Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 11:06

Sorry weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar ja.. als een stereotype claimende chihuahua...
Situatieschets: 2 katten in huis, een poes en een kater. Gaat verder allemaal prima! Zullen niet samen in een mandje gaan liggen, maar verder heel gemoedelijk.

Alleen de poes heeft dus een dingetje, als ze op de bank of het bed op m'n schoot zit maakt ze de kater duidelijk dat hij niet in de buurt mag komen.
Nou is katermans absoluut geen schootkat, dus hij ambieert het niet om dichtbij menselijke lichaamswarmte te komen. Maar hij wil wel gewoon gezellig in de buurt zijn (Lees: andere kant woonkamer of tweepersoons bed.) en ze maakt hem soms zo zenuwachtig dat hij maar afdruipt.

Dit gebeurt zo eens per week, dus verder hebben we het gewoon gezellig met z'n allen. Maar het irriteert me uitermate, en deze scheidsrechter hoopt op een ingeving van Bokt.

Echt voorbereiden is lastig, want katten 'zijn er ineens' en zo ook de situatie. Ik probeer:
Ze dan gewoon gelijktijdig aandacht te geven, en als ik dat punt kan bereiken (maar dan moeten alle factoren goed zijn) gaat dat prima.
Het lukt soms, maar vaak is het al 'geëscaleerd' wat overigens geen vechten o.i.d. is hoor.
Poes geeft signalen, kater schrikt en gaat weg. Ik corrigeer de poes direct voor haar gedrag, en dan gaat zij ook weg.

Bovenstaande gaat natuurlijk allemaal in een flits. Ik gun de poes haar schoottijd, maar wil ook dat de kater zich welkom voelt om in de buurt te zijn. En wil op dat moment wel dat er een consequentie zit aan haar gedrag, maar wil daar ook geen extra spanning mee creëren. Of denk ik te menselijk, en moet ik ze laten? Ander..?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:17

Inderdaad zo laten.
Dit is kattentaal. De rangorde tussen die 2 is al lang beslist en dit is hun manier van communiceren en samenleven.

Dus ja, even bot gezegd : bemoei je er niet mee :+ :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:11

Daarom hou ik geen twee katten meer. Ene kat is compleet opengebloeid eens ze alleen was. Je kunt er weinig tegen doen denk ik...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:00

@Pandora
Oké ;) ik laat het ze uitzoeken. Wel het minst bewerkelijke antwoord :D het is alleen even wennen voor iemand die in de gedragscorrectie zit haha.

@poes
Ik heb me wel ingelezen betreft het fenomeen kat, toen ik de eerste heb opgehaald voor deze in het asiel belandde. Volgens mij is dat wisselend? :) (Ze zijn beide wel met meerdere katten opgegroeid, overigens.)
Maar van die eerste weet ik dat als hij alleen thuis Is, hij het op een miauwen zet. (Klinkt echt heel zielig.)
Ik zou persoonlijk niet meer dan 2 katten willen trouwens, nu kan ik nog gelijktijdig aaien en gelukkig hebben ze allebei verschillende voorkeurslocaties om te zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:12

Ik heb ook veel ingelezen en al mijn hele leven katten. Maar ik zou er niet snel meer meerdere in een huis houden...

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:17

Ik sluit me aan bij Pandora: zelf laten uitzoeken, vooral niet mee bemoeien. Dat werkt niet bij katten.

Mijn ervaring is ook dat katten het beste aarden in een grotere groep (3+) of alleen. Bij twee is de kans op 'niet door 1 deur kunnen' veel groter.

Anoniem

Re: Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:22

Ja, laten uitzoeken, maar niet wanneer poes bij jou op schoot zit of in jouw ruimte is. Want ze moet je niet gaan beschermen, dan mag je haar direct wegsturen. Dat is met honden precies zo :P

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:46

Ik heb twee katten en bemoei me daar wel degelijk mee. Toen ik terugkwam van vakantie zat de een onder de krassen en er was duidelijk een rangordedingetje geweest - altijd tijdens de vakanties. Tot ik terug ben. Dan is die rangorde binnen drie dagen weer duidelijk, en ik ben de baas. Na die drie dagen kunnen ze ook ineens weer met zijn tweeën op schoot liggen. Heel gek.

Nou heb ik katten met Sphynxbloed, en dat helpt wel. Het helpt ook dat we na de vakantie gewoon weer met zijn tweeën zijn en ze dus allebei weer personeel hebben. Maar ingrijpen is heel eenvoudig: boze signalen als de ander dichterbij wil komen is onherroepelijk wegwezen. Dat accepteer ik niet - ik word niet geclaimd, ik bepaal zelf wie er wel en niet bij mij mag komen. En dat hebben ze allebei, na elke vakantie, heel snel weer door. Ik zie dat Joolien hetzelfde doet, maar die speelt ook vals met een Sphynx :))

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Poes gedraagt zich als een verwend schoothondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 11:14

Het is indd ook echt als ze bij/op me zit. Laatst lag kater al op de bank, ik ging er naast zitten om m'n nagels te knippen o.i.d. en dan komt ze gewoon probleemloos aan de andere kant liggen. (Ik heb geloof ik wel 1 x m'n schoot geblokkeerd, maar dat viel helemaal oké bij beide.)

Ik vroeg me af wat handig was om te doen, omdat ik niet echt verandering van het gedrag zag. Maar ik begrijp dat daar de meningen over verdeeld zijn.

Vanuit mijn wezen kan ik het nog niet laten om gewoon echt niets te doen. Maar nu als ik neutraal haar naam zeg, druipt ze zelf al af.

Zij zou een leven alleen misschien wel prima vinden. Hij denk ik niet, i.v.m. paniek die ik dan bij zijn vorige adres heb opgevangen. (Heb het idee dat hij te vroeg uit het nest is gekomen trouwens, zoekt steeds bevestiging.)

Maar nogmaals, verder is het hier gezellig. (Alleen wanneer de poes op haar verwarmde parkeerplaats ligt, en hij toevallig langs wil komen.) Meer katten lijkt me lastig, i.v.m. 3e wiel aan de wagen effect?