog wel normaal kunnen leven en zodra dat niet kan laat ik hem liever gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:00

kinky01 schreef:
Wat denken jullie van mensen die hun huisdier laten inslapen omdat ze geen geld hebben voor de medische kosten om een ziek dier weer beter te maken?

Hangt idd van de omstandigheden af.
Een "gewone" operatie voor het amputeren van een pootje bijv - waardoor de kat vrolijk door kan leven, dat geld behoor je te hebben als je een dier heb....
operaties met blijvend risico- dat is wat anders en daar zouden mensen met wel genoeg geld ook over twijfelen.

Toch zie ik de keuze bij geen geld dat ze liever het dier laten inslapen (wat ook geld kost) dan laten lijden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:07

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:10

kinky01 schreef:

Ik ga even uit van mediche kosten die noodzakelijk zijn om het dier in leven te houden. Dus bepaalde medichijnen of operaties die noodzakelijk zijn en het dier zonder niet kan leven.

Je hebt zelf voor het dier gekozen en moet natuurlijk wel de zorg over het dier kunnen opbrenen.
Alleen kun je niet alles op voorhand weten. Natuurlijk had je, je dier kunnen verzekeren maar goed dat dekt ook niet alles en is in dit geval vaak achteraf praten. Ik vind het dan dapperder van iemand die het niet kan betalen en dan het lef heeft het dier te laten inslapen dan iemand die het niet kan betalen en het dier ergens dumpt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:26

superwoman schreef:
Toch zie ik de keuze bij geen geld dat ze liever het dier laten inslapen (wat ook geld kost) dan laten lijden.

Dat vind ik ook, als het dan toch financieel niet haalbaar is, dan zie ik ze liever nog inslapen dan laten lijden...
Ik heb zelf een kattebeest en reken maar dat ze, ondanks dat ik alles behalve rijk ben, in geval van nood gewoon de zorg krijgt die ze nodig heeft. Ik heb daarvoor een potje en als het meer kost valt er bij de DA wel wat te regelen, wat betreft kosten. Behalve dat heb ik ook een aantal 'sponsors' die in geval van uiterste nood geld willen lenen.
Ooit één keer meegemaakt dat ik echt krap bij kas zat en één van de katten besloten had om ernstig ziek te worden. Helaas viel er weinig aan te doen en heb ik hem moeten laten inslapen, maar o, wat heb ik een zorgen gehad over de eventuele hoge rekeningen. Dat was één keer nooit weer...
Maar om nou te zeggen dat het per definitie schandalig is als je je dier om financiele redenen laat inslapen, tja, ik weet niet, schandalig vind ik net iets te heftig. Als er echt geen andere mogelijkheden zijn (bv afstaan oid) dan idd nog liever dan maar aan zijn lot overlaten. In principe ben ik het er namelijk wel mee eens dat je moet incalculeren dat een dier iets kan oplopen, maar helaas kan niet iedereen in de toekomst kijken (zou in dit soort gevallen wel mooi zijn) en van te voren weten hoe je er financieel voor gaat staan en hoe hoog de rekeningen van de DA gaan oplopen. Het leven kan soms raar lopen, hoor...

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:29

Ja zoiets is heeeel persoonlijk vind ik..
Het kan ook dat je onverwachts hoge rekeningen krijgt, je auto kapot gaat etc en als dan ook nog je kat geopereerd moet worden, heb je denk vrij weinig keus..
De meeste mensen houden ontzettend veel van hun kat, en het zal dan ook echt niet makkelijk zijn om zo'n keuze te maken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:29

Chantal2309 schreef:
Vreselijk! Breng m dan evt. naar het asiel zodat iemand anders die het wel kan betalen het diertje kan helpen!

en je denkt dat een asiel een doodzieke kat aanneemt en behaneld? die laten ze ook inslapen hoor

als de prognose goed is, dan zou ik er alles aan doen om hem/ haar te laten behandelen
maar ik heb al eens een flink bedrag betaald voor verschillende operaties, en bleek erna allemaal zinloos te zijn geweest
kat lange tijd veel pijn gehad ( heel stuk uit achterlijf, gecatreerd en staart geamputeerd en achteraf bleek verlamd te zijn aan de blaas), veel op en neer gereisd en veel verdriet van gehad

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:33

Mmm.. Als ik momenteel kijk naar onze eigen omstandigheden dan zal het diertje ingeslapen worden. En zeker als het dier al oud is. Als het een jong diertje is en de kans is vrij groot dat het dier er boven op komt, zullen we er alles aan doen om hem in leven te laten.

Het hangt eerlijk gezegt al af van wat het dier heeft.. Zijn er nierproblemen dan wordt het dier ingeslapen.. Als een kat namelijk wat aan zijn nieren mankeert is het afgelopen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:38

Gebeurt anders dagelijks.

Bovendien is het vaak een combinatie van kosten en prognose.
Dus wat heeft ie? Kans van slagen van operatie? hoe oud is het diertje?
Hoeveel revalidatie heeft ie na de operatie nodig? enzovoort.

Dus beetje lastig oordelen vanaf hier.
Wat ik wel schandalig vind zijn die dieren waarvan het baasje
te lang wacht met naar de dierenarts gaan.
Terwijl de aandoening dan nog met iets simpels te verhelpen is.
Vervolgens 4 wkn te laat komen, waardoor inderdaad het lijden van
het diertje en de kosten exponentieel zijn toegenomen.
En het dan in laten slapen, of erger nog, inslapen te duur vinden!
En het dier langzaam thuis dood laten gaan. Omdat inslapen ook te duur is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:42

Tsja, het hangt heel erg af van de operatie; wat kost het, in hoeverre is het van levensbelang? Risico's? Staat van je kat? Leeftijd Die dingen spelen toch ook mee? En als je door wat voor reden in de problemen zit financieel, dan zou ik er voor kiezen desnoods bij familie iets te lenen als het rendabel is voor je kat.

Maar om het meteen schandalig te noemen; nee.

Ik erger me veel meer aan de boeren om ons heen die hun katten laten jongen en de helft of allen verzuipen of doodgooien.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:56

Ik geef ze geen ongelijk. Afhankelijk van de prognose, als er 1 keer veel geld ingestoken moet worden en hij daarna weer prima kan leven vind ik het niet fijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je 300 euro per maand kwijt bent aan voeding en medicijnen dat je dan toch aan inslapen gaat denken. Ook al doet het beestje er verder prima op, dat vind ik toch wel een hoop geld. Als je het vergelijkt met paardenstalling dan is het misschien evenveel, maar toch.... Voor 1 hond is dat een hoop.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:02

kinky01 schreef:

Als die mensen er echt het geld niet voor hebben ga ik die mensen er zeker niet scheef door bekijken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:13

Daarin moet je iedereen in zijn waarde laten. Een konijn met ernstige verstopping ga ik echt niet opereren bijvoorbeeld. De risicos zijn groter dan succes. Een paard waarbij enkele meters darm weggehaald moeten worden bij koliek laat ik ook inslapen. Een bot breukje oid uiteraard weer wel. Het ligt ook aan je eigen emotionele toestand. Als je het nuchter bekijkt heeft het dier gewoon een goed leven gehad en is het helaas maar jammer.
Als je er nuchter over nadenkt is het zo krom als wat dat we een kat met slechte nieren jaren van extra zorg voorzien omdat hij zo lief is en een net zo lieve koe savonds lekker oppeuzelen.
mensen zijn rare wezens.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:29

Ik durf hier geen uitspraak over te doen.

Het ligt aan verschillende dingen
- de prognose
- de risico's
- de kosten
- en de kwaliteit van het leven die de kat erna nog heeft.

Een boerderij kat van ons was ook aangereden op een zaterdag avond. Zijn oogje lag er half uit.
Wij zijn naar de kliniek gereden. We hadden het ervoor over om zijn oog te laten opereren.
Maar toen we bij de kliniek kwamen bleek zijn bekken en zijn voorpootje ook nog gebroken te zijn.
De kosten zouden er hoog oplopen, en hij zou lang moeten revalideren en dan zou het nog maar de vraag zijn of hij helemaal de oude zou worden en of hij alles kon doen wat hij daarvoor deed.
We wisten dat we kat geen plezier zouden doen door hem de hele tijd binnen te laten en dat hij het allerliefste door de schuur en over het erf struinde.
We hebben hem besloten om in de laten slapen, omdat het maar de vraag was of hij er helemaal goed door zou komen en of hij alles wat hij daarvoor deed nog kon doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:59

Ik zou zowiezo betalen ngl mogelijk is. Ik merk ook dat veel mensen, veel of weinig geld, de prijs dan weinig uitmaakt. Maar zelf zou ik wel rekening houden met verschillende factoren. Stel nu mijn hond heeft een erge beenbreuk, moet een zware, dure operatie ondergaan met als gevolg veel pijn, en veel rust, tja vrees ik dat dit geen succes kan worden bv. maar het hangt natuurlijk altijd van de situatie af. Je kan zoiets alleen maar beslissen op het moment zelf vind ik. Nu moeilijk te zeggen zo.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:02

Ach mijn men en ik hebben toen we net getrouwd waren een maand lang "brood met suiker"gegeten omdat onze kat een verkeerde sprong gemaakt had, zijn kniebanden daardoor gescheurd waren en hij dus een nieuwe kunstknieband moest a 550 gulden......Dat hadden we niet maar meneertje is toch geopereerd hoor.
Je kunt bij de DA ook wel een betalingsregeling krijgen hoor als je daarom vraagt.