Papegaai aanschaffen

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:22

Hou er vooral rekening mee dat je een dier voor het leven neemt. En een papegaai kan makkelijk 60 jaar en ouder worden.
Aan wat voor soort papegaai denk je? Je hebt ze in alle soorten en maten, van een dwergpapegaai tot een grote ara.
Ze kunnen zindelijk worden, maar over het algemeen laten ze hun ontlasting gewoon vallen waar ze zitten, dus je kunt overdag flink opruimen.
Schreeuwen doen ze wanneer ze er zin in hebben. Dat kan in de kooi zijn, maar ook om hun energie kwijt te raken, als ze enthousiast zijn of tijdens het vliegen. Een gekortwiekte papegaai schreeuwt meer omdat hij zijn energie niet kwijt kan.

Verder kost een papegaai veel geld. Niet alleen de aanschaf, maar ook de kooi, het eten (veel verse onbespoten groente en fruit, en de kosten voor de vogelarts zijn helemaal flink. Het zijn net kleine kinderen en je moet ze continu entertainen en bezig houden. Ze kunnen geen uren alleen zijn en hebben net als kinderen een vast schema nodig.
Maar je krijgt er uiteraard ook veel voor terug.

Nog een tip: Koop aub niet bij de bekende (en beruchte) papegaaienwinkel die met een D begint. Dan krijg je gegarandeerd problemen.
Qua aanschafkosten: Voor Mango (edelpapegaai) was ik 750 euro kwijt, maar hij was wel op alle ziekten getest en ik weet zijn volledige herkomst (dat waren mijn eisen ook voor een papegaai). Met de kooi en alle speeltjes was ik nog eens 750 euro kwijt.

Edit: Oh, ik ben er al :D

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:54

Papegaaien kunnen idd jaloers worden, zeker als ze zich aan één bepaalde persoon gaan hechten.
Die jaloezie kan zich uiten in bijten etc.
Sowieso is het altijd afwachten of het gaat klikken met een papegaai en aan wie ze zich het meeste hechten.
Dat laat zich niet sturen.
Ik zou in ieder geval heel goed opletten met kinderen, want ook een amazonepapegaai heeft enorme snavelkracht.

Wat dat betreft zijn edelpapegaaien vrij makkelijk. Die hechten zich aan meerdere personen en zijn niet snel jaloers en erg vergevingsgezind.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:04

Hoppit schreef:
Mannelijke edels zijn in mijn ogen de stoepho*ren onder de papegaaien :')

_O- _O- _O-
Maar het klopt wel helemaal! Mannelijke edels hebben over het algemeen een heel vriendelijk karakter en vinden iedereen leuk en aardig.
Bij de vogelarts hoeft Mango niet eens in de houdgreep. Hij stapt zo bij de arts op en die kan hem ondersteboven houden etc. Hij vindt het allemaal prima :')
Toch ben ik absoluut wel zijn favoriet en wat dat betreft heeft hij absoluut wel een voorkeur. Mango komt ook net zo makkelijk bij mijn man zitten, maar daar is hij minder voorzichtig mee en die gebruikt hij nog weleens als bijtring.

Inderdaad vind ik de combinatie met jonge kinderen en honden ook niet aan te raden. Het gaat zo vaak fout en dat is in de meeste gevallen de papegaai echt niet aan te rekenen.
Amazones hebben over het algemeen best een pittig karakter en zijn soms best fel. Het zijn wel goede praters, maar er komt ook een stuk meer lawaai uit en als ze het ergens niet mee eens zijn, dan laten ze het zeker weten.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:17

Valken zijn idd doorgaans heel vriendelijk van karakter. Het geluid valt ook heel erg mee.
Die van mij hebben alleen in de ochtend en de middag een dol uurtje, maar verder zijn ze eigenlijk erg stil.
Je zou in ieder geval niet zeggen dat ik een hele kolonie buiten heb zitten :')

Als ik een vogelsoort bij jonge kinderen zou zetten, dan zou het absoluut een valkparkiet zijn.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:27

Een vriendin van mij heeft een bonte boer (Senegalpapegaai).
Leuke vogel met veel humor en vrij rustig, maar kan ook aardig de lawaaipapegaai spelen.
Hij is heel lief naar haar toe, maar haar man kan hem niet oppakken zonder eerst handschoenen aan te trekken :=
Die vogel heeft sowieso een flinke voorkeur voor vrouwen. Ik kan hem ook rustig kroelen, maar haar zoontje mag niet in de buurt komen.

De kaketoe-soorten zou ik trouwens sowieso aan je voorbij laten gaan als je geen geschreeuw wilt, hoewel de Rosé kaketoe soms nog mee valt.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:44

Ik weet niet tegen wie je het hebt of waar je op reageert?
Maar iedere papegaai kan uithalen. Het gaat ook om een stuk opvoeding dat er bij komt kijken. Daarbaast hebben ze allemaal een eigen karakter. Mango heeft nog nooit hard gebeten, maar het blijft wel een dier waar je steeds rekening mee moet houden.
Zo had hij gisteren mijn gloednieuwe puzzel van 2000 stukjes te pakken terwijl ik nog geen minuut op de wc zat. Die heeft nu nog maar 1999 stukjes ;( :=

In principe hebben alle papegaaisoorten (of kromsnavels in het algemeen) de kracht om flink wat schade te maken als ze dat willen. Maar vaak gebeurt dat niet.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:32

Als je kinderen wat ouder zijn kun je het inderdaad overwegen. Goed dat je de raad oppakt!
Het is ook best een hele opgave om voor een papegaai te zorgen.
En je bent altijd welkom om eens te komen kijken :)

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:06

Dat klopt inderdaad. Sowieso is sigarettenrook voor ieder levend wezen slecht, maar vogels hebben enorm gevoelige longen en kunnen er absoluut niet tegen. Net zoals dat wierook, geurkaarsen, verflucht en houtkachels etc ook slecht voor ze zijn.
Pannen met een aanbaklaag kunnen zelfs dodelijk zijn wanneer ze op het vuur staan. Je mag daarom ook nooit gourmetten met een vogel in de buurt.

Cayenne
Vlinderlicht

Re: Papegaai aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:04

Idd, dat zeg ik ook altijd. Wat je ook doet, nooit terug trekken.
Anders gaat er een lichtje bij ze branden en zullen ze het de volgende keer weer doen.

Cayenne
Vlinderlicht

Re: Papegaai aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:52

Ik heb een edelpapegaai die iets groter is als een Grijze Roodstaart en die zit in een Montana Hacienda Play.
Dat vind ik wel de minimale afmeting voor een papegaai van dit formaat. Ze kunnen nooit ruim genoeg zitten, wel te krap.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie