Dringende vragen over vissen! Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Dringende vragen over vissen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:25

Hallo,

Sinds 4 dagen heb ik visjes. ik kreeg 2 guppy's en heb nog 3 sluierstaart vissen gekocht. Ze zitten in een bak van 40 bij 35. Nu heb ik heel veel vragen en ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

1. Ik heb sluierstaart vissen van ongeveer 5cm (ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht) Worden die nog groter als ze ouder worden?

2. Ik heb de vissen gewoon in een bak. De bak is 40 bij 35 is dat groot genoeg?

3. In de bak heb ik 1 plant. Is dat wel genoeg?

4. In de bak heb ik steentjes. Maar niet genoeg om heel de bal mee te bedeken is dat erg? (zo ja waarom?)

5. Hebben mijn vissen genoeg schuilplekken? Ik heb er ook nog een soort vaas achtig iets in van aardwerk waar ze in kunnen.

6. Ik heb de guppy's er gewoon bij in veel mensen zeggen dat dit niet gaat maar naar mijn idee gaat die heel goed. Ze jagen niet op elkaar.

7. Sinds vandaag zijn de vissen heel veel lucht aan het happen aan de bovenkant van de bak zeg maar waarom doen ze dit en is dit wel goed? En wat kan ik daar aan doen?

8. Waarom mag je de bak niet in 1 keer verschonen? Omdat ze dan gaan luchthappen?

9. Hoe kan ik het best de bak verschonen? En hoe vaak moet hij verschoond worden?

10. Ik twijfel heel veel of de tempratuur van het water wel goed is. De één zegt dit de ander zegt dat. Mijn vissen staan op mijn kamer en hebben geen thermostaat. Ik weet niet hoe warm het op mijn kamer is maar is het nou wel of niet warm genoeg?

11. Hoe lang gaat mijn plantje mee?

Volgens mij waren dit mijn vragen er komen er strax vast nog wel meer vragen in mij op.

Ik wil echt het beste voor mijn vissen dus wie kan mij helpen? Hou er rekening mee dat ik 14 ben en alles voor de vissen zelf moet betalen.

Heel erg bedankt!!!!

mijntjuh

Re: Dringende vragen over vissen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:29

Hoi Iney, Misschien had je eerst beter even een boek kunnen lezen of de dierenwinkel om advies kunnen vragen ipv eerst vissen aanschaffen en dan pas om advies vragen...

een plantje vind ik trouwens wel erg weinig. Ik heb zelf ook een soort van magneetblokje waren ik de ruiten van de bak heel makkelijk mee schoon kan maken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:30

ik denk dat je het beste met deze vragen even langs de dierenwinkel kan gaan,die mensen hebben er echt verstand van en geven je graag advies.
succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:31

Iney schreef:
Hallo,

Sinds 4 dagen heb ik visjes. ik kreeg 2 guppy's en heb nog 3 sluierstaart vissen gekocht. Ze zitten in een bak van 40 bij 35. Nu heb ik heel veel vragen en ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

1. Ik heb sluierstaart vissen van ongeveer 5cm (ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht) Worden die nog groter als ze ouder worden? ja die worden groter.

nee de bak is veel te klein voor 5 vissen, zeker voor sluierstaarten!
nee.
4. In de bak heb ik steentjes. Maar niet genoeg om heel de bal mee te bedeken is dat erg? (zo ja waarom?)
de steentjes zorgen o.a dat het vuil er tussen gaat zitten, heb je dit niet op de hele bodem, dan werkt het dus niet goed..

5. Hebben mijn vissen genoeg schuilplekken? Ik heb er ook nog een soort vaas achtig iets in van aardwerk waar ze in kunnen.
dat kan ik zo niet zien Haha!

6. Ik heb de guppy's er gewoon bij in veel mensen zeggen dat dit niet gaat maar naar mijn idee gaat die heel goed. Ze jagen niet op elkaar.
nee, ze gaan sowieso niet samen, guppen zijn tropische vissen, sluierstaarten koud water vissen!

7. Sinds vandaag zijn de vissen heel veel lucht aan het happen aan de bovenkant van de bak zeg maar waarom doen ze dit en is dit wel goed? En wat kan ik daar aan doen?
nee, dit is niet goed! dat betekend dat er te weinig zuurstof in zit!

8. Waarom mag je de bak niet in 1 keer verschonen? Omdat ze dan gaan luchthappen?
zie 7.

9. Hoe kan ik het best de bak verschonen? En hoe vaak moet hij verschoond worden?
3 kwart water eruit halen, en nieuw water er in, de bodem uitzuigen.

10. Ik twijfel heel veel of de tempratuur van het water wel goed is. De één zegt dit de ander zegt dat. Mijn vissen staan op mijn kamer en hebben geen thermostaat. Ik weet niet hoe warm het op mijn kamer is maar is het nou wel of niet warm genoeg?
guppen zijn tropische vissen, voor hen is het te koud.

ongeveer 2 weken.
Volgens mij waren dit mijn vragen er komen er strax vast nog wel meer vragen in mij op.

Ik wil echt het beste voor mijn vissen dus wie kan mij helpen? Hou er rekening mee dat ik 14 ben en alles voor de vissen zelf moet betalen.

Heel erg bedankt!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:32

De dierenwinkels denken tegenwoordig alleen maar aan geld verdienen dus daar zou ik niet langsgaan.
Volgens mij is er een huiskamertopic voor vissenkenners, mischien dat je daar je vragen kunt stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:32

amazone77 schreef:
ik denk dat je het beste met deze vragen even langs de dierenwinkel kan gaan,die mensen hebben er echt verstand van en geven je graag advies.
succes.

deze dierenwinkel blijkbaar niet, anders hadden ze de vissen niet mee gegeven.. zo blijkt maar weer, elke gek kan een dierenwinkel beginnen, en dat gaat ten koste van de goede dierenwinkels!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:37

dan gaat ze toch langs een goede dieren winkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:40

en hoe weet ze of ie goed is als ze er zelf niets van weet?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:42

uhm guppen kunnen ook gewoon in koud water hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:43

dravergekkie schreef:

het kán maar het is niet goed en niet fijn voor de vissen.. jij kan ook buiten slapen, maar vind je dat fijn? Lachen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:47

dees_daan schreef:
dravergekkie schreef:

het kán maar het is niet goed en niet fijn voor de vissen.. jij kan ook buiten slapen, maar vind je dat fijn? Lachen

onzin , het is alleen slecht als je ze van warm water opeens in koud water over zet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:53

dees_daan schreef:
en hoe weet ze of ie goed is als ze er zelf niets van weet?

ja daar heb je wel gelijk in,maar ik vond dat het makkelijkste voor haar,
zijn de meeste dieren winkels dan zo slecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:57

er zijn veel dierenwinkels die niet weten hoe het moet ja.. ik heb stage gelopen in een dierenwinkel waar het wel allemaal heel goed geregeld was, en TS had de vissen daar dus ook niet mee gekregen, maar er zitten er 2 van dezelfde eigenaar.. die weten niet eens wat een man of pop is bij parkieten, weten niet hoe oud ze zijn, dat broer en zus konijn niet bij elkaar kunnen omdat de beestjes zelf niet weten dat het fokken dan niet gezond is.. tsja.. wat moet je daar over zeggen, zonde voor de goede dierenwinkels en op de eerste plaats natuurlijk voor de dieren, doodzonde..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:59

Guppen kunnen best in water op kamertemperatuur. Ik heb jaren guppen gehad zonder verwarmingselement, als de temp. maar gelijkmatig blijft en niet plots enorm stijgt of daalt. Het is een harde soort.
Die bak is idd wel echt te klein voor die sluierstaarten, die kunnen flink groeien! Ik zou iig een zuurstofpompje aanschaffen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:03

Vraag 8: als je de bak in 1 keer verschoond dan is er heel vaak temperatuur verschil. Vissen krijgen "stip" als de temperatuur "grote" verschillen Krijgt. Stip ziet eruit als witte stippen op een vis.
Guppen en sluierstaarten bij elkaar is inderdaad geen goed plan. Guppen zijn tropische vissen en sluierstaarten niet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:08

dees_daan schreef:
er zijn veel dierenwinkels die niet weten hoe het moet ja.. ik heb stage gelopen in een dierenwinkel waar het wel allemaal heel goed geregeld was, en TS had de vissen daar dus ook niet mee gekregen, maar er zitten er 2 van dezelfde eigenaar.. die weten niet eens wat een man of pop is bij parkieten, weten niet hoe oud ze zijn, dat broer en zus konijn niet bij elkaar kunnen omdat de beestjes zelf niet weten dat het fokken dan niet gezond is.. tsja.. wat moet je daar over zeggen, zonde voor de goede dierenwinkels en op de eerste plaats natuurlijk voor de dieren, doodzonde..

erg jammer voor de dieren inderdaad,moet je niet enige kennis hebben om een dieren winkel te beginnen dan?
zou wel zot zijn als iedereen zomaar een dieren winkel zou kunnen gaan beginnen.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:12

Iney schreef:
Hallo,

1. Ik heb sluierstaart vissen van ongeveer 5cm (ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht) Worden die nog groter als ze ouder worden?
Veel vissen groeien nog als ze ouder worden, en meestal verkopen dierenwinkels alleen jonge vissen. Dit had je kunnen vragen daar Knipoog

Ik vind dit erg klein, maar nu is er weinig meer aan te doen... Of vissen eruit of grotere bak.

Nee! je vergist je er heel makkelijk in, maar ik zou er min nog 2 inzetten. Zo hebben ze rust, donkere plekken en kunnen ze zich terug trekken. Zelfs eitjes leggen als ze zich goed voelen!

je moet de hele bodem kunnen bedekken met ong 3/4cm bodem (meer mag natuurlijk altijd). Daar hebben de planten een bodem aan, de vissen kunnen woelen en ze zien zichzelf niet. Heb ik ooit ergens gehoord, dat het niet goed voor ze is als het weerspiegelt, ookal is dit niet waar dan heb je nogg enoeg andere redenen om het te doen.

dit krijg je als je meer planten neemt.

Zijn het allemaal mannetjes? Of gemengd? als het allemaal mannetjes zijn (met de grote staarten) gaat het vaak wel goed, soms gaan ze wel jagen. Dat moet je in de gaten houden.
Bij zijn er wel eens 2 mannelijke guppy's verdwenen, echt gewoon weg. Opgegeten denken we.

meet alle waardes van je water na! (met ph enzo, je hebt er van die strookjes voor.) want ik neem aan dat je een pomp, zuurstofpomp (soms zit dat 2 in 1) en verwarming hebt. Is het water niet te warm of te koud? (tropisch is ong 23/24 graden. Vanaf 25 graden gaat het alg erg hard groeien, en de vissen hebben en minimum van 22/23 nodig. Houd het dus daarop voor een mooie bak)

Nee, helemaal fout. De overgang is dan veeeeeel te groot, je mag per keer ong 1/3 vervangen en 1/3 laten zitten. En dan wel een week wachten tot je het weer doet.

ong 1x per maand, hangt af van de temperatuur en de vissen e.d. Ik doe het met een slang, en een emmer. Die slang zuigt het vuil op (door eerst zelf aan de andere kant te zuigen) maar er zijn ook stofzuiger voor in je aquarium te koop.

Meid.. heb je helemaal geen voorlichting gehad? Tropische vissen móeten een verwarming hebben! Koop dit echt snel hoor!

dat wisselt héél erg. Per plant, per aquarium. Ik doe er ong 8 maanden oid mee, sommige heb ik al lang en sommige hielden het niet vol. Soms vond ik ze gewoon te lelijk worden.

Heel erg bedankt!!!!

Jammer dat je geen voorlichting hebt gehad, er zijn en aantal dingen die je echt moet kopen. Als je dat niet kan betalen gaat het slecht aflopen en dat zou niet leuk zijn natuurlijk.
Goed van je dat ervoor uit durft te kopen, hopelijk heb ik je kunnen helpen.

Ik raad je aan jezelf wijzer te maken door onderzoek te verrichten. Internet!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:12

amazone77 schreef:
dees_daan schreef:

erg jammer voor de dieren inderdaad,moet je niet enige kennis hebben om een dieren winkel te beginnen dan?
zou wel zot zijn als iedereen zomaar een dieren winkel zou kunnen gaan beginnen.

nee dat is het probleem.. je hebt geen opleiding e.d nodig.. als er dan gezegd word dat ze de dieren 3x per dag gaan voeren in de winkel, door iemand die dus een dierenwinkel wil beginnen.. dat snap ik echt niet.. voeding, huisvesting, en gezondheid/ziektebeeld, zijn toch wel hele belangrijke dingen om te weten, als je huisdier in huis neemt, maar zéker als je een dierenwinkel wil beginnen..

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:13

guppen kunnen trouwens ook in koud water Ja tropische vissen dus niet Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:21

sta er echt van te kijken dat je geen papieren of opleiding nodig hebt voor een dieren winkel,is echt te zot voor woorden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:30

1. Jup

2. Nope

3. Jup

4. nope.
Wat voor steentjes heb je eigenlijk? ik deed altijd zand in mn goudvis aquarium, ze waren continu bezig met het 'filteren' van zand voor voedselrestjes Lachen
Was wel leuk om te zien, en ik denk dat ze zand hierom ook zeker op prijs stellen.

5. Euh geen idee, foto?

6. Niet ideaal, maar te doen. Zou er zelf niet voor kiezen

7. Kan heel veel verschillende redenen hebben.
Bijvoorbeeld een nitraatpiek, ammoniakpiek of zuurstoftekort.

8. De schok van het verschil in waterwaarden kan sommige vissen ziek maken (witte stip bijvoorbeeld)

9. Normaal gesproken 10% per week, voor jou zou ik haast zeggen 15% om de 4 dagen

10. Voor de sluiers wel, guppies vind ik eignelijk in warm water thuis horen

11. Ligt helemaal aan je eigen verzorging en soort plant.
Waterpest werd hier altijd door de goudvissen opgegeten, andere planten met hardere bladeren lieten ze weer staan en die leven erg lang

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:34

Slotty schreef:
guppen kunnen trouwens ook in koud water Ja tropische vissen dus niet Knipoog

Het kán ja, maar het zijn en blijven tropische vissen..
Het zijn sterke vissen, maar toch is warm water beter. Sterke vis of niet, ze blijven tropisch..

Aan de TS, van de week opende je al een topic over guppies of het mannetjes/vrouwtjes waren en dat je graag kleintjes wilde.. Ik ben ook een beginnend aquahouder, maar ik heb eerst heel veel informatie gezocht etc voor ik m'n aquarium opstartte (3 weken zonder vis laten draaien met pomp etc) en überhaupt vissen kocht. Daarbij heb ik veel hulp gehad in het Huiskamertopic voor Aquariumliefhebbers, waar ik nog steeds vragen stel als ik iets niet weet en waar ze me erg goed kunnen helpen.
Ik snap het heel goed dat je graag vissen wilt, maar ik denk neit dat je er verstandig aan hebt gedaan zo snel al sluierstaarten erbij te doen. Om er überhaupt sluierstaarten bij te doen!! Sluierstaartjes zijn namelijk een goudvissensoort die erg veel ruimte nodig hebben (bak van, eigenlijk, minimaal 1 meter. 40 cm is écht te klein! (de reden dat ik geen goudvissen(soort) heb genomen...)) Goudvissen zijn ook echt watervervuilers dus een goede pomp is écht noodzakelijk!!
Daarbij zijn guppen dus tropisch en goudvissen koudwater.. Dus eigenlijk niet samen te houden..

jammer dat de dierenwinkel ze zo mee heeft gegeven, en ondanks dat je 14 bent vind ik dat je dan toch alles moet kunnen betalen, anders moet je er niet aan beginnen (sorry als ik nu erg bot uit de hoek kom hoor, maar als je met dieren begint, ook al zijn het 'maar' vissen, moet je er voor kunnen zorgen..)

Wat je vragen betreft, denk ik dat je wel voldoende antwoorden hebt.....

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:38

Slotty schreef:
Iney schreef:
Hallo,

Veel vissen groeien nog als ze ouder worden, en meestal verkopen dierenwinkels alleen jonge vissen. Dit had je kunnen vragen daar Knipoog

Ik vind dit erg klein, maar nu is er weinig meer aan te doen... Of vissen eruit of grotere bak.

Nee! je vergist je er heel makkelijk in, maar ik zou er min nog 2 inzetten. Zo hebben ze rust, donkere plekken en kunnen ze zich terug trekken. Zelfs eitjes leggen als ze zich goed voelen!

je moet de hele bodem kunnen bedekken met ong 3/4cm bodem (meer mag natuurlijk altijd). Daar hebben de planten een bodem aan, de vissen kunnen woelen en ze zien zichzelf niet. Heb ik ooit ergens gehoord, dat het niet goed voor ze is als het weerspiegelt, ookal is dit niet waar dan heb je nogg enoeg andere redenen om het te doen.

dit krijg je als je meer planten neemt.

Zijn het allemaal mannetjes? Of gemengd? als het allemaal mannetjes zijn (met de grote staarten) gaat het vaak wel goed, soms gaan ze wel jagen. Dat moet je in de gaten houden.
Bij zijn er wel eens 2 mannelijke guppy's verdwenen, echt gewoon weg. Opgegeten denken we.

meet alle waardes van je water na! (met ph enzo, je hebt er van die strookjes voor.) want ik neem aan dat je een pomp, zuurstofpomp (soms zit dat 2 in 1) en verwarming hebt. Is het water niet te warm of te koud? (tropisch is ong 23/24 graden. Vanaf 25 graden gaat het alg erg hard groeien, en de vissen hebben en minimum van 22/23 nodig. Houd het dus daarop voor een mooie bak)

Nee, helemaal fout. De overgang is dan veeeeeel te groot, je mag per keer ong 1/3 vervangen en 1/3 laten zitten. En dan wel een week wachten tot je het weer doet.

ong 1x per maand, hangt af van de temperatuur en de vissen e.d. Ik doe het met een slang, en een emmer. Die slang zuigt het vuil op (door eerst zelf aan de andere kant te zuigen) maar er zijn ook stofzuiger voor in je aquarium te koop.

Meid.. heb je helemaal geen voorlichting gehad? Tropische vissen móeten een verwarming hebben! Koop dit echt snel hoor!

dat wisselt héél erg. Per plant, per aquarium. Ik doe er ong 8 maanden oid mee, sommige heb ik al lang en sommige hielden het niet vol. Soms vond ik ze gewoon te lelijk worden.

Heel erg bedankt!!!!

Jammer dat je geen voorlichting hebt gehad, er zijn en aantal dingen die je echt moet kopen. Als je dat niet kan betalen gaat het slecht aflopen en dat zou niet leuk zijn natuurlijk.
Goed van je dat ervoor uit durft te kopen, hopelijk heb ik je kunnen helpen.

Ik raad je aan jezelf wijzer te maken door onderzoek te verrichten. Internet!
succes!

Bedankt voor je leuke reactie. Ik ben ook al heel veel informatie aan het zoeken. Ik denk dat het beter is dat ik de sluierstaart vissen weg doen naar iemand die wel alle spullen heeft en het eerst nog even bij de guppy's hou.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:38

Goed idee

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:42

TS, lijkt me erg verstandig. Kan je ze niet terugbrengen naar de winkel?
*edit: vaak kan het niet, maar je kunt het maandag vragen...
Je hebt trouwens al luchtpompen vanaf 5 of 6 euro (mijne was 5.95 bij de oosteinde, tuincentrum, is een superfish en erg fijn ding! ook een thermostaatje van superfish is niet zo heel duur, ik heb er (actieprijs) 8,99 voor betaald, anders was ie 14,95. Valt ook nog wel mee toch?)