Koe afrossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:46

Hallo allemaal Doei!

Ik loop stage tussen de koeien. Nu driekwart jaar.

Maar ik ben een paar maand terug aangevallen door een koe (Het is dat mijn stagebegeleider me kwam redden, anders had die koe me vermoord), terwijl ik die koe nog nooit eerder gezien had. Laat staan dat ik haar wat had gedaan.
Hierdoor ben ik zo ontzettend bang geworden voor die koe. Nu nog steeds.
En steeds als ik haar zie, sta ik te trillen op mijn benen, die koe voelt dat. En ze probeert me steeds weer aan te vallen.

Ik durf de koeien niet meer te halen als zij er tussen staat. Als ze binnen een straal van 15 meter staat, klim ik zo snel mogelijk ergens achter, want ik ben doodsbang voor die koe.

Nu zeggen mijn stagebegeleiders, dat ik haar een keer goed moet slaan/afrossen (Met een stok net zo hard slaan totdat ze bij me wegblijft, en ze me niet meer aanvalt).

Nu vraag ik me dus af, zou ik hier wel goed aan doen?

Laatst kwam ze wel weer heel hard op me aflopen, en ik had geen uitweg. Toen heb ik haar dus écht hard geslagen (Met een spaak die wij op de deur hebben, dat ding is 8cm dik en een meter lang Bloos ). En toen liep ze van me weg, en durfde (Héél even Nagelbijten / Gniffelen ), niet in de buurt te komen.

Maar nu vraag ik me af, als ik haar afros, zou ze dan niet juist nóg kwader worden. Of zou ze inderdaad (zoals mijn stagebegeleiders denken), bang van me worden, en me met rust laten?

tallechie

Re: [LZP]Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:48

Ik denk dat hun het wel weten. Ze werken al langer met koeien...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:48

Goh, bestaat er echt geen vriendelijkere manier? Bloos

Denk dat je beide kansen hebt, of ze wordt kwaad, of ze laat je met rust. Kun je niet proberen een band te smeden met dat beest als ze vaststaat? Of kun je die kudde niet ontwijken (of is er maar 1?)

Als de fokker echt zegt dat dat de beste manier is, dan zou ik maar luisteren...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:49

Ik zou proberen wat grondwerk te doen met die koe Haha! Misschien een join up Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:51

Ik zou eerst proberen te achterhalen waarom die koe jou 'aanvalt'. Koeien zijn over het algemeen hele lieve en rustige beesten en kennen geen agressiviteit. Ze zijn wel lomp, dus het kan gerust dat ze over je heen lopen, maar echt aanvallen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het kan natuurlijk zijn dat er een steekje los is bij die koe, maar keihard slaan lijkt mij ook niet echt een juiste optie, maar dierenmishandeling.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:51

Sjonge , zal wel Penny zijn hoor, maar een koe heeft toch ook gevoel? Heb je geen rijzweepje ipv dergelijk gereedschap? Ach gut

Ik zou het ook niet pikken van die koe, maar vind dit wel rigoureus. Koe Sterkte enneh.. hopelijk kom je over je angst heen. Ach gut

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:54

Een band te smeden met een koe in een veehoudersbedrijf? Lijkt me lastig.
Het zijn geen paarden en kunnen dus ook veel beter tegen een stootje. Heb je wel eens een koe boos gezien op een andere koe? Die ramt ook gewoon z'n kop in de zij van de ander.

Wat ik gemerkt heb met gewone melkvee koeien is dat je ze wat harder aan mag pakken dan paarden. 1. Omdat ze dat gewend zijn, 2. omdat het toch wel koeien van ruim anderhalve meter kunnen zijn, en 3. omdat ze niet zo fijngevoelig zijn.

Afrossen is misschien een groot woord, maar een flinke lel als die in jouw ruimte komt mag toch minstens. Even op je strepen gaan staan. Lijkt me behoorlijk eng om zo aangevallen te worden door zo'n koe, maar je kan ook moeilijk de rest van je stage buiten de hokken en het land doorbrengen.

Succes!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:55

Sluit me helemaal bij Rianne aan! Al vind ik de oplossing van Gillian ook wel goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:59

Tja ikzelf vind het dus ook niet echt diervriendelijk tegenover die koe. Vandaar dit topic ook Knipoog

Als die koe me ziet op een kilometer afstand, komt hij op me af gehobbelt om me half te vermoorden. Dus ik ga niet met haar alleen in één weide staan Bloos

Op het moment dat ik haar afrosde, stond ik in een hoek en kon geen kant uit, en stond die koe recht voor me, klaar om te beuken Nagelbijten / Gniffelen Ik zag dus geen andere kans, dan haar van me af te slaan, en zo snel mogelijk de ligboxenstal uit te gaan Nagelbijten / Gniffelen Als er een andere manier was geweest op dat moment had ik die zeker gebruikt Knipoog

Er zijn wel vaker koeien met een steekje los Ja
We hebben een koe gehad waarbij zelfs lambert en william (De boer, en werknemer) niks konder beginnen. Als hun over de voergang liepen, en die koe stond in de stal (Staat dus 1 groot zwaar ijzeren hek tussen hen in), dan probeerde die koe ze door het hek heen te vermoorden Nagelbijten / Gniffelen
Die hebben ze dus ook echt naar de slacht gedaan, die was echt doodgevaarlijk.

Deze koe doet het echt alleen bij mij, en naar mijn idee doet ze dit omdat ze wéét dat ze me aankan. Doordat ik gewoon sta te shaken als ik die koe zie.

@RianneH, een band smeden met een koe kán wel Ja Met twee van onze koetjes heb ik wel een band gekregen, ik kan alles met ze doen. Bij wijze van spreke zou ik op ze kunnen gaan zitten Knipoog Maar zodra lambert of william eraan komt, dan zijn ze weg Huilen van het lachen

Bij deze koe lijkt het me niet slim om te proberen te gaan knuffelen Nagelbijten / Gniffelen Die koe probeert op een andere manier terug te knuffelen, namelijk met stoten en rammen Nagelbijten / Gniffelen

Een flinke lel helpt bij deze koe niet Toen ik in die hoek klem stond, heb ik zon 20 keer heel hard moeten slaan met die zware pook, voordat ze bij me wegging Nagelbijten / Gniffelen

Ze heeft gewoon echt zwaar de pik op mij Nagelbijten / Gniffelen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:05

Ze weet dat zij jou aankan, dan moet je haar dus van het tegenovergestelde zien te overtuigen, en dat kan niet op de lieve manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:06

Dus ik moet haar echt gaan afrossen?

Voor 20 klappen gaat die koe geen pas voor me aan de kant

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:08

Ik heb het ook niet erover dat het niet kan. Hier op de kinderboerderij staan bijv. wel koeien waarmee je een band zou kunnen smeden.
Ik heb het erover dat zoiets niet productief is op een (melk)veebedrijf. Kost te veel tijd, energie enz. en natuurlijk zal iedere werknemer wel een favo koe hebben, echt een band smeden zoals met een huisdier zit er niet in. Helemaal niet met een dier die agressief is.
Waarom die de pik op jou in heeft zou ik niet weten. Als zo'n stok niet werkt zou je misschien naar iets op zoek kunnen gaan waar die koe echt bang voor is?
Maar begrijp dat het toch best eng is. Zeker met die reuzen van melkkoeien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:08

Hoe zou het in de kudde gebeuren?
Als er eentje te opdringerig wordt kan ie van de leider ook een schop of een beet krijgen. Vriendelijk vragen heeft geen zin en je hebt geen tijd of mogelijkheid om er een join up mee te doen. Clown

Dus ik zou m gewoon een mep geven. Want de koe weet heel goed wat ie wel en niet kan maken. Loopt gewoon over je heen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:09

je kan ook zo'n prikker bij je houden, die stroom geeft, meestal hoef je alleen het geluid maar te laten horen om ze weg te laten gaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:11

ach wat wil je, dat die koe jou vermoord, óf dat dat beest een paar fikse klappen krijgt en dat het de hint snapt?
Geef het beest van mijn part maar een lel, heel simpel..
het is geen hamstertje wat geen kwaad kan doen behalve een hapje uit je vinger.
Ze kunnen je vermoorden, dan die koe maar een dagje hoofdpijn hoor.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:13

ik de koe gewoon eens flink op zijn plaats zetten, jij bent de baas als het niet op de goede manier kan dan maar op de slechte. Ik zou het een flinke pakslaag verkopen
Een koe is ook een stuk lomper dan een paard die kan best tegen een stootje voor de genen die dit mishandeling vind

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:14

Dat heb ik werkelijk waar nog nooit meegemaakt. Kijk ik liep nooit zónder stok door de pinkenwei, maar een beetje dreigen en dan lieten ze je wel met rust.

Van de volwassen koeien heb ik nog nooit gehad dat ze me aan hebben geprobeert te vallen. Echt nog nooit. De meeste waren juist wat schichtig, of juist ontzettend kroelerig. En dan heb ik op ongeveer 6 bedrijven stagegelopen. Bij elk bedrijf was het gewoon normaal.

Hebben jullie een speciaal ras ofzo? Jersey's misschien?

Het helpt vaak wel om goed op je lichaamstaal te letten, als ze zien dat je bang van ze bent, dan kunnen ze wel eens wat actiever zijn. Maar als je gewoon vol zelfvertrouwen loopt zullen ze echt niet bij je in de buurt (horen) te komen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:15

Ik kijk hier echt van op...
Mijn antwoord was eigenlijk een beetje als grapje, maar wat ik hier allemaal lees...ongeloofelijk...
Als je zoiets bij een paard zou doen zou je heel bokt over je heen krijgen en nu omdat het een koe is mag je dat beest helemaal de pleures slaan Verward

Probeer gewoon die koe zoveel mogelijk te mijden of vriendjes maken dmv voeren ofzo. Snap dat dat misschien niet makkelijk is, maar je kunt het toch proberen?!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:15

Bij zo'n griezel kwam ik niet zonder iets om mee te slaan in de buurt. Melkkoeien zijn vaak nog een stuk tammer als die mafkezen hier in de wei. Als die net een kalf hebben ben je je leven niet zeker.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:19

@Gillian; paarden gaan eerder op de loop dan koeien. Die zetten eerder de aanval in en drukken je tegen de grond. Dan heb je een serieus probleem wat regelmatig fataal afloopt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:23

Goh, weet niet hoe een koe denkt of doet, bij paarden is een band smeden het meest voor de hand liggend Huilen van het lachen

Zweepje vind ik ook wel een betere oplossing dan ff met een staaf te slaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:25

Als je eens een melkstal in loopt als paardenmens merk je ook direct het verschil. Met mijn lieve rustige subtiele paardenaanpak liepen ze me gewoon omver. Je moet toch stukken directer zijn dan met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:28

Die koe gaat niet aan de kant voor 1 flinke lel Knipoog
Ze heeft zon 20 rake klappen nodig.

Plus het feit, áls ik haar al afros, sta ik te knikken met mijn knieen. Waardoor die koe de keer erop weer even moordend op me af komt Nagelbijten / Gniffelen

Ben echt bang voor dat beest Nagelbijten / Gniffelen
Ik zie het ook niet zitten om haar honderden keren van me af te moeten slaan, totdat ze het snapt. Want ik vrees dat zet het echt niet gaat snappen na 1 keer afrossen

Ben wel van plan, om niet meer weg te rennen, maar gewoon áltijd een flinke stok bij me te hebben als ik in haar buurt in de stal ben. En te zorgen dat er altijd iemand in de buurt is, zodat ik maar hoef te schreeuwen, en dat ik meteen hulp krijg Nagelbijten / Gniffelen

Zweep heb ik idd zelf ook aan liggen denken Ja Maar ik denk dat je met een zweep meer schade aanricht dat met een kunstof staaf, waarmee ik normaal gesproken rondloop.
Een zweep zwiept heel hard, en is een dun oppervlak. Een staaf kun je niet mee zwiepen en is een breder oppervlak, en zal dus minder hard neerkomen?

@Anne_GTI; Dat wilde ze dus inderdaad Ja Mij op de grond gooien.
William heeft dat ook eens gehad, en toen is die koe letterlijk over hem heen gelopen. Hij was echt bont en blauw Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig heeft hij toen heel erg geluk gehad!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:29

gillian schreef:
Ik kijk hier echt van op...
Mijn antwoord was eigenlijk een beetje als grapje, maar wat ik hier allemaal lees...ongeloofelijk...
Als je zoiets bij een paard zou doen zou je heel bokt over je heen krijgen en nu omdat het een koe is mag je dat beest helemaal de pleures slaan Verward

Probeer gewoon die koe zoveel mogelijk te mijden of vriendjes maken dmv voeren ofzo. Snap dat dat misschien niet makkelijk is, maar je kunt het toch proberen?!!

Nou ik ook hoor..
Pff wat is Bokt ontzettend hypocriet zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:30

chipieke schreef:
Goh, weet niet hoe een koe denkt of doet, bij paarden is een band smeden het meest voor de hand liggend Huilen van het lachen

Zweepje vind ik ook wel een betere oplossing dan ff met een staaf te slaan.

Paarden zijn ook vluchtdieren. Bij een paard moet je zijn vertrouwen wekken, voordat je er echt wat mee kan doen.
Een koe moet bang van je zijn, anders loopt hij over je heen (Word mij altijd gezegt).

Dat gebeurt dus bij mij, want ik ben bang van deze koe Nagelbijten / Gniffelen