Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 13:43

Hoi Bokt!

Omdat ik vanmiddag weer met mijn kat naar de dierenarts moet en het eeuwige 'drama met het vervoersmandje' weer begint, vroeg ik mij opeens iets af.
Hoe vervoeren jullie je katten naar de dierenarts? Wat voor een mandje gebruiken jullie en hoe krijgen jullie je katten er het makkelijkst in?
Of gebruiken jullie helemaal geen mandje maar iets anders :D?

Barst los, ik ben razend benieuwd.

Ik wist overigens niet zeker of dit hier moest of in de BB-HK, sorry :o

judith__

Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-09-09
Woonplaats: onbekend

Re: Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:46

onze kat van vroeger ging altijd los mee. en zat rustig op schoot te wachten. Kleine kanttekening, ze was al 20 destijds. ook wel eens de katten in een klein bootschappen krat gezet die je kunt kopen bij Ikea. desnoods met een een tuigje om.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:46

Wij hebben zo'n simpele plastic reismand, daarin een oude handdoek. Hij staat meestal in de schuur of onder het afdak, maar een dag voordat ik hem nodig heb zet ik hem in de woonkamer. Onze ene kat gebruikt hem als slaapplek :') De andere is gewoon een kwestie van kat oppakken, erin proppen (ze is een beetje dik) en deurtje dicht.

Eigenlijk nooit problemen mee gehad :P

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:48

K moest ook naar de dierenarts vandaag, kattenmand + handdoek. Gooi er een snoepje in - - > kat rent erin - > deurtje dicht en wegwezen

BlackClaw

Berichten: 624
Geregistreerd: 01-01-13

Re: Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:51

Ik mag zo ook richting de dierenarts en zat met hetzelfde probleem. Als ik ook een vraag mag stellen, zouden ze met 2 in 1 mandje kunnen? Ik moet 700m lopen en ze kunnen goed met elkaar overweg.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:52

Ja hoor hier gaan er 3 katten in 2 bakken. De grootste in het kleinere bakje en de 2 in de grote bak

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:54

Hier ook reismandjes. Vinden ze geen van beide echt leuk, maar het is oppakken, in het mandje stoppen, staart erin duwen, deurtje dicht en klaar.
Als de kat echt niet wil, wil het ook nog wel eens helpen het mandje verticaal te houden. Dan eerst achterpoten erin, kat erin laten zakken en snel deurtje dicht. Doordat ze dan omhoog moeten springen om eruit te komen, heb je net iets meer tijd om de deur dicht te doen.

Ik deed eerst ook altijd 2 in 1 grote mand, maar dat wordt en te zwaar (loopt ik met 10kg kat in 1 mand), en door de stress vliegt de grootste de kleinste aan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:54

Afbeelding
Saampjes in een mand. Is een flink formaat hondenmand trouwens. Denk 45 bij 45 en 60 of 70 cm diep.
Past precies in de auto.
Zet de mand in de huiskamer met deur open, ga mijn sleutels pakken en kan het deurtje dichtdoen. Zijn er niet uit te houden :+

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:55

idd,geen gedoe van maken,hoe erger jij het maakt,hoe meer stress.

ze moeten erin,dus hup,erin duwen,bakje toe en gaan.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:55

TinGu schreef:
Hier ook reismandjes. Vinden ze geen van beide echt leuk, maar het is oppakken, in het mandje stoppen, staart erin duwen, deurtje dicht en klaar.
Als de kat echt niet wil, wil het ook nog wel eens helpen het mandje verticaal te houden. Dan eerst achterpoten erin, kat erin laten zakken en snel deurtje dicht. Doordat ze dan omhoog moeten springen om eruit te komen, heb je net iets meer tijd om de deur dicht te doen.

Ik deed eerst ook altijd 2 in 1 grote mand, maar dat wordt en te zwaar (loopt ik met 10kg kat in 1 mand), en door de stress vliegt de grootste de kleinste aan.

Mijn grootste weegt al 9 kg :+

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:56

TinGu schreef:
Hier ook reismandjes. Vinden ze geen van beide echt leuk, maar het is oppakken, in het mandje stoppen, staart erin duwen, deurtje dicht en klaar.
Als de kat echt niet wil, wil het ook nog wel eens helpen het mandje verticaal te houden. Dan eerst achterpoten erin, kat erin laten zakken en snel deurtje dicht. Doordat ze dan omhoog moeten springen om eruit te komen, heb je net iets meer tijd om de deur dicht te doen.

Ik deed eerst ook altijd 2 in 1 grote mand, maar dat wordt en te zwaar (loopt ik met 10kg kat in 1 mand), en door de stress vliegt de grootste de kleinste aan.


Dit probeerden wij met onze oude kat ook altijd, beest woog 8.5kg dus was echt bizar groot voor een simpele htk-kat. Hij spreidde gewoon alle vier zijn poten zo ver als hij kon, zo kreeg je hem nooit normaal erin :')

BlackClaw

Berichten: 624
Geregistreerd: 01-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:57

Keet schreef:
[ [url=m/sIdZno.jpg]Afbeelding[/url] ]
Saampjes in een mand. Is een flink formaat hondenmand trouwens. Denk 45 bij 45 en 60 of 70 cm diep.
Past precies in de auto.
Zet de mand in de huiskamer met deur open, ga mijn sleutels pakken en kan het deurtje dichtdoen. Zijn er niet uit te houden :+


Wat een leukerds!
Ik ga mijne samen doen dan, zijn rustige poezen dus verwacht geen probleem. Wil graag 1 hand vrijhouden, om met 2 bakken te lopen is niet fijn, heb ik het geluk dat ze pas zo'n 5 maand zijn en nog niet super veel wegen :P

Succes bij de dierenarts ts!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:57

En niet vergeten mand van onderen vast te pakken. Heb er ooit 1 moeten vangen omdat ik hem bij het hengsel vast had en 1 lipje kapot ging.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:58

Ik gebruik plastic reismanden, maar mijn dochter heeft een reistas en een reisrugzak. Haar kat gaat ook overal mee naartoe.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:58

Wij hebben heel lang zo'n kleine kennel gebruikt voor de kat, hij brak zijn pootje en brak letterlijk de hele kattenbak af als hij er in moest. Omdat we regelmatig naar de dierenarts moesten, was dat geen optie. Sterker nog, toen hij was geopereerd en een spalk had, werd hij zo gek in het kistje dat we na thuiskomst weer terug moesten, want hij had het spalkje er af gekregen. Zo'n kleine kennel vond hij heerlijk, kon hij lekker naar buiten kijken en ons zien. Was veel minder paniek. Toen hij later moet helen, zat hij in een grote kennel voor grote honden, maar als hij dan vervelend was, gingen we een stukje rijden in de kleine kennel.

Toen hij later overleed verdween de kennel in de schuur en nu heb ik voor onze kittens een grotere kattenmand. Die heeft weken lang in de huiskamer gestaan zodat ze het niet eng vonden, dat werkte wel heel goed.

Bij een andere poes deden we nog wel eens de deksel er af, kat er in, deksel er op. Dan moest ze niet zo'n donker hol in. Ging ook prima.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 13:59

@Judith, oh kijk dát is nog eens ideaal :D hier zo'n stresskip die niet eens in een tuigje kan, dus dat is helaas geen optie.

@Polly, op een normale dag gooi ik er ook een snoepje in en dan raced hij er zo in, maar zodra we naar de dierenarts gaan dan wéét hij het gewoon en is ie opeens nergens te bekennen :+

@BlackClaw, als ze goed met elkaar overweg kunnen en het mandje groot genoeg is, hebben ze denk ik juist steun aan elkaar als je ze samen doet :j

@Keet, wat aandoenlijk <3 prachtige poezels trouwens!

@tengeltje11, doen we ook hoor! Maar ik zou eens zo graag willen dat het gewoon anders kan, want hij raakt compleet over de zeik.


Dit is mijn kat in zijn mandje trouwens. Het is zo'n mand met een grote opening aan de bovenkant.
Echt ideaal, want in dat andere mandje kreeg je hem er amper in gepropt omdat de opening zo klein was en hij zich met de poten afzette tegen de randen :').
Deze foto is trouwens genomen op een dag dat hij niet naar de dierenarts hoeft, dan gaat hij er met liefde in als ik er een snoepje in gooi :Y)

Afbeelding

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 14:01

Hevonen schreef:
Ik gebruik plastic reismanden, maar mijn dochter heeft een reistas en een reisrugzak. Haar kat gaat ook overal mee naartoe.


Nu ben ik wel benieuwd hoe zo'n reisrugzak er uit ziet, wat kan ik me daar bij voorstellen?


nynke55 schreef:
En niet vergeten mand van onderen vast te pakken. Heb er ooit 1 moeten vangen omdat ik hem bij het hengsel vast had en 1 lipje kapot ging.


Dit was echt mijn angst met de vorige reismand die we hadden, als dat gebeurd was buiten bij de dierenarts weet ik niet eens of we hem ooit nog terug gevonden zouden hebben.
Met de nieuwe reismand kan dat gelukkig niet meer :D.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:02

Heb ook een tas, sturdy nog wat, gebruik hem soms als ik er 1 meeheb en de kinderen want dat past net en tilt even makkelijker

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:03

Mijn kat was altijd onmogelijk. M'n vader deed een dikke jas en handschoenen aan want ze krabde hem helemaal open. Dus toen ik haar overnam dacht ik, dit kan slimmer. Dus nu is het dag ervoor mandje in de kamer leggen en dan terwijl ze ergens ligt te slapen even aaien, optillen en hoppakee. Ben nu binnen 1 min klaar ipv de 30 min van m'n pa := (1x sliep ze erin toen we gingen verhuizen. Deurtje dicht en meegenomen. Sorry kat :+ )

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:05

quera schreef:
TinGu schreef:
Hier ook reismandjes. Vinden ze geen van beide echt leuk, maar het is oppakken, in het mandje stoppen, staart erin duwen, deurtje dicht en klaar.
Als de kat echt niet wil, wil het ook nog wel eens helpen het mandje verticaal te houden. Dan eerst achterpoten erin, kat erin laten zakken en snel deurtje dicht. Doordat ze dan omhoog moeten springen om eruit te komen, heb je net iets meer tijd om de deur dicht te doen.

Ik deed eerst ook altijd 2 in 1 grote mand, maar dat wordt en te zwaar (loopt ik met 10kg kat in 1 mand), en door de stress vliegt de grootste de kleinste aan.

Mijn grootste weegt al 9 kg :+



:wow:
De mijne zijn rond de 5kg allebei, maar dat zijn gewone HTK katten, dus een beetje obees... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:05

Klaaz wordt ook heel cranky van de reismand, en gaat net zo braaf mee in de deken. Blijft daar rustig in zitten, zowel tijdens het autorijden als tijdens het wachten in de wachtkamer :P Dat wordt niet bij alle dierenartsen gewaardeerd maar bij die van mij mag het gelukkig gewoon :)

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 14:06

Joolien schreef:
Klaaz wordt ook heel cranky van de reismand, en gaat net zo braaf mee in de deken. Blijft daar rustig in zitten, zowel tijdens het autorijden als tijdens het wachten in de wachtkamer :P Dat wordt niet bij alle dierenartsen gewaardeerd maar bij die van mij mag het gelukkig gewoon :)


Ik ben echt groot fan van Klaaz <3 zie hem wel eens voorbij komen en ik vind hem zo'n lekker hoofd hebben :')
Ideaal dat hij ook zo mee gaat in een deken, zou ik ook zo doen als het kon.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:10

De ene kat gaat mee in een reismandje (kat vangen, ondertussen neemt de andere het reismandje en de kat erin zetten).

De andere kat (bijna 9 kg) mag aan zijn tuigje mee. We houden hem wel goed vast in de auto in een handdoek. Doordat hij zoveel ziet durft hij zijn nagels zetten. Gelukkig is het maar 2 minuutjes rijden tot de dierenarts.

Vaak gaat onze oudste hond dan ook mee ter controle van haar heupen. Is elk jaar weer een halve volksverhuis en hebben wel wat bekijks bij de dierenarts :+

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:16

De katten van mijn moeder hebben zo'n grote plasticen reismand, en daar zijn ook wel eens 2 katten samen in gegaan. Maar mijn kat (moet er wel iemand anders mee zijn) en een van onze vorige katten gaat ook gewoon aan een tuigje mee. Het enige waar ik met mijn kat rekening mee hou is dat ik haar een paar uur van tevoren binnen houd. Al komen ze meestal allemaal wel wanneer er met eten "gedreigd" wordt. Met de dierenarts is voor de buitenkat een soort regeling dat we een week afspreken waarin we komen. Zodra hij dan een keer gevangen is kunnen we gelijk langs komen :)
Ik heb voor de langere reizen (over een week weer) (5 uur met de trein) mijn kat zowel aan een tuigje als in een reismand. Tijdens het overstappen in het mandje, maar als het rustig in de trein is mag ze er van mij uit, zodat ze op een doek of op mijn rugzak naast me of op mijn schoot kan liggen.
Het reismandje dat ik heb is voor in de trein iets praktischer dan zo'n grote plasticen. Ik kan hem ook opvouwen. Maar zij kan er in elk geval languit in liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze is zo super chill :P