Wat eet een konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L4A

Wat eet een konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:59

Hey,

+/- een uur geleden hebben wij twee dwergkonijntjes van 8 weken gekocht. Alleen nu was ik benieuwd wat konijnen lekker vinden als extraatje. Ik heb ze dit nu gegeven: 1/2 bakje vol dwergkonijnenvoer, een plukje hooi (wat ze érg lekker vinden) en 2 staafjes van ca. 5 cm konijnenkoekjes. Voor de rest eigenlijk niets en ik wilde eigenlijk weten wat (dwerg)konijnen lekker vinden. Want ik heb gehoord dat konijnenbix gewoon als lekkernij was en niet bedoeld om bakken vol van te geven? Ik wil liever geen vetgemeste konijnen Haha! Fruit, misschien zoiets? Maar welk fruit wel en welke niet, met of zonder schil enz.

Ik hoor liever niet dat ik beter eerst in de boeken had kunnen duiken, ik heb echt wel ervaring met konijnen maar die zijn meestal veel te dik en dan zie je zo'n hele onderkin. Dat vind ik dus doodzonde. Alvast bedankt! Bloos
Laatst bijgewerkt door L4A op 26-09-08 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Re: Wat eet een konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:05

Ik zou geen fruit enzo voeren, laten ze liggen en komen alleen maar beestjes op af.
Mijn moeder geeft mijn konijnen ook weleens fruit maar ben dr nooit zo blij mee..
Ze laten altijd wat liggen en daar gaan beestjes inzitten en da's niet zo lekker.

Gewoon zorgen dat ze wat te knabbelen (hooi) hebben en een handje biks.
Zodra je merkt dat ze te veel aankomen of afvallen kun je altijd het voedingsschema nog aanpassen. Ik zou niet teveel extra's geven in ieder geval..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:07

Doorgaans vinden konijnen banaan heerlijk (klein stukje) verder blaadje sla, wortel!!!! stukjes groenten/fruit wat over is....ok mijn konijn is een mini kliko Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:08

Dat is illegaal: 6 weken is veeeeel te jong. 8 is al krap, 10 is beter. Zulke jonge diertjes in iedergeval voorlopig nog nagenoeg onbeperk voeren met baby brok, want ze lopen nu een hoop vetten mis via de melk. Als ze wat ouder zijn merk je vanzelf dat ze minder gaan eten en dan MOET je ook zeer sterk gaan minderen. Onbeperkt hooi is ook essentieel (hun leven lang).
Koop maar snel een fatsoenlijk boek.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:09

Mijn konijnen krijgen van alles.. Haha!
Onberperkt hooi, en 2 keer per dag een half bakje voer.
Verder krijgen ze extra, Andijvie, Witlof, een Beschuitje, Komkommer, heel soms een appel.. Lachen

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:10

Is het 6 of 8 weken. Ik zie namelijk dat je dat even snel hebt aangepast.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:11

Je moet met natte groentes zoals komkommer een beetje uit kijken. Ze kunnen er makkelijk diarree van krijgen.

Verder kan je best wel veel geven hoor. Maar alles met mate.

Veel plezier met je konijntjes! Trouwens wel heel goed dat je er 2 hebt gekocht!!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:11

Ze moeten de hele dag door eigenlijk over hooi beschikken.
Dit voorkomt ook grotendeels, haken op de kiezen.
Dit kun je aanvullen met staafjes voer.
Geen gemengd, want dan pakken ze alleen het lekkere eruit'.

Voor het lekker kun je dit bijv. geven:

- Een dun plakje banaan (1cm)
- Een stukje ander fruit (appel, mandarijn, een aardbei, een stukje kiwi) (echt niet teveel)!!!!
- Rozijntjes (niet te veel, 3 per dag max.)
- Een stukje verse groente tussendoor

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:16

Het groente moet je heeeeeeel rustig gaan opbouwen, het zijn nog jonge dieren.
Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt en wat de geslachten zijn? Want bij een dierenwinkel en dwergjes kunnen ze nog wel is wat groter worden.
Verder niet teveel snoep en fruit daar worden ze harstikke dik van. Hooi is inderdaad onbeperkt nodig.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:29

Over het voer, het beste is om konijnenbiks te voeren, want zoals al gezegd bij gemengd voer eten ze vaak alleen de lekkere dingen er uit. Bovendien zitten er in gemengd voer vaak ook dingen die minder gezond zijn.
Hooi is trouwens het allerbelangrijkste, dat moeten ze onbeperkt kunnen eten. En konijnen houden graag van een vers plukje hooi, dus bijvoorbeeld twee keer per dag wat nieuw geven.
Fruit kan je inderdaad wel geven, maar groente is veel gezonder. Je kan bijvoorbeeld witloof, andijvie of wortelloof geven. Je moet dan beginnen met een klein stukje, zo groot als een postzegel. Hebben ze de volgende dag geen diarree kan je ze een stukje dat twee keer zo groot is geven en zo verder. Gaat 1 soort goed dan kan je op dezelfde wijze een tweede soort gaan geven na een dag of 5.

Snoepjes en andere lekkernij uit de dierenwinkel zijn trouwens niet gezond voor je konijnen, ze bevatten te veel suikers en vaak ook te veel vet. En ook absoluut geen knaagsteen of iets dergelijks geven, daar kunnen ze blaasgruis van krijgen. En voor het slijten van de tanden heeft het geen nut, die slijten vooral van langdurig kauwen op bijvoorbeeld hooi.

En komen je dieren uit een dierenwinkel? De meeste konijntjes die als dwergkonijn worden verkocht in de dierenwinkel zijn geen dwergen maar worden tussen de 2 en 3 kilo zwaar.
En wat voor geslacht zijn de konijntjes? Ook dat gaat trouwens vaak mis in een dierenwinkel, regelmatig blijken twee voedstertjes of twee rammetjes toch een voedster en een ram te zijn met nestjes toch gevolg.

Sizzle schreef:
Koop maar snel een fatsoenlijk boek.

Helaas is er geen fatsoenlijk nederlandstalig boek over konijnen, wel bestaat er een goed Engelstalig boek.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 17:54

Edit: Sorry Sizzle, ze zijn 8 á 9 weken. Ik heb de winkel gebeld! Maar ik weet echt wel genoeg over konijnen, dus ik zit liever niet op een reactie als; ga snel een boek kopen, te wachten. Ik heb immers al mijn leven lang konijnen, maar ik wilde graag iets extra's.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 18:01

Bedankt voor ieders reactie, ik heb er veel aan. Tsja, het is geen probleem als ze groter worden. Het hok is echt enorm groot, 't ziet er idioot uit met 2 van die ukjes. Ik ga ze ook echt niet teveel fruit geven, maar ik heb hiervoor altijd gewone grote konijnen gehad, dus het is wel even wennen dat die dwergbaby's veel minder eten, haha =D Het zijn btw 2 vrouwtjes (voedsters toch?).

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:04

Ik lees alleen nergens stro terug...
(of gebruik je dat als bodem bedekking?)
Verder een worteltje,spruitje,niet te gek in het begin en je komt een heel eind.
Wilg is trouwens ook heel goed! maar kan je beter nog ff een paar week mee wachten

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:07

ja, mijn konijn krijgt gewoon brokjes, en onbeperkt hooi.
en dan als wat extra's geef ik 1 keer per week een wortelbroodje, en dan gewoon voor tussendoor krijgt ze Rollis party van vitakraft, zit vitamine C in en ruwe vezelfs met belangrijke mineralen en sporenelementen heb ik me laten vertellen Tong uitsteken
ze krijgt af en toe ook een druifje, of wortel, of een witlofblaadje, of een stukje appel, allemaal kleine lekkere dingetjes (hoewel ze dat eigenlijk niet zo vaak krijgt, soms 's avonds een druifje of blaadje witlof, en als ik een appel op heb laat ik altijd een klein stukje over voor het konijn Lachen en als we worteltjes eten krijgt zij ook een stukje wortel
stro is voor bodembedenkking (zo doe ik dat iig Tong uitsteken )

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:07

flink wat hooi geven (vanwege 't de darmen) en af en toe wat groente (zoals sla, let wel op wat voor sla veldsla mogen ze NIET hebben omdat hier teveel vocht in zit) die van mij heb ik soms 'n stukje appel en soms wat komkommer gegeven vond ie wel lekker... wat k hem ook gaf, waren Wilgentakjes voor z'n tanden.. watje door 't water kunt doen is ananassap heeft 2 functies, 1 het is goed voor de vacht en 2 ze vinden 't lekker Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:09

Droog brood vinden ze ook heerlijk, maar voer geen vers brood, dit is slecht te kouwen Ja

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:12

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:33

Ik hoop voor je dat de dames echt dames zijn, controleer ze later nog even voor de zekerheid. Verder denk ik dat het geen dwergen blijven, in veel gevallen in de dierenwinkel niet.
Een goeie site die je even goed zou kunnen lezen betreft het wel en niet te eten geven www.konijnen.nl

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:57

plukje hooi is niet genoeg... hooi en stro is veel belangrijker voor de konijnen dan het krachtvoer Lachen Zorg dat ze dit altijd onbeperkt hebben Ja Ik geef die van mij wel een handje compleet voer van beaphar erbij... geen meusli achtige dingen want dan eten ze alleen de lekkere dingen er uit Clown

Verder krijgen mijn pluizenbollen tussen door wat worteltjes, appel, komkommer en een enkel blaadje sla

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:58

het loof van wotels!!!!!!!! dat groene dus Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:01

Hier krijgen ze onbeperkt hooi, met zijn 2en 2 eierdopjes voer half biks half muesli van Hope farms (kost een paar centen maar ze doen het er goed op). En iedere dag wat fruithout of takjes uit eigen tuin.

Het zijn alleen een paar kieskeurige eters. Ze lusten geen fruit en ook wortel en het loof is geen echte favoriet bij ze. Nu het winter wordt krijgen ze zowiezo 1 spruitje per konijn. En s avonds voor het slapen een stukje volkoren knackebrot.

Al het snoepgoed wat te koop is aan blokken en broodjes ed is niet goed voor ze is te vergelijken met een mars of zo voor mensen. Hier lusten ze het zowiezo niet

Bunnybin is een goede informatiebron en ook het knaagdierenasiel goofy heeft veel nuttige informatie op hun site staan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:03

karuna schreef:
Hier krijgen ze onbeperkt hooi, met zijn 2en 2 eierdopjes voer half biks half muesli van Hope farms (kost een paar centen maar ze doen het er goed op). En iedere dag wat fruithout of takjes uit eigen tuin.

Het zijn alleen een paar kieskeurige eters. Ze lusten geen fruit en ook wortel en het loof is geen echte favoriet bij ze. Nu het winter wordt krijgen ze zowiezo 1 spruitje per konijn. En s avonds voor het slapen een stukje volkoren knackebrot.

Bunnybin is een goede informatiebron en ook het knaagdierenasiel goofy heeft veel nuttige informatie op hun site staan

even offtopic Clown

Goofy komt mijn dwerg voedstertje vandaan Tong uitsteken

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:03

Hooi is goed voor ze! Dus kan je altijd wat extra van geven, slijten de tandjes ook van. Je kan ook oud brood uit de zak halen en hard laten worden, en dan geven vinden ze ook lekker. En verder af en toe een worteltje, stukje appel maar niet te vaak want dan kunnen ze diaree krijgen. Ze houden eerder van groente dan fruit trouwens Knipoog
Oja en wij hebben ook een vrouwtje die gestereliseerd is en daardoor behoorlijk was is aangekomen Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:05

Off topic terug. heb je een eind voor moeten rijden dan. Onze Roy komt daar vandaan als maatje voor onze gevonden Fiona en als zij is gekastreerd in oktober komt er nog een voedster daarvandaan als het klikt. Roy heeft zoveel liefde en Fiona kan soms wat knorrig zijn. Kan hij zijn liefde wat meer kwijt. We hebben er nog een op het oog, hopelijk zit ze er dan nog. Bloos Kans was wel aanwezig scheen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:09

ik geef mijn konijn wortelloof en wortel, witlof, droog brood (goed uitgehard) appel, kleine stukjes peer, bladeren van paardenbloemen en weegbree bladeren en gras. wilgen bladeren en takken vinden ze ook vaak lekker. Je moet gewoon een beetje uitkijken met natte groenten en fruit kool soorten en sla kan je het beste niet geven. Je moet gewoon voorzichtig een klein beetje geven en kijken hoe ze dat verdragen als ze diaree krijgen gewoon niet meer geven en anders minder. je moet gewoon zoveel geven dat ze het helemaal op eten en er dus geen beestjes op af komen.

als basis moet je idd gewoon onbeperkt hooi geven en het beste is van die bix korrels zodat ze niet kunnen gaan zoeken en alleen de lekkere dingen. Omdat ze zo jong zijn zou ik voorzichtig zijn met fruit en groente en echt kleine beetjes geven de darmen raken bij die jonge diertjes wat eerder van slag en zorgen eerder voor problemen dan wanneer ze wat ouder zijn. Succes!