Demodex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 12:36

Hai, ik heb een vraag. Ik heb sinds november een hond in opvang. Zij was echt vrijwel geheel kaal toen ik haar spotte op een foto op de achtergrond. Ik heb gevraagd haar eruit te halen en te behandelen, dan zou ik haar opvangen voor adoptie.
Inmiddels zijn we een half jaar verder en ze was weer zo goed als behaard toen ze aankwam in Mederland. Echter, ze is nu weer vrijwel geheel kaal.

Via de dierenarts heb ik ectodex gekregen en twee pillen die ze moest nemen. Van die pillen werd ze ziek, maar goed..als het helpt..daarnaast krijgt ze prednison tegen de jeuk en was ik haar met medicinale shampoo.

Alleen niks lijkt te helpen. Ze wordt kaler en kaler en die mijt is dus slecht te onderdrukken bij haar. Heeft iemand misschien nog een ander idee? Bloed is verder gewoon goed, ze is gezond maar kaal.

Afbeelding in de shelter in Roemenie
Afbeelding hier bij mij. Je ziet de plekken rond haar ogen.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:24

Wat lief dat je het hondje opvangt! En ach, wat ziet ze er sneu uit met haar kale plekken. De laatste foto deed me ontzettend aan onze eigen hond denken.
Ik ben benieuwd wat de dierenarts in Nederland heeft gezegd. Wat is er precies getest in het bloed? En is er door de dierenarts in Nederland vastgesteld dat het demodex is (door middel van een huischraapsel)?? Als het probleem echt alleen bij de demodex ligt dan kan ik je helaas niet verder helpen. Er zijn echter ook andere oorzaken die dezelfde klachten (kaalheid, jeuk) kunnen geven. Daarom deel ik een stukje van ons verhaal.
Mijn hond had een vergelijkbaar probleem, hier een foto:

Afbeelding

Afbeelding

Het was(/is) bij hem een terugkerend probleem dat in bepaalde tijden van het jaar erger is. Het vermoeden was ook, van twee dierenartsen afzonderlijk, demodex. Maar hij is (geloof ik) ook tweemaal met huidschraapsels getest op demodex en dat is er niet uitgekomen. Na wat zoeken, proberen en testen bleek dat hij een voedselallergie had en een allergie voor bepaalde mijten die in (tulpen)bollen voorkomen. Tsja.. wij wonen op een tulpenbollenbedrijf, erg handig dus :Y)
Voor onze hond was de oplossing aangepaste voeding (hij staat nu een paar jaar op Specific Food Allergy Management CDD en dan natuurlijk geen restjes (mensen)voedsel/hondenkoekjes/ander voer etc), maar er zijn meerdere voeren/manieren van voeren die hier natuurlijk een oplossing in kunnen bieden. Verder krijgt hij in de maanden dat de bollen uit de grond zijn twee injecties cortalone, om de jeuk en allergische reactie te onderdrukken. Het was even puzzelen, maar hij is van 2011 en sinds we dit beleid aanhouden (de voeding en injecties in zomermaanden) is hij sinds 2015 niet meer kaal geworden/geweest *\o/*

Mocht je er dus niet uitkomen, zou mijn tip zijn om verder te kijken dan de behandeling van demodex alleen. Wellicht dat de demodex wel bestreden is, maar dat de kaalheid en jeuk ook veroorzaakt wordt door andere, onderliggende problemen. Ik zou haar dan zeker laten testen op eventuele allergieën, maar dat is afhankelijk van het bloedonderzoek wat je al hebt laten doen natuurlijk! :)

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:31

Er is onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van van bravecto bij demodex en het bleek dat bravecto beter werkte dan de oudere middelen, bij 1x doseren en na 3 maanden beoordelen. Misschien is dat een oplossing?

Osianaa
Berichten: 357
Geregistreerd: 08-02-11

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:24

Toen ik nog in een pension werkte waar ook een stichting zat welke honden uit Bulgarije opving was demodex een vaak geziene aandoening. Dit behandelde wij met 1x wassen met normale hondenshampoo en dan de volgende dag een pipet advocate. Er werd 10 kg bij de aanbevolen dosis opgeteld zodat het zeker zou werken. Daarnaast enkel het voer wat ze op dat moment kregen en geen enkele toevoeging. (Koekjes snoepjes botten etc.) Na 4 weken werd dit nogmaals herhaald en de demodex bleef weg.

Als ik mij goed herinner is ectodex het middel waarmee je elke 2 dagen moet wassen toch? Daar hebben wij in het begin ook mee gewerkt maar onze ervaring was dat de weerstand dan nog kleiner werd waardoor de demodex op een later moment weer toe kon slaan.

Weet je nog welke pillen ze gekregen heeft?

dierenfan
Berichten: 9615
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:45

Vitamine C tabletjes verpulveten in water. Weinig water hoor zodat je papje krijgt. Dit 2x per dag er op smeren. Makkelijkst is het er op smeren en gaan wandelen zodat ze er af blijft.
10 dagen en dan zeer waarschijnlijk helemaal oke

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:06

Mijn bulterriër heeft helaas ook demodex gehad , ze kreeg het op latere leeftijd ..
En dan is het foute boel , normaal krijgen puppies het en heet het dan ook puppy schurft ..
Als honden het op latere leeftijd krijgen dan wordt het al gauw gegeneraliseerde demodex..
Het immuun systeem is dan niet goed ..

Ik heb mijn bull ook moeten wassen met ectodex , op zich hielp dat wel maar aangezien ik verder niks deed kwam het weer terug ..
Ben heel internet af gaan struinen voor hulp en de studie homeopathie voor honden , katten en paarden gaan doen én ben het adviespunt geweest bij de bulterriër club aangaande dit probleem ( aangezien bullen vaak dit probleem hebben )
Dus zeer veel ervaring hier

Iig géén vitamine C op de wonden smeren , dot is heel pijnlijk en de mijten gaan daar zeker niet van dood

Mocht je vragen en of hulp nodig hebben ..
Mijn pb staat open

SorpresaKyra

Berichten: 366
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: durpie in Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:18

Via de DA vragen om Apoquel dat werkt heel erg goed voor de jeuk in ieder geval. Ik heb een Hond erbij die was ook zo kaal en wij doen de immuuntherapie. Hij heeft diverse mijten allergieën en met Apoquel krabt hij zich niet helemaal open gelukkig. Het is wel erg duur maar werkt heel goed!!


Ook ligbedden kussens en dat soort dingen zitten vol met mijt..Hier heb ik allemaal hoezen gemaakt van nepleer en die om de ligkussens en kussens in de manden gedaan. Deze maak ik regelmatig schoon met Dettol .

dierenfan
Berichten: 9615
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:24

N4N4 schreef:
Mijn bulterriër heeft helaas ook demodex gehad , ze kreeg het op latere leeftijd ..
En dan is het foute boel , normaal krijgen puppies het en heet het dan ook puppy schurft ..
Als honden het op latere leeftijd krijgen dan wordt het al gauw gegeneraliseerde demodex..
Het immuun systeem is dan niet goed ..

Ik heb mijn bull ook moeten wassen met ectodex , op zich hielp dat wel maar aangezien ik verder niks deed kwam het weer terug ..
Ben heel internet af gaan struinen voor hulp en de studie homeopathie voor honden , katten en paarden gaan doen én ben het adviespunt geweest bij de bulterriër club aangaande dit probleem ( aangezien bullen vaak dit probleem hebben )
Dus zeer veel ervaring hier

Iig géén vitamine C op de wonden smeren , dot is heel pijnlijk en de mijten gaan daar zeker niet van dood

Mocht je vragen en of hulp nodig hebben ..
Mijn pb staat open


Vitamine C er op smeren is al jarennnnn oud middel wat suoer werkt en absoluut niet pijnlijk is hoor. 10 jaar geleden pastten we het in het dierenasiel al zeer succesvol toe bij zowel honden als katten en dat waren er 10 tallen (heeft geheerst ooit onder de straatkatten en x een groep in beslag genomen honden.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:12

Ik heb ook een hondje met demodex (puppyschurft)
Gelukkig niet heel heftig meer nu hij bijna drie is

Wat bij mij als een speer!! hielp was ivermectine. Wel oppassen met de dosis dat je niet te veel geeft want dan is het toxisch, maar ik hoef geen andere zalfjes en middeltjes meer.

Edit: ectodex maakte het bij mijn hond alleen erger.

Edit2: is geen officiele behandelmethode maar mijn eigen dierenarts kwam ermee en in 1 maand waren zijn kale plekken aan de poten en op zn buik helemaal weg
Ik zou het je echt aanraden.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 00:49

Ze heeft advocate gekregen.
Dank voor alle input! Ik ga er eens over nadenken, vit c is wel een goed plan!
Jolijn wat een lief koppie.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 01:18

Is leishmania uitgesloten? Dat was mijn eerste gedachte bij de foto’s.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 01:45

Hannanas schreef:
Is leishmania uitgesloten? Dat was mijn eerste gedachte bij de foto’s.



Deze wilde ik inderdaad ook noemen. Onze hond (uit Spanje) heeft kale randjes rond (alleen) zijn ogen - wel heel gelijkmatig en het verergert niet - en onze DA raadde ons aan om hem er op te testen.
Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar om het uit te sluiten raadde hij een test aan.
Dit gaan we binnenkort ook laten doen maar dat terzijde, haha.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 02:02

Als het goed is doet de da eerst microscooponderzoek of het wel demodex is, is dat niet voldoende?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:06

Oeff bij mijn hond net weer een kale plek ontdekt. Waarschijnlijk weer demodex, morgen langs de dierenarts en waarschijnlijk weer een ivermectine behandeling denk ;(
Tot nu toe is het elke keer raak in december :(

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 11:02

Ivermectine?
Ik ben de plekken gaan dopen met vitamine c en het lijkt te werken! Niet iveral maar er komen rond de ogen en bij de poten langzaam weer wathaar terug, ze krabt ook veel minder.

Anoniem

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:11

Van welke stichting? Ik van op voor Straydogs rescue Nederland. Heeft de stichting waar je voor opvangt geen tips? Demodex komt erg vaak voor, volgens mij gebruikt men hier advocate.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 23:03

Ja stichting denkt zeker mee! Maar het moet wel aanslaan. Zij had ipv advocate simpirica gehad. Dat hielp niks.

Anoniem

Re: Demodex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:01

Heeft ze ook wonden, ik bedoel krabt ze het kapot? Hoeveel prednison geef je per dag en hoeveel mg zijn je tabletten?