Hond blijft maar likken aan wond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 13:44

Hoi bokkers,

wij zitten een beetje met ons handen in het haar wbt onze hond.
Het is een 4 jarige reu, berner sennen x labrador en niet gecastreerd.

Hij had op zijn poot een lik hotspot, een klein wondje waar hij maar aan bleef likken. In overleg met de dierenarts hebben we dit toen weg laten halen, omdat er erg veel littekenweefsel zat wat mogelijk de irritatie van het likken was. Toen is er onder narcose dit weg gesneden en gehecht. Het genezingsproces verliep erg moeizaam, na een aantal dagen waren er wat hechtingen uitgescheurd waardoor ze besloten hebben het opnieuw te hechten. Kort hierna bleek dat hij een bacterie opgelopen had (soort MRSA werd ons verteld), en resistent was voor de antibiotica. (heeft hij voordat ze hem geopereerd hebben ook een aantal keer gehad ivm ontsteking van het wondje) Hij heeft toen andere antibiotica gekregen en we moesten elke dag langs komen om de poot te laten verbinden en zodat ze konden zien hoe de wond genas. Nou goed het genezingsproces ging erg langzaam, en na een maand zat de wond bijna dicht.

Toch blijft hij er nog steeds aan likken, en een aantal weken terug leek het toch weer ontstoken, dus wij weer naar de dierenarts, conclusie: mogelijk irriteert het terug groeien van de haren en likt hij daarom weer. Dus een zalfje gekregen voor de jeuk wat we elke avond op moesten smeren.

Nu is het helaas weer terug bij af lijkt, de huid is al een tijdje weer open en ik heb het idee dat de dierenarts er ook weinig aan kan doen. We proberen de poot weer te verbinden en de hond een kap op te doen als we weg zijn. Maar als hij zonder kap loopt en wij even niet opletten trekt hij het verband eraf en begint weer te likken.

Wie heeft de gouden tip?! wat betreft zalfjes, supplementen of iets anders wat eventueel kan helpen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hond heeft wond op poot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:48

Al honingzalf geprobeerd?

En toch die kap maar om, hoe naar het ook lijkt...eerst moet die wond dicht!

Beterschap :(:)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:48

Vaak is een likhotspot een uiting van pijn, stress of ongemak. Is daar al eens naar gekeken. Dus niet op die plek maar ergens anders.

Mesitran, colloidaal zilver om het schoon te spoelen. Weerstand opbouwende middelen wat ook de wondgenezing kan bevorderen. Want de vele AB doen de weerstand niet veel goeds.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:52

Ik kende een sint bernard die dat ook had. Hij had een hotspot op zijn heup en moest ook een kap op als hij alleen was (en aangezien zijn plek de bijkeuken was, was dat nogal veel) anders bleef hij likken. Dat is uiteindelijk opgelost door ander voer te gaan geven.

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:07

Herkenbaar...

Wij hebben ook een hond die snel hotspots heeft.

Vlooien hebben ze nooit, maar een onverklaarbare hotspot bleek tot 2x toe door vlooien te komen. Wij wisten nog niet dat hij vlooien had. Bij de andere huisdieren was ook nog niets te merken. Jeuken e.d. Uiteraard direct behandeld.
Dus nu wordt hij direct eerst op vlooien nagekeken als er een hotspot dreigt te komen.

Hij krijgt een Kap op zodat hij niet meer kan likken. Zodra het schrale of zelfs de wond (want zover gaat hij) over is en er weer haren op komen, mag de kap af en is de hotspot over.
Maar zeker niet te vroeg de kap eraf, want dan begint hij weer opnieuw.

Sterkte!

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 01:15

Shirley schreef:
Al honingzalf geprobeerd?

En toch die kap maar om, hoe naar het ook lijkt...eerst moet die wond dicht!

Beterschap :(:)


Ja we hebben van de dierenarts ventramil gekregen. Maar hier krijgen we de wond ook niet mee dicht omdat je het dan moet verbinden. Verband blijft lastig zitten omdat de plek precies op het gewricht van zijn voorpoot zit. Door het verbinden krijgt hij ook weer meer last van zijn poot..

Wilawander schreef:
Vaak is een likhotspot een uiting van pijn, stress of ongemak. Is daar al eens naar gekeken. Dus niet op die plek maar ergens anders.

Mesitran, colloidaal zilver om het schoon te spoelen. Weerstand opbouwende middelen wat ook de wondgenezing kan bevorderen. Want de vele AB doen de weerstand niet veel goeds.


Daar is veder niet naar gekeken, er zijn geen aanwijzingen dat hij ergens pijn heeft, stress denk ik ook niet. Ik zou ook niet weten in welke richting we het dan moeten zoeken. Dat van de weerstand is een goede tip, ga hier eens naar kijken. De andere middelen zal ik ook even opzoeken. Bedankt!

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 01:22

jes_sira schreef:
Herkenbaar...

Wij hebben ook een hond die snel hotspots heeft.

Vlooien hebben ze nooit, maar een onverklaarbare hotspot bleek tot 2x toe door vlooien te komen. Wij wisten nog niet dat hij vlooien had. Bij de andere huisdieren was ook nog niets te merken. Jeuken e.d. Uiteraard direct behandeld.
Dus nu wordt hij direct eerst op vlooien nagekeken als er een hotspot dreigt te komen.

Hij krijgt een Kap op zodat hij niet meer kan likken. Zodra het schrale of zelfs de wond (want zover gaat hij) over is en er weer haren op komen, mag de kap af en is de hotspot over.
Maar zeker niet te vroeg de kap eraf, want dan begint hij weer opnieuw.

Sterkte!


Hij is pas nog bij de trimster geweest, en die kijkt altijd na of hij vlooien heeft en dat had hij niet. Een tijd terug hadden wij dus de kap afgelaten omdat het zo goed als genezen was, zat enkel nog geen haar op. Maar toen is hij dus toch weer begonnen... pff het is echt een ramp! En die kap vind hij ook geen pretje, hij beukt overal tegen aan met dat ding om. Maar goed hij heeft hem nu idd weer om.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 03:46

En met een comfy collar? Kan hij er dan nog bij?

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 07:33

Onze hond heeft dit ieder jaar weer. Een aantal jaren geleden een vieze strinkende rode zalf geprobeerd, ben de naam kwijt, maar dat hielp ook maar een klein beetje. Later heeft hij nog een kap om zijn hoofd gehad, dit vonden wij heel vervelend voor hem, dus die hebben we weer afgehaald.

Bij onze hond gaat het vanzelf weer over, alhoewel het dit jaar wel heel erg is... Dus ik lees even mee voor mogelijke oplossingen.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:21

Wij spuiten vetericyn wondspray op de hotspots bij onze oude hond voordat we hem uitlaten drie keer per dag. Dit werkt goed.

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:25

Heb je al Hydrocortiderm geprobeerd? Dit was echt een wonderspul voor de hotspots van onze hond.
En toch die kap om laten.

mirim

Berichten: 4411
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:42

Je woont in de Achterhoek ?
Nu weet ik niet precies waar, maar in Varsseveld zit het bedrijf Zeolite.
Neem daar aan contact mee op.
De zeolite - poeder, maar ik weet niet of je die voor mensen ( froximun ) of voor paarden ( ZeoHorse feed ) zou kunnen gebruiken, werkt echt super.
Je maakt er een papje van en smeert het op de wond. Het bevorderd het genzingsproces en houdt de bacteriën op afstand.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:08

Toen ik nog een hondenopvang in huis had heb ik een Maltezer gehad waarbij zijn voorpoten een grote hotspot was geworden. Hij likte alles open en daardoor deed alles zeer.

Hier in de opvang had hij door de andere honden afleiding en had hij geen tijd om te likken. En doordat hij niet meer likte had hij minder last. Tegen de tijd dat de eigenaren terug kwamen van vakantie waren zijn pootjes helemaal dicht.

Toen bleek dat het begonnen was tijdens de verbouwing bij hun. De verbouwing zelf gaf geen stress maar wel het feit dat hij vaker alleen werd opgesloten en er minder tijd voor hem was. Na de verbouwing is hun dochter uit huis gegaan en was er nog steeds weinig tijd. Dit hondje had gewoon meer aandacht nodig en dat kreeg hij hier van mij en van de honden.

Een hotspot is eigenlijk altijd een symptoom van iets anders en nooit een wondje op zich. Als je weet waar het vandaan komt kan je het pas behandelen.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:08

Floortz schreef:
En met een comfy collar? Kan hij er dan nog bij?


ja ben bang van wel.

Jolien87 schreef:
Heb je al Hydrocortiderm geprobeerd? Dit was echt een wonderspul voor de hotspots van onze hond.
En toch die kap om laten.


Ja dat hebben we in het begin gehad, voordat ze hem geopereerd hebben.

Paulina schreef:
Toen ik nog een hondenopvang in huis had heb ik een Maltezer gehad waarbij zijn voorpoten een grote hotspot was geworden. Hij likte alles open en daardoor deed alles zeer.

Hier in de opvang had hij door de andere honden afleiding en had hij geen tijd om te likken. En doordat hij niet meer likte had hij minder last. Tegen de tijd dat de eigenaren terug kwamen van vakantie waren zijn pootjes helemaal dicht.

Toen bleek dat het begonnen was tijdens de verbouwing bij hun. De verbouwing zelf gaf geen stress maar wel het feit dat hij vaker alleen werd opgesloten en er minder tijd voor hem was. Na de verbouwing is hun dochter uit huis gegaan en was er nog steeds weinig tijd. Dit hondje had gewoon meer aandacht nodig en dat kreeg hij hier van mij en van de honden.

Een hotspot is eigenlijk altijd een symptoom van iets anders en nooit een wondje op zich. Als je weet waar het vandaan komt kan je het pas behandelen.


Ja ik denk ook dat het in een periode begonnen is waarin hij misschien stress of iets anders had. Ik denk dat hij nu maar blijft likken omdat het een wond is, en niet om het likken zelf. Hij heeft een paar keer antibiotica gehad, en zodra we daar mee gestart waren was het likken gelijk verdwenen.

dierenfan
Berichten: 9630
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:53

Ga naar je apotheker dus jou eigen apotheker en vraag om mesitran zalf. Dat werkt net iets beter dat vetramil ;)

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:04

_Cher schreef:
Floortz schreef:
En met een comfy collar? Kan hij er dan nog bij?


ja ben bang van wel.

Jolien87 schreef:
Heb je al Hydrocortiderm geprobeerd? Dit was echt een wonderspul voor de hotspots van onze hond.
En toch die kap om laten.


Ja dat hebben we in het begin gehad, voordat ze hem geopereerd hebben.

Paulina schreef:
Toen ik nog een hondenopvang in huis had heb ik een Maltezer gehad waarbij zijn voorpoten een grote hotspot was geworden. Hij likte alles open en daardoor deed alles zeer.

Hier in de opvang had hij door de andere honden afleiding en had hij geen tijd om te likken. En doordat hij niet meer likte had hij minder last. Tegen de tijd dat de eigenaren terug kwamen van vakantie waren zijn pootjes helemaal dicht.

Toen bleek dat het begonnen was tijdens de verbouwing bij hun. De verbouwing zelf gaf geen stress maar wel het feit dat hij vaker alleen werd opgesloten en er minder tijd voor hem was. Na de verbouwing is hun dochter uit huis gegaan en was er nog steeds weinig tijd. Dit hondje had gewoon meer aandacht nodig en dat kreeg hij hier van mij en van de honden.

Een hotspot is eigenlijk altijd een symptoom van iets anders en nooit een wondje op zich. Als je weet waar het vandaan komt kan je het pas behandelen.


Ja ik denk ook dat het in een periode begonnen is waarin hij misschien stress of iets anders had. Ik denk dat hij nu maar blijft likken omdat het een wond is, en niet om het likken zelf. Hij heeft een paar keer antibiotica gehad, en zodra we daar mee gestart waren was het likken gelijk verdwenen.


Dan heb je bevestiging als het verdwijnt van antibiotica. Hij likt vanwege pijn, jeuk en ongemak. Verdwijnt de pijn dan geen rede meer om te likken.

Ik zou een allergoloog bezoeken en zijn omgeving en voeding op z'n kop gooien. Wellicht voor langere tijd medicijnen nodig..

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Hond blijft maar likken aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 03:19

Tea try oil erop doen. Dan blijft hij er als het goed is vanaf. (Advies van mijn dierenarts).