Rare vis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Rare vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:56

Mijn vis is een beetje raar (anders geconcludeerd hij vindt zijn ronde kom niet fijn en voelt zich hierin niet prettig)

Hij zwemt/hangt namelijk wel eens op zijn kop. En dan echt op zijn kop! Net of hij dood is, en een tijdje later zwemt hij weer gewoon.

De betreffende vis:
http://img241.imageshack.us/my.php?image=3011087pb4.jpg

Ik wist niet dat vissen dit wel eens deden (nou is mijn vissenkennis ook niet zo groot Clown ) maar waarom doet hij dit? Gewoon uit wanhoop? Ik kan me voorstellen dat hij hiermee wil zeggen 'help haal me uit deze verschrikkelijke kom!'

Misschien moet ik dus toch maar eens luiteren naar deze wanhoopdaden en hem bij mijn ouders in de vijver een nieuw leven schenken. (of heeft hij dan moeite met zich aan te passen?)

siskeh

Re: Rare vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:58

ik heb het eerlijkgezegt al vaker gezien bij een dierenprogramma, maar weet ook niet precies wat het is,
was iets met het water of het eten.
maar weet niet meer

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:58

Misschien een zuurstoftekort ofzo? Ik heb zelf niet veel verstand van vissen maar is het misschien een idee om er een plantje in te zetten? Die zijn niet zo duur, en die hebben ze wel nodig.. (zag op de foto dat je geen plantje hebt?)

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:59

Ja een plantje, die had hij eerst wel maar heeft hij opgegeten ?
Dat is idd wel een goed idee..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:00

Je moet die plantjes ook regelmatig vernieuwen. Misschien nr 2 erbij kopen dan is hij niet zo alleen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:01

lucht in zn buik?

onze axo's gingen drijven als ze te veel lucht hapten... na kleine massage verdwenen de luchtbelletjes als scheetjes...
maar bij een vis,,, tja dat zou ik niet weten

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:03

Ja hij had een vriendje.. maar die overleden. Ik kan me ook wel voorstellen dat hij zich happy er voelt met een maatje Lachen

Wat zijn axo's?

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:04

ik kan me voorstellen dat 1 vis in zijn eentje in zo een kom zowieso niet zo happy is Bloos

Doe er op zn minst een zuurstofplantje in.. Bloos

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:04

Om te beginnen hoort een vis niet in een ronde kom. Dit omdat die aan de bovenkant smal is en er dus weinig zuurstof in het water kan komen. een rechthoekige bak is veel beter.
En een plantje erbij zou ook al een stuk schelen. Maar of ze door zuurstofgebrek zo raar gaan zwemmen weet ik eigenlijk niet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:06

ik kan me voorstellen dat hij zich nou ja niet op zijn gemak voelt.
ik zou me ook niet lekker voelen in een rond kaal huis zonder planten vrienden of andere dingen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:07

Tja weet ik, maar die ronde kom heb ik nou eenmaal. Ik ben ook weer niet zo'n vissenvriend dat ik een andere kom ga kopen. (eigenlijk best egoistisch van mij..)

Ronde kommen worden ook verboden toch? of daar zijn ze iig mee bezig dacht ik laatst gelezen te hebben.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:08

Koop maar liever een gewoon aquarium, een rechthoek-model, planten erin en 1 goudvis erbij dan lijkt het nog een beetje op een vissenleven, sorry maar dit is echt zielig hoor!!!!

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:09

idd een andere kom, op deze manier blijft je vis rondjes zwemmen, maar komt nergens, dit is dus gewoon ontzettend zielig voor je vis

onderstaande vond ik via google....

Home » Actueel13-05-2006
Dierenwinkel stopt met verkoop goudvissenkom

De Vissenbescherming heeft met een bos bloemen de eigenaren van Faunaland aan de Rijnstraat te Amsterdam, Sander Ju en Lioni Valentien, bedankt voor hun initiatief om te stoppen met de verkoop van goudviskommen. Onlangs sloegen Sander Ju en Lioni Valentien de laatste goudvissenkom voor hun winkel kapot, omdat die een dieronvriendelijke behuizing is voor een goudvis.

Goudviskommen zijn door de ronde vorm niet geschikt voor goudvissen, er zijn grotere temperatuursverschillen dan in een gewoon aquarium, de dieren kunnen zich niet orienteren, ze zijn te klein, er is te weinig zwemruimte, te weinig zuurstof, geen plaats voor plantjes, zand en/of steentjes. Vissen zijn dieren met gevoel en bewustzijn, zij nemen veel meer waar, dan men vroeger ooit vermoed heeft. Zij communiceren met elkaar via bewegingen, geluiden, kleur- en lichtsignalen, terwijl zij met hun extra zintuig, de zijlijn, die aan weerskanten van het lichaam loopt, minieme bewegingen in het water kunnen waarnemen. In Duitsland is de goudviskom al verboden, in Nederland nog niet.

Een vissenkom is de meest dramatische leefomgeving waarin je een vis kunt houden. "Ze raken letterlijk dolgedraaid!", roept dierenwinkelhouder Sander Ju uit Amsterdam. Hij heeft dan ook gisteren de laatste vissenkom uit zijn assortiment letterlijk kapotgeslagen.

Het is de aloude discussie: is een vissenkom nu wel of niet slecht voor een vis. De ene wetenschapper zegt van wel, de ander schermt met onderzoeksresultaten van niet. Sander Lu en zijn vriendin Lioni Valentien trekken in elk geval hun eigen plan en hopen een voorbeeld te zijn voor de duizenden andere dierspeciaalzaken in Nederland. "Wij hebben de zaak nu een jaar en elke week kregen we een huilend kind in de zaak omdat zijn of haar goudvis na enkele weken al was overleden. En de ouders maar nieuwe blijven halen. Vissen gaan dood omdat ze niet de juiste huisvesting hebben. Wij verbannen die huisvesting nu uit ons assortiment. Als iemand nog een kom wil, dan gaan ze maar naar de concurrent!" zegt Ju stellig.

Uitgeput
"Als men zich een klein beetje verdiept in het leven van zo'n beestje en de juiste verzorging biedt, kan een simpel goudvisje wel twintig jaar worden!", zegt Ju stellig. Ju en zijn vriendin Lioni komen met aannemelijke beweringen waarom een vis letterlijk doldraait in een kom. "Door de zwembewegingen ontstaan waterschommelingen die door het ronde glas naar de vis worden teruggestuurd. Een vis heeft zeer gevoelige zijlijnorganen waarmee ze die golven waarnemen. De vis zwemt daardoor constant in zijn eigen 'echo'. Dit levert zeer veel stress op en tast de afweerkrachten aan, waardoor hij uitgeput raakt." Ook het bolle glas geeft een zeer vervelende lichtinval, wat voor het zwemmertje als zeer storend wordt ervaren. Ook dat levert weer de nodige stress op. Daarbij heeft een kom ook nog een kleiner wateroppervlak waardoor er weer minder zuurstof in het water zit en waardoor het water sneller warmer en kouder wordt. "En vissen kunnen niet goed tegen temperatuurverschillen."
Tot slot verwijst Lioni het verweer dat vissen geen geheugen zouden hebben en dus niet in de gaten hebben dat ze in een ronde kom verblijven, naar het land der fabelen. "Een geheugen staat volledig los van een gezonde leefomgeving. Als een mens met geheugenverlies op een mooie zomerdag met een dikke winterjas op het strand gaat zitten, voelt hij zich toch ook niet lekker? En dat heeft niets met geheugen te maken

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:10

Problemen met zijn luchtblaas? Onze sluierstaarten hadden dit ook heel lang.

Overigens hebben we deze ook in een rechthoekige bak zitten, ligt dus niet aan je kom.

xBurberry

Je hebt al een grote vierkante glazen bak voor 20 euro..
Maarja, niet iedereen gaat voor zijn beestjes door het vuur he. Knipoog
Idd een plantje en misschien wat steentjes op de bodem zullen m al stukken vrolijker maken! Succes.

_Yasmine_

Klijn schreef:
Tja weet ik, maar die ronde kom heb ik nou eenmaal. Ik ben ook weer niet zo'n vissenvriend dat ik een andere kom ga kopen. (eigenlijk best egoistisch van mij..)

Ronde kommen worden ook verboden toch? of daar zijn ze iig mee bezig dacht ik laatst gelezen te hebben.

maar je hebt ook plastic baksjes van 12 (?) euro waar je een plantje in kan doen van 2 euro (grind heb je al)
dan kom je nog niet duur uit maar heb je wel een gelukkige(re) vis

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:12

Volgens mij is dit een aandoening aan de zwemblaas. Die zorgt er voor dat een vis "rechtop" zwemt. Een rechthoekige kom, een vriendje en een plantje zouden sowieso voor je vis prettig zijn. Zal in dit geval niet echt helpen ben ik bang..... Scheve mond

p.s. ga maar even zoeken op google en dan aandoening zwemblaas. Pling

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:31

Nou, ik ben blij dat ik geen vis ben. Dit is toch dierenkwelling, zo'n kleine kom zonder enige plant erin. Zorg eens voor een grote kom, met fatsoenlijke behuizing en een vriendje. Misschien dat het dier zich dan wat minder ongelukkig voelt.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:49

zou idd aan de zwemblaas kunnen liggen, heb eens iets op tv gezien arm beessie kon ook niet zwemmen, hadden ze er iets op gemaakt zodat ie wel kon zwemmen..
de meningen over de ronde vissenkom verschilt idd nogal ja..
in 'n aquarium is eigk idd beter voor 'n vis.. maar... 'n vis heeft op zich niet een goed geheugen, blijkt dat ze maar 'n 2 seconden geheugen hebben... maar goed.. idd 'n plantje erin zou ik zeer zeker doen, en regelmatig de kom schoon maken

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:10

2 sec geheugen is onzin. Mijn vissen weten precies wanneer en van wie ze eten krijgen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:11

Hoe je dit moet oplossen?

Die vis als een gek in een bak stoppen in plaats van in een kom!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:14

Dit komt door problemen met de zwemblaas.
Heeft niks met kom ed te maken. (hoewel 4kant beter is)

Soms verbeterd dit (tijdelijk) spontaan, vaak betekend dit het einde van het vis(je).
Deze vissen zijn misvormd gefokt helaas met alle problemen van dien. Zijn eigenlijk "gewone" goudvissen waar ze elke keer met de misvormde hebben door gefokt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:16

En problemen aan de zwemblaas worden niet erger door het gebruik van een kom denk je???

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:22

Volgens mij neem je ons allemaal in de maling, want je hebt alle dingen nu laten zien die niet moeten bij je huisdier, de goudvis..

Een ronde kom
zeep-sop in het water..??
geen zuurstofplantje?
niks op de bodem??

Of is dit serieus geen grap...?
Dan is het gewoon dierenmishandeling.. Boos!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:33

Zoow dat zijn pittige reacties.

TS. koop zinkend voer. Deze vissen zijn inderdaad misvormd gefokt en door hun lichaamsvorm hebben ze de neiging lucht door te slikken als ze drijvend voer van het oppervlak pakken. Omdat vissen geen winden kunnen laten raken ze deze lucht moeilijk kwijt en gaan ze ondersteboven drijven.
Daarnaast zie ik dat je water wat blas is en er belletjes op het oppervlak gevormd zijn. Dat wijst op verminderde waterkwaliteit. Het beste kun je zo snel mogelijk je water voor minimaal 1/3 verversen met regenwater of kraanwater dat je een hele dag en nacht hebt laten staan in een emmer (anders zit er nog te veel chloor en koper in). Zorg er ook voor dat er wat plantjes in het water komen te staan zodat er meer zuurstof gevormd wordt en het allerbeste is om voor een groter bakje te zorgen (liefst dus geen kom). Kijk maar eens op marktplaats voor 2e hands aquaria! die zijn vaak helemaal niet duur.
Ik heb een dierspeciaalzaak (en verkoop géén vissenkommen Knipoog ) en ben gevorderd aquariumhouder dus als je meer tips wilt over hoe je je vis een fijner leventje kunt geven wil ik je best pb'en.

En voor degenen die aangesproken voelen: in de meeste gevallen weten mensen die een vissenkom kopen niet eens wat dat met een visje doet en een plastic bakje van een paar euro is wegens véél te kleine inhoud niet veel beter hoor... het gaat namelijk niet om de vorm maar om de inhoud en mogelijkheid tot gaswisseling in het bakje. Niemand zeurt over een rond aquarium met een meter doorsnee... daar is een rede voor
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 29-09-08 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt