Wat voor huisdier zou jij nemen? Cavia of konijn en waroom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sleutelbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:07

je mag ook reageren als geen hebt maar een wil
Dnakje wel
-xx- Beau

Sleutelbos

Re: Wat voor huisdier zou jij nemen? Cavia of konijn en waroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:10

waroom deze vraag omdat ik een van de dieren mag alleen weet ik niet welke ik moet kiezen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:15

Tja.. zowieso niet eentje.. want beide dieren zijn leven in groepen. Cavia's zijn wel kwetsbaarder dan konijnen, kunnen slechter tegen kou enzo. Zelf vind ik konijnen leuker.
Het ligt er een beetje aan, hoe je ze kan huisvesten en wat je ervan verwacht. Zelf vind ik ratjes ook erg leuk, die zijn ook speels en kan je makkelijker trucjes leren als je wilt.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:29

Persoonlijk zou ik konijnen nemen. Die spreken me gewoon meer aan dan cavia's. Ja

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:38

Ik zou een konijn nemen, maar dan 2.
Ik heb echt niks met cavia's vind dat gepiep heel erg irritant. En konijnen zijn best grappig, mijn Vlaam maakt geluidjes als je tegen hem praat en hij komt zelf zijn eten halen enzo.

Sleutelbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:38

Okee leuk Haha!

Sleutelbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:40

Ze staan binnen iedergeval op me kamer krijgen elke dag aandacht en ik hou van knuffelen is dan een konijn of een cavia beter of een rat?

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:43

Als ze binnen staan zou ik zowieso voor cavia's gaan. Ik heb zelf een caafje en ik ben er helemaal weg van! Echt té schattig ze loopt overal achter me aan!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:18

Ik zou je aan raden om dan voor cavia's te gaan. Die zijn vaak ook wat handzamer en kun je over het algemeen wat makkelijker bij je pakken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:20

Bovendien gaan cavia's over het algemeen ook makkelijker samen, ik zou al zn leven voor knaafjes gaan Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:24

Ik zou voor konijnen gaan.
Ik zou er sowieso geen een nemen, beide zijn groepsdieren.
Ik heb niets met cavia's, maar dat ligt misschien aan mij Haha!
Dat cavia's handzamer zijn dan konijnen vind ik ook onzin, het ligt eraan hoe je ermee omgaat.
Een cavia die nooit opgepakt wordt, is natuurlijk minder handzaam dan een konijn dat iedere dag in handen komt.
Als je een cavia neemt, denk eraan dat deze geen vit. C aanmaken en dat je hiermee rekening moet houden in de voeding.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:30

Def schreef:
Ik zou voor konijnen gaan.
Ik zou er sowieso geen een nemen, beide zijn groepsdieren.
Ik heb niets met cavia's, maar dat ligt misschien aan mij Haha!
Dat cavia's handzamer zijn dan konijnen vind ik ook onzin, het ligt eraan hoe je ermee omgaat.
Een cavia die nooit opgepakt wordt, is natuurlijk minder handzaam dan een konijn dat iedere dag in handen komt.
Als je een cavia neemt, denk eraan dat deze geen vit. C aanmaken en dat je hiermee rekening moet houden in de voeding.

Je kunt het onzin vinden maar het zijn gewoon wel de feiten. Natuurlijk ligt het ook aan hoe je er mee omgaat maar zelfs dan is een wilde cavia nog steeds eenvoudiger te vangen dan een wild konijn. Konijnen zijn gewoon pittiger dan cavia's. Knipoog Verder is het inderdaad persoonlijk.

Persoonlijk zou ik gaan voor konijnen omdat ik die leukerder vind. Maar ik vind wel dat als je konijnen neemt je ze de ruimte moet kunnen bieden en dat kan niet door ze alleen in huis te houden, tenzij je een vila hebt en een hele konijnenkamer kan maken Haha!. Cavia's hebben natuurlijk ook de ruimte nodig maar zijn wat eenvoudiger in huis te houden dan konijnen.
Al met al dus een afweging om de TS te adviseren om cavia's te nemen ipv konijnen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 29-09-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:32

Cavia's zijn géweldige diertjes..... en je kunt super met ze knuffelen... ik kan niet meer zonder ze in ieder geval! Maar zoals je leest is het heel persoonlijk.. Succes met kiezen en veel plezier !!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:35

Ratten Vork

Heb er inmiddels 3 gehad en zou zo een hele rattery willen beginnen. Ze zijn lief, speels, inteligent, handzaam. En oh zo knuffelig.

Ontopic; konijn. Heb ooit een cavia gehad maar vond er niks aan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 01:58

In jouw geval, een cavia Lachen
Vind dieren in een hok niets, maar een konijn in een slaapkamer al helemaal niets Knipoog die hoort vooral de ruimte te hebben, springen, rennen etc..
Cavia's zijn idd wat 'eenvoudiger' te houden..zorg voor een 'verstop' plaats en een grote kooi als je het mij vraagt en houd rekening met je verwarming..(kende vroeger iemand met een cavia en haar verwarming stond geregeld aan, doodziek dat beestje).

Veel plezier, plaats je foto's als het zover is ?

Sleutelbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:03

Okee bedankt dan ga ikmaar eens naar de dierenwinkel

Sleutelbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:06

Bedankt trouwens een vraagje poept een cavia diarree? of gewoon harde kuitels?ofzo dat moet ik weten omdat we een kleed hebben en als die diaree poept dan krijg ik er niet uit en harde kuitels maakt niet uit

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:10

Ze poepen allebei harde keutels, maar vlekken zal je er waarschijnlijk toch wel van krijgen Haha!.

Voor binnen zou ik voor ratten gaan. Die zijn zó ontzettend leuk! Ze hebben wel een kooi nodig waar ze kunnen klimmen, dus zo groot mogelijk. En ze moeten eigenlijk los kunnen, maar dat geldt zeker ook voor konijnen. Daar worden ze veel leuker van, komen ze zelf op je af.

Eigenlijk vind ik het behoorlijk zielig, konijnen en cavia's in een kooitje. Kunnen ze niet los?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:17

Ik zou voor de Cavia gaan Ja
Ik heb altijd caaf's gehad, en ik vind ze echt hardstikke leuk Haha!
Zijn ook erg grappig, en in allerlei "uitvoeringen" haha..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:34

Ik heb konijnen, cavia's en ratten in huis. Dus erg objectief kan ik niet zijn Haha! Ik denk dat je moet gaan kijken naar wat je te bieden hebt aan ruimte en huisvesting en daar het beestje bij zoeken die daar genoeg aan heeft. Alledrie de dieren moeten met meerdere zijn en dan heb je zeker voor konijnen een erg pittig groot hok nodig (bij mij zitten ze, met 3 konijnen, in een giga hok met dito ren in de tuin). Cavia's zijn ook bezige bijtjes en hebben dan ook een redelijk groot hok nodig, daarbij komt dat een cavia niet erg zindelijk is en dat ze als ze loslopen overal hun behoefte doen wat niet erg handig is met vloerbedekking.
Ratten hebben van de drie soorten de minst grote kooi nodig, zijn gezellige druktemakertjes en je kan ze enkele trucjes leren, maar ook zij zijn niet geheel zindelijk.
Ik zou in jouw situatie toch voor ratjes gaan en ik zou eens wat info opzoeken over de diersoorten om een goed overwogen beslissing te nemen er zitten helaas een hoop zielige knagertjes in voor hun ongeschikte situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:39

Wij hebben alle soorten.Maar als je er maar één mag kiezen.Zou ik de cavia nemen die zijn iets handzamer ls konijnen.Minder kans op bijten en krabben.
Het allerleukste zijn ratjes die zijn erg mensgericht en zijn echt je vriendje.Het nadeel is dat ze zo snel dood gaan en je daar veel verdriet van heb.Mijn ratjes zijn nog nooit niet ouder als 2 geworden.Terwijl we al wel en caaf van 10 hebben gehad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:44

Ja idd dat is echt het grootste nadeel van ratten

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:49

Thats_Me schreef:
Ik zou je aan raden om dan voor cavia's te gaan. Die zijn vaak ook wat handzamer en kun je over het algemeen wat makkelijker bij je pakken.

Vind dit een beetje onzin maargoed.

Ik zou voor konijnen gaan. Vind ze leuker, heb er zelf ook een paar en die zijn echt wel handzaam hoor, ligt er ok aan hoeveel aandacht je ze geeft. Cavia's zijn ook wel leuk maar ik heb er niks mee, dat irritante gepiep en sommige (de cavia's die ik heb gezien/ken) zijn zulke zenuweleiers. Nee voor mij geen cavia maar een konijn. En als ik je dan wat aan mag raden kwa konijnen, hangoortjes:) daar zijn mijn ervaringen goed mee en ze zijn verschrikkelijk leuk Knipoog Succes met je keuze

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:51

Ik heb een konijn gehad, die zindelijk was en nadat alle snoertjes opgeborgen waren lekker los door mijn kamer liep, in de zomer buiten en in de winter op mijn kamer. Als ik zou moeten kiezen zou het dus weer een konijn worden.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:01

Zonder iemand te willen aanvallen....maar er wordt van alles geroepen....neem een konijn want....... neem een cavia want......
Maar is het niet gewoon verstandiger om een beestje te zoeken die in de situatie van de ts past in plaats van het beestje naar de situatie aan te passen. Gaat niet alleen om eigen plezier lijkt me, maar ook om het welzijn van het dier.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar heb inmiddels genoeg verkeerd aangeschafte dieren in huis opgevangen die waren uitgekozen op het leuke gewiep of de schattig zachte oortjes, maar waarbij er niet aan het dier zelf werd gedacht.