honden en een baby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

honden en een baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:36

Hallo even een vraagje...
We krijgen een baby en hebben 2 oudere honden (die niet echt aan kleine kinderen gewend zijn)

Mijn ene hond is een boxer, doet geen vlieg kwaad en is heel speels, maar houd er niet van als kleine kinderen om zijn nek hangen, hij gromt dan een btje en loopt weg. Spelen met kinderen vind hij geweldig en dan is hij best voorzichtig.

Mijn andere hond is een bull terrier, met een grote mond en een klein hartje. Buiten is hij heel erg waaks en vreet hij graag alles op wat hij tegen komt (hardlopers, kinderen op fietsjes, de buurman enz) binnen wil hij bij iedereen op schoot en vind hij alles gezellig. Hij houd niet van spelen en is een btje op zichzelf.

Wij vinden het erg spannend met de baby samen (die komt 4 dec ong.) en vroegen ons af of mensen hun ervaringen met me uit willen wisselen.
Wij willen zeer voorzichtig te werk gaan en zijn bang voor jaloersie. We weten dat we het heel positief moeten behandelen naar de honden toe (veel aandacht, koekjes, veel erbij betrekken en laten ruiken) maar willen toch proberen de honden op een afstandje te houden en we laten ze zeker geen sec. alleen bij de baby.

Wij hebben al besloten dat als de boxer vreemd (lees vals) doet, hij naar mijn ouders gaat en de bull ingeslapen word als hij vreemd doet, omdat hij niet plaatsbaar is bij andere mensen en extra verzorging nodig heeft. (dit staat vast)

*Graag alleen reacties van mensen met honden én kinderen*

latnahc2

Re: honden en een baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:38

ik heb zelf ook een hond en een kind.
maar hij is eigenlijk met alle kinderen heel lief.
hij gromt nooit naar kinderen en als hij het echt niet meer leuk vind loopt hij gewoon weg.
er zijn ook speciale cursusen om de honden te laten wennen aan een aankomende baby.
miss een id.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:40

er zijn ook speciale cursusen om de honden te laten wennen aan een aankomende baby.
miss een id.
-----------------
Heb je een linkje?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:44

Ik heb zelf 2 kinderen en 5 Duitse Doggen.
Mijn jongste was net 3 kwart jaar toen mijn eerste dog kwam
Ik heb overgens altijd Honden gehad, toen mijn oudste geboren werd had ik een rottweiler.

Wat mij een beetje zorgen baart is jou laatste regel van je post

Wij hebben al besloten dat als de boxer vreemd (lees vals) doet, hij naar mijn ouders gaat en de bull ingeslapen word als hij vreemd doet, omdat hij niet plaatsbaar is bij andere mensen en extra verzorging nodig heeft. (dit staat vast)

Dit doet bij mij het vermoeden opkomen dat je al min of meer besloten hebt dat het fout zal gaan.
Als het niet zo is dan zeg ik alvast sorry.

Als je met deze instelling rond blijft lopen gaan jou hondne dit zeer zeker voelen.
Ook zeg je dat je de hondne op afstand gaat houden, FOUT!

Het eerste wat ik deed toen ik met mijn oudste thuis kwam was mijn roty haar laten besnuffelen, haar hele kop ging in die maxi cosi, geweldig vond ze het
AL de visite kwam kreeg zij ook haar stukje aandacht.
Nooit zette ik haar appart of stelde ik haar achter
Wel stuurde ik haar weg als ik borstvoeding gaf, daar had ze gewoon niks mee te maken.

Doe gewoon wat je altijd met de honden doet, neme ze lekker mee voor een wandeling langs de kinderwagen, maar het belangrijkste, geef ze een kans om te laten zien dat het wel goed kan gaan.

Heel veel succes met je laatste loodjes en veel plezier straks!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:54

Dit doet bij mij het vermoeden opkomen dat je al min of meer besloten hebt dat het fout zal gaan.
Als het niet zo is dan zeg ik alvast sorry.
--------------
Voor de bull heb ik wel wat angst, das gewoon een vreemde snuiter en iedereen in mijn familie is bang dat hij wat doet. Zelf kennen wij hem natuurlijk beter en weten we dat hij thuis super lief is en dat het waarschijnlijk allemaal wel mee zal vallen. Zelf zou ik niet de baby op de bank durven leggen en er een hond naast durven laten liggen, dat bedoel ik met afstand houden. Ligt de baby is de box, dan kunnen ze snuffelen wat ze willen. Ik wil de honden moet wegsturen, maar afleiden.

Mijn bull vind onze 2 fretjes al te interresant en vreet ze denk ik op en mijn boxer trok zijn lip een btje op bij de eerste ontmoeting en wilde erop duiken. Of ze ze echt pijn doen weet ik niet, maar de reactie beviel me niet en ben bang dat het zo met de baby ook gaat.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:01

Pfoee moeilijk dit.
Als ik zelf honden had die niet met kinderen konden en ik wel een kinderwens had, dan had ik die honden niet genomen, maar dat is nu je ze eenmaal hebt natuurlijk lastig. Wij hebben expres honden uitgekozen die alles-vriendelijk waren, omdat wij al katten en cavia's hadden en een grote kinderwens.

Er zijn inderdaad cursussen voor, informeer eens bij hondenscholen bij je in de buurt.
Misschien ook via iets oudere kinderen laten wennen aan steeds jongere kinderen, moet je wel kinderen kennen natuurlijk.

Waarom is je ene hond niet herplaatsbaar?
Als je nu al bang bent dan zou ik hier wat aan proberen te doen, aangezien je al vrij ver bent in je zwangerschap denk ik dat je hier ook al eerder mee had kunnen/moeten beginnen overigens. Ik hoop voor je dat het goed gaat komen, zou voor de hond anders erg sneu zijn.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:02

Een baby is geen fredje he, gelukkig
Mijn honden gaan ook achter konijnen aan en fredjes vinden ze ook erg intressant.

Hond en baby samen op de bank is ook geen strak plan, een hond ziet een baby niet als ranghogere dat komt meestal pas als het kind een jaartje of 10 a 12 is, niet doen dus.

Afleiden opzich is prima, pas hiermee alleen op dat je het niet TE intressant maakt allemaal, net als die ene hond waar ze niet mee samen kunnen, hoe meer gekkigheid je gaat uithalen om de aandacht af te leiden hoe intressanter ze juist die hond gaan vinden.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:07

http://www.dogweb.nl/gedrag/babykomt.html

lees dit eens goed door...
als je de bull niet vertrouwd met de baby is het wennen aan een muilkorf nu mischien wel een handige tip.

Ien voor de rest ga ik een beetje mee met de rest van wat hier nu gezegt is Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:11

sorry,ik heb geen kinderen dus ik mag eigenlijk niet reageren...
ik raad je wel aan nooit de honden met de kinderen alleen te laten,ook al zijn ze er super lief tegen....kinderen ,zeker hele kleine,weten nog helemaal niet dat in hondenogen prikken zeer doet.
Het is dan natuurlijk niet vreemd dat de hond uitvalt,met alle gevolgen van dien....een gewond kind en een ingeslapen hond..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:15

Zo ie zo de honden er veel bij betrekken, kraamvisite neemt bv iets lekkers voor de honden mee,en de honden de eerste poepluier op laten eten.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:18

marleen_usar schreef:
Zo ie zo de honden er veel bij betrekken, kraamvisite neemt bv iets lekkers voor de honden mee,en de honden de eerste poepluier op laten eten.

Nooit doen!!!
Honden eten ontlasting van ondergeschikte op, dus gooi die poepluiers maar gewoon in de kliko!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:19

Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee hoor.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:20

Ik heb mijn hond vanaf de geboorte van mijn dochter erbij gelaten.
Nou ja niet bij de geboorte zelf natuurlijk Knipoog
Laat de honden goed aan de poepluier ruiken (dus niet van eten)en betrek ze i.d.d overal bij.
Heel consequent zijn wat wel en niet mag en verlies je kind geen seconde uit het oog met de honden erbij.
Het is ook handig als je kindje in de box ligt dan kunnen de honden snuffelen en er niet direct bij.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:54

Je moet idd je honden juist overal bij betrekken, natuurlijk altijd voorzichtig zijn, maar hoe verkrampter jij erover doet hoe groter de kans is dat er iets fout gaat.
Je kan bijvoorbeeld nu al gaan wandelen met je honden en een kinderwagen, zodat ze straks gewoon mee kunnen lopen.
Verder idd visite altijd eerst aandacht aan de honden laten geven, zodat de honden ook het idee hebben dat ze niet buitengesloten wordt, daar krijg je jaloezie van.
Als het kindje thuis is, laat de honden er aan snuffelen.
Toen mijn broer geboren werd(in het ziekenhuis) en voor het eerst thuis kwam, is mijn moeder ermee op bed gaan liggen en mocht onze hond er gelijk bij. Die heeft toen gesnuffeld en mijn broer even afgelebberd (tja klinkt vies, maar de hond is er niet ziek van geworden) en toen is ze erbij gaan liggen en was het goed.
Bij mij precies hetzelfde verhaal, ik ben thuis geboren en de hond werd er na afloop gelijk bij gehaald. Ook gesnuffelt en afgelebberd (wederom is de hond er niet ziek van geworden) en die is toen echt naast me gaan liggen.
Je moet gewoon heel normaal doen, niet gaan lopen stressen, daar reageren honden juist op.
Veel plezier met het kleintje straks.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:00

Ik ben opgevoed met een hond die vroeger mishandeld was
Hij viel vreemden ook aan, niemand kon zo bij ons het huis in gaan.
Mijn ouders hebben mij nooit met hem alleen gelaten, maar als hun er bij waren deed hij mij nooit wat en lag hij gewoon rustig naast mij.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:25

Ik heb zelf een Bull-terrier en ik zou haar ook niet met een klein kind op de bank laten. (Ze mag zowieso niet op de bank, want dan pas ik er niet meer op Haha! .) Ze is gewoonweg te lomp, zwaar en stijfkoppig als een ezel. Je krijgt haar met pijn en moeite verplaatst als ze goed ligt.
Ze kijkt niet uit waar ze haar poten neerzet. Ze heeft van het weekend onze buurman geveld, door even haar poten in zijn kruis te plaatsen Bloos Haha! .
Ze bedoeld het niet kwaad, maar ze kent haar eigen kracht niet.
Ook moet ik uitkijken met kinderen met koekjes. Die eigent ze zich stiekem toe. Probleem is dat haar tanden zo hard zijn en ze dus alleen al door een bonk met haar hoofd te geven, je handen kapotstoot.

Maarrrr, voor de rest is ze een superhond met kinderen!

Toen mijn dochter geboren werd, had ik Babe nog niet, maar wel Binky, een kruising Beauceron uit het asiel. Ik ben thuis bevallen ....en Binky lag onder het bed (zonder dat ik het wist, want ze mocht eigenlijk nooit naar boven) en heeft de bevalling dus meegemaakt. Voor een hond, die we pas op 5-jarige leeftijd in huis haalden, was dit een lot uit de loterij! Ze haalde wel eens een poepluier uit de luieremmer (waar ik dan niet vrolijk van werd, omdat de donspluizen overal door het huis lagen), maar heeft nooit lelijk gedaan naar mijn dochter.

Babe de Bull-terrier kwam er als 12 weken oude pup bij toen Nina 4 jaar oud was. Mijn moeder vond het niks....zo'n "gevaarlijke" hond bij een klein kind. Maar Babe was zo voorzichtig ...Nina kroop zelfs een keer onder Babe door tijdens het spelen en toen hing Babe heel stom, met haar achterpootjes in de lucht, naar ons te kijken. Maar ze verroerde zich niet, totdat Nina onder haar uit was.

We hebben Babe zowieso heel voorzichtig opgevoed i.v.m. Nina. In een boek over Bull-terriers lazen we bijvoorbeeld, dat je geen trekspelletjes met je Bull moet spelen. Dat stimuleert alleen hun onverzettelijkheid maar. Dat hebben we dus ook niet gedaan. Nu Nina wat ouder is 9,5 jaar, doen we wel eens touwtje trekken, maar dat win je dus nooit Haha! .

Tja, een hond kan dus wel degelijk met baby's. Alleen, zoals iedereen zegt: Laat een kind nooit alleen met de hond. Niet alleen omdat je de hond niet vertrouwt, maar ook omdat een klein kind wel eens dingen doet die een hond pijn doen of niet leuk vinden.

Wij wisten ook niet hoe het zou lopen met een hond en baby samen. Het ging gelukkig perfect.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:06

Als je niet wint met trekspelletjes kan je het beter niet doen en anders moet je het touw omruilen voor een brokje of in ieder geval de hond laten lossen.
Als de hond wint krijgt hij namelijk een streepje boven zijn mandje. Trekspelletjes hebben namelijk met dominantie verhoudingen te maken en de leider wint altijd. Het touw is voor een hond een prooi die hij samen met de baas moet doden, maar uiteindelijk moet jij als roedelleider altijd winnen.

Wel grappig om te lezen dat die bullterrier zo lief is geweest tegen je dochter. Bullen zijn ook wel errug leuk, alleen beetje lomp.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:19

Ik heb geen kinderen maar wel honden en mij baart het zorgen wat je op het laatst in je openingspost zegt, de ene gaat naar je ouders bij vreemd gedrag en de andere wordt ingeslapen.
Alsof je het over versleten kleren hebt.

Ik ben daarom wel blij dat je hier alvast om raad komt vragen en er blijkbaar goed op voorbereid wil zijn.
Misschien moet je iets van een gedragstherapeut inschakelen om te vragen hoe je dit aan moet pakken.
Vaak wennen (oudere) honden goed aan kinderen omdat kinderen natuurlijk eerst baby's zijn en dus nog niet naar de hond toe kunnen gaan.
Hond en kind groeien zo samen op en wennen zo aan elkaar zonder dat je daar veel voor hoeft te doen.
Alleen de eerste weken, maanden zul voorzichtig moeten zijn en effe af tasten hoe of wat.

Ga daarom niet nu al van het negatieve uit want dat proef ik een beetje aan je beginpost.

Veel succes met je zwangerschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 00:06

Ik heb ook een boxer hij is nu 5, maar toen mijn zoontje geboren is was hij 2.5 jaar oud.
De hond krijgt bij ons veel aandacht. En toen er een kindje kwam, moest hij daarop inleveren. Maar dat hij wat aandacht moet inboeten, houdt niet in dat hij vergeten moet worden.
Mijn zoontje kwam thuis en we hebben hem op de arm aan Wintu voorgesteld. Wees alert en rem de boxer in ieder geval wat af. Die van ons was erg voorzichtig de eerste keer. Erg nieuwsgierig en hij voelde de stemming, van wees voorzichtig. Laat hem wel snuffelen, dat kun je vies vinden, maar daar krijgt het kind niets van.
Dan komt de kraamvisite, begin dan al gelijk met het hameren dat ze net als anders eerst de hond een aai over het hoofd moeten geven. Dan deden ze anders ook, dus nu moet dat ook. Je ziet dat honden vaak vergeten worden, want het is toch logisch dat de mensen gauw naar de pasgeborene willen? Tja maar dat begrijpt de hond niet.
Betrek hem er bij, is hij nieuwsgierig, laat hem een kijkje nemen bij wat je doet. Maak nog wel de fikse wandelingen, gooi een balletje, zorg ervoor dat de kortere aandacht kwalitatief hoogwaardig is voor de hond. Dan heeft hij geen reden jaloers te zijn op de baby, hij krijgt immers zijn aandacht en ook worden er nog spelletjes met hem gespeeld.
Als het kindje wat ouder wordt moet je het leren, dat hondenspeelgoed niet zijn speelgoed is en dehond leren dat kinderspeelgoed geen hondenspeelgoed is. Mijn zoontje pakt wel eens een hondenspeeltje, maar dan zeg ik, dat is van de hond en dan legt ie het in de hondenmand. Als hij naar een staart grijpt, spreek ik hem goed toe, dat dat niet mag, doet hij dat wel, bestraf ik hem. Hij doet het nooit. Je moet beiden grenzen leren.
Maar het is goed te doen hoor, maar houdt aandacht voor je hond, spreek mensen er rustig op aan. Afkopen met extra koekjes, moet je dus niet doen. Pak dan liever de wandelwagen en ga een eind met ze lopen, dat heeft veel meer plezier voor de hond.

Hier een linkje naar een album met een paar foto's van Mijn zoon en nu zijn grote vriend, mijn enorme boxer.
http://www.mijnalbum.nl/Album=WIASREGT

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:55

http://www.dogweb.nl/gedrag/babykomt.html

lees dit eens goed door...
als je de bull niet vertrouwd met de baby is het wennen aan een muilkorf nu mischien wel een handige tip.

Ien voor de rest ga ik een beetje mee met de rest van wat hier nu gezegt is
-------------
Thanks Lachen

De bull is gewend aan een zachte muilkorf, die doe ik buiten altijd om anders moet ik teveel uitkijken met langsrennende mannen en andere honden.
Bij de baby zal hij hem dan ook zeker omhebben in het begin tot ik zeker weet dat het hem niet boeit.

---------

8 jaar geleden dachten we nog niet aan kinderen en wisten we niet dat de bull in tegenstelling tot de boxer zo'n fell karacter had. Het is dus onzin om te zeggen je had geen hond moeten nemen als je ooit kinderen wilde. Ik heb ook liever eerst kindjes en dan een hond erbij.

Mijn boxer heeft ooit een keer de kat in zijn oor gebeten omdat hij jaloers was, dit is al 4 jaar geleden en het was een waarschuwing, geen vals gedrag. Voor de rest kan hij met iedere kat, hond enz die je bij hem zet, over hem maak ik me dan ook geen zorgen. Mijn ouders zijn heel erg gek op mijn boxer, dus als het niet gaat is die keuze makkelijk.

Mijn boxer is 7 en helemaal gezond, mijn bull is 8 en heeft wat kwaaltjes en speciaal voer enz. De reden dat we hem niet herplaatsen is erg uitgebreid en daar is zeer goed overna gedacht en vind het niet nodig om daar over te discuseren.

Verder heeft ons huis 3 verdiepingen en hebben de honden dus ruimte zat als de baby straks gaat lopen en heb ze liever even ergens anders. Gelukkig slapen baby's veel en heb ik dan alle tijd om met de honden te spelen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:03

Tja je kan nog zoveel info krijgen je weet het toch nooit. Adviezen als de eerste luier geven enz hebben wij niet gedaan.

We hebben een rottweiler van nu 4 jaar en toen in het begin was jari er nog Welsh Terrier van bijna 13 jaar. Ik wist dat het met mijn terrier mis zou gaan. Ze hangt erg aan mij en is ook alleen mij gewend. Dus als mijn geur aan een kind zou hangen en ik ben erbij verwacht ik een soort van paniek. We hebben de meiden dus nooit bij haar gehouden. Ondertussen is jari er niet meer.

De rottweiler is een echte dombo en ook nog erg lomp. We hebben al snel aantal dingen afgeleerd voordat de kids kwamen zoals achter de salon tafel lopen en. En ook met eten in de mand. Hij vind alles prima we hebben vanaf het moment dat de meiden thuis zijn gewoon gedaan zoals altijd. HIJ krijgt eerst aandacht en dan de rest dus de meiden. Nu zijn de meiden bijna 10 maanden en beide zijn gek met hem. Ata roepen ze beide als ze stan zien en gillen het uit. Stan loopt dan naar ze toe en blijft bij ze staan en laat zich aaien ook oren trekken vind hij prima. We houden hem wel in de gaten als we de kamer uit zijn gaat stan apart van de meiden.

Je moet gewoon je gevoel volgen en bedenken dat de honden altijd op 1 stonden en nu moet je ervoor zorgen dat ze dat in het begin ook staan en die langzaam veranderen.

Niet nu al teveel zorgen maken. Succes.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:17

thanks Knipoog

Dineoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:32

ik heb zelf nu een zoontje van1.5 jaar en nog 1 op komt heb hier 2 bullen zitten 1 van ook 8 jaar oud en andere is een jaar dus die is er later bij gekomen.
vanaf het begin af aan ging het al goed. toen ik zwanger was was mijn bull wel erg beschermend.
gewoon veel mee bezig zijn.
ik deed altijd als ik de kleine ging voeden op de bank, kwam de hond er altijd bij zitten op de grond en kreeg zij een koekje .dus wist ze dat ze ook aandacht kreeg als ik druk met de kleine bezig was.
ja poepluiers zeggen ze ook dat het werkt.
onze bull was ook in het begin begonnen aan de poepluiers was niet eens bedoeling.
maarjah ze heeft het iedereval gedaan haha.
maar kinderen met honden gaat weldegelijk samen.
je moet alleen nooit maakt niet uit wat voor hond het is (groot klein dik dun ) alleen met je kindje laten.
succes Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:50

heb niet alle reactie gelezen, maar wil toch ff reageren.

Wij zitten al een poos bij de dierenbescherming op training met onze hond, en hebben ook een speciale avond gehad over honden en kinderen, Daar zaten echt heel nuttige tips bij. Nu zijn wij daar verder niet heel erg op in gegaan, geen kindjes in de planning.... maar wellicht heb je er iets aan om eens bij de DB hondenscholen te informeren? Wij kregen een dvd te zien over dit onderwerp en er werd nogal wat omheen verteld.

Zoals bijv. een speelkleed voor je kindje en een voor de honden, en beiden mogen niet op elkaars kleed komen, zo hebben ze allen een plek om zich terug te trekken en met rust gelaten kunnen worden.

Verder is volgens mij het grootste probleem jaloezie, heb dat al zo vaak gezien als ik op kraamvisite kwam: hond was altijd alles en moest dan bijv. opeens op de gang wonen etc. Het is volgens mij ook belangrijk dat de honden ook gewoon veel aandacht krijgen (ook van bijv. visite).

Ik denk dat wanneer een hond het gevoel krijgt dat het kindje ook bij het gezin hoort net zo goed als hij/zij de hond heel trouw wordt naar het kindje en dat kan ook heel leuk zijn (in tegenstelling tot al die verhalen die je hoort dat het gevaarlijk is enz)

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:53

Citaat:
Zoals bijv. een speelkleed voor je kindje en een voor de honden, en beiden mogen niet op elkaars kleed komen, zo hebben ze allen een plek om zich terug te trekken en met rust gelaten kunnen worden.

eigenlijk vind ik dit een hele domme actie, een kruipend kind kun je niet weghouden van een kleed die voor het kind verboden is.
De hond moet gewoon zijn mand houden wat voor een kind ook direct duidelijker is.