zagende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aedan

zagende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:41

Hoi,
ik heb een klein probleempje met mijn katertje.
Artois is nu net 5 maanden oud en woont hier nu al een tijdje met zijn zusje.
Hij is altijd een 'klager' geweest maar nu begint het echt vervelend te worden.
Hij is bijna altijd aan het miauwen.
Is het niet om eten ( hij heeft altijd droogvoeding staan, maar meneer wil enkel blikvoeding),
dan zaagt hij om naar buiten te mogen,
zit hij buiten dan zaagt hij om binnen te mogen.
Zelfs als hij door de achterdeur naar binnen/buiten kan blijft hij bij de voordeur zagen.
Hij zaagt om aandacht, ...
We worden het stilaan een beetje beu.
Negeren helpt, maar in die zin dat hij soms uren blijft zagen voor hij het op geeft...
Hij krijgt echt genoeg aandacht aangezien ik best wel veel thuis ben,
en hij schiet super goed op met zijn zusje.
Dus eenzaam is hij ook al niet...
We gaan hem laten castreren zodra hij daar oud genoeg voor is,
maar ik denk niet dat dit zijn zaagprobleem oplost..

dus, kom maar op met de tips!

Anoniem

Re: zagende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:38

Gewoon opvoeden, heb ook een mauwerd, als hij teveel zeurt klap ik in mn handen.
Of gewoon even een brul geven, want dit is idd mateloos irritant.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:37

Met 5mnd kan je al castreren hoor ! (op het asiel doen we dat al met 8wkn- om zg ongelukjes te voorkomen) dat zal wel meer rust geven !

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:02

Veel aandacht geven door hem bezig te houden met spelletjes. of met de plantenspuit even natspuiten als tie lastig is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:05

mijn katertje is ook op 5 maanden gecastreerd omdat ie met zijn zusje woonde. Beter vroeg castreren dan een nest van die 2 en dat kan al! idd luid geluid maken, helpt wel. ik heb er ook zo eentje, zit ook wat oosters bloed in dus echt een kwebbel. Die weet intussen dat als ik tegen hem zeg dat ie zijn klep moet houden dat hij stil moet zijn

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:36

Castreren wil vaak wel helpen Ja Mijn zwarte kat was echt een terrorist als jonge kat, na zijn castratie is hij omgeslagen als een blad aan een boom.

Op het moment heb ik hier een 4,5 maand oude kater die me -bijna- tot waanzin drijft Haha! Helaas kan hij nog niet gecastreerd worden, want z'n ballen zijn nog te klein. We hebben ook een poesje van 4,5 maand en die wordt a.s. maandag gesteriliseerd.

Maar als de ballen van jouw katertje al groot genoeg zijn, dan zeg ik: castreren die handel! Haha!

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:40

Hakkie takkie weg met het zakkie zou ik zeggen.
Katers zeuren vaak een stuk minder nadat ze gecastreerd zijn.
En je moet hem natuurlijk laten weten dat je zijn gezeur niet op prijs stelt.
Ze leren dan vanzelf wanneer het de bedoeling is dat ze stil zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:45

Zo wat zal er een zaagsel in je huis liggen dan joh!

ff serieus, katten miauwen niet altijd alleen maar om te zeiken. Er kan ook best een heel gegronde reden voor zijn. Wellicht toch ergens pijn of ontevredenheid? Komt ie genoeg buiten om zijn energie kwijt te raken bijvoorbeeld?
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 02-10-08 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:03

Mindfields schreef:
Komt ie genoeg buiten om zijn energie kwijt te raken bijvoorbeeld?

Bijvoorbeeld, maar heeft hij ook genoeg te doen? Aan speeltjes of activiteiten die de aandacht opslokken. Bv zo'n grote krabpaal met allerlei frutsels eraan die persé in beweging moeten blijven, zo'n slurf waar je in kan kruipen (zodat je besprongen wordt door je zus en je je het schompes schrikt dus eerst weer even moet klagen bij baasje dat zus lastig is, okay slecht idee) of heel simpel een lege doos met wat gaten en daar speeltjes in stoppen en dat zagertje ze eruit moet vissen, een simpele papieren tas met wat kastanjes, echte veren en takjes is trouwens ook oneindig interessant net als een vissenkom met dobberende kurkvisjes (die mogen wel in een ronde kom).
En ja, sommige, vooral Oosterse tiepjes, zijn nu eenmaal fanatieke kletskousen die overal een mening over hebben. Wel wil castratie, opvoeding (dat met die harde geluiden enzo) maar ook op leeftijd raken dan nog wel eens helpen...
Succes met zagertje!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:21

Pluizebolpum schreef:
Bijvoorbeeld, maar heeft hij ook genoeg te doen? Aan speeltjes of activiteiten die de aandacht opslokken. Bv zo'n grote krabpaal met allerlei frutsels eraan die persé in beweging moeten blijven, zo'n slurf waar je in kan kruipen (zodat je besprongen wordt door je zus en je je het schompes schrikt dus eerst weer even moet klagen bij baasje dat zus lastig is, okay slecht idee) of heel simpel een lege doos met wat gaten en daar speeltjes in stoppen en dat zagertje ze eruit moet vissen, een simpele papieren tas met wat kastanjes, echte veren en takjes is trouwens ook oneindig interessant net als een vissenkom met dobberende kurkvisjes (die mogen wel in een ronde kom).
En ja, sommige, vooral Oosterse tiepjes, zijn nu eenmaal fanatieke kletskousen die overal een mening over hebben. Wel wil castratie, opvoeding (dat met die harde geluiden enzo) maar ook op leeftijd raken dan nog wel eens helpen...
Succes met zagertje!
'

HAHAHAHAHAH oooh hoe herkenbaar...heb hier drie van die pluizebollen lopen waarvan 1 halve pers...en die hebben dus ook een enorme krabpaal en zo'n stuk kaas met gaten en daarin muisjes die bungelen en zo'n slurf, herken je verhaal ZO! En moest ook smakelijk lachen om je vissenkom verhaal..HAHAHA

Maargoed nu weer ideetjes voor Zagertje.

-heeft hij een rustig plekje waar hij zichzelf terug kan trekken als hij even rust wil?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:24

ik heb ook een kat die altijd zeurt.... altijd om eten... krijgt ie het niet, dan pakt ie gewoon een muis. En als je hem eten hebt gegeven naar zijn zin, pakt ie ook een muis, alleen die legt ie dan op de mat voor de deur... :S heel fijn om 's ochtends de botten van een muis te horen kraken als je erop stapt...

Als hij thuiskomt krijgen we complete verhalen te horen over waarschijnlijk van alles en nog wat, dan praat ik gewoon terug, en dan is het ook weer klaar...
Als ik heel hard op een zeurende manier SAMMIE roep... weet ie dat ie vervelend is, dan gaat ie even mopperen in een hoekje en dan is het weer klaar...
Vervolgens vind ik hem snurkend op je bed en mag ik mezelf in een kamasutra houding in bed wurmen om meneer niet tot last te zijn, want als hij klaarwakker is, begint het weer opnieuw...

Voor de rest... ik hou van mijn kattenbeest Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:54

KirstenG schreef:
Als hij thuiskomt krijgen we complete verhalen te horen over waarschijnlijk van alles en nog wat, dan praat ik gewoon terug, en dan is het ook weer klaar...

En dat herken ik dan weer van mijn halve Turk. Kwam ie thuis dan moest hij eerst vertellen wat hij allemaal had meegemaakt én dan moest ik iets terug zeggen.
Dat had iemand op moeten nemen, beslist hilarisch:
'Maowwoaowamow' 'Oja joh, en toen? 'Mooaawmommaowao' 'Ah, dat meen je niet, wat heb je gezegt?' 'Moowmownaomao''Zo, en daar kunnen ze het mee doen, toch?''Moaw' - en dan vertrok meneer naar zijn mand voor een tukkie.

@Mindfields: Kwestie van jarenlange ervaring met katten, een beetje creativiteit, en erachter komen dat voorgefabriceerde muizen beslist niet zo interessant zijn dan die per ongeluk mee naar binnen gekomen denneappel...

Heb je al gecheckt of zagertje niet iets mankeerd? Van bv een vlooienallergie krijgen ze erg last van jeuk en ik kan me indenken dat je als kat daar klagerig van wordt.
Als laatste redmiddel zou je ook drugs kunnen proberen. Kattekruid kán rustgevend werken. Stoffel, de halve Turk, nam een snuif, joeg dan een paar stippen van de grand foulard en viel als een blok in slaap, Muts ging graag midden in de kamer mediteren op de schemerlamp en Caitlin valt met bal en al in slaap. De kat van mijn moeder ging al kwijlend en totaal high ondersteboven in de tuin liggen staren naar imaginaire muizen. Sommige katten reageren helaas niet op kattekruid, kwestie van uitproberen.
Oja, deze drugs zijn totaal legaal verkrijgbaar bij dierenwinkels in gesneden en ongesneden verpakkingen, zelf telen kan ook; de plantenboer heeft vaak wel een paar plantjes op voorraad. Theezakjes met venkel (nachtrustthee bv) heeft trouwens een soortgelijke werking. Gewoon met één of meerdere speeltjes in een boterhamzakje, een dagje laten intrekken en dan de speeltjes geven. Niet teveel achter elkaar anders raken ze verslaafd en moet je steeds meer geven voor hetzelfde effect.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 02:22

Heb een katje uit het asiel, die had de vervelende gewoonte om achter me te gaan zitten en te gaan mauwen, ja, om aandacht.. Eerste keer geef ik haar altijd een aai om aan te geven dat ze best om aandacht mag vragen, de keren daarna pak ik dr op (wat ze niet leuk vind) en geef dr een dikke knuffel) waarna ze heel hard weg rent) soms is ze hitsig ofzo, weetikveel, dan vind ze het wel prima, maar dan ga ik haar heel snel met 2 handen aaien, leg beide handen langs de zijkant van haar buik in aai heel snel met de richting van de haren mee en er weer tegen in, ze weet dan niet hoe snel ze moet maken om weg te komen met als resultaat dat ze zich heerlijk stil houdt (maar wel aanhankelijk blijft!) Gewoon lekker overdreven doen zodat ze echt iets hebben van WHAT THE HELL BAASJE!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:15

pluizebolpum, zooooo herkenbaar! ROFL geweldig, je weet het leuk te verwoorden, ik zit hier met een grote grijns mn jongste aanwinst te kroelen die net gelukkig weer even stil ligt na een shotje stinkmuis... Clown Haha! heb een aantal kattententen en die heeft ze net vakkundig door de kamer gemept! net of er een windhoos over de minicamping was geraasd.... Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:38

Ik herinner me dat ik dit topic al een keer voorbij had zien komen, maar nog niet had gereageerd.

Hier thuis heb ik er ook zo eentje lopen. Heb haar al aardig wat jaren, maar het wordt steeds erger. Ze is extreem gefixeerd op voedsel en reageert vooral op twee dingen: de wekker en de sleutel in het slot, want dan zijn er mensen (wakker) en die gaan je voeren. Als ik 's morgens nadat de wekker is gegaan niet snel genoeg opsta, gaat ze heel irritant aan de slaapkamer- of badkamerdeur (die ik altijd 's nachts dichthoud, anders heb ik 's morgens helemaal geen leven) zitten krabbelen. Als ze voer heeft gehad is het even klaar, maar een half uur later loopt ze alweer te schreeuwen (zoals nu) en elke stap van mij richting hal (waar haar voerbak staat) interpreteert ze als 'ha, je gaat me weer voeren'. Terwijl ze maar een handje voer 's morgens en een handje voer 's avonds mag, want ze is blaasgruispatiënt en heeft daar speciaal voer voor waar ze niet te veel van mag eten. De keukendeur doe ik ook altijd dicht, want ik heb mijn hielen nog niet gelicht en ze zit op het aanrecht. Doet ze vrijwel nooit als ik thuis ben, maar vergeet ik het een keer en kijk ik bij het afsluiten van de deur door het keukenraam, dan zie ik haar al op het aanrecht zitten op zoek naar restjes van het een of ander. Op mijn bureau doet ze hetzelfde als ik er niet ben - maar nooit als ik thuis ben.

Het begint nu zwaar irritant te worden, ik probeer haar maar zoveel mogelijk te negeren, maar ze loopt me gerust volledig voor de voeten en dat is lastig als je bijvoorbeeld met je armen vol boodschappen binnen komt lopen. Om van het geschreeuw nog maar te zwijgen. Soms schreeuw ik terug en dan is ze even stil, maar dat is natuurlijk ook niet de oplossing. Buiten dat is het IMO gewoon niet gezond, dat gefixeerd zijn op voedsel. Ik ga de DA er ook maar eens voor bellen. De hele dag voer klaar hebben staan is geen optie, alles wat ze krijgt schrokt ze in één keer naar binnen alsof het de laatste keer in haar leven is dat ze gevoerd wordt en zoals gezegd, ze mag maar kleine hoeveelheden per keer. Ben benieuwd wat de DA ervan zegt en of er een oplossing is, ik word soms echt helemaal narrig van dat gezeur.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:44

Negatieve aandacht is ook aandacht.
Je kater is nog jong, probeer het patroon te doorbreken.
Je geeft aan dat negeren werkt, hoe het vol en je zal steeds eerder resultaat hebben dan nu.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:44

ken je die voorballen voor paarden? die heb je ook in het mini voor honden en katten, is dat geen optie, heeft ze wat te doen en kan ze ook dr voer niet schrokken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:05

Mijn kat is ook zo vocaal, maar das eigenlijk afgenomen met dat ie ouder kwam. Nu is ie 2.5 jaar en eigenlijk wel doenbaar. Bij etenstijd durft ie nog eens te klagen, en als er iets niet naar z'n zin is (bv: hij wil in een andere kamer) dan zet ie ook z'n keel open.
Verder antwoord ie als je z'n naam zegt, en als je hem wakker maakt (dan kijkt kijkt ie verschrikt om zich heen en maakt zo'n hoog miauw geluidje.

Toen ie nog kitten was, was het veel erger, dan ging ie regelmatig midden in de kamer zitten, of op je schoot ofzo, om dan uren te miauwen aan een stuk. Na zijn castratie was het wel al een stuk beter Lachen.

Ik moet wel zeggen dat hij z'n leven heeft gered met zijn stem. Mijn ouders waren een fietstocht aan het maken, en plots op een heel verlaten stukje, horen ze een kat. Uiteindelijk bleek ie dus in de gracht (zonder water erin) te liggen helemaal uitgedroogd en uitgehongerd. Hij heeft zichzelf gered met luidkeels te roepen Knipoog .

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:25

veel herkenbare verhalen hier, ik heb er trouwens 1 rondlopen van een jaar oud die als hij buiten is met de anderen regelmatig roepend binnenkomt, gaat dan ongeveer zo:

flugel: maaaaaaaaauw!
ik : wat is er?
flugel: maaaauwauw
ik : ik ben hier, kom dan
flugel : maaauw?
ik : is rooie weg?
flugel ; mauw!
ik : ga maar roepen buiten,
flugel terwijl die wegloopt : maaaaauwaaaaaaaw

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:54

cissy schreef:
ken je die voorballen voor paarden? die heb je ook in het mini voor honden en katten, is dat geen optie, heeft ze wat te doen en kan ze ook dr voer niet schrokken.

Oh dat is mooi, kan ze zichzelf bezighouden als ik er niet ben. Haha!

Weet alleen niet of ik dat wel zo leuk vind als ik slaap, nachtelijk geratel over mijn laminaat. Had ze in vorige huizen ook een handje van, met haar plastic balletjes spelen in de hal midden in de nacht. Duivel

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:05

Karin schreef:
Weet alleen niet of ik dat wel zo leuk vind als ik slaap, nachtelijk geratel over mijn laminaat. Had ze in vorige huizen ook een handje van, met haar plastic balletjes spelen in de hal midden in de nacht. Duivel

Zijn katten geen fantastische leuke wezentjes? Huilen van het lachen
@cissy: thanx, maar de inspiratie komt toch echt van diezelfde fantastische leuke wezentjes... Haha!

Als het trouwens echt alleen om aandacht krijgen te doen is, is negeren meestal toch de beste strategie; wat meggiemeg ook schreef, negatieve aandacht is ook aandacht. Helaas is negeren een kunst, net zoals het volhouden daarvan. Bij negeren moet je dan ook écht negeren, moet je de kat wegzetten (vooral bij zogenaamde sticker,- of klittebandkatten; katten die, als een magneet op ijzer aan je vastplakken, no matter what) kijk het dier dan ook niet aan, maak sowieso geen oogcontact. Geef de kat pas aandacht als jij vindt dat ie aandacht mag hebben en doe het dan ook volop. Oja, en volhouden, blijven volhouden...

Stoffel was ook zo'n verhaal. Die bedacht eens dat hij 's nachts om 3 uur trek had en of ik wel even op wilde staan om eten te geven.
Eerst brulde hij (oosters tiepje = volume op 20+), vervolgens begon hij aan de kasten te krabben (die gingen dan zo leuk van klabang), daarna werd de strijkplank omgegooid (écht, dat heeft me drie jaar van mijn leven gekost, die schrik), vervolgens alle boeken uit de kast gehaald (boink, boink, boink), mijn dekbed afgehaald, de vloerbedekking gereorganiseert, in mijn tenen gebeten en vervolgens stapte hij op mijn rug (ik lag ondertussen met mijn hoofd onder mijn kussen) en begon uitgebreid in mijn nek te melken met die gigaklauwen van 'm (wil je de littekens zien?).
Dit heb ik dik een week moeten volhouden, daarna had Stoffel door dat werkelijk niets mij wakker kon krijgen als ik sliep en ging hij, als hij me weer eens op bed zag liggen, er maar bij liggen...
Vrouwtje versus Kat 1 - 0!

Muts was een notoire stickerkat, daar heeft negeren een dikke twee maanden geduurt. Geduld is dus wel noodzakelijk als je succesvol wilt negeren...
Al kan het zijn dat het aan zijn IQ lag, volgens een boekje waar je katten IQs mee kon testen leefde Muts in zalige onwetendheid, Stoffel daarentegen was nog net niet slimmer als ik. Officieel was het boekje alleen maar ter vermaak bedoelt maar het klopte stiekum best wel.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:11

oe ik wil die iq test Clown

ik heb ook zo'n kat die af en toe zwaankleefaan neigingen heeft en zich letterlijk tegen me aanduwt al snorrend in de meest idiote houdingen om maar geaait te worden, die negeer ik ook uit alle macht. Net als het aan de deur krabben, mauwen etc als ik slaap. enige waar ik soort van op reageer is als de dikzak probeert de deur open te springen van me slaapkamer, 1 x zijn naam roepen is genoeg

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:25

Ik hoor wel vaker dat katten die aan een (blaas)dieet zitten erge honger hebben, ik zal toch eens vragen aan de dierenarts of er iets is wat ze verder nog mag eten en wat haar maag goed vult, verder is een balletje idd een goede oplossing! Zo bij de dierenwinkel te krijgen!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:48

Daarom heb ik een konijn genomen ROFL

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:51

Sorry, ik heb geen tips voor je. Bij het lezen van je titel zag ik een kat met een zaag voor me dus moest even het topic doorlezen. Dit was een goede beslissing want ik lig hier helemaal dubbel na al die verhalen.
Ook allemaal erg herkenbaar. Poezen die van elkaar schrikken heb ik hier ook Haha! En ook ik ben 1 van die achterlijke mensen die hele gesprekken heeft met d'r katten.
1 van mijn poezen (EKH) heeft ook weleens gil buien (geluid is te vergelijken met krols zijn en pijn hebben tegelijk). Dit is dan meestal na voedertijd. Dan pakt ze een brokje vlees in haar mond en gilt dan het hele huis bij elkaar, terwijl ze het huis ook door loopt. En alles natuurlijk met dat brokje vlees in haar mond. Uiteindelijk laat ze het ergens vallen en eet ze het op. Het lijkt erop alsof ze haar kittens wil gaan voeren maar ze is ze kwijt ofzo. Het probleem is alleen dat ze nog nooit kittens gehad of verzorgd heeft.
De eerste keer dat ze dit deed ben ik om hoog gevlogen omdat ik dacht dat ze ergens klem zat. Nu ben ik er wel aan gewend en zeg er ook niets van. Ze houdt na 2 minuten wel weer op.