Help! Jonge lijster!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Help! Jonge lijster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 19:51

Helaas is onze jonge kater vandaag een jonge lijster gevonden, gelukkig hebben we het kunnen afnemen :j

Vogel heeft al (deels) het volwassen verenkleed, als is die daar nu wel een paar van kwijt (vooral de staartpluimen, ik denk niet dat die er nog heeft). Beest zit nu in een schoendoos in de garage, in de donker en in relatieve stilte.
Loslaten in de tuin is geen optie, naast onze katten hebben de buren er ook. Hij/zij komt waarschijnlijk ook niet uit onze tuin, we hebben dit jaar geen nestjes.

We kunnen hem morgen in de late namiddag pas naar het opvangcentrum in Beerbem brengen, maar aangezien het een vogeltje betreft met een al volwassen verenkleed denk ik dat hij dus bij het proberen vliegen in de problemen is geraakt en niet uit het nest is gevalle . Voor zover ik kan zien is hij niet (erg) gewond, alleen heeft ie dus geen staart meer (de veren liggen verspreid in de tuin). Loslaten in het bos een straat verder is dus misschien ook een optie? Hij lijkt oud genoeg om zelf rond te kunnen scharrelen.

Als dit geen goede optie blijkt zetten we hem morgen af bij het VOC maar dan zit hij dus een hele nacht zonder eten/ drinken. Brood werd afgeraden op hun site dus ik weet niet of ik in de tussentijd iets anders kan geven?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:57

Heb je geen kattenmand of een bench? Dan heeft 't beestje tenminste wat licht. In een donkere doos gaat een vogeltje zeker niet eten of drinken vrees ik.
Water geven in elk geval en in de buurt even rondhoren of iemand soms een handje kippenvoer/duivenvoer of meelwormpjes teveel heeft?
Wil het VOC hem niet ophalen vanavond? VOC van Malderen doet dat in elk geval wel :j

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Help! Jonge lijster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 19:59

Een wasmand en in de tuin zetten is een optie, maar het is hier aardig aan het onweren en met de kattenndie hier rondsluipen denk ik niet dat het minder stresserend zal zijn :=

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Help! Jonge lijster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:27

Je kan hem wel in wasmand op een plaats in huis zetten waar de katten niet kunnen komen :+ .

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:53

Lijsters kan je geweekte kattenbrokken geven en een emmer met een ovenrooster erop werkt prima als tijdelijk huis net als een kattenvervoersmand bijvoorbeeld.
Als de kat de vogel in de bek heeft gehad zal hij sowieso antibiotica moeten hebben dus weer vrijlaten is af te raden.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Help! Jonge lijster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 20:55

Het VOC in Beernem was vandaag open tot 21u en mijn vader heeft kunnen voeren, dus ze is in deskundige handen! Bedankt voor de tips in iedergeval!

Isjtar

Berichten: 679
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Urmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:59

Als de kat hem heeft gehad moet je hem zo snel mogelijk naar een vogelopvang brengen. In kattenslijm zitten erg veel bacteriën, waardoor de lijster (eigenlijke alle vogels) vrijwel zeker bloedvergiftiging zal krijgen, ook als er geen wondje is. Het huidje van die vogels is erg teer, dus daar dringen die bacteriën makkelijk doorheen.
Zonder antibiotica zal hij hoogstwaarschijnlijk doodgaan. Probeer hem dus echt liever zo snel mogelijk naar een vogelopvang te krijgen.
Voor adviezen mag je altijd mijn moeder bellen, die heeft een vogel/wildopvang. http://opvangonderderegenboog.nl/contact/

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Help! Jonge lijster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 21:20

Zoals mijn post hierboven zegt; ze is net naar het vogelopvangcentrum gebracht! :)

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:10

Fijn dat jullie zo adequaat gehandeld hebben!
Een vogelopvang weet hier sowieso raad mee :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:26

Quebelle schreef:
Het VOC in Beernem was vandaag open tot 21u en mijn vader heeft kunnen voeren, dus ze is in deskundige handen! Bedankt voor de tips in iedergeval!


Super ! Hopelijk groeit hij/zij uit tot een mooie trotse merel !