Vechtende kanarie man&pop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Vechtende kanarie man&pop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 13:07

Afgelopen april is er een kanarie pop bij mijn ouders naar binnen gevlogen, een maand in de gaten houden of iemand zo'n beestje miste (was behoorlijk tam), dat was niet zo dus besloten te houden.

Vonden het zielig dat zo'n beestje alleen zat dus heb ik een man erbij gezocht, dat was op aanraden van dierenwinkel want dat zou altijd goed moeten gaan, dat was juni ongeveer.

Echter vechten ze elkaar sinds twee weken de tent uit, zo erg dat ze apart gezet moeten worden.

Iemand enig idee hoe dit komt en of er wat aan te doen valt? Of gewoon apart houden?
Wij zijn al bij drie dierenwinkels geweest en die hebben allen geen idee of weten überhaupt iets van vogels.

Ze zitten een binnenkooi van ca. 85 x 71 x 45 (als ik kijk wat veel anderen hebben, een vrij ruimte kooi voor binnen).
Speeltjes en takken worden regelmatig vervangen of anders opgehangen om verveling tegen te gaan.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:42

Kanaries zijn eenzaten. In kooien hou je ze het best gescheiden (dus grote kooi met scheidingswand of twee kooien naast elkaar). In het voorjaar, als de man met de pop begint te flirten, kan je ze bijeen zetten. Dat gaat meestal goed - niet altijd. Soms kunnen ze dan gewoon bij elkaar blijven, maar sommige koppels moet je in de herfst/winter weer scheiden.

In de natuur doen ze het ook zo; ze leven niet in koppeltjes of groepen buiten het broedseizoen om.

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 16:06

Bedankt voor je antwoord soesita.

Ik wist niet dat het eenlingen waren, had notabene nog van te voren informatie opgezocht op diverse vogelsites hierover :') las vooral 1 man en 1pop of 1 man en 2 pop combinaties...

Enige wat ik had gelezen was dat een mannetje alleen mooi gaat fluiten als die alleen zitten.

Vind het ook gewoon stom dat ze nu ineens gaan vechten en het daarvoor paar maanden niks aan de hand is.

Ze zitten nu apart overigens, mannetje in de keuken en vrouwtje in de woonkamer, ze zien elkaar niet maar maken wel enorme herrie nu, hoort dat? Het is geen fluiten maar heel irritant en hard pieeeeeep, pieeeeep (ben blij dat ik niet meer thuis woon :D )

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:22

Dat luide gepiep is een contactroep. Dat doen ze inderdaad als ze elkaar wel kunnen horen maar niet kunnen zien. Ik zou ze in aparte kooien naast elkaar houden. Zo hebben ze gezelschap maar kunnen niet vechten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vechtende kanarie man&pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:26

Weetje 100% zeker dat het popje ook echt een pop is?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:29

Cayenne schreef:
Weetje 100% zeker dat het popje ook echt een pop is?


Ha, klopt, dat is natuurlijk ook nog een optie. :P

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:43

soesita schreef:
Dat luide gepiep is een contactroep. Dat doen ze inderdaad als ze elkaar wel kunnen horen maar niet kunnen zien. Ik zou ze in aparte kooien naast elkaar houden. Zo hebben ze gezelschap maar kunnen niet vechten.

Precies :j

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 07:11

Bedankt voor de reacties!

Als het goed is een pop, toen we de naar de dierenwinkel gingen om informatie te vragen lieten ze verschil zien tussen mannetjes en vrouwtjes door op hun buik de veertjes weg te blazen, thuis ook gedaan en daar zagen we dat ze geen puntje had zegmaar wat de mannetje s in dierenwinkel wel duidelijk hadden.

Of zou dat puntje nog kunnen groeien? Want beestje was volgens mij nog heel jong toen die bij ons kwam..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 08:16

Bij kanaries is aan de buitenkant het geslacht moeilijk vast te stellen. Alleen zeer ervaren kwekers kunnen dit. De enige 100% betrouwbare manier is door middel van een DNA test (of gedragskenmerken, maar dat bied ook niet altijd zekerheid).
Het zou dus best kunnen dat je 2 mannen hebt en dan is het vrij logisch dat ze vechten :)

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Vechtende kanarie man&pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 08:40

Kanaries kunnen prima samen hoor, enkel de mannen vechten met elkaar.
Vandaar dat ik ook vermoed dat het twee mannen zijn.

Dat piepen herken ik wel, doen mijn kanarie pop en man ook naar elkaar als ze elkaar even uit het oog verloren zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:05

Heb je een foto van allebei? Normaal in een kooi groot genoeg zou man/vrouw geen vechten geven.

Maar wat voor puntje zouden ze bedoelen? :? Vogels hebben hun geslachtsorganen inwendig zitten. Hebben allebei een gat waarmee alles gedaan wordt.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Vechtende kanarie man&pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:22

Je kan het inderdaad zien aan hoe de geslachtsopening staat. Bij de een naar achter en bij de ander veel haakser.

Bij een erg jonge vogel is het verrekte lastig te zien. Dan vergis je je al snel. Een goede broedrijpe vogel is erg eenvoudig te zien.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:59

Taartje schreef:
Kanaries kunnen prima samen hoor, enkel de mannen vechten met elkaar.
Vandaar dat ik ook vermoed dat het twee mannen zijn.


Ik heb toch echt al meerdere koppels geweten die gingen vechten, hoor. Het ligt inderdaad aan de hoeveelheid ruimte; in een volière gaat het duidelijk beter, zeg maar, dan in een klein kooitje. En aan de samenstelling van het koppel. Soms gaat het meteen goed, soms moet je even het voorjaar afwachten voor je ze bijeen zet, en sommige kunnen gewoon echt niet goed met elkaar, maar dat is gelukkig zelden. Tot hier mijn eigen ervaringen. ;)

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:32

Zal deze week mijn camera meenemen als ik naar mijn ouders ga, maar weet niet of je het verschil kan zien als ze niet naast elkaar zitten?
Heb wel een filmpje van toen ze nog bij elkaar zaten maar weet niet hoe ik deze moet uploaden :o (ga dat zo even uitzoeken).

Op onderstaande link staan foto's van wat ik bedoel, in de dierenwinkel hebben ze het ook zo uitgelegd en laten zien bij hun eigen kanaries, bij het mannetje zag je echt duidelijk zo'n puntje en het vrouwtje had een wat kalere plek op de buik en zonder puntje.
http://www.bloggen.be/bel_bult_avdeynde/archief.php?startdatum=1360537200&stopdatum=1361142000

Maar als ik weer daar ben zal ik opnieuw kijken.