Jonge vogels in het voorjaar...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Jonge vogels in het voorjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:31

...En de vogelopvang centra's...

Ieder jaar is het weer raak. Duizenden jonge vogels -van grutto's tot steenuilen- worden iedere lente naar verschillende vogel opvangcentra gebracht. Ze worden alleen op de grond aangetroffen en hierbij kan de mens het niet laten ze onderdak aan te bieden en ze weg te brengen.

Vooral kauwen, merels en eenden jongen vullen de opvangen ieder jaar weer. Vaak worden er hele nesten eendenpullen gebracht omdat de moeder spoorloos is, merels omdat ze alleen in de bosjes zitten en kauwen omdat ze uit het nest zijn gevallen.
Maar ook andere vogel soorten, zoals uilen, meeuwen en boerenzwaluwen worden gebracht. Wat niet duidelijk is voor deze help-grage mensen is dat deze jonge vogels vaak nog gevoerd worden door de ouders en een oplettend oog op zich hebben. De ouders verzorgen hun jongen buiten het nest.

Dit betekend uiteraard niet dat je bij (erg) jonge vogels je neus op moet halen en moet door lopen. Je kan ze in de gaten houden en daarna eventueel wel actie ondernemen.

Vooral jonge vogels die uit het nest zijn gevallen en hierbij erg verzwakt ogen, of zelfs gewond, hebben hulp nodig. Kale, jonge vogels die duidelijk pas uit het ei zijn gekropen kunnen door nest genoten uit het nest zijn geduwd en verstoten zijn. Deze jonge dieren kan je uiteraard wel opvang bieden.

Ook jonge egels en hazen/konijnen kunnen onderdak bij vogelopvang centra krijgen. Maar hier gelden dezelfde reglementen bij.

Make sure dat je de juiste handeling betreft. De telefoon van de desbetreffende opvang staat ook open voor vragen. Zij helpen je als je het niet meer weet.
Vergeet niet dat er ook in de lente volwassen zieke en gewonde vogels zijn die wel echte medische hulp nodig hebben. Op een begeven moment zitten de centra's vol!

Bedankt voor het lezen, hopelijk laat het mensen nadenken voordat ze "oh, wat sneu" denken. :)

Namens de vogelopvang Zaanstreek, waar ik zelf anderhalf jaar vrijwilligerswerk heb gedaan.

tengeltje11

Re: Jonge vogels in het voorjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:36

goed dat zo'n bericht geplaatst wordt!
helemaal waar en een typische reactie van mensen om 'zomaar' alle jonge vogels die ze op de grond vinden op te nemen en weg te brengen.

wat ook gewoon een feit is,is dat ook vogels ergens moeten 'leren' vliegen.
ze vliegen niet van dag 0 op dag 1 uit het neest om direct de hoogste boom op te zoeken.
meestal fladderen ze half half de eerste keer uit het nest,landen op de grond en raken de eerste dagen nog niet hoog genoeg om bv in een boom te raken.
ook dat zijn vaak momenten waar mensen ze vangen,want 'die sukkelaar is uit het nest gevallen'.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:37

Klopt. Een typisch geval van merels en kauwtjes (of andere raafachtigen). Ze belanden op d e grond of in de bosjes en roepen voor hun ouders, die ze in de gaten houden. Het gepiep is vragen naar eten en niet om hulp.

Na mijn examens (plus/minus twee weken) ga ik weer helpen bij de opvang, omdat ik dan genoeg vrije tijd heb.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:48

ook jonge duiven zijn zo.
hier jaarlijks jonge duiven die zo op de grond belanden.
de ouders komen ze gewoon voeren op de grond en ze blijven daar enkele dagen 'hangen',tot ze genoeg kunnen vliegen om hogerop te raken.

Nu,tuurlijk zijn zo'n dieren soms ook letterlijk een vogel voor de kat, maar zelfs dat is geen reden om al die jonge vogels op te nemen en weg te brengen.
Het overgrote deel redt het gewoon wel op dat moment.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:52

Jonge duiven ook inderdaad. Het lastige met jonge duiven is dat ze met de hand sondevoeding krijgen, en dit kan niet iedereen toedienen. Ik durf het alleen onder toezicht, en verder zijn er nog veel jonge vrijwilligers die het simpelweg niet kunnen. Ze wiebelen als debielen en ze krijgen dat vaak om de twee uur.

In het wild zijn hun eigen ouders daar veel handiger in!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:51

zonder sonde gaat het nogthans ook hoor.

hier vorige zomer nog in een plas water een rillend duifje gevonden,zonder pluimen,kaal,hoogstens een paar dagen oud.
ik dacht eigenlijk dat ik te laat was,hij deed iets die heel erg leek op stuipen.
binnengenomen,in een dekentje gewikkeld en op de chauffage gelegd,en hij knapte op.
met de hand succesvol grootgebracht.
papje gemaakt van kuikenmeel en dit telkens met kleine propjes in zijn keeltje gestopt,slikte hij mooi in en groeide als kool.
Is een mooie,grote duif geworden.

Toen ik jonger was,ook regelmatig op deze manier duifjes grootgebracht.
Geen enkele is doodgegaan,altijd makkelijk groot geworden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:13

Ik ben elk jaar heel druk met de jonge zwaluwen in leven te houden wiens nest vlak onder het platte dak van mijn box zit. Bij mooi weer worden ze praktisch levend gekookt en daardoor laten ze zich vroegtijdig uit het nest vallen omdat het anders langzaam doodkoken is.... mijn oplossing hiervoor is een emmertje met wat hooi aan een touw vlakbij het nest maar wel een meter lager waar het koeler is en daar "schep" ik alle jongen in een keer in. Tot nu toe altijd zo gedaan, ouders maken er niets van en voeren ze gewoon als altijd. Paarden blijven dan buiten anders gaan ze met de emmer en kostbare inhoud klooien. Elk jaar zo deze familie kunnen helpen tot het moment van uitvliegen *\o/*

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:01

Klopt als een bus! Vorige week nog zo'n jong mereltje op de grond gehad. Echter weet ik dat hij net die ochtend wat uitgevlogen (nouja, gesprongen) en dat hij enkel even tijd nodig had om een veiligere plek te vinden :D Gelukkig bleven de oplettende ouders in de buurt :)

Wel een egel opgevangen en weggebracht naar de opvang afgelopen week...maar goed, daar was duidelijk meer mee aan de hand. Enkel nog rondjes lopen en ogen die dicht zitten, dat zei wel genoeg :P

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:11

De andere kant is wel dat ik niet gecharmeerd was van de preek die ik die ik kreeg bij een vogelopvang nadat ik een zeldzame, met uitsterven bedreigde nachtzwaluw binnen bracht. Hij lag voor mijn huis op de grond met aan de ene kant een kat en aan de andere kant 4 eksters die het allen op hem voorzien hadden. "Ik mocht deze zeer zeldzame vogel niet in bezit hebben en bladieblabla".uhm in bezit? Ik heb deze vogel van een wisse dood gered en ben direct hierheen gereden (was nog ver ook) om hem af te leveren.JUIST omdat ik zelf ook weet dat ze bijna zijn uitgestorven, dan is elk exemplaar er 1 toch >;)

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:17

farahdiba46 schreef:
De andere kant is wel dat ik niet gecharmeerd was van de preek die ik die ik kreeg bij een vogelopvang nadat ik een zeldzame, met uitsterven bedreigde nachtzwaluw binnen bracht. Hij lag voor mijn huis op de grond met aan de ene kant een kat en aan de andere kant 4 eksters die het allen op hem voorzien hadden. "Ik mocht deze zeer zeldzame vogel niet in bezit hebben en bladieblabla".uhm in bezit? Ik heb deze vogel van een wisse dood gered en ben direct hierheen gereden (was nog ver ook) om hem af te leveren.JUIST omdat ik zelf ook weet dat ze bijna zijn uitgestorven, dan is elk exemplaar er 1 toch >;)

Nou dat lijkt mij ook. Ik was vorig jaar helaas te laat, en het beestje is in mijn armen gestorven.
Gepakt door een kat (uiteraard) en de ouders zaten in een boom keihard te roepen.
Mijn handen zaten onder het bloed en veren en ik heb hem uiteindelijk bij ons achter in de tuin gelegd zodat zijn ouders afscheid konden nemen.
Wat ze ook gedaan hebben, ze wilden hem niet verlaten. Het was misschien dan wel een 'doodnormaal' kauwtje, maar soms is het niet de enige oplossing om die jonkies op de grond te laten zitten.
Vooral niet in een katrijke buurt. -O-

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:30

En dan ook nog afsluiten met "als wij dit melden, kunt u een boete krijgen" ja hoor en bedankt he, zal nog eens komen :wave:

lijkt mij toch dat je allen als dierenliefhebbers hetzelfde doel nastreeft, dat geldt imo voor zowel de brenger als de vrijwilliger bij de opvang. Dit was overigens niet de eerste en enige keer dat ik gewoon ronduit afgebekt werd bij een opvang. Daar mag intern ook weleens aan gewerkt worden...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:39

Ik heb vorig jaar een nest koolmeesjes verder met de hand groot getrokken.
Zaten in de nok van het dak, geen plaats meer in het nest en hierdoor om de zoveel tijd eentje naar beneden.
Begon met eentje, op einde van de dag had ik er 3. Volgende dag had ik er nog 2 bij...
5 in het totaal dus.

2 dagen gietende regen, geen ouders te bespeuren (ik had de jongen eerst gewoon laten zitten buiten!).
Dus ik gebeld naar opvangcentra, die wouden niet komen, als ik ze zou komen brengen was ook onnodige moeite want deze vogelsoort is niet bedreigd... en dan heb ik het over 2 opvangcentra.

Dus heb deze groot gebracht met de hand, aardig wat werk maar heel leuk!
Uiteindelijk zijn ze allen gezond en wel uitgevlogen :)

Paar jaar er voor een ekster uit het nest, gebroken poot.
Deze heb ik een tijdje gehad, voor ie mocht uitvliegen is ie in zijn slaap heengegaan.
Opvangcentra had het toen te druk en wimpelde mij ook af.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:59

Ik heb het hier bij huis elk jaar hartstikke druk met jonge kauwen. Woon naast een oude kerk en daar woont een enorme kolonie(?)kauwen, echt honderden. Breng er elk jaar wel een stuk of 5 tot veilig uitvliegen Ze vallen/springen net een fractie te vroeg uit het nest, kunnen wat fladderen maar meer niet. Hier zijn veel katten en ik herken de geluiden die de zwerm maakt bij serieus gevaar direct. Dan ren ik naar buiten en ja hoor, weer een kleine nog-net-niet-vlieger in nood door een kat. Of ik vang ze zelf op, of ik breng ze weg. Ja, ik weet dat ie door de ouders in de gaten wordt gehouden maar soms is dat niet voldoende :( Ja, ik weet dat het maar een ordinaire kauw is maar wat moet ik dan? Zo'klein dapper ding maar aan die kat laten? Dat kan ik dus gewoon niet....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:35

Evenzo met reekalfjes en baby zeehonden, waarvan de moeder net even eten is gaan halen voor ze.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:42

Ik las dit gisteren en heb naast mijn voordeur een nestje roodborstjes zitten.
Nu kijk ik vanochtend in het nestje. Alles dood. Echt heel verdrietig. We vonden het zo leuk!
Hebben jullie een idee waarom het nestje ineens dood zou kunnen zijn? Er waren 2 ouders. Die zag ik ook vaak in de buurt zitten.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:01

Hier ook wel eens jonge volgens die nog niet konden vliegen. Er zijn een hoop katten die niet meer in de tuin komen vanwege de honden. De honden kijken er hooguit naar en als ze willen snuffelen/kijken roepen we ze, dan laten ze ze daarna ook met rust. Dus ideaal.
Behalve de vijver.. Een jong kauwtje dacht zwemles te nemen.
Eruit gevist met de visnet en hij ging er heel droog op staan.. En keek mij echt aan van: geen idee wat er gebeurd maar ik ben eruit. :+

Ook een keer dode duifjes gevonden.. Hadden nog geen veren. Geloof 3 stuks. De laatste die we vonden, vonden we door de vliegjes. :\
Geen idee waarom ze allemaal dood zijn gegaan/uit het nest waren. Wij dachten aan een kat of dergelijke.. Maar we hebben nog nooit een kat gezien in die boom.
Ook een keer een ander vogeltje die geen veren had en nog geen ogen open.. Die leefde nog. Gebeld want we konden ook niet snel een nest vinden. Kwamen langs maar hij was te zwak. Na enkele minuten was ie overleden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 10:28

Lienek schreef:
Ik las dit gisteren en heb naast mijn voordeur een nestje roodborstjes zitten.
Nu kijk ik vanochtend in het nestje. Alles dood. Echt heel verdrietig. We vonden het zo leuk!
Hebben jullie een idee waarom het nestje ineens dood zou kunnen zijn? Er waren 2 ouders. Die zag ik ook vaak in de buurt zitten.

Ik denk toch ondervoeding. Zag je de ouders gisteren nog?

Ondanks dat jullie meemaken dat de kale jongen het niet redden maak(te) ik gelukkig vaak mee dat ze het wel redde(n). Ze gingen de couveuse in en werden om vaste tijdstippen met een pincet en geweekte brokken met nutribird (uit mijn hoofd) gevoerd. Ze zijn afschuwelijk en maken er enorme puinhoop van, maar ze bleven wel leven!

Zee- en watervogels verblijven in grote kennels met eventueel een kattenbak met water of dergelijke. Pullen kregen er zelfs nog kroos bij.

Ik heb weer contact met de plaatselijke opvang en zal na mijn examens weer gaan helpen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:21

Heel goed bericht!

Ik ben ook stagiaire bij een opvangcentra en we krijgen nu aan de lopende band jonge vogels binnen. Wij voeren natuurlijk zo goes mogelijk, maar de ouders kunnen dit beter als het mogelijk is ;) het is in iedergeval zeer intensief dus ik heb respect voor de ouders haha :)

Ook pulletjes, gansjes en zwaantjes worden nu veel binnengebracht ;)