Konijn dikker krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Konijn dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:18

Beste bokkers,

De koude wintermaanden komen weer in zicht,
maar bij mijn konijn voel ik naar mijn mening zijn heupbotten, en z'n ruggengraat té goed.
Hij is nooit écht dik geweest, maar vind het voor de koude maanden toch echt iets te mager.
Nou probeer ik hem wat dikker te krijgen maar dat lukt me niet echt, dus misschien hebben jullie bokkers nog handige tips!

Hij beschikt de hele dag over Cuni Complete brokjes, Alpenweide hooi met kruiden,
en ik geef hem bijna elke dag wortel, appel óf gedroogd brood.
en hij beschikt over gras, waar hij ook zo af en toe van eet.

Hebben jullie nog iets waar ik hem dikker mee kan krijgen zodat hij het niet koud krijgt in de winter?
(Verder is hij helemaal gezond dus aan iets medisch ligt het niet)

Edit: ook handig om te weten is dat hij buiten zit en de hele dag in een ren loopt,
's nachts gaat hij z'n hok met een lekker strobedje in ivm roofdieren.

Thats_Me

Re: Konijn dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:23

Opzich heeft je nijn voldoende eten en als ze goed eet moet ze daar toch echt genoeg aan hebben. Als je vermoed dat ze mager is, is het misschien verstandig eens het gebit te bekijken, misschien daar wat mee is en dat ze toch wat minder eet dan zou moeten. Ik zou namelijk niet aanraden een konijn dat verder gewoon goed gezond is en goed in z'n vel zit te gaan bijvoeren, want voor de winter gaat een gezond konijn vanzelf wel een wintervacht aanmaken om het niet koud te krijgen.

Anders zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld critical care of van die babyvoeding smaak wortel. Maar ik raad het dus af om bij een gezond konijn dat goed in z'n vel zit te gebruiken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:28

Bedankt voor je snelle reactie!
Aan het gebit zal niks liggen, ik vul z'n voer elke avond weer geheel bij (vol bakje, dit voer mogen ze onbeperkt eten).
En ook wortel, appel en brood gaat er zo in. Bovendien heeft hij ook nooit last van tranende oogjes wat je vaak hoort
als konijnen iets aan de tanden hebben.
Ook de wintervacht komt goed door.

Maar ik dacht dat als hij conctant buiten zit hij het misschien toch wat koud gaat krijgen van de winter ..
Het wordt trouwens zijn 2e winter.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:51

hij eet goed en het ene nijntje is wat dikker dan de andere.
enige wat helpt is er een vriendinnetje bijzetten zodat ze elkaar lekker warm kunnen houden Haha!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:33

benangelique schreef:
hij eet goed en het ene nijntje is wat dikker dan de andere.
enige wat helpt is er een vriendinnetje bijzetten zodat ze elkaar lekker warm kunnen houden Haha!

Dat mag je mijn vader komen vertellen,
ik zet dit jaar maar weer een konijn op mijn verlanglijstje voor kerst Tong uitsteken

Dus ik hoef me geen zorgen te maken over konijntjelief?
Hij krijgt sowieso in de winter een heerlijk dik strobed.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:40

Het is natuurlijk wel oordelen van achter een computer, maar ik zie geen zorgelijke dingen waardoor het nodig is om te gaan bijvoeren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:43

dat heeft thats_me mooi gezegd!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 22:01

Oke dankjewel,
Hij oogt zo ook niet mager als je hem ziet, maar als je hem aait voel je duidelijk waar alles zit.
En toch word hij elke dag goed gevoerd en is hij altijd gezond.

Zal me dan maar geen zorgen meer over zijn gewicht maken, zolang hij natuurlijk geen gewicht gaat verliezen!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:04

wat dacht je van een dierenarts?

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:06

Als je anders echt denkt dat die het koud gaat krijgen lekker extra laag stro in het hok zodat ze lekker in een holletje kunnen kruipen.

Mijn konijntjes hebben het ook wel beetje, maar die zijn ook redelijk oud. Is jouw nijn al oud?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:07

ik weeg mijn konijnen iedere week op een babyweegschaal. zo heb je snel inzicht in hun vaste gewicht en zie je direct of ze afvallen.

malih komt wel erg kort door de bocht.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:09

ik heb 2 nijnen die los in de tuin rondracen, ze hebben een winterhok en liggen daar ook vaak in, sinds ze samen loslopen zijn ze beide enorm afgevallen , mede dankzij vieze spelletjes denk ik Clown zolang ze goed eten, maken ze wel een dikke vacht aan Ja liever lekker slank dan veel te dik Ja

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:10

vind t wel mee vallen, maar als zei vind dat hij mager is/lijkt/blijft dan moet je niet zomaar beginnen met gaan bij voeren maar kijken waarom dat zo is, als hij zo veel eet en toch niet dikker word lijkt me een bezoekje aan de DA toch nodig.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 22:30

Ik voer ook echt niet zomaar bij, vraag eerst raad op bokt, omdat hier ook konijnekenners zijn.
Hij mankeert verder niks, dus zie geen reden om naar de DA te gaan,
Als er echt iets is gaat hij echt meteen naar de DA, geen zorgen Lachen

M'n konijn is nu 1,5 jaar oud dus niet echt oud.
Hij krijgt sowieso in de winter naarmate het kouder wordt steeds meer stro in z'n hok, ook heeft hij ontdekt dat hij onder het hok kan zitten dus ook daar zal het iets warmer zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:36

brood Haha!
gewoon dagelijks een kwart tot half plak bruin brood er bij gaan geven,worden ze vaak ook dikker van.

als je nou toch wat twijfelt kun je je konijn een wormenkuurtje geven,veel konijnen hebben namelijk wel wormen en kunnen daardoor wat schraal zijn.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:44

geen tranende oogjes hoeft niet te betekenen dat er niks met de tanden is.... ik zou het voor de zekerheid gewoon nalaten kijken dan weet je het maar toch? anders kan je proberen om een thee lepeltje zonnebloem of lijnzaad olie door het voer te doen (de brokken) dat wil soms wel eens helpen maar niet te veel! want dan kunnen ze diarree krijgen en wel na laten kijken dus!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 23:32

Oftewel beter gewoon zo laten,
misschien gewoon elke dag wortel, brood of appel geven en z'n normale porties behouden.

Mocht hij nou gewicht verliezen ga ik met hem naar de DA,
maar ga liever niet zelf prutsen, dalijk heeft ie door mijn toedoen wel echt iets, dat zou ik nog zieliger vinden!

Kun je wormenkuurtjes voor konijnen trouwens gewoon bij de dierenwinkel halen?

Edit:
Maar als er iets mis is met de tanden moet hij ook minder/slechter eten lijkt mij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:45

ik haalde het bij de dierenarts, en dan ging het op gewicht.
moest ik in het drinkwater doen,ja kunt het proberen...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:49

ellepel schreef:
brood Haha!
gewoon dagelijks een kwart tot half plak bruin brood er bij gaan geven,worden ze vaak ook dikker van.

als je nou toch wat twijfelt kun je je konijn een wormenkuurtje geven,veel konijnen hebben namelijk wel wormen en kunnen daardoor wat schraal zijn.

Wel het brood eerst drogen! Anders kan het voor verstopping zorgen. Moet zeggen dat ik bij konijnen niet zo fan ben om brood te voeren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:41

Brood laat ik altijd hard worden, leg altijd de korsten uit voor het konijn Tong uitsteken
Zolang ze het niet te veel en vaak krijgen en het goed hard is kan er volgens mij niet veel mis gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:51

Je kunt als extratje eens wat luzerne geven, vinden ze lekker.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:29

Omdat die op gras zit even voor de zekerheid een wormenkuurtje halen, panacur is het allerbeste die pakt ook de pinwormen aan. Is bij de dierenarts te halen.
Verder is Cuni Complete niet om on beperkt te voeren, dat is geen enkele voeder, maar als die het daar goed op doet en niet te dik word en zijn blindedarmkeutels op eet is het geen probleem.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:33

mijn knijn heeft dat ok, maar sinds ik er een caafje bij heb geplant gaat het stukken beter met hem.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:50

combinatie cavia-konijn is sterk af te raden. ze spreken elkaars taal niet en dit kan tot vervelende situaties leiden. het zal niet het eerste caafje zijn die doodgetrapt wordt door een konijn.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:53

benangelique schreef:
combinatie cavia-konijn is sterk af te raden. ze spreken elkaars taal niet en dit kan tot vervelende situaties leiden. het zal niet het eerste caafje zijn die doodgetrapt wordt door een konijn.

huhhh????? Ik ken echt heel veel caafjes die met knijne samenleven ! Bloos Maar het probleem is meestal dat als het konijn mannetje is en caafje vrouwtje, 't knijn gaat fietsen.
Maar na castratie is dat afgelopen Haha!