HELP een reiger in de tuin!! hij moet weg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

HELP een reiger in de tuin!! hij moet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:31

wij (ook onze buren) zitten met een probleempje. wij hebben namelijk last van een reiger in de tuinen. Boos!
wij hebben allemaal een vijver met vissen, en ik heb al 1 vis op het gras gevonden half aangevreten.

de reiger komt elke dag en we moeten hem minstens 10 keer wegjagen. Wij hebben voor de veiligheid van mijn jongste broertje al jaren een metalen rooster met gaten erover zitten, maar dat beest gaat dus gewoon met zn lange snavel ertussen door.

Ik heb een aantal maanden geleden nog 3 mooie (dure) kooi karpers in de vijver gedaan en wil absoluut niet dat zo'n reiger ze even aangaat vreten. (hij krijgt ze nooit door het rooster heen maar hij kan ze wel beschadigen en dan gaan ze als nog dood).

wij wonen achter de gracht en hebben al eens een muskesrat in de vijver gehad. deze heeft mijn oom toen afgeschoten voor onze eigen veiligheid.

Maar een reiger is volgens mij beschermd. hoe kunnen wij nou het beste dat beest hier wegkrijgen.
Hij is echt groot en cirkelt constant rondjes over onze 3 vijvers. (de andere twee buren hebben dus ook een vijver met vissen)

wie heeft een tip

Escada

Re: HELP een reiger in de tuin!! hij moet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:36

Mijn oom heeft een net over zijn vijver omdat hij ook last had van Reigers. Weet niet of het geholpen heeft. Zie dat je in Bunschoten-Spakenburg woont, ga anders even langs bij mijn vaders winkel Knipoog Dierenspeciaalzaak Verbramsen Knipoog Hij heeft genoeg zooi voor vissen dus zal vast wel een oplossing voor jouw probleem tussen zitten Haha!
xxx

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:39

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:41

wij hebben met visdraad (vrij dikke) boven de vijer gespannen. Daarna geen vissen meer verloren Knipoog

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:44

hoe hoog hebben jullie dat boven de vijver gespannen? een meter of hoger?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:45

ik wil wel langskomen.
heb hier een vuurbux in de schuur liggen en het probleem is met 1 schot opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:46

Dan kun je toch een nepreiger er neer zetten ofzo? Dacht dat dat hielp omdat ze er dan niet bij gaan zitten..?

Haha Marjoleinft, kijk uit wat je zegt, dit is bokt Tong uitsteken

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:48

zat ookal aan een bugs te denken hoor, maar volgens mij is een reiger beschermd en je kan hm zo moeilijk verstoppen he zo'n groot beest.
heb even op de site gekeken die innepin gaf, en daar staat dat de mannetjes weg blijven maar de vrouwtjes nog wel komen als je een nep reiger plaatst.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:49

Inderdaad, visdraad werkt super!! Hadden wij destijds ook.

Waar je voor moet zorgen, is dat een reiger niet kan landen. Die ijzeren spaken zijn dus alleen maar makkelijker voor hem. Ook heel ondiepe vijvers zijn makkelijk, maar aangezien je kooikarpers hebt denk ik dat hij wel dieper is?

Wij hadden het visdraad gewoon een meter ofzo erboven gespannen, en aan de zijkanten van de vijverrand. Daarna nooit meer last gehad van die beesten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:52

Of zorgen dat er geen ondiepe rand langs je vijver is, maar meteen diepte, zodat ze geen houvast hebben. Mijn ouders hebben dat en die hebben nooit last van de reiger.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:54

Schrikdraad?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:54

wij hebben een compleet diepe vijver. ik denk dat er in de gracht minder vissen zitten zodoende komen ze bij ons een maaltijd halen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:59

Zou eerst een nepreiger proberen. Helpt dat niet dan zou ik kijken naar een net voor over de vijver.

Er wordt hier geoppert om de reiger neer te halen, maar daarmee los je waarschijnlijk alleen maar tijdelijk het probleem op want er komt altijd wel weer een nieuwe reiger. Daarbij is het zonde om een gezond dier neer te halen. Die reiger kan ook niet ruiken dat jullie vissen veel duurder zijn dan die van een slootje verder op. Of hij heeft gewoon een dure smaak Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:59

De reiger is ook beschermd volgens mij, dus dat mag niet!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:01

vrienden van ons hebben visdraad over de tuin zelf gespannen en nog nooit een reiger gezien

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:11

twistermahoi schreef:

Alleen dePurperreiger, Grote zilverreiger en kleine zilverreiger staan op de rode lijst en zijn dus beschermd. De Blauwe reiger die hier het meeste voor komt (en waar ik denk waar het om gaat) komt niet op die lijst voor en is dus niet beschermd Knipoog

Maar houdt niet weg dat het gewoon niet netjes is om de reiger neer te halen. Dier kan er ook niets aan doen dat hij voor overlast zorgt en er zijn genoeg manieren om hem uit de tuin te houden.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:14

Plantenspuit?? Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:24

Een plantenspuit bij een watervogel? Dat zal niet zoveel helpen denk ik Clown

Mijn ouders hebben een net over de vijver gehad. Aan dat net zaten belletjes en zodra de reiger te dicht in de buurt kwam gingen de belletjes rinkelen en daar schrokken ze van.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:26

twistermahoi schreef:

volgens mij ook... weet het niet zeker.
volgens mij is het gewoon een blauwe reiger

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:30

wij hebben het visdraad zo'n 40 cm boven het water. Het punt is dat hij naar de vijver toe loopt. Zodra zijn poten of nek de draden raken, vliegt hij weg. Werkt super bij ons! En belemmert het zicht niet zo als een net.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 18:35

ik heb er dus al een plat metalen net over, maar daar zitten wel vierkantjes in van 2 bij 2 cm. ong dus hij kan met zijn snavel er door. de reiger heeft al een vis half op gegeten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:53

[LZP] > [BB]

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:37

vroeger was de blauwe reiger bijna uit gestorven, doordat hij een delicatesse is. Ik ben zelf vegetarier maar zo'n wilde reiger op je bord is beter dan een bio industrie kip!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:48

Sja, met koi's is het zo lastig plantjes in je vijver houden he? Haha! Wij hadden over de helft een net en veel planten. De vissen gingen zelf onder de planten/net als de reiger langs kwam. De buren hadden een pergola en witte draden met belletjes boven de vijver. het hielp allebij. Ik zou zeggen, als er toch al een rooster over de vijver ligt, maak dan een net onder het rooster, knappe reiger die daar nog iets voor elkaar krijgt.
Verder is dit inderdaad bokt en vind ik zeer asociaal om een gezond dier neer te knallen dat niets anders doet als zijn eten bij elkaar scharrelen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:23

Je hebt ook speciale Reiger-wegkits te koop bij dierenwinkels. Zit een nepvis in die je met een draad bevestigd. De reiger grijpt die vis (omdat ie mooi stil blijft liggen heb je dus grote kans dat hij die als eerste vangt). Vervolgens schrikt ie zich rot omdat die vis niet mee te nemen blijkt. De lol bij jullie te vissen is er dan al snel af. Wel de lokvis erin laten voor eventuele neven die het komen proberen of als ie zelf denkt over 2 dagen... kom laat ik nog eens daar vissen wie weet...

Reigers zijn erg slim, dus als ze een aantal keer door hebben dat er bij jou niks te vissen valt komen ze niet meer. Is verspilde moeite.

(Ik heb nog niet gehoord dat ze zo slim zijn dat ze vervolgens de nepvis met rust laten en alsnog de echte vangen... daar zijn die lekkerbekken dan weer te dom voor geloof ik. Het gaat puur om het succes van het vissen. En emt die nepvis haal je dat succes (= gevulde maag) weg)