poes wordt kaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

poes wordt kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 17:34

Mijn welgemeende excuses voor de foute titel. Ik kon even niks anders bedenken :+

Mijn allerliefste poesje Mileva Afbeelding is nu iets ouder dan een jaar.
Het begon eigenlijk na de sterilisatie, het haar dat weggeschoren werd voor de operatie groeide niet meer echt terug. Bij mijn vorige kat duurde het ook maanden voor er weer haar op zn buik kwam, dus ik maakte me geen zorgen. Maar nou word madame toch wel heel kaal.
Hier een (niet zo charmante) foto:
Afbeelding
Zoals je kunt zien is het niet zo kaal dat het helemaal glad is, er zijn nog wel een soort hele zachte donshaartjes te voelen.
Ik kan geen directe aanleiding bedenken waar door dit komt. Ze wast of krabt zich niet overmatig (ze mag zich zelfs wel wat vaker wassen) eet en drinkt goed, ze word altijd netjes op tijd ontwormd en ontvlooid en krijgt op tijd haar inentingen. Ook oogt ze verder gezond en gedraagt ze zich normaal. Geen stinkbekje, een glanzende vacht, heldere schone oogjes en ook schone oortjes.
Een maand geleden was ik nog bij de DA voor haar inenting en ik heb de beste man gevraagd of hij wist waarom ze zo kaal word. Hij wist het niet en kon ook geen aanleiding vinden. Hij raadde me aan het nog even aan te kijken.
Ik wil deze week toch weer met haar heen omdat ik me toch wel zorgen maak, maar ik denk, ik gooi eerst hier even een balletje op. Dus bij deze.
Iemand dit ooit gezien of meegemaakt? Kan het voergerelateerd zijn? (ik heb felix droge brokjes, natvoer lust ze niet) en zo ja, welk voer raden jullie aan?
Bij voorbaat dank voor het meedenken :D

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: poes wordt kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:42

Die titel, mijn hemel :') :') :') :')

En nu even inhoudelijk, ik heb gelezen dat een kale buik die wat meer richting de achterbenen zit, ook kan komen door een blaasontsteking of iets in die trant. Poes heeft daar dan last van en wast zich daar dan kaal. Maar ik zie ook staan dat ze zich niet overmatig wast, dus dat is weer lastig.
Misschien toch een keer urine oid inleveren bij de DA?

Of het voergerelateerd kan zijn weet ik zo even niet, dan zou het denk ik over de hele kat zichtbaar moeten zijn en (denk ik) niet specifiek alleen op die plek. Maar het kán wel, want weet namelijk dat Felix niet het beste voer is, of eigenlijk zelfs best wel slecht (weinig vlees, veel suikers, veel granen, en meer rotzooi dat een kat niet nodig heeft).
Mag ik je aanraden om qua bijvoorbeeld een keer naar Applaws te kijken?Dit zijn brokken met 80% vlees: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... aws/145877
Stúkken beter dan Felix/whiskas etc.

Ik hoop dat je snel vind waar het vandaan komt TS :(:)

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: poes wordt kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:45

Mijn helaas overleden kater had dit ook.
Hij heeft van jongs af aan last gehad van blaasgruis en later wat hem fataal is geworden nierfalen.
Of het in verband met elkaar staat, weet ik niet, maar raad je wel aan om de kat na te laten kijken bij de dierenarts op blaasgruis en de nieren.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 17:54

Adindaa schreef:
Die titel, mijn hemel :') :') :') :')

En nu even inhoudelijk, ik heb gelezen dat een kale buik die wat meer richting de achterbenen zit, ook kan komen door een blaasontsteking of iets in die trant. Poes heeft daar dan last van en wast zich daar dan kaal. Maar ik zie ook staan dat ze zich niet overmatig wast, dus dat is weer lastig.
Misschien toch een keer urine oid inleveren bij de DA?

Of het voergerelateerd kan zijn weet ik zo even niet, dan zou het denk ik over de hele kat zichtbaar moeten zijn en (denk ik) niet specifiek alleen op die plek. Maar het kán wel, want weet namelijk dat Felix niet het beste voer is, of eigenlijk zelfs best wel slecht (weinig vlees, veel suikers, veel granen, en meer rotzooi dat een kat niet nodig heeft).
Mag ik je aanraden om qua bijvoorbeeld een keer naar Applaws te kijken?Dit zijn brokken met 80% vlees: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... aws/145877
Stúkken beter dan Felix/whiskas etc.

Ik hoop dat je snel vind waar het vandaan komt TS :(:)


Haha sorry _O-

Even urine inleveren is wel een goed idee. Ze wil nog wel eens zonder enige reden naast de bak te plassen dus daar wou ik sowieso nog even naar laten kijken.
Ik zal idd ook even kijken naar voer met meer vlees en minder rommel. Die applaws ziet er wel goed uit, zal me ook even gaan oriënteren bij onze dichtstbijzijnde kattenspeciaalzaak :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:56

KAT wordt kaal had toch prima gewerkt?

Ik denk dat een andere dierenarts je wellicht meer kan vertellen.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:59

Oh kijk eens, als ze ook nog eens soms naast de bak plast, vermoed ik inderdaad dat ze een blaasontsteking of blaasgruis heeft :)).
Als ik jou was zou ik dan zeker even de DA bellen voor urine inleveren.

En wat super dat je naar ander voer gaat kijken *\o/* . Pas wel op bij de speciaalzaken though, ze willen je daar nog wel eens duur voer ‘aansmeren’ dat uiteindelijk helemaal niet heel goed blijkt te zijn. Royal Canin bijvoorbeeld, dat wordt verkocht als ‘zeer goed voer’ terwijl dat in realiteit weer een beetje tegenvalt.
Of tenminste, dat is mijn ervaring, maar nu wil ik niet alle speciaalzaken over één kam scheren.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt!
Overigens zal ik misschien naar een andere DA gaan voor een ‘second opinion’ als er bij deze DA geen lichtje ging branden :o lijkt me basiskennis die je als DA wel moet hebben.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: poes wordt kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:18

Als ze daar kaal wordt én naast de bak plast zou de eerste stap zijn een urineonderzoek. Je kan bij je DA speciaal zand/speciale korreltjes kopen om urine op te vangen.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: poes wordt kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 18:39

Ik ga morgen de DA bellen en dan zal ik idd vragen om een afspraak met mijn vaste arts ipv die ander die hier niks mee kon.
Van die opvang korreltjes heb ik nog van onze vorige kat, dus zodra ik een afspraak heb zal ik meteen even wat urine opvangen zodat ik dat bij de afspraak kan inleveren.

Wij hebben ook een vorige kat gehad met blaasgruis, maar deze had hele andere symptomen (waarschijnlijk omdat hij een kater was) dus ik had het niet zo herkend.
Onze kattenspeciaalzaak is inderdaad een beetje van hun "vaste merk" aansmeren, maar ze hebben wel belachelijk veel merken. Zal goed op de ingrediëntenlijst kijken iig :D