Onze zieke lobbes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 23:10

Ik moet dit even van me afschrijven. En wellicht komen er bokkers met goede vragen of ideeen die ik nog voor kan leggen aan de dierenarts.

Klein paspoortje;
Lobbes
10 jaar
New foundlander x labrador (is het vermoeden)
Artrose aan beide voorbenen

Onze lobbes was afgelopen woensdag (08-03-2017) erg ziek. Hij had de nacht al alles laten lopen en overgegeven. S ochtends wilde hij niet eten en dat is niks voor hem. Overdag weer overgeven en S avonds weer niet eten, temperatuur 38,2. Toch de dierenarts gebeld en hij gaf aan het een nacht aan te kijken en anders de volgende ochtend toch te komen.
Maar gelukkig was het donderdag weer over!

Zondag ochtend ben ik met het paard het bos in gegaan en is mama mee gegaan met de honden, lobbes was de vrolijke, eigenwijze hond die we kennen. Vervolgens toen we thuis kwamen wilde hij weer niet eten.
Mijn moeder en broer zouden de hele dag weg zijn en mijn vader en ik moesten naar het ziekenhuis op bezoek aan de andere kant van Nederland dus wij waren ook weg. Ik heb alle 3 de honden naar een vriendin gebracht en het hele verhaal uitgelegd over lobbes. Extra goed in de gaten gehouden maar hij at, dronk, ging mee uit, was 100% zichzelf.
S avonds om 19:45 heb ik hem weer opgehaald en toen is het helemaal omgeslagen.
Hij wilde niet meer eten, wandelen of bij ons liggen. Hij lag op de koude keukenvloer en giga te hijgen, dronk slecht. Temperatuur 38,9.
Vanochtend lag hij er lusteloos bij, je kon zien dat ie ademde maar anders had je gedacht dat ie niet meer bij ons was.
Meteen naar de dierenarts toe en hier waren we snel aan de beurt.
Temperatuur 41,1 en een lang onderzoek waarbij ze het idee uitsprak bang te zijn dat zijn hart of longen op zouden zijn. Maar verder onderzoek moest dit uitwijzen.
Ik heb hem achter gelaten zodat ze foto's konden maken en eventueel bloed onderzoek konden doen mocht er niks uit de foto's komen.

Om 12:00u heb ik gebeld en was het nieuws niet goed.
Op de foto's was niks te zien behalve een vergrootte lever en prostaat.
Bloedonderzoek was echter zeer verontrustend! Namen van de waardes ben ik even kwijt maar 1 was er ver boven de 1500 terwijl die onder de 130 moest zijn. De andere was 960 en die moest onder de 113 zijn.
Dit kan 2 dingen betekenen; een ontsteking aan de lever of kanker.
Ze hebben hem nu eerst antibiotica gegeven voor een eventuele ontsteking en ze hebben koortsremmers gegeven. Als hij niet opknapt dan betekend het dat het geen ontsteking is en we verder moeten "zoeken".
Hierna hebben ze de prostaat verder onderzocht. Dit zag er niet heel goed uit maar de prioriteit lag eerst bij de lever. Ze hebben hem chemisch gecastreerd zodat ie er sowieso geen last van zou hebben. Pas als de lever aan de beterende hand is gaan ze kijken wat de opties verder zijn voor de prostaat.

Om 15:00 heb ik weer de temp. Gemeten en dit was 40,5.
Om 19:30 was het 41,0
En om 21:30 was het 41,2.

Morgen mag hij weer antibiotica. Ik heb besloten dat als de temperatuur nog 0,2 omhoog gaat ik weer ga bellen met de dierenarts.

Hij ligt nog steeds de hele tijd, heeft wat vlees gegeten maar brok laten staan. Drinkt wel weer en hijgt niet meer zo maar hij is wel heel tam, extreem tam en haalt heel snel adem en perst daarbij berhoorlijk met de buik. Hij wil niet naar buiten .

Vergeten te vermelden dat hij de hele dag al heel erg zwalkt, alsof ie onder narcose is geweest maar dit is absoluut niet het geval. ALS ie überhaupt al wil lopen want heb m merendeels moeten tillen.

Ik blijf vannacht bij hem en hoop dat het niet verder achteruit gaat en hij toch wat opknapt aangezien de antibiotica zou moeten aanslaan en woensdag moet hij sowieso een stuk beter zijn.

Voor nu hebben we er een heel zwaar hoofd in, dus wie helpt ons duimen?

Verhaal is langer dan gedacht dus bedankt voor het lezen!
Hoop dat jullie ons willen helpen duimen en als je nog ideeen hebt wat we kunnen doen of vragen die ik aan de DA kan stellen dan hoor ik t graag!

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:13

Wat vervelend om zo in onzekerheid te zitten!
Veel sterkte met jullie hond :(:)

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:11

Jeetje dat is altijd zwaar om aan te zien.

Hebben ze zijn nierwaardes ook bekeken? Door het vele hijgen en weinig drinken kunnen die een behoorlijke klap krijgen, het zwalken kan daar ook aan liggen. Als de nieren minder goed werken gaan ze zichzelf als het ware vergiftigen.

De temperatuur is wel echt flink hoog, boven de 38,9 spreek je doorgaans al wel van koorts. Heeft de arts je een temperatuur "meegegeven"? Die temp. goed in de gaten houden want ze zijn wel echt hoog.

Voor nu denk ik dat je er alleen voor hem kunt zijn door bij hem in de buurt te zijn, even niks te forceren en hem goed in de gaten te houden. Het wachten op uitslagen is altijd moeilijk. Bel je dierenarts ook als je vragen krijgt, of schrijf ze op voordat je belt, dat zal je meer duidelijkheid bieden en zo weet je beter waar je aan toe bent.

Veel sterkte voor jou en Lobbes!

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 02:38

Ik heb niets zinnigs te melden, eigenlijk. Ik wens jullie sterkte en hoop dat het goed komt. :(:) Vreselijk om een trouwe vriend zo ziek naast je te hebben.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 04:57

Bah wat naar! Sterkte hoor...

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 08:57

horsiegek schreef:
Jeetje dat is altijd zwaar om aan te zien.

Hebben ze zijn nierwaardes ook bekeken? Door het vele hijgen en weinig drinken kunnen die een behoorlijke klap krijgen, het zwalken kan daar ook aan liggen. Als de nieren minder goed werken gaan ze zichzelf als het ware vergiftigen.

De temperatuur is wel echt flink hoog, boven de 38,9 spreek je doorgaans al wel van koorts. Heeft de arts je een temperatuur "meegegeven"? Die temp. goed in de gaten houden want ze zijn wel echt hoog.

Voor nu denk ik dat je er alleen voor hem kunt zijn door bij hem in de buurt te zijn, even niks te forceren en hem goed in de gaten te houden. Het wachten op uitslagen is altijd moeilijk. Bel je dierenarts ook als je vragen krijgt, of schrijf ze op voordat je belt, dat zal je meer duidelijkheid bieden en zo weet je beter waar je aan toe bent.

Veel sterkte voor jou en Lobbes!


Geen idee eigenlijk, ik heb ze er niet over gehoord en ik was zo overdonderd door het nieuws dat ik er ook niet naar gevraagd heb.

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 08:58

Vannacht om 1:30 heb ik gemeten en was het 40,8
Om 04:00 was het 38,5 en nu net was het 38,2!!!

Hij is naar buiten geweest en heeft geplast. Hij heeft vannacht gedronken en net weer. En hij heeft wat brokjes gehad, eigenlijk die van onze pup maar hij wilde zn eigen niet. Voor nu vind ik t prima als ie maar wat eet!!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:22

Wat fijn! De antibiotica slaat aan! Nu maar hopen dat het niet voortkomt uit wat ernstigs!

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:06

Goed nieuws, geweldig! :)

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 12:27

Helaas voor korte duur!
Nu 39,5.
Hij wil niks meer eten en zn plas was net aan de bruine kant. Hij is weer wat tammer dan vanochtend...
Het schommelt een beetje...
Maar jeetje wat is dit naar zeg! Elk positief iets geeft je weer hoop en dat wordt ook net zo snel weer de kop in gedrukt.
Ik hoop op het allerbeste scenario maar heb toch slechte verwachtingen...

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:46

Jakkes.... :(:) Bel bij twijfel gewoon direct de DA. Meer kun je niet doen, veel sterkte :(:)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:16

Moeilijk als ze zo schommelen. Bruine plas vind ik verontrustend .. kan van de lever zijn, maar ook van uitdroging, zeker aangezien hij niet altijd goed drinkt. Misschien kan je anders de DA nog een keer opbellen en vragen of ze hem weer willen zien, of dat je het nog even thuis kan aankijken.

Alvast heel veel beterschap voor Lobbes! :(:)

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 21:35

Nou nieuwe update:

Vanmiddag ging ie weer flink achteruit en heb ik de DA gebeld omdat ik t niet vertrouwde, werd meteen doorgestuurd naar een andere kliniek voor een echo. Gelukkig geen tumoren!!
Wel zagen ze, in combinatie met de bloeduitslagen, een flinke ontsteking aan lever en galblaas ofwel een chronische hepatitis, dit schijn veel voor te komen bij labradors en dat zit er bij hem in. Hij heeft een acute variant waardoor hij nu is opgenomen en aan het infuus ligt. De eerste dagen zijn kritiek. Daarna moet ie op een speciaal lever dieet.
Maar voor nu ziet t er aardig goed uit zolang we de eerste dagen maar door komen

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:50

Ach arm dier. Beterschap!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:06

Ach ach..wat sneu! Voor hem en jullie!
Ik hoop heel hard dat hij beter wordt!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:07

heeft hij geen tekenziekte?

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 22:22

geerke schreef:
heeft hij geen tekenziekte?


Geen idee, wat moet ik me hierbij voorstellen?
Ben na de echo, bloedonderzoek en foto's in combinatie met de zekerheid die de DA had er vanuit gegaan dat ze het bij het goede eind hebben

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:37

Adrienne93 schreef:
geerke schreef:
heeft hij geen tekenziekte?


Geen idee, wat moet ik me hierbij voorstellen?
Ben na de echo, bloedonderzoek en foto's in combinatie met de zekerheid die de DA had er vanuit gegaan dat ze het bij het goede eind hebben



koorts,bloedarmoede,bruine urine

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 22:49

geerke schreef:
koorts,bloedarmoede,bruine urine


Maar bloedarmoede is geen sprake van.
Alleen bepaalde waardes die extreem verhoogd waren die aanduiden op een leveraandoening.

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:30

Hoe is het vandaag met Lobbes? :)

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 11:46

Lobbes doet t super! Eet als een gek, drink, poept plast en wil graag mee naar buiten. Maar hij moet nog wel blijven zodat ze urine kunnen opvangen en controleren Waarschijnlijk mag ie vandaag naar huis maar als de urine niet goed is wordt het morgen

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:48

Super update! *\o/* Nu hoop ik echt dat die urine goed is, of dat daar in ieder geval iets duidelijks uit naar voren komt zodat er gericht behandeld kan worden. :)

Deeks93
Berichten: 1107
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 21:48

Hij is weer thuis! Hij doet het goed! Nog wel ff spannend ivm eventuele koorts.

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:11

Super! Vertroetel hem maar flink! :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Onze zieke lobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:02

Oh wat fijn! Ik hoop dat hij geen koorts meer krijgt