Wat te doen met oude, eenzame cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Wat te doen met oude, eenzame cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:36

Het is nu gelukkig nog niet aan de orde, momenteel heb ik nog 2 dames die goed gezond zijn en zich kiplekker voelen. Maar vorige week is nummer 3 (Lotje) overleden, en dat heeft me toch wel aan het denken gezet.

Lola en Pet zijn nu zo'n 6 à 6,5 jaar oud. Prachtig op leeftijd dus. Ze vermaken zich goed, hebben een groot hok, krijgen iedere dag hooi, 2x per dag rauwkost, iedere 2 dagen brokjes, iedere dag vers water... Maar ik denk dat als er straks maar 1tje over is, het misschien voor de ander toch wat stil gaat worden, zeker aangezien ze allebei hun hele leven samen hebben gezeten met andere caafjes.

Ik wil hierna geen nieuwe cavia's meer, wat dus in het in huis halen van nieuwe opvangertjes (Lola en Lotje waren de vervanging van Pet d'r zusje Pam toen die overleed) uitsluit als optie. Maar een caaf alleen laten zitten vind ik ook niets.

Bestaat er zoiets als een paardenkamp voor cavia's? Want op marktplaats zetten en maar hopen dat ze goed terecht komt vind ik ook helemaal niets.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:39

Ik weet dat je bij sommige 'instanties' (is dat de goede benaming voor zoiets? :+ ) een 'leendiertje' kunt ophalen. Voor dit soort situaties dus. Dan kun je ze dus gewoon samen bij je houden tot dat jouw caafje overleden is, dan kun je daarna gewoon de leen cavia weer terugbrengen naar de opvang o.i.d. waar je hem geleend hebt.. Misschien is dat nog een optie en zit er zo iets op haalbare afstand bij jou vandaan?
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 20-10-17 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:39

Misschien kan je contact opnemen met een opvang, of je geen ander knaafje even mag lenen.
Ik heb een vriendin die zou dat zonder problemen doen denk ik.

En dan gewoon op voorwaarde dat je de ander terugbrengt als hij dood zou gaan ofzo?

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:44

Zet je cavia alsjeblieft niet op marktplaats want dan is er een grote kans dat iemand hem als voer voor een ander huisdier komt halen. Nee, dit verzin ik niet. Ik ken een eigenaar van meerdere slangen die zo gratis aan zijn voer komt en ondertussen een levendig handeltje heeft in alle hokjes die hij mee krijgt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen met oude, eenzame cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:46

nergens een opvang waar je tot die ene er net meer is 1 kan lenen?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat te doen met oude, eenzame cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:47

Ik had me niet gerealiseerd dat het n optie was om een leencavia te nemen (alsof het een soort bibliotheek is XD). Ik ben wel een beetje bang dat ik me dan ook weer aan de nieuweling ga hechten, maar het voelt wel als een betere optie dan mijn kleine meisjes wegdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:48

Ik lees even mee, zit namelijk met een caafje van 5 jaar die pas haar zusje verloren heeft. Ik twijfel enorm om er nog een nieuwe bij te zetten....

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Wat te doen met oude, eenzame cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:52

Dit probleem had ik ook en ik had er een knuffel van een cavia bij gezet. Ik weet dat een "echte" beter is, maar hij was al zo bejaard dat me dat geen goed idee leek... En dan hield ik uiteindelijk weer 1 cavia over... Hij heeft het nog best lang volgehouden en ging er altijd tegenaan slapen enzo. Vet schattig. Je kunt het ook eerst als tijdelijke oplossing doen.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:55

Marise01 schreef:
Zet je cavia alsjeblieft niet op marktplaats want dan is er een grote kans dat iemand hem als voer voor een ander huisdier komt halen. Nee, dit verzin ik niet. Ik ken een eigenaar van meerdere slangen die zo gratis aan zijn voer komt en ondertussen een levendig handeltje heeft in alle hokjes die hij mee krijgt.


:= Je zegt het heel leuk. Maar is natuurlijk erg...

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:56

Mocht het zover zijn, dan mag je eventueel bij mij een cavia lenen. Ik heb een hok met 7 zeugen en een castraat en tot nu toe nog nooit moeite gehad met koppelen (ze hebben al in allerlei koppels gezeten voordat ze met zijn allen samen kwamen), op 1 na (dat is een bitch, dus die doen we maar niet). Maar als je nog steeds in Ierland zit, is dat niet praktisch denk ik.

Als je wilt, neem dan tegen die tijd maar contact met me op.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:57

Er zijn inderdaad opvangen die aan leencavia's doen :j

Een caviarusthuis bestaat ook; Villa Piepmuis, en er zijn opvangen waarbij de oudjes niet meer uitgeplaatst worden.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:57

In Brabant zit ergens een cavia opvang. Heeft mijn zusje in het verleden diverse cavia's weg gehaald. En nu heeft ze een half jaar terug haar laatste daar weer naartoe gedaan omdat ze ivm reizen ed niet een nieuwe groep wilde beginnen.
En cavia's moet je zoiezo niet alleen houden, ze vereenzamen dan echt.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Wat te doen met oude, eenzame cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:04

Ik heb mijn laatste knaagdier met kooi en alles na de opvang gebracht. Daar heeft ze nog paar maanden gelukkig in groep geleefd.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Wat te doen met oude, eenzame cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:31

Wij zitten met hetzelfde "probleem" met onze konijnen.
Het begon met er 2 te adopteren via de konijnenopvang.
Het vrouwtje bleek toen al ziek te zijn en zat onder de gezwellen.
We zijn toen terug gegaan en hebben haar met pijn in ons hart achtergelaten (ze hebben het eerst even aangekeken en haar toen toch laten inslapen). We hebben een ander vrouwtje toen aan onze Justin gekoppeld.
Dat vrouwtje werd na een paar jaar ziek en hebben we moeten laten inslapen. Zat Justin weer alleen.
Kregen we een ex fokkonijn van de achterbuurman. Was niet geschikt voor de fok, dus mochten we hebben.
Die ontsnapte een keer en heeft toen een dolle nacht met een wild konijn gehad...gevolg een tijdje later lag er (gelukkig maar) 1 jong konijntje in het hok. Dat was een mannetje, dus die hebben we zo snel mogelijk gecastreerd. Toen hadden we dus 3 konijnen, Justin, Snoepie en Jack. Snoepie ging na de geboorte van Jack steeds moeilijker kopen en ging opeens zo hard achteruit dat we haar ook hebben moeten laten inslapen. Toen waren dus de mannetjes Jack en Justin nog over. En dat ging heel goed. Justin was een echte lieverd, al toen Jack nog klein was. Maar ja, Justin werd oud en is uiteindelijk ook overleden.
Weer naar de achterbuurman en daar een schattig klein wit vriendinnetje voor Jack gekregen.

Maar ja...zo blijf je dus bezig. Ik moet er niet aan denken om Jack, die bij ons geboren is, weg te moeten doen. Maar ja, inmiddels hebben we witje ook al een hele tijd en zo hecht je je daar ook weer aan.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:29

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten. Altijd 2 cavia's gehad, en als er 1 kwam te overlijden dan kwam er weer een nieuwe bij. Een paar maanden geleden hielden de nieren van mijn oudste van 6 jaar er ineens mee op en is ze ingeslapen. Ik wilde mijn andere cavia absoluut niet wegdoen. Ze had ook al haar hele leven blaasproblemen, dus inslapen ging ook door mijn hoofd maar omdat ze op dat moment erg goed ging heb ik een week na het inslapen een cavia bij de opvang gehaald. Wel de afspraak gemaakt dat die cavia terug naar de opvang mocht bij het overlijden van mijn eigen cavia. Helaas moest ik mijn andere cavia 2 weken later plotseling ook inslapen. De opvangcavia is teruggegaan naar de opvang. Ik had haar nog maar 2 weken, maar zelfs toen vond ik het al moeilijk om haar terug te brengen. Ik denk dat als ik haar een paar maanden had gehad dat er een nieuwe cavia was bijgekomen.:P