Hond plast ineens binnen, ideeën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 13:02

Allereerst, we gaan morgen naar de dierenarts. :j Maar misschien hebben jullie alvast suggesties, dan weet ik waar we aan moeten denken.

Onze hond van 9 plast ineens in huis sinds deze week. Hij is ook wat afgevallen, ik vind hem niet top in z'n vacht zitten en hij drinkt meer (maar niet extreem). We twijfelden nog of we 't ons verbeeldden maar het binnen plassen is wel duidelijk, er is iets aan de hand. Hij heeft grote plassen, buiten ook, dus ik denk geen blaasontsteking? Want dat zijn veel kleine plasjes toch?

Hij geeft niks aan, dat is vooral zo gek. Hij mag in de tuin plassen bij hoge nood en dan gaat hij altijd bij de deur hupsen maar nu, niks. Hij ligt in z'n mand, ik ben even boven en als ik terugkom heeft hij al geplast. Het gebeurde nu steeds als wij uit de kamer waren en daarna likt hij het op dus hij voelt zich er duidelijk niet prettig bij. Wel steeds op dezelfde plek, hij laat 't niet gewoon lopen. Maar ik snap niet waarom hij niks aangeeft terwijl hij wel beseft dat hij moet plassen (want hij zoekt dus dezelfde plek op).

Goed om erbij te zeggen, we hebben een baby van 3 maanden dus er is wel een flinke verandering geweest in huis. Maar dit speelt dus pas sinds kort. Hij komt ook voldoende buiten. Vanochtend is hij 45-60min uitgelaten (weet 't niet precies), hij was om 8 uur weer thuis en om 11 uur heeft hij binnen geplast.

Herkent iemand dit toevallig?

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:07

Het kan een nierprobleem zijn, of suikerziekte. Ik zou even naar de dierenarts gaan voor een onderzoekje van de urine, evt. Ook bloed.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:09

Drinkt hij veel?

Mijn 1e cocker dronk 4liter water op een dag maar die had nierproblemen.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:10

Ik heb het pas geleden gehad met onze kat.
Deed z'n plasjes altijd netjes buiten of bij hoge nood op de kattenbak.
Tot een tijdje terug; hij plaste ineens binnen zonder waarschuwing (waren kleine heldere plasjes bijna geurloos). Bleek een milttumor te hebben....hij kón het niet ophouden zijn nieren en maag waren vol gegroeid met uitzaaiingen en drukte dus constant erop.
Laat je hond dus goed onderzoeken!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:11

Zo te horen zou ik toch aan de nieren denken. Als hij meer drinkt kan dat het binnen plassen verklaren. Misschien moet hij nu ook meer uit omdat hij het niet goed meer kan ophouden?
Suikerziekte zou ook een optie zijn. Ik zou hem ook even laten doorlichten.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:00

Klinkt mij inderdaad ook puur als suiker of nierproblemen :j Goed dat je naar de dierenarts gaat!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:03

Achgos arm dier... zelfs oplikken.. dan zal hij het inderdaad echt niet kunnen ophouden.
Hopelijk kan de dierenarts vinden waar het vandaan komt en is het te verhelpen.
Misschien tot morgen even een zandbakje neerzetten op de plek waar hij nu plast, kans groot dat hij daarop plast.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:04

Het is wel logisch wat ik nu zeg, vat het niet verkeerd op.
Maar vang wat urine op voordat je naar de dierenarts gaat, dan kunnen ze het meteen onderzoeken. :)
Ik heb ook een reu, ik hield gewoon een soeplepel eronder om het op te vangen :D

Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:19

Ach arm dier! Ik herken het wel van mijn hond die blaasontsteking had, binnen plassen en vooral ook veel kleine plasjes. Gelukkig is dat makkelijk te verhelpen :) Als je een plasje mee neemt weten ze dit direct

Edit: ik lees nu dat hij geen kleine plasjes heeft, dus wellicht wat ander of het begin van

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:27

Na laten kijken bij dierenarts en als het kan, zoals hierboven wordt gezegd; urine proberen op te vangen en mee te nemen. Een pollepel, soeplepel eronder houden. Desnoods van de binnenvloer met pipetje/spuitje opzuigen. Als ie ook vermagert en niet lekker in zijn vel zit zeker een goede reden om hem na te laten kijken.
Blaasonsteking hoeft niet perse kleine plasjes te zijn, kunnen ook grote zijn omdat ze het willen ophouden als het plassen pijn doet.
Beterschap!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:35

Bij onze hond moesten we ochtend urine meenemen. Dus als je dat kan opvangen zou ik het meenemen. Als het geen nierproblemen of suiker is kan het ook incontinetie zijn maar daar gaan ze meestal niet veel bij drinken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:41

Zou ook cushing kunnen zijn. Door stress (nieuwe baby) wordt er meer cortisonen aangemaakt en dat geeft symptomen als meer drinken, veel plassen, slechte vacht.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 11:11

Nou, van alles onderzocht maar niks afwijkends gevonden. Glucose was nét iets te laag maar niet zorgwekkend. Hij is wel echt afgevallen dus het advies nu is flink bijvoeren en kijken of de klachten dan afnemen. Ik snap niet helemaal hoe hij door vermagering ineens binnen gaat plassen maar wie weet. Het is trouwens niet dat hij broodmager is of zo, wel iets te mager maar geen red-de-zielige-honden-mager, zeg maar. Tumor zou het nog kunnen zijn maar daar vond ze geen harde aanwijzingen voor.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:14

Maar heb je dan al zo snel bloeduitslagen of zijn deze niet geprikt? Bij mijn dierenarts duurt dat altijd een dag of 2.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 11:18

Die hadden ze met een half uurtje wachten. :j

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:22

Is er ook goed naar zijn hart gekeken? Onze hond viel opeens af, dronk meer en begon binnen te plassen (al liet hij het gewoon lopen) en bleek uiteindelijk zijn hart te zijn. Misschien een gek idee omdat je alleen naar het vocht kijkt en het binnen plassen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:32

Wilde net typen wat chamion schrijft, bij onze hond was het ook een beginnend hartprobleem. Meer drinken, minder mooie vacht, ook wat afgevallen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:37

Dani schreef:
Die hadden ze met een half uurtje wachten. :j


Even ter interesse hoor, maar wat hebben ze bepaald? Misschien dat het bij mijn dierenarts ook sneller kan.
Of hadden ze alleen glucose bepaald?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 12:07

Nee was uitgebreid onderzoek, 22 verschillende waardes getest.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 14:29

En weer. :\

Vanochtend goed uitgelaten tot half 9. Toen tussen 9 en half 10 weer tijdens het wachten op de bloeduitslagen. Tegen 12en in de tuin geplast. En om half 1 weer in huis terwijl ik boven was. Weer zonder aangeven, geen gehups bij de deur of piepen terwijl hij dat vroeger wel altijd deed. Ik zou haast denken dat het (ook) een gedragsprobleem is, omdat het telkens gebeurt als wij de kamer uit zijn. Als hij het op kan houden tot ik wegloop kan hij toch ook bij de deur gaan staan? En hij kan het zeker langer dan 3 uur ophouden, ook de afgelopen dagen nog. We worden niet boos trouwens, ik vind het vooral zielig voor hem.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond plast ineens binnen, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:35

Als lichamelijk alles uit te sluiten is dat daar geen oorzaak in zit zou je toch gaan denken dat de hond meer problemen heeft met zijn plek delen met de baby dan dat hij laat merken, dat hij op deze manier dat probeert aan te geven. Je moet je tijd nu natuurlijk meer verdelen dan voorheen.
Goed dat je de hond niet straft, hij doet het niet zomaar of om je te plagen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 22:23

Even update. Inmiddels vermoeden we toch stress of misschien beginnende dementie, want hij heeft nu ook al 2 keer binnen geplast terwijl wij erbij zaten. Zonder ook maar iets aan te geven. Dat past echt niet bij hem. :n

Hij krijgt flink meer eten inmiddels en is alweer wat aangekomen gelukkig. Vacht ziet er ook wat beter uit. Maar hij is nog steeds vrij lusteloos, hij heeft zeker nog vrolijke momenten maar het is niet de blije hond van een half jaar geleden.

We gaan na het weekend even overleggen met de dierenarts, weet niet zo goed wat we hiermee moeten. :(

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:37

Ik moet ook aan Cushing denken. Is jullie hond daar op getest?