Wat zouden jullie doen? Spoed!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Wat zouden jullie doen? Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:03

Onze jonge katje(ongeveer een half jaar), was vorige week een aantal dagen weg. We hebben hem uiteindelijk terug gevonden, familie van ons(niet dichtbij, dus wisten niet dat hij van ons was) hadden hem gevonden en in huis gehaald. Dus katje weer mee naar huis, hij liep niet helemaal lekker en na een paar uur bleek dus dat hij niet kon plassen, ging wel steeds op de bak, maar er kwam gewoon niets. Mijn ouders zijn toen met hem naar de DA gegaan. Waarschijnlijk is hij aangereden, ze hebben bij de DA zijn blaas leeggemaakt, en toen mocht hij weer mee naar huis, en moesten wij dat ook 2x per dag doen. Nu lukte dit niet omdat het hem gewoon pijn deed, ondertussen poepte hij wel weer, dus nog even afgewacht of hij ook weer zou gaan plassen, maar maandag toch weer naar de DA. Toen hebben ze hem opgenomen, en wilde een katheter inbrengen, zodat zijn blaas leeg zou blijven en zou kunnen herstellen. Dit lukte niet, omdat de katheter na ongeveer 6 cm vastliep, er zat dus iets in de weg. Nu hebben ze toch een foto gemaakt, en blijkt er in zijn bekken toch waarschijnlijk iets gebroken te zijn, maar dat kan uit zichzelf weer aangroeien. Het probleem is dus dat hij nog steeds niet kan plassen, ze maken nu 2x per dag zijn blaas leeg, dit moet onder een roesje, anders doet het hem te veel pijn. Wat er precies voor zorgt dat de katheter niet ingebracht kan worden weten ze niet.

Nu werd ik vanmorgen opgebeld door de DA dat we moesten gaan nadenken hoelang we dit nog wilden proberen. Er zijn een aantal opties, we kunnen hem naar Utrecht brengen, waar ze dan van binnen uit een katheter zullen plaatsen(wat dus veel geld gaat kosten), we kunnen hem laten inslapen, of het nog een tijdje aankijken en kijken of hij uiteindelijk weer zelf zal gaan plassen. Hij is in ieder geval niet verlamd, dus wat dat betreft zou het goed kunnen komen, maar het hoeft niet, en er is ook niets over te zeggen hoe lang dat zal duren. Omdat zijn blaas onder een roesje leeggemaakt moet worden, kan hij dus ook niet naar huis, zodat wij dat zelf zouden kunnen doen. Zijn blaas kan dus wel geleegd worden, de urine kan er dus wel doorheen, dus zou hij het in principe ook zelf moeten kunnen.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Iedereen in mijn omgeving zegt in laten slapen, anders kost het je straks heel veel geld en wordt hij alsnog niet beter. Maar dit vind ik zo egoïstisch, omdat het veel geld gaat kosten, maar besluiten zijn leven te beëindigen. Hij is verder nog heel vrolijk en blij, hij heeft er alleen veel last van dat zijn blaas zo vol zit. Als je hem zo ziet is het een hele blije kat. Als ik wist dat hij veel pijn had zou ik voor inslapen kiezen, omdat het dan geen dierwaardig leven meer is, maar doordat hij er verder weinig last van lijkt te hebben vind ik het heel moeilijk, hij is ook nog zo jong.

Ons mooie mannetje, hier was hij nog klein.
Afbeelding

se7entje

Re: Wat zouden jullie doen? Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:11

Dus zijn bekken zijn gebroken maar daar heeft hij geen of weinig pijn aan ?
Als het alleen het geen is dat zijn blaas elke keer leeg moet zou je het nog even aan kunnen kijken, misschien zit er een zwelling in de weg waardoor hij het zelf niet kan maar over een paar dagen wel.
Kijk, als ie pijn heeft is het makkelijk maar als ik jou zo hoor doet ie het voor de rest goed dus is het sonde om er een eind aant te maken.
Denkt de dierenarts dat het met een paar dagen beter kan gaan ?
En wat zou zo'n operatie kosten ?
Dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken, ik kan niet in jou portemonee kijken, en hoe is de kans dat ie daar beter van wordt ?
Lastig...
Als het kan zijn dat het met een paar dagen 'legen' beter kan gaan zou ik dat toch zeker nog proberen maar niet als dat nog een maand of langer gaat duren lijkt me ook niet echt leuk en geod voor het katje.
Succes ermee.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:13

Ik zou 'm persoonlijk niet laten inslapen... Beestje heeft wss gewoon pijn. Maar als er iets "in de weg" zit, moeten ze dat toch via een rontgen of een echo kunnen zien?
Dat hij "wss" een breuk heeft snap ik ook niet goed Bloos Het is toch wel of geen breuk, maar toch niet wss?
Moet hij per se naar Utrecht of kan hij ook gewoon bij jouw dierenarts blijven voor verdere opvolging/verzorging?
Ik weet niet over welk kostenplaatje we het hebben, maar dat komt mssn goedkoper uit?
Ik zou 'm sowieso nog een kans geven, hij ziet er verder goed uit, maar heeft wss gewoon veel pijn... Zo'n jong beestje heeft nog gans z'n leven voor zich.
Ik heb vorige week nog een kitten gevonden van 5 weken die hoogst wss uit een auto is gegooid.
Die is 2 dagen niet uit haar mandje gekomen, ik dacht eerst dat het van schrik was, maar toen ik ze voor het eerst zag lopen liep ze héél stijf en mankte ze ook.
Nu is ze al 5 dagen hier en koerst ze vrolijk rond op m'n kamer Lachen Het is al een gans andere kat dan diegene die ik vrijdag gevonden heb...

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:17

ik zou hem persoonlijk ook niet in laten slapen!
ik bedoel het niet bot maar je weet van te voren als je dieren hebt dat zoiets wel kan gebeuren! vandaar dat ik ze liever verzeker om dat het gauw op kan laten lopen!
is het een hele oude kat vind ik het een ander verhaal!
het is een lieverd, en ik neem aan dat je erg veel van hem houd, ik zou dus toch gaan voor utrecht of een andere dierenarts!
heel veel sterkte ermee!
groetjes van bren!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:19

Misschien durft ie wel niet omdat ie bang is dat het pijn doet. Of misschien heeft ie blaasgruis.
Kun je geen second opinion krijgen van een andere dierenarts?
Inslapen zou ik sowieso op dit moment niet doen. Ik zou eerst meer duidelijkheid willen over wat die exact mankeert.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:20

Ik zou sowieso voor een second opinion gaan, en misschien is het wel zo handig dat in Utrecht te doen. Dan kunnen ze je daar ook gelijk een reëele inschatting geven van de kosten van een eventuele operatie én de kans op goed herstel van je katje. Nou, heel erg veel sterkte ermee. Ik duim voor je dat hij er bovenop komt.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:21

Ik zou ook voor een second opinion gaan. De hond van een stalgenootje heeft hetzelfde gehad en zij is er weer helemaal bovenop gekomen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:29

Nou over die breuk waren ze niet helemaal duidelijk, de DAP hier is ook niet zo geweldig, en er is ook geen grote keuze uit DAen, en ik ben door een aantal voorvallen met de paarden een beetje het vertrouwen in de DAen hier kwijt. Het katje kan sowieso niet bij onze DA blijven voor die operatie/inbrengen van katheter van binnenuit, omdat ze daar de middelen niet voor hebben. Wij zitten op Texel, en hebben dus het probleem dat er hier maar 1 DAP is. Het is zelfs zo dat ze paarden hier niet röntgen kunnen keuren, want daar hebben ze de middelen niet voor. Ik denk dus dat de foto die ze gemaakt hebben niet heel duidelijk is geweest, en qua organen enzo kunnen ze er helemaal weinig op zien. Ik heb er zelf nog wel een beetje vertrouwen in omdat hij eerst vrijwel niet kon lopen(toen hij bij die andere mensen was) en ondertussen wel weer normaal loopt, maar de DAen kijken er schijnbaar anders tegenaan.
Ik ga vanmiddag sowieso langs de DAP, even goed overleggen en ook vragen om welk kostenplaatje het precies gaat.
Ze dachten eerst ook dat hij niet durfde te plassen, omdat het gewoon te veel pijn deed, maar omdat hij nu nog niets doet, zijn ze bang dat er toch meer aan de hand is.
De DA heeft dus ook geen idee of het met een paar dagen beter zou moeten gaan. Dat hoopten ze eerst wel, maar omdat er na 3 dagen op de praktijk nog geen verbetering in zit, durfen ze niet te zeggen of het nog goed gaat komen of niet.

Ik denk ook dat ik wel voor een second opinion ga, ik wil gewoon exact weten wat er aan de hand is. Ik ben het er helemaal mee eens dat je weet dat je zulke kosten kunt krijgen als je een dier neemt, maar de mensen in mijn omgeving vinden het raar om zoveel geld voor een kat uit te geven Boos! Ik vind dat ieder dier gelijk is, daarom wil ik hem ook zeker niet overhaast in laten slapen ofzo. Het vervelende is ook dat mijn ouders er totaal niet achter staan om hier verder mee te gaan.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:32

in dit geval zou ik proberen om de second opinion in Utrecht te laten doen.
Utrecht is niet eens extreem duur hoor. Vaak zelfs goedkoper dan een gewone DA.
Maar als ik dit verhaal zo hoor, kan ik me goed voorstellen dat je geen vertrouwen in je DA hebt. Die weten het dus gewoon niet. En dan voorstellen je kat in te laten slapen :-(

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:38

Dan zou ik inderdaad naar een andere DA gaan, en het aan je ouders uitleggen dat je eerst wil weten wat het precies is voor je een keuze maakt.
Je ouders moeten toch ook wel begrijpen dat je hem niet zomaar in laat slapen en dat het misschien wel geld kost maar dat je dan wel je schatje terug hebt.
Desnoods stel je voor om het zelf te betalen als dat het punt is.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:42

Ik zou nu ook zeker voor een second opinion gaan in Utrecht, is het kostenplaatje te hoog heb je alsnog de keuze...
Zoals ik het hier hoor, zou ik die DAP voor geen geld vertrouwen, een breuk is er of is er niet, maar "wss" een breuk?
Dat kan ik echt niet begrijpen! Hopelijk vind je een betere DA in de nabije steden of besluit je naar Utrecht te gaan, veel succes!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:46

Je kan toch second opinion in Den helder vragen?
In Schagen zit ook een goede, daar kwam ik altijd voor ik verhuisde.
Heb 7 jaar op Texel gewoond, incl. huisdieren en paarden dus ik snap heel goed wat je bedoeld mbt DA praktijk daar Knipoog

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 14:55

Ik ben net langs de DAP geweest, en inmiddels heeft ook een andere DA ons katje onderzocht. Het blijkt nu toch een stuk ernstiger dan verwacht. Hij blijkt zijn bekken gebroken te hebben, op de plek waar het in het midden aan elkaar zit is het zegmaar los gebroken. Er is ook nog ergens een stukje bot gewoon helemaal losgebroken, en in zijn staart zit een breuk. Op de plek waar de breuk in het bekken zit, loopt ook ongeveer zijn plasbuis, waardoor die dus ook beschadigt is. Vanochtend hebben ze geprobeert zijn blaas te legen zonder narcose, dit ging niet en deed teveel pijn, dus hebben ze hem toch weer onder narcose gebracht. Dit wordt nu 2x per dag gedaan, wat dus al erg vervelend voor hem is.
Er zijn 2 opties, of hij kan naar Utrecht om een katheter in te laten brengen van binnenuit(kosten minimaal €600à€700,inclusief verblijf daar en onderzoek) of de DA hier kan proberen een katheter in te brengen van binnenuit(ongeveer €300), alleen heeft de DA hier dat nog nooit gedaan.
Als dit zou worden gedaan moet de katheter een week tot 10 dagen blijven zitten, en daarna zou het dan afwachten zijn of hij weer zelf gaat plassen. Die kans is heel klein.

Nadat we deze DA dus gesproken hebben is het in ieder geval duidelijk wat hem mankeert, en dat de kans dat hij beter wordt, ook met een operatie erg klein is.
Mijn vriend is nu nog aan het werk, dus zodra die klaar is, zullen we bespreken wat we gaan doen. Waarschijnlijk wordt het toch inslapen, aangezien de kans dat hij beter wordt, vrij nihil is. Huilen 2x per dag zijn blaas legen is eigenlijk te weinig, maar vaker per dag onder narcose brengen willen ze ook niet, omdat dat ook niet goed is. Maar van die volle blaas krijgt hij dus ook steeds meer pijn. Huilen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:23

ach gossie. Dat is geen goed nieuws. Zwellingen kunnen ervoor zorgen dat ze niet durven/kunnen plassen. Maar de breuk die je beschrijft is niet één die makkelijk geneest. Hoe hard het ook klink maar ik zou hem denk ik uit het leiden verlossen. het steeds onder narkose brengen en dergelijke is ook niet goed en fijn voor het dier.

Heel veel sterkte bij het maken van deze moeilijke beslissing.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:24

Dat is niet niks zeg! Jammer dat het nu erger blijkt te zijn dan aanvankelijk werd gedacht. Hij zal wel veel pijn hebben met die bekkenbreuk...
Hoe zouden ze dat dan oplossen? Een katheder plaatsen om z'n blaas leeg te maken, maar moet er dan niet ook nog geopereerd worden aan het bekken en mssn de staart ook?
Maar goed, het kostenplaatje is idd niet niks, ik weet eerlijk gezegd niet of wij het ons zouden kunnen veroorloven...
Wij hebben nu 9 katten rondlopen, voornamelijk geadopteerde en zwerfkatjes die we gevonden hebben.

Sterkte met je beslissing...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:23

Angie_ke schreef:
Dat is niet niks zeg! Jammer dat het nu erger blijkt te zijn dan aanvankelijk werd gedacht. Hij zal wel veel pijn hebben met die bekkenbreuk...
Hoe zouden ze dat dan oplossen? Een katheder plaatsen om z'n blaas leeg te maken, maar moet er dan niet ook nog geopereerd worden aan het bekken en mssn de staart ook?

Dat wilde ik ook vragen. Wat een tegenvaller dat hij er toch ernstiger aan toe is. Ook van mij veel sterkte.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:39

Zijn staart zou sowieso geen probleem zijn, dat zou wel weer aan elkaar groeien, en ook het bekken is op zo'n manier gebroken, dat het na verloop van tijd wel weer aan elkaar zou kunnen groeien. Al zal hij dan altijd wat raar blijven lopen. Maar met de pijn die hij daarvan heeft is natuurlijk niet te leven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:44

In dat geval zou ik kiezen voor inslapen. De kans dat hij nog voorlopig en misschien wel altijd pijn zal houden is mij dan te groot en vind ik niet eerlijk. Sterkte met de moeilijke beslissing.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:56

Ik heb mijn vriend nog niet gesproken, hij is aan het werk, maar heb eigenlijk zelf al besloten(ik denk dat mijn vriend het daar wel mee eens is), dat we zodra hij klaar is met werken, langs de DA gaan om onze kleine vriend uit zijn lijden te verlossen Huilen Dit is echt een hele moeilijke beslissing, ik heb hem vanmiddag nog even vast gehad, en hij is gewoon zo blij om je te zien. Hij is ook zo sterk, en toont niet dat hij pijn heeft, maar ik denk dat dit echt het beste voor hem is. Zo zonde, zo'n jong katje, met nog een heel leven voor zich.. Waarom rijden mensen hier ook altijd zo idioot hard Verdrietig

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:58

Onze kleine vriend is vanavond ingeslapen, hij heeft nu geen pijn meer.. De DA heeft nog 1x geprobeerd een katheter in te brengen, maar net als de voorgaande keren lukte dit niet. Ook op de DAP was iedereen een beetje down, zowel DAen als assistentes waren in die 3 dagen best wel aan hem gehecht geraakt, doordat het zo'n geweldig katje was. We hebben aardig wat katten gehad, maar dit was wel echt de liefste. Maar dit was echt het beste, hij werd al helemaal agressief naar de injectie die hij kreeg omdat hij wéér onder narcose moest. RIP Bollie, je hebt nu in ieder geval nooit meer pijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:00

Ach gut

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:04

Jeetje meis heel erg veel sterkte zeg....vreselijk om je maatje zo te verliezen....je hebt de juiste keuze gemaakt...

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:04

Ach gossie.... Veel sterkte voor jullie! Rust zacht, lief katje!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:11

Wat vervelend zeg Ach gut
Toch super dat je alle opties hebt overwogen, en de beste voor je kat hebt gekozen Ja

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 22:24

Afbeelding