Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 08:55

Goh, dit soort topics hoop je eigenlijk nooit te openen.
Helaas...

Sinds gisteren hebben 2 van mijn katten bonje. Even een situatieschets:
Ik heb 4 katten, woon in een woning met 3 verdiepingen, waarvan de zolder helemaal is ingericht voor de katten. Krabpalen, uitzichtplekjes in de vensterbank met kussens, verstopplekken. Dan heb ik op de 1e verdieping de woonkamer en keuken, waar gewoon alles open staat. Hier staan ook een aantal kattenbakken. Beneden is dan het slaapgedeelte en de badkamer, waarvan mijn slaapkamer altijd dicht zit. Ook hier staan kattenbakken. Ik woon hier nu bijna 4 jaar en het laatste jaar is er niets veranderd in huis. De katten komen niet buiten.

Mijn 4 katten zijn een bijzonder gezelschap dat altijd aardig in harmonie heeft geleefd. Tot nu toe.
De oudste is een grote kater van 10 en eigenlijk wel de baas in huis. Ik merk dat hij wat ouder wordt. Hij kan wat dominant naar de andere katten zijn, bij 1 springt hij er wel eens bovenop, maar na 5 minuten wat gekrijs en plukken haar is dat weer 2 weken of langer rustig. Die 2 zoeken elkaar niet op, ontlopen elkaar ook niet. Dat is een poes van 8 jaar. Zij is altijd heel erg op zichzelf. Accepteert de rest prima, maar zoekt ze niet op. Ligt de rest op zolder, ligt zij beneden op de bank. Maar ze liggen ook gerust alle 4 op de bank. Dan heb ik nog een Balinees poesje van 4. Een heel lief en zachtaardig poesje (dat nu helemaal in paniek is door de situatie). Ze is dikke mik met mijn kater, dat zijn echt 2 handen op 1 buik. En dan hebben we de laatste, dat is een bijzondere. Ook een poesje, ongeveer 3 jaar. Ik heb haar als kitten van een maand of 4 gevonden tijdens een buitenrit en ze heeft duidelijk een zwerver/straat verleden. Het was niet de bedoeling dat ze zou blijven, maar het asiel zat toen vol en de eigenaar is haar nooit komen halen. En het ging zo goed dat ze wat mij betreft kon blijven. Vanaf het begin is ze enorm gefocust op eten, dat is er nooit uit gegaan. Je merkt aan alles dat ze wat anders opgegroeid is dan de rest, maar eigenlijk doet ze het best heel prima als huiskat. Ze kan heerlijk spelen met de balinees en een enorme kroeldoos zijn. Inmiddels is ze er alweer een paar jaar en kon het goed vinden met mijn kater en de balinees. Kon...

Inmiddels is het met de laatste poes en mijn kater helemaal mis. Een week of 4 geleden was het al dikke paniek toen hij er een keer bovenop sprong. Niet zozeer uit dominantie maar spelen, maar door haar reactie (grommen, blazen, rennen) werd dat het wel. Ik heb ze toen apart gezet in de nacht. Even een time-out. Kater bij mij in de slaapkamer en de rest gewoon in de rest van het huis. Dat ging 's ochtends weer goed en tot gisteren ook gewoon al die tijd goed.

Sinds gisterochtend is het weer mis en ook echt goed mis. Ik werkte gister thuis en ik heb het goed kunnen zien. De kater is deze keer niet de aanstichter en inmiddels bang van haar. De jongste begint al te grommen zodra hij beweegt en als ze de kans krijgt jaagt ze ook. Hierbij komt dat ze ook sproeit :r
Dus ik heb gisteren heel de dag lopen poetsen tot ik het zat was en ze apart heb gezet. Poesje op zolder en de rest gewoon in huis. Er was zoveel onrust dat dat niet heel lekker was. Vannacht heeft de kater bij mij geslapen en de andere 3 gewoon in huis, even tot rust komen. Vanmorgen heb ik ze weer even bij elkaar gehad en het was meteen mis. Dus uit elkaar gehaald, kater en balinees in de slaapkamer en de andere 2 in de rest van het huis. Probleem is dat ik vandaag ook heel de dag weg ben, dus ik kan het niet in de gaten houden. Voor nu zo apart is even het beste, maar dit is echt een noodoplossing, want dit kan echt niet blijvend.

Ik ben aan het nadenken gegaan over een oorzaak. En ik zou het echt niet weten. Er is niets veranderd in huis de afgelopen maanden. Wat kan nu de trigger geweest zijn? Is het dominantie? Wordt mijn kater gewoon oud of is hij misschien ziek? Hij is wat slanker geworden de laatste tijd, maar verder niet veranderd. Hij glanst mooi, is op zijn manier af en toe flink actief, een enorme kroeldoos. Dat afvallen is wel iets wat ik in mijn achterhoofd houd, misschien heeft hij wat onder de leden. Maar goed, kan dat het extreme gedrag van nu verklaren?
Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar... Dit moet echt niet nog een week duren, want dan denk ik dat ik een ander huisje voor de jongste moet gaan zoeken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110689
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:53

Heb je al een FeliWay geprobeerd?

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:59

Is het poesje geholpen?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:19

Ik heb precies hezelfde gehad. Kleine kattin die plots uithaalde naar grote kater. Kater was wel een beetje een pester af en toe, maar ze kon hem gemakkelijk ontlopen. Voor de problemen kwamen ze redelijk goed overweg, ze waren zeker niet de beste vriendjes maar leefde harmonieus samen. Zijn trouwens same opgegoeid.

Is nooit meer goed gekomen. Kattin had snel door dat als ze uithaalde - ze apart werd gezet en dat vond ze prima. Zo rond de 2-3 jaar worden katten minder tolerant. Ik denk dat ze gewoon genoeg van hem had.

Wij hebben alles geprobeerd. Langzaam terug introduceren, feliway, anti stress pilletjes....etc

Ik zou ze een week helemaal apart houden. Zorg dat ze elke hun eigen domein hebben. En dan langzaam terug laten wennen. Zet 1 van de 2 in een bench of wasmand, zodat de andere kan snuffelen. Als dat goed gaat terug los proberen en maak er telkens een speel sessie van. Zorg ervoor dat ze elke hun eigen speeltje hebben.

4 katten binnenhuis houden veroorzaakt gewoon veel stress, ookal heb je veel speelgoed en ruimte. Er zijn nu eenmaal minder prikkels dan buiten.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 19:32

Feliway kan ik inderdaad wel weer eens ophangen. Die heb ik wel gebruikt toen ze kwam, maar daarna niet meer nodig gehad.

Ze zijn allemaal geholpen :j

Fatcat: heb jij het uiteindelijk op kunnen lossen?

De 4e erbij was overigens nooit de bedoeling. Dat liep zo, klikte goed en is daarom gebleven omdat niemand haar kwam halen. Maar nu dus niet meer. Ze is inderdaad rond die leeftijd.

Herintroduceren wil ik zeker ook doen als alles weer rustig is. Ik kan ze niet eeuwig apart houden. Dan wil ik ook niet :n
Maar gister was het zo dat wanneer de kater zijn oor bewoog, de jongste al begon te blazen en ze eigenlijk allemaal van slag zijn.

Morgen in ieder geval even de Feliway opzoeken :j
Nadeel is wel dat die niet het hele huis gaat bereiken. Of ik moet er nog even 1 aanschaffen. Dat is ook een idee.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:43

Is nooit goedgekomen bij ons helaas.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:59

Van feliway is er ook een friends uitvoering. Die heb ik een tijdje gebruikt toen we er een kitten bij namen. Heeft wel geholpen maar dit is natuurlijk een andere situatie.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:19

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 10:46

Het bespringen is niet als in dekken hoor. Maar in een speelse bui ineens vanaf de bank voor of half op haar springen. Zij reageert dan met gekrijs, ze slaan wat (zij is langhaar en hij trekt dan nog wel eens haren mee), maar dat is het. Er is nog nooit bloed gevloeid en met een paar tellen over. Sterker nog, paar minuten later liggen ze vaak alweer te slapen op de bank met hooguit een meter afstand.

Ik heb niet het idee dat hij teveel energie of te weinig uitdaging heeft. Hij kan heerlijk spelen met een van de andere katten, doet dit ook regelmatig, slaapt overigens ook veel (senior). Ik heb niet het idee dat hij daarin iets te kort komt. Dan eerder de jongste. Een ren is hier overigens niet mogelijk, deze had ik graag gewild. Maar ze vermaken zich hier prima op 3 verdiepingen en een kamer vol klimpalen en speeltjes.

Ik denk dat de jongste eerder een probleem heeft met energie niet kwijt kunnen. Waar de rest veel slaapt is zij juist heel actief. Dat kan ook zeker met het probleem te maken hebben.

Herintroduceren vanmorgen is compleet mislukt. Zodra hij al in haar zicht is begint ze te blazen en te grommen en wil hem echt opjagen. Ze konden niet bij elkaar, maar zien was al genoeg. Hij loopt ook echt van haar weg en zij wil er op af. Feliway hangt ook op sinds gisteravond. De jongste zit nu apart op de speelzolder en is druk aan het spelen. De rest is een stuk rustiger en liggen allemaal relaxt op de bank bij mij.

Ik heb inmiddels een bericht op FB gezet voor de jongste voor een gouden mandje. Nu na bijna een week stress denk ik niet dat dit nog goed komt ;( :n

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:16

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:48

:j Ik zie het hetzelfde als galaxyfizzy.

Uiteraard gaat de poes achter de kater aan, zij voelt zich waarschijnlijk enorm bedreigd als hij er steeds zonder reden op springt. Is voor hem misschien spel,maar voor haar niet.

Katten die elkaar maar net aan accepteren hebben overigens ook stress, elke dag opnieuw, ook als het beter zou worden tussen die twee. 'ze tolereren elkaar' is geen goede basis voor twee katten in 1 huis. Katten kennen geen rangorde, dus de poes is constant bezig met 'waar is die kat, dan ben ik daar niet/gedraag ik me zus of zo'. Ook als het nooit op deze manier was geëindigd, had ik je aangeraden om er 1 te herplaatsen, hoe klote dat ook is. Ze zijn geen van tweeën stressvrij, en die poes is dat misschien ook nooit echt geweest. Als die kater steeds besluit er op te sprongen geeft dat stress. En ook al zit er 2 weken tussen, dat weet die poes niet, die wacht steeds op de volgende aanval. Dat geeft heel veel stress en ik denk dat dat de bom is die is afgegaan. Echt zeker weten doe je het nooit natuurlijk.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 11:58

Ho wacht. De kat waar hij soms op springt (in een speelse bui inderdaad) en de kat die nu jaagt en sproeit zijn 2 verschillende katten.
Dat het springen stress geeft ben ik me van bewust. Maar dat is nu niet de kat waar het om gaat. Dat is juist het probleem. Als dat zo was geweest, had ik het helemaal kunnen plaatsen. Maar het gaat nu om 2 katten die altijd dikke mik zijn geweest. Speelden samen, wasten elkaar, sliepen bij elkaar.

Hoe lang ik ook over een oplossing nadenk, ik blijf inderdaad bij herplaatsen uitkomen.
Inmiddels zit ze een paar uur apart. Uit beeld, uit gehoor en de andere 3 zijn weer zo rustig. Het is echt heel opvallend. En daarom ook de juiste beslissing. Hij gaat me wel aan het hart. Want ik neem een dier voor het leven. Maar nu zie ik geen andere oplossing :\

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:03

Je zegt 'een week of 4 geleden was het paniek toen hij er ineens op sprong', dat gaat wel over die poes toch?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 12:06

Ja maar dat was voor het eerst tijdens het spelen. Waar zij net zo hard aan mee deed overigens. Alleen schrok ze daar ineens enorm van en waren ze beiden meteen van slag. Ik heb de kater toen 's nachts bij mij laten slapen en daarna was er niks meer aan de hand.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ineens bonje tussen 2 van mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:35

Ik heb laatst een blog van een kattengedragsdeskundige doorgespit:
Aangezien jij zegt dat ze nadat de kater sprong en de poes siste etc ze daarna weer soms op de bank liggen met "maar" 1 meter afstand.

Dat is te menselijk gedacht weet ik nu.
Op 1 meter afstand van elkaar liggen met bijv de ruggen naar elkaar toe kan al een dikke dikke dikke teken zijn van : "ik tolereer jou niet". Dat is echt geen koek en ei". Het tegendeel dus van "maar 1 meter van elkaar af liggen".

Lastig probleem, hier heb ik zelf te weinig kaas van gegeten.
Ik zou wel poes én kater voor de zekerheid laten checken bij de da.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:39

Wat rot Amanda, ik herken hier best veel in, 2 katten die altijd dikke mik waren die door een simpele gebeurtenis sindsdien niet meer goed samen kunnen. Django heeft een keer in een lompe bui te wild gespeeld met Ivy, die daar zo van geschrokken is dat ze erg onzeker is geworden richting Django. Elke keer als hij is de buurt leek te komen blies ze al. Daar reageerde Django die vrij dominant is dan op en zo is het een cirkeltje wat nog steeds regelmatig voor komt. Ivy ziet Django die gewoon even wat wil drinken bijv. en omdat hij langs haar moet lopen begint ze te blazen. Omdat ze begint te blazen reageert Django juist dominant en zo ziet Ivy dat Django inderdaad eng is.

Ik heb van alles geprobeerd we hebben tijden gehad dat het dagelijks meerdere keren mis ging en tijden dat het wekenlang rustig was. Wat de triggers precies zijn weet ik nog steeds niet, het gaat nu alweer een hele tijd goed gelukkig, toch is het al 7 jaar af en aan hommeles.

1 van beiden weg doen is voor mij echt geen optie, Django is al 15 en echt het maatje van mijn man, Ivy is 11 en is echt mijn meisje. De periodes dat het minder gaat zet ik ze apart als ik weg ben, zo is het voor ons goed te doen gelukkig, maar ik heb het op momenten zeker overwogen.

Zo kan het dus ook:
Afbeelding

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:10

Hannanas schreef:
Ik heb laatst een blog van een kattengedragsdeskundige doorgespit:
Aangezien jij zegt dat ze nadat de kater sprong en de poes siste etc ze daarna weer soms op de bank liggen met "maar" 1 meter afstand.

Dat is te menselijk gedacht weet ik nu.
Op 1 meter afstand van elkaar liggen met bijv de ruggen naar elkaar toe kan al een dikke dikke dikke teken zijn van : "ik tolereer jou niet". Dat is echt geen koek en ei". Het tegendeel dus van "maar 1 meter van elkaar af liggen".

Lastig probleem, hier heb ik zelf te weinig kaas van gegeten.
Ik zou wel poes én kater voor de zekerheid laten checken bij de da.

Deze bedoel je denk ik :j

http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... djes-maar/

Daar doelde ik met mijn vorige post inderdaad ook op, dat het niet meer goedkomt.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 12:33

Faye, de jongste waar het om gaat, staat inmiddels op FB voor herplaatsing. Dit gaat inderdaad niet meer goed komen. Ze zitten nu tijdelijk apart, maar dat kan niet voor de rest van haar leven. Dus ik zoek een ander huisje voor haar.
Enorm balen, maar ik zie geen andere oplossing meer.

Even voor de beeldvorming, dit was het tot voor kort. En dan niet sporadisch, maar bijna elke dag.
Van voor naar achter: de balinees van 4, kater van 10, poes van 8 en de jongste op de hoek. De volgorde wisselde regelmatig overigens, net als de houding en afstand. Er wordt zelfs wel eens gestapeld :j
Afbeelding