Herplaatser met verlatingsangst *Update pagina 2*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Herplaatser met verlatingsangst *Update pagina 2*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:32

We hebben sinds 4 maanden een herplaatser in huis met een flink rugzakje. We zijn beide ervaren met honden en hebben al een stabiele hond in huis (die ooit ook een herplaatser met rugzak was). De stabiele hond is een reu van 6, de herplaatser een teef van ruim 1. Beide zijn opgevoed met de clicker en positieve stimulatie en niet met straf.

De teef is in beslag genomen door de dierenbescherming toen ze 4 maanden oud was. Ze is toen als doodsbange pup in het asiel beland. Door de angst en vakantieperiode niet snel geadopteerd en in een pleeggezin terecht gekomen na 6mnd asiel. Wij hebben haar weer vanuit het pleeggezin geadopteerd. Ze komt overigens niet uit het buitenland.

We hebben al flink wat met haar te stellen gehad en we hebben al heel wat weken geduld, slapeloze nachten, energie en tijd erin zitten. We zien haar ook steeds vooruit gaan alleen blijft het alleen thuisblijven een probleem wat ons inmiddels echt begint op te breken want kan de deur niet uit voor een boodschapje of even langs paard o.i.d.

We zijn met haar op basiscursus geweest bij een martin gaus hondenschool en hebben onze problemen ook voorgelegd aan de gedragstherapeut. Die heeft ons inmiddels doorgestuurd naar een andere gedragstherapeut die evt. samen met medicatie iets kan doen. Hier zijn we nog niet mee gestart en ik wil kijken wat er nog voor andere mogelijkheden zijn.

De hond is/was een extreem angstige hond met paniekaanvallen. Wat inmiddels wel goed gaat:

- Uitlaten en soms stukken loslopen in het bos of op het uitlaatveld
- Ze gaat goed met andere honden
- Ze gaat goed met onze eigen hond, slapen tegen elkaar, spelen samen etc
- Ze gaat goed met onze kat
- Ze kan wat basiscommando's zoals zit, wacht, poot, high-five. Dit vind ze ook leuk om te oefenen.
- Ze kan samen met onze hond nu rustig beneden slapen
- Ik kan naar boven/zolder om huishouden te doen
- 1 van ons 2-en kan voor langere periode van huis zijn, als de ander maar thuis is
- Ze eet goed
- Ze slaapt overdag goed en voldoende
- Ze kan goed mee in de auto. In de auto kan ze wel even alleen wachten.

Bovenstaande ging dus allemaal niet toen we haar net hadden, afgezien van het samen zijn met onze andere hond, dat ging vanaf het 1e moment goed.

Wat gaat nog niet goed:

- Ze kan nog geen 5 minuten alleen blijven.
- Ze vind uitlaten in de woonwijk erg eng. Met name het geluid/aanwezigheid van kinderen of het op afstand horen van kinderen zorgen voor een complete paniekaanval
- Ze kan niet in de bench. Vermoedelijk claustrofobisch vanwege haar verleden.

Wat hebben we al geprobeerd:

- We hebben uren en uren benchtraining gedaan. Bench open gaat goed, bench dicht is paniek. We voeren haar in de bench, hebben uren naast de bench gezeten met haar erin en deurtje open. We geven haar lekkers in de bench. We proberen haar soms in de bench te laten slapen. Inmiddels hebben we training met de bench opgegeven, ze krijgt alleen nog haar voer daar. Ze gaat er nooit uit zichzelf in liggen.
- Relaxodog geluidsgolven geprobeerd om haar te kalmeren
- Meerdere rustgevende supplementen geprobeerd: bach rescue remedy, puur rust, magnesium, halsbandje van adaptil
- We zijn erg bezig met een balans tussen voldoende uitdaging, spelen en beweging en genoeg rust. Van teveel raakt ze overprikkeld. We hebben het idee dat het huidige 'schema' goed werkt voor haar. Dan slaapt ze overdag goed en is ze weinig onrustig.
- We proberen prikkels van buitenaf te beperken bijv. gordijnen dicht, radio/tv aan als we oefenen met weg zijn.
- Ze krijgt een kong met lekkers, die eet ze eerst leeg en daarna schiet ze in de paniek.
- We zorgen dat ze goed buiten is uitgelaten voordat we proberen weg te gaan.
- We begroeten haar niet uitbundig bij thuiskomst of bij het de kamer in komen(ze is overigens ook niet hysterisch blij, ze is vrij rustig bij beneden komen bijv.)
- Ze blijft altijd samen met de andere stabiele hond. Die gaat ook gewoon tukken en negeert haar gedrag
- We hebben een babyfoon met camera aan staan om te kijken wat ze doet. Hierdoor kan ik ook tegen haar praten maar dit negeert ze.

Wat doet ze als we weggaan:

- Blaffen, ze start met blaffen en komt er niet meer 'uit'. Kan gerust een half uur achter elkaar blaffen. Als wij thuis zijn blaft ze vrijwel niet (alleen naar de postbode of naar schreeuwende kinderen voor de deur)
- Heen en weer ijsberen
- Meubels slopen, dingen kapot bijten

We werken verder veel aan haar zelfvertrouwen en dit zien we ook groeien. Ze is in huis ook niet extreem aanhankelijk aan ons, loopt niet achter ons aan, gaat niet bij de trap staan als ik naar boven ga.

Heeft iemand nog een idee wat we zouden kunnen proberen voordat we overgaan tot gebruik van medicatie?

Ze hoeft in principe nooit lang alleen te zitten dus ons doel is ook niet dat ze hele dagen alleen komt. Alleen momenteel kan ik niet eens even naar de supermarkt als ik iets ben vergeten. Als we met haar zouden kunnen bereiken dat ze 2 tot 2,5u alleen kan blijven zouden we daar heel blij mee zijn. Meer is niet nodig want ze zitten in principe dus vrijwel nooit alleen thuis en de afgelopen 4 maanden dus helemaal niet afgezien van de keren dat we uit nood even weg moesten of dat we hebben geoefend.

Moderatoropmerking:
Er staat een nieuwe update
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:37

Misschien heb ik het gemist, maar wat doet ze als je naar bed gaat? Slaapt ze dan alleen of gaat ze mee naar de slaapkamer?
Hoe reageert de hond op (positieve) correctie?
Wat is het voor ras hond?
Heeft de hond meer bezigheden (werk)?
Hoe reageer je zelf als de hond overstuur is, beaam je dit door de hond te "troosten", of negeer je dit gedrag?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:43

- Als we gaan slapen dan slapen wij boven en zij samen met de andere hond beneden. Ze gaan dan gewoon op de bank liggen slapen. Mijn man blijft heel even 2 minuten bij ze zitten tot ze allebei rustig liggen en komt dan naar boven. De tussendeur gaat dicht.
- Wat bedoel je met een positieve correctie?
- Het is een vuilnisbakje jachthondtype kruising boerenfox/beagle/pointer achtig van 10kg
- De hond gaat 4x per dag uit, waarvan 1x per dag naar het bos of uitlaatveld waar we 45min tot een uur ravotten. 2x per week heeft ze 'vrij' en gaan we niet naar het bos omdat we merken dat elke dag te veel voor haar is. Verder oefenen we af en toe wat in huis, krijgen ze regelmatig wat te kauwen. We hebben nu een goede balans tussen voldoende geprikkeld en niet overprikkeld raken.
- Als de hond overstuur is dan negeer ik dit gedrag niet maar ik steun de hond. Dit heeft tot nu toe goed gewerkt.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:51

Net angstig kind of huil baby, kun je een hond (kat ook) inbakenen, dit kun je op verschillende manieren doen!

Het fijnst werkt dit met een speciale doek daarvoor, googl maar eens dan zie de verschillende mogelijkheden van inbakenen

Wel erg vervelend zeg, maar de aanhouder wint! Succes

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:57

Karin bedankt voor de tip! Je bedoelt zoiets als een bodywrap of een thundershirt? Hier ben ik mee bekend alleen deze mogen helaas niet worden gebruikt zonder toezicht.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:02

lastig hoor! Dus als ik het goed begrijp is ze wel rustig in de auto als je even weg bent? Is het niet mogelijk om haar voor nu even overal mee te nemen? Dus voor 10 min in de winkel even in de auto te laten? Kijk het zal nu op het moment niet zo snel te warm worden in de auto :) dat dus terug bouwen naar thuisblijven.

Ik begrijp wel hoe rot het is, bij karma duurde het een jaar voordat ze echt alleen kon blijven := wij hebben dus om haar heen gepland nu kan ze prima 4 uur alleen blijven (dat is mijn max) ze is nu 3 jaar. Zij huilde dus echt als een wolf, mijn buren waren ook niet blij!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:08

Dat is inderdaad zoals ik een kleine boodschap nu oplos, dan blijft ze even in de auto. Helaas is mijn andere hond nogal kouwelijk en zit al snel te rillen als de auto afkoelt. Heeft al een jas maar blijft dan toch rillen.

Ga nu in de avonden naar mijn paard zodra mijn man thuis is maar het continu om de hond heen plannen begint ons inmiddels wel op te breken. Kunnen niet naar een verjaardag of etentje of even overdag naar m'n paard.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:12

_Nelleke_ schreef:
- Als de hond overstuur is dan negeer ik dit gedrag niet maar ik steun de hond. Dit heeft tot nu toe goed gewerkt.


Klinkt allemaal goed, alleen ik zou dit niet doen. Met steunen bevestig je het gedrag, en natuurlijk is het ontzettend vervelend om je hond zo overstuur te zien, maar het lost het probleem niet op, in ieder geval niet op lang termijn.
Beloon je hond juist als ze weer kalm is. Ik negeer mijn honden altijd zodra ik thuis kom, omdat ze anders heel mijn huis slopen uit enthousiasme. Zodra ze rustig zijn en gaan liggen beloon ik ze, hierdoor zijn ze nu een stuk rustiger als er iemand binnen komt of als ik zelf thuis kom.

Mijn mechel pup van 8 maanden heeft vanaf het begin in de bench gezeten als ik niet thuis ben, zelfs als ik boven mijn was ging doen omdat ik hem niet vertrouw met kabels en mijn meubels. Nu ben ik hem rustig aan aan het leren dat hij in de keuken mag liggen en daar kan hij verder niets slopen, mijn pup gaat ook zenuwachtig op en neer lopen als ik weg ben, heb ook een camera waar ik hem mee in de gaten kan houden. En ik kom pas weer terug als hij rustig is gaan liggen, ook dan wil hij enthousiast worden als ik weer binnen kom, dus dan weer negeren en goed belonen als hij weer rustig word. Het is best veel werk. Maar daarom zeggen ze goed werk heeft tijd nodig. Doe hier liever wat langer over dat hij het ook begrijpt, daar heb ik in de toekomst alleen maar profijt van.

Ik zou de hond sowieso niet te veel gaan vertroetelen als ze dat gedrag laat zien. Hoe zielig het er ook uit ziet.

Neem aan dat de hond uiteindelijk weer een nieuwe eigenaar gaat krijgen? Dat word dan ook weer lastig voor de hond, als je dit uiteindelijk krijgt opgelost en het beestje dan weer naar iemand anders moet waar misschien het hele proces weer opnieuw begint?

Is het niet een idee om de hond bij iemand te plaatsen die de hele dag tijd heeft voor de hond? Een ouder iemand oid?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:14

ja het is echt lastig :( wij hebben die hele tijd ook geen lekker avondje weg gehad en zo! uiteindelijk zette ze zich er overheen, ik ging gewoon weg deur dicht, hoopte voor het beste _O- en zo waar ze was stil voor 10 min!

Ik denk dat het bij jullie ook wel komt, maar het gaat gewoon verschrikkelijk veel tijd kosten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:15

CharmingS, ik dacht al dat je hiermee zou komen. Ik snap dat dit goedbedoeld advies is alleen zijn de inzichten door de jaren heen wat veranderd en blijkt dat het steunen van je hond juist wel goed is.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met dat de hond weer een andere eigenaar zou krijgen? Wij hebben haar geadopteerd en houden haar gewoon. Het komt nu over alsof we geen tijd hebben voor de hond en dat steekt best wel. We zitten al 4 maanden 24/7 met die hond aan huis dus als iemand dan zegt dat we geen tijd hebben voor de hond vind ik nogal een verdrietige en kortzichtige reactie.

Een ouder iemand moet ook weleens boodschappen doen...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:19

KarmaChansy schreef:
ja het is echt lastig :( wij hebben die hele tijd ook geen lekker avondje weg gehad en zo! uiteindelijk zette ze zich er overheen, ik ging gewoon weg deur dicht, hoopte voor het beste _O- en zo waar ze was stil voor 10 min!

Ik denk dat het bij jullie ook wel komt, maar het gaat gewoon verschrikkelijk veel tijd kosten.


Ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt en dat het wel komt. Tot nu toe heeft ze met veel dingen ineens een omslag en bedenkt ze dat het ook anders kan.

Dit topic is gewoon om even te kijken of er misschien nog andere ideeën zijn waar we zelf overheen hebben gelezen of niet aan hebben gedacht.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:27

_Nelleke_ schreef:
CharmingS, ik dacht al dat je hiermee zou komen. Ik snap dat dit goedbedoeld advies is alleen zijn de inzichten door de jaren heen wat veranderd en blijkt dat het steunen van je hond juist wel goed is.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met dat de hond weer een andere eigenaar zou krijgen? Wij hebben haar geadopteerd en houden haar gewoon. Het komt nu over alsof we geen tijd hebben voor de hond en dat steekt best wel. We zitten al 4 maanden 24/7 met die hond aan huis dus als iemand dan zegt dat we geen tijd hebben voor de hond vind ik nogal een verdrietige en kortzichtige reactie.

Een ouder iemand moet ook weleens boodschappen doen...



Oke, prima ieder natuurlijk zijn methode en er zijn meerdere wegen die naar rome lijden. In mijn gevallen werkte dit altijd averechts. Maar is niet bedoeld als kritiek, probeer alleen mee te denken.

Ik dacht te begrijpen dat jullie een herplaatser hebben die uiteindelijk weer naar iemand anders zou moeten en de hond alleen tijdelijk bij jullie is. Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen. Heb ook nergens gezegd dat jullie geen tijd hebben voor de hond, dat denk ik ook absoluut niet.

In ieder geval succes

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:33

Wat hier nog wel helpt is de grens tussen weg zijn en thuis zijn te laten vervagen. Wij hebben een hele rij opvanghonden uit Spanje en Griekenland gehad. Er waren er een heleboel bij die in het begin de hele tijd meeliepen, in huis en ook buiten. Prima, dan lopen ze maar mee. Stilaan werden ze minder alert en gebeurde het wel dat ik naar buiten was en dat de hond het gemist had. Als hij dan aan de deur stond waarlangs ik naar buiten gegaan was kwam ik expres langs een andere deur weer naar binnen. Op de duur gaven ze het allemaal op en waren ze het gewend dat ik de hele dag over en weer liep en soms een poosje weg was. De stap van 'echt weg' zijn en langs de voordeur buiten gaan is dan nog maar een hele kleine stap.
Omdat het bij jullie wel goed gaat als je gaat slapen denk ik wel dat het in orde komt. Zeker omdat er nog een andere hond in huis is.
Succes !

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:38

Citaat:
Als we gaan slapen dan slapen wij boven en zij samen met de andere hond beneden. Ze gaan dan gewoon op de bank liggen slapen. Mijn man blijft heel even 2 minuten bij ze zitten tot ze allebei rustig liggen en komt dan naar boven. De tussendeur gaat dicht.


Maar maakt dan het verschil dat als je overdag weg bent? Want je zou denken dat ze snachts ook in paniek raakt dan?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:51

CharmingS schreef:
Oke, prima ieder natuurlijk zijn methode en er zijn meerdere wegen die naar rome lijden. In mijn gevallen werkte dit altijd averechts. Maar is niet bedoeld als kritiek, probeer alleen mee te denken.

Ik dacht te begrijpen dat jullie een herplaatser hebben die uiteindelijk weer naar iemand anders zou moeten en de hond alleen tijdelijk bij jullie is. Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen. Heb ook nergens gezegd dat jullie geen tijd hebben voor de hond, dat denk ik ook absoluut niet.

In ieder geval succes

Het is fijn dat je meedenkt en daar is dit topic ook juist voor bedoelt!

Volgens mij bedoelen wij beide wat anders.

Als de hond vervelend gedrag vertoont zoals slopen waar ik bij ben (heeft ze overigens nooit gedaan) ga ik dit natuurlijk niet bevestigen. Als de hond alleen thuis is kan ik haar ook niet steunen want dan ben ik er niet. Als ik thuis kom is ze niet hysterisch want zodra ze doorheeft dat ik m'n auto parkeer/voor de deur sta is het over met het geblaf/gesloop :+

Ik denk dat er een groot verschil is in je hond troosten en je hond steunen en je hond compleet negeren als deze angstig is. Troosten in de zin van aanhalen, kjoetjiekjoetiekoet zo zielig kommaar poppie heeft inderdaad geen zin. Merken dat je hond angstig is en er zijn voor je hond als ze naar je toe komt door neutraal te reageren en op je hurken te gaan en de hond naar je toe laten komen omdat deze zich veilig bij je voelt is al heel anders.

Het gaat hier om een extreem angstige herplaatser met een rugzakje en niet om een mechelse herder pup die opgevoed moet worden. Al het andere angstige gedrag heeft veel resultaat geboekt door haar te steunen en niet door het te negeren. Alleen met weggaan ligt dit natuurlijk wat anders want dan kan je haar niet steunen.

CharmingS schreef:
Maar maakt dan het verschil dat als je overdag weg bent? Want je zou denken dat ze snachts ook in paniek raakt dan?

Tsja blijkbaar weet de hond wel het verschil tussen door de voordeur naar buiten gaan of met de trap naar boven gaan. Ze kent onze bovenverdieping ook want ze heeft in het begin bij ons boven geslapen. Soms lukt het ook wel om even weg te gaan zonder dat ze door heeft dat we weg zijn. Alleen zodra ze dit door heeft dat ik weg ben en niet boven raakt ze in paniek.

Sclimpre schreef:
Wat hier nog wel helpt is de grens tussen weg zijn en thuis zijn te laten vervagen. Wij hebben een hele rij opvanghonden uit Spanje en Griekenland gehad. Er waren er een heleboel bij die in het begin de hele tijd meeliepen, in huis en ook buiten. Prima, dan lopen ze maar mee. Stilaan werden ze minder alert en gebeurde het wel dat ik naar buiten was en dat de hond het gemist had. Als hij dan aan de deur stond waarlangs ik naar buiten gegaan was kwam ik expres langs een andere deur weer naar binnen. Op de duur gaven ze het allemaal op en waren ze het gewend dat ik de hele dag over en weer liep en soms een poosje weg was. De stap van 'echt weg' zijn en langs de voordeur buiten gaan is dan nog maar een hele kleine stap.
Omdat het bij jullie wel goed gaat als je gaat slapen denk ik wel dat het in orde komt. Zeker omdat er nog een andere hond in huis is.
Succes !

Kijk dat is nog eens een handige tip en ik ga eens nadenken hoe ik dit hier praktisch gezien kan toepassen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:56

Heb je al geprobeerd om de radio aan te zetten? Kan soms ook nog wel eens helpen..

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:57

Yep doen eigenlijk steeds wel radio/tv aan als we weggaan, ook wanneer we thuiszijn uiteraard. Merk geen verschil.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:57

Top dat jullie het serieus proberen en haar dcht een kans geven.

De medicatie in combinatie met een goede gedragstherapeut kan soms echt jelpen in het maken van stappen, omdat de angst bij je hond dan geremd wordt en ze beter kan leren wat wel of niet de bedoeling is.

En de voor/ achterdeur truc hier ook gebruikt en in het begin gewoon in het zicht dan wat in de tuin gedaan, dan omgelopen en er weer in. Lastige is wel dat je uit de paniek moet blijven en dat is bij die van jou denk ik voor zoiets zelfs te vroeg.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:05

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:14

Ik heb op internet (weet alleen niet meer waar ik denk filmpje op facebook) een "bench" gezien die een soort isolatie geeft. Het is net als een "hol" donker, warm (ja zit echt verwarming in op de grond geloof ik) zacht bekleed, en er speelt iets van een muziekje in. Honden schijnen er zelfs zelf in te gaan liggen bij onweer of andere stress situaties omdat ze hebben gemerkt dat het rust geeft. Misschien even op zoeken, Ik dacht dat het uit USA kwam

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:19

Ze kan niet in de bench......heb je een kamertje die je als hondenkamer kan inrichten waar de honden kunnen verblijven/spelen/eten/terugtrekken?
Dan kun je ze toch opsluiten zonder dat ze het gevoel hebben dat ze opgesloten zit. Onze hond vond benches altijd vreselijk maar een eigen kamertje vond ie geweldig! Lekker ff rust, geen prikkels.

Verder is al een hoop gezegd....misschien helpt een thundershirt?
Of een holistische behandeling?

Ik vind het overigens geweldig dat jullie zoveel proberen en volhouden +:)+ +:)+ denk erom: de aanhouder wint! 8-)

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:54

Ben maar alleen en hier opgelost met mee in auto en dan wel in stevige autobench of buiten in de kennel. Echter mijn hond sloopte alles inclusief de vloer (ondanks altijd diverse knaagbotten, kong en speelgoed) maar was en is wel stil.

Inmiddels los in auto sloopt hij nooit meer en zit er soms 4 uur in (laadbak van combo dus ruimte zat) en in buitenkennel ook super goed zonder slopen. Misschien dat ik hem opnieuw ga leren alleen binnen thuis te zijn met andere hond en in kamer die "omheind" is met 2 pupoy rennen zodat muren en plinten heel blijven en geen deur nodig is en hij zicht heeft.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:08

Ik heb ook een hond met verlatingsangst. Roemeentje en nu 1 jaar (heb hem als pup gekregen). Ook geoefend in de bench, los, in de gang etc etc... blaffen tot janken aan toe.
Ook ik wordt er soms moedeloos van. Ik kan geen boodschap doen als het warm is buiten en moet altijd oppas regelen als ik iets heb waar hij niet bij mee kan.
Bij de boer, waar hij ook veelkomt, hadden we hem alleen voor 2 uurtjes 2 weken geleden, kon hij blaffen zonder buren (heb een buurvrouw die na 10 minuten de woningbouw belt grrr) maar hij heeft in paniek de deur stuk gebeten, daar waar hij nog nooit iets gesloopt heeft.
maarrrrr………….. bij de dierenwinkel nu doekjes met valeriaanwortel eraan gekcoht. Dit smeer ik aan zijn bek en het doekje bind ik vast aan zijn halsband. Dan in een bench geen kussen maar mijn paardenjas en hij heeft nu 2x gewoon liggen slapen!!! (heb een camera en kan kijken en evt toespreken)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:08

En als je een shirt, sweater of iets van jou bij haar neerlegt ergens als je weg gaat? Doen wij bij de jonge honden altijd, die krijgen dan voor de nacht een sweater oid van een van ons erbij, zodat ze iets vertrouwds bij hebben. Dat helpt ze.

Verder is de tip van Sclimpre inderdaad een handige, en gebruik altijd hetzelfde als je weg gaat, wij zeiden altijd "We gaan even boodschappen doen" en dan weten ze dat we zo weer terug komen na een tijdje, want als we boodschappen gingen doen, waren we altijd binnen een half uurtje weer terug, nu zit het er zo in dat als ik zeg dat ik naar de pony's ga of dat ik boodschappen ga doen, ze allebei al in hun eigen kenneltje gaan liggen omdat ze weten dat ik weg ga. :j

Wel goed dat ze nu al zoveel kent wat voorheen ook voor paniek zorgde, jullie zijn op de goede weg,
met geduld kom je ver, succes! +:)+

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Herplaatser met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:20

Geen tips, ik heb ook een herplaatser met verlatingsangst. Hij huilt en blaft en loopt continue te ijsberen. Hij sloopt niet gelukkig. Ik heb 15 jaar mijn leven om hem heen gepland en dat is, zoals jij nu ook ervaart, behoorlijk vervelend. Ik hoop heel erg dat het bij die van jullie beter zal gaan. Misschien is jullie hond nog wel voor verbetering vatbaar aangezien ze wel even in de auto wil blijven. Die van mij niet. En ook is jullie hond wel in orde als één van jullie beiden er is. Dat is met die van ons ook niet zo. Ik moet er zelf zijn. Dus ik hoop dat het bij jullie goed gaat komen. (onze jongeman heeft deze week zijn zestiende verjaardag gevierd).