Stress kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:21

Ik heb een nu 1,5 jarige kat, altijd al angstig geweest (niet juiste aandacht als kleine kitten gehad). Dit ging bij mij goed, ik liet haar met rust, waardoor ze juist wel bij me kwam. Vreemden hebben haar nooit gezien.

Wel heeft ze altijd wel lopen krabben en likken, maar niet tot bloedens.

Nu ga ik eind oktober verhuizen naar een groter huis en had ik het slimme idee er een kleine kat bij te nemen. Zodat ze niet zoveel alleen is..

Dit ging in het begin prima, geen dikke vrienden, maar konden prima in 1 ruimte.

Het krabben werd alleen erger, vlooien bestreden, want de plekken werden nu echt lelijk.

Afbeelding

Het is alleen mis gegaan toen ik haar wilde proberen te pakken, heb achter haar aangezeten en kort de plekken bekeken. Ook even met de vlooienkam getest of ze nog vlooien had.

Na deze actie verstopt ze zich telkens, komt niet meer bij me. Is extreem angstig.

Ook helpt de kleine kat niet, die is brutaal en erg speels. En de keer dat ze zich heeft laten zien, gaat die kleine er als een gek op af..

Ik word hier erg droevig van. Weet niet hoe de plekken helen, heb laatst weer bloedspetters gevonden..

Ik denk zelf dat de oplossing is, om de kleine kat weg te doen (zou naar mijn ouders kunnen). Zou ik alleen erg jammer vinden.

Iemand nog tips om mijn oude kat weer terug te krijgen?

Afbeelding

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:29

Ik mis eigenlijk de dierenarts in dit verhaal. Is de kat onderzocht?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:30

Kan het geen reactie zijn op die vlooienband? Heb soortgelijke wonden gezien bij katten door zo n vlooienband.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:37

Even controle bij de dierenarts.

En wat dromertje zegt wellicht een reactie op de vlooienband.
Wat doe je tegen de stress voor haar? Speciale brokjes feliway stekker?
Is ze getest op allergie waardoor ze jeuk krijgt? En wat wellicht word getriggers door kleine?

Kan zoveel zijn! Ik zou zeggen overleg met de Da

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:58

Kat is niet bij de DA geweest, omdat dit bijna een onmogelijke opgave is..

Vlooienband kan het niet zijn, ze heeft deze altijd zonder problemen gedragen. Wel is deze nu af ivm de plekken in de hals.

Ze krijg whiskas brokjes, heb een feliway stekker, maar merk geen enkel verschil.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:05

Er zijn nog veel opties. Het kan voerallergie zijn, zeker als je whiskas voert. Maar ook allergie aan vlooien of aan het bandje, ook als dat al jaren goed ging, maar ze krabde altijd al. Sommige allergieën zijn aangeboren en sommige krijg je na langdurige blootstelling of bij verminderde weerstand of hoge stress.

Dit alles in combinatie met stress. Of je je nieuwe katje kunt houden is nog onzeker. Heb je voldoende bakken, voerbakken, aparte slaap en schuilplekjes, looproutes?

Verder vlooienband uit. Da opbellen en situatie uitleggen en om advies vragen. Desnoods laten langskomen.

Anoniem

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:12

Als je bloedspetters vind en je kat krabt/bijt zichzelf zo open of erger als op de foto zou ik toch echt op wat voor manier dan ook maken dat ik bij een dierenarts kom...

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:17

Wel naar de dierenarts gaan hoor.
Ze kunnen de kat in je reismandje verdoven en dan rustig onderzoeken.
Heb hier 2 poezen die doodsbang voor vreemde mensen zijn en bij mij gebeurd dat dan op die manier

Straks heeft het last van mijt en is dat simpel te behandelen,terwijl jij heel wat anders bedenkt

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:24

Ik heb ook een stresskat. Ik ga liever ook niet naar de dierenarts maar als het moet bel ik vantevoren om het bezoek voor te bereiden.
Mijn kat bleek een schildklierprobleem te hebben.

Ik zou toch proberen iets met een dierenarts te regelen. Hier komt er ook 1 met een busje aan huis.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:30

Je kan in ieder geval duidelijke foto's maken van de wonden van je kat en die aan de dierenarts laten zien.
Ik denk niet dat een dierenarts dit genoeg vindt, maar misschien krijg je in ieder geval alvast één of andere zalf mee.
Vooral als je uitlegt dat de kat zo bang is.

Of desnoods probeer je je kat in een reismand te zetten, en laat je de dierenarts aan huis komen, dat hij haar vanuit kan zien en eventueel even aanraken.

Het kleine katje kun je naar je ouders brengen.
Het lijkt erop alsof je kat er alleen maar meer stress van heeft.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:34

gett schreef:
Vlooienband kan het niet zijn, ze heeft deze altijd zonder problemen gedragen. Wel is deze nu af ivm de plekken in de hals.


Helaas maar dit is niet waar. Een allergie of intolerantie kan zich opbouwen. Of omstandigheden veranderen, waardoor het afweersysteem minder werkt en de irritatie wel naar boven komt.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:36

De kat van mijn zus had ook een grote allergische reactie op een vlooienbandje, zat op identiek dezelfde plaatsen waar jou kat kaal is. Dus ik zou dat bandje eventjes achterwege laten en op zoek gaan naar een ander middel. Daarnaast zou ik, zoals hierboven al vermeld werd, ze toch naar de dierenarts brengen. Wij hebben ook een mega angstige kat, die met ons ok is, maar met vreemd volk haar verstopt. Gewoon transportbak in de ruimte plaatsen dat ze daar aan kan wennen. Maar ik moet wel zeggen dat wij ze vrij gemakkelijk te pakken krijgen doorheen de dag, uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet het geval is? Maar soit laat het geen smoes zijn om met haar nooit naar de dierenarts te gaan. Zeker met zo'n grote wondes rond de nek

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:21

Mijn kat heeft dit ook ( gehad)
Is ook een topic van

Meerdere keren bij de DA geweest. Ene keer zeiden ze stress, van alles geprobeerd om het haar zo fijn mogelijk te maken. Andere keer was het toch geen stress...

Ik vond continue bloed spetters, alles zat er onder. Testen gedaan en uit eindelijk bleek het voedselallergie te zijn. Ze krijgt nu speciaal voer en het gaat goed. Geen open plekken meer en ze voelt zich veel beter

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:29

Als je kat niet gezond is is de eerste stap toch een bezoek aan de dierenarts voor onderzoeken?!

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:41

Als de kat zo gestresst is, dat ze moeilijk te pakken te krijgen is, zal een bezoek aan een dierenarts lastig zijn. Wat TS kan doen, is conatact met de dierenarts opnemen en de situatie uitleggen. Als deze de kat dan toch wil onderzoeken, kan ze van te voren kalmeringspilletjes bij de dierenarts ophalen. Dat is een soort Valium. Heb ik bij een uit het dierenasiel opgehaalde verwilderde kat ook moeten doen voordat deze opgepakt en onderzocht kon worden. Werkte echt perfect.
Afhankelijk van de dosis, is de kat "stoned" en heel makkelijk te pakken en te onderzoeken.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:54

In de thuissituatie is, in overleg met de dierenarts, al het een en ander uit te sluiten.
Als het niet anders kan, is een bezoek aan de dierenarts alsnog te realiseren.
Herstel heeft gewoon tijd nodig. Daar verandert een bezoek aan de DA niets aan. Hoe lang is het vlooienbandje nu af?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:19

Ik weet niet waar in Friesland je woont maar daar zit wel een dierenarts die bij je thuis komt :)

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:55

Ik zou gerust zak hypo allergeen voer kopen en kijken wat er gebeurt. Dit minimaal 1 maand voeren en geen extra's erbij geven

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:18

Ik zou toch met je kat naar de dierenarts gaan. Ik heb er ook een die bijna bang is voor haar eigen schaduw, maar soms is het niet anders. Bel op z'n minst de assistent en doe je verhaal.

Jeuk van het voer kan zomaar ontstaan. Mensen die mij vaker zien posten weten dat ik absoluut niet anti brok ben, maar een van mijn katten heeft een keer ander voer gekregen (dit heeft ze in het verleden probleemloos gegeten) omdat het normale voer op was. Zij begon zich ook enorm te krabben, terwijl ze dit nooit deed. Je kan het uitleggen aan de DA en proberen hypo allergeen voer te geven. Dit soort plekken kunnen om verschillende redenen ontstaan, zoals vlooien, stress of niet goed tegen het voer kunnen. Daarnaast kan er nog veel meer achter zitten, maar vaak is het wel een van de bovenstaande oorzaken.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:48

Als je echt niet naar de dierenarts wil gaan zou ik eens beginnen met Royal Canin Calm te voeren.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 17:53

Bedankt voor de vele reacties, probeer overal op te reageren!

Er is contact geweest met de DA, hierop heb ik vlooienpillen gekregen (voor de kleine pipetjes). Zo even poosje aangekeken, maar de plekken werden dus nog wel erger, foto gestuurd en daarop reactie dat ze haar wel graag wouden zien.

Gevraagd naar verdoving /kalmeringsspul, maar dat geven ze niet, omdat katten daar raar op reageren kunnen..

Plekken leken te herstellen, maar toen vond ik dit weekend dus bloedspetters..

--
De katten houd ik op dit moment apart, ze hebben een aparte kattenbak en voerbak.

Vlooienband heeft ze vorig jaar om gekregen, toen ze korstjes in haar nek kreeg van het krabben. Daarna is het helemaal over gegaan, ook is de band sowieso al 2 maanden af.

Ander voer ga ik me eens in verdiepen.

De reden dat ik nog niet bij de DA langs ben geweest, is om de stress en straks ook nog verhuizing. Maar begin toch in te zien dat ik er niet onderuit kan. Nu nog de kat te pakken krijgen..

Kortom ik heb zeker het beste met mijn dieren voor.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:10

Ziet er uit als allergie, bijvoorbeeld voedselallergie.
Wij hebben ook 1 katje, zit aan de prednison. Ik weet niet of je ergens prednison kunt krijgen om dat een weekje te proberen?

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:39

KellyDV schreef:
Ziet er uit als allergie, bijvoorbeeld voedselallergie.
Wij hebben ook 1 katje, zit aan de prednison. Ik weet niet of je ergens prednison kunt krijgen om dat een weekje te proberen?


Uhmmm hypoallergeen voeding uit proberen kan nooit kwaad... Maar prednison /prednoral zomaar even uit proberen??? NOOIT!! aan beginnen zonder dierenarts dat geeft. Mijn hond moest blijvend aan de prednoral en dankzij prednoral kreeg hij de ziekte van cushing... Heeft een half jaar geleefd met prednoral. Dankzij de prednoral kon hij dat halve jaar leven maar ook dankzij de prednoral was het maar een half jaar.

Het is een paardenmiddel wat absoluut werkt maar doet naast veel goeds ook veel slechts en enkel een dierenarts kan de afweging maken of dit heftige middel ingezet moet worden.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Stress kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:53

Ik zou toch om een tabletje valium vragen bij de dierenarts die je thuis kan geven.
Zodat je er iig mee naar de dierenarts kan.
Dat doen wij hier ook met honden en katten die veel stress hebben.
Zeker als ze zich tot bloedens toe krabt.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:22

dierenfan schreef:
KellyDV schreef:
Ziet er uit als allergie, bijvoorbeeld voedselallergie.
Wij hebben ook 1 katje, zit aan de prednison. Ik weet niet of je ergens prednison kunt krijgen om dat een weekje te proberen?


Uhmmm hypoallergeen voeding uit proberen kan nooit kwaad... Maar prednison /prednoral zomaar even uit proberen??? NOOIT!! aan beginnen zonder dierenarts dat geeft. Mijn hond moest blijvend aan de prednoral en dankzij prednoral kreeg hij de ziekte van cushing... Heeft een half jaar geleefd met prednoral. Dankzij de prednoral kon hij dat halve jaar leven maar ook dankzij de prednoral was het maar een half jaar.

Het is een paardenmiddel wat absoluut werkt maar doet naast veel goeds ook veel slechts en enkel een dierenarts kan de afweging maken of dit heftige middel ingezet moet worden.

Ik bedoelde ook of ze het niet een weekje mocht proberen van de DA :+ Maargoed.
Onze kat zit aan de Prednison, prima dat ie eerder dood gaat, zonder de prednison was ie al lang dood geweest.