Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 13:18

Hallo bokkers,

Ik weet niet zeker of aanvallen de juiste benaming is..

Wij hebben nu een jaar geleden een hondje geadopteerd uit Kroatie en ik loop tegen een probleem aan. Ze is nu 1,5 jaar en ongeveer 15 kilo.
In huis is het een geweldige hond die niets verkeerd doet, ze luistert goed, sloopt niet, eet geen dingen die ze niet mag eten en is zindelijk. Wel proberen we het springen bij binnenkomst van vrienden nog af te leren.

Buiten is het ook een lieve hond, ze luistert redelijk en loopt bijna altijd los. Als ik de bal mee hebt negeert ze andere honden en speelt alleen met de bal. Zonder bal speelt ze met andere honden
Maar sinds kort heb ik buiten een probleem: ze valt buiten soms uit het niets kleinere honden aan. Met het aanvallen bijt ze voor zover ik kan zien niet, maar je hoort vooral veel gegrom en geblaf van haar kant en gepiep van de andere hond. Het ziet er wel heftig uit.

Wellicht is dit gekomen nadat ze een paar maanden geleden zelf is "aangevallen" door een kleinere hond.
Enkele voorgevallen gebeurtenissen: (van de ongeveer 5)
1. ze was aan het spelen met een hond, toen kwam er een andere hond bij en ineens viel ze de hond waar ze eerst leuk mee aan het spelen was aan. (dit was de eerste keer, ik heb ze toen uit elkaar gehaald en gewacht tot mijn hond was gekalmeerd, toen liet ik haar los en vervolgens dook ze weer op de hond, gecorrigeerd tot ze hiermee ophield. De volgende dag liepen we langs een kleinere hond, ik zag dat ze dominant boven deze hond stond en gaf gelijk een por, hierdoor verloor ze de concentratie en liet de hond met rust, daarna ging het een hele tijd goed. tot deze week.
2. in de verte loopt een kleine hond (boomer) aangelijnd, ik gooi haar bal, ze pakt de bal en rent vervolgens naar de hond en valt deze aan. Ik geef een schreeuw, ze stopt en brengt de bal naar mij.
3. een hond welke ze al een jaar bijna elke dag buiten ziet en mee speelt, werd ook ineens aangevallen. Normaal laat ze de bal zo van zich afpakken en durft ze deze ook niet terug te pakken, maar nu dat de kleinere hond de bal had viel ze deze aan.

Momenteel denk ik dat het misschien beter is om haar aangelijnd uit te laten, aangezien ik ook zwanger ben en niet snel kan optreden als ze verderop een hond bespringt. Maar dit zou ik heel jammer vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips? ze doet verder niet agressief vanaf een afstand oid ze blaf nooit naar honden en gromt ook nooit. Vanochtend met wandelen kwamen we weer een kleiner hondje tegen en toen deed ze lief.

Ik ben al opzoek naar een hondentrainer hier in de buurt die mij hiermee kan helpen, maar ivm het verliezen van mijn baan en zwangerschap is er momenteel niet veel budget -O-

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:21

Jenkins schreef:
Momenteel denk ik dat het misschien beter is om haar aangelijnd uit te laten, aangezien ik ook zwanger ben en niet snel kan optreden als ze verderop een hond bespringt. Maar dit zou ik heel jammer vinden.


Misschien? Dat lijkt me sowieso stap 1 ja. Als je hond uitvalt houd je deze aan de lijn, een ander moet geen last hebben van jouw hond.

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:22

Waar je haar uitlaat he, mag je hond daar niet aangelijnd lopen?

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 13:27

Ik laat haar altijd uit in losloop gebieden. Maar daar mag je natuurlijk ook gewoon met de riem lopen.

Goof ik snap je punt.
Het lastige vind ik dat mijn hond ook haar energie kwijt moet en daarom speel ik met de bal. Mocht er nu een hond aankomen roep ik haar bij mij en lijn ik haar aan.

Het lastige vind ik dat ze juist altijd heel onderdanig is naar andere honden, daarom snap ik dit gedrag niet. Zou het angst zijn?

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:28

Ik zou ook zeker zolang je geen trainer hebt gevonden haat aangelijnd uitlaten.
Nu snap ik niet wat je er op tegen hebt? Tuurlijk niet aan zo'n korte lijn maar met een rollijn van 8 of 10 meter kun je snel genoeg een ruk geven mocht ze naar een andere hond vliegen.

Wij hebben 5 honden waarvan er 4 altijd loslopen. De beagle heeft een rollijn van ik dacht 10 meter.
Is die zielig doordat hij altijd vast moet en niet los mag? Hij kan 20 meter heen en weer rennen en dat heeft ie zo door.

Je hondje zal misschien wel moeten wennen in het begin.
Maar vandaag of morgen komen je een hond tegen die het niet pikt en dan ben je verder van huis.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:35

Aanlijnen, sowieso :j Dat hoeft nu geen misschien te zijn. Eerst bevestigen dat je hond niet meer achter de kleintjes aan gaat. Zolang ze dat doet, en dus overlast bezorgd, aanlijnen :j
Misschien is er wat gebeurd bij dat eerste akkefietje, dat ze nu beschermender is? Aanval is de beste verdediging? Ik durf het niet te zeggen. Maargoed, ik ben natuurlijk ook geen GD :)
Verder zeg je;
Citaat:
en ineens viel ze de hond waar ze eerst leuk mee aan het spelen was aan.

Vooral dat ineens heb ik mijn twijfels over. Vaak gaan er wel waarschuwingen aan vooraf. Sommige erg subtiel, maar ik vraag mij af in hoeverre er misschien signalen over het hoofd zijn gezien voor de uitval?
Dus dat het niet zo ineens is als dat je dacht?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:43

Jenkins schreef:
Ik laat haar altijd uit in losloop gebieden. Maar daar mag je natuurlijk ook gewoon met de riem lopen.

Goof ik snap je punt.
Het lastige vind ik dat mijn hond ook haar energie kwijt moet en daarom speel ik met de bal. Mocht er nu een hond aankomen roep ik haar bij mij en lijn ik haar aan.

Het lastige vind ik dat ze juist altijd heel onderdanig is naar andere honden, daarom snap ik dit gedrag niet. Zou het angst zijn?



Je moet juist goed begrijpen, waar het vandaan komt dat ze heel onderdanig is naar andere honden, want ze komt uit buitenland vandaan en daar zijn ze niet bepaald altijd hondvriendelijk en er zijn altijd ook andere honden die groter, sterker en dominanter zijn dan jouw vrij lichte hondje van 15 kg. Mogelijk is ie aangevallen door die andere honden......alles is mogelijk, want je weet niet hoe het had geleefd en hoe ermee is omgegaan en wat het precies had meegemaakt.

Die heeft het echt niet makkelijk gehad, denk ik zo! En het is altijd opknappen, heropvoeden etc. als je ze ergens uit het buitenland vandaan haalt. Is eigenlijk meer voor de mensen die ermee naar de training gaat als er wat mee is en of ervaring heeft om het op te kunnen lossen.

Veel mensen verkijken daar nogal op, helaas kom ik dat maar al te vaak tegen, het lijkt erop dat er een rage gaande is van dat er allerlei adoptiehonden uit het buitenland in huis genomen wordt en dat men dan erachterkomt achteraf......dat er nog wat bijgeschaafd moet gaan worden in de opvoeding etc. dat ze tegen dingen/ problemen aan komen en dan verbaasd zijn dat ze nog wat angstig zijn etc.

Het is geen kant en klare hond waar er geen werk aan is en waar alles perfect aan is.

Gewoon voorlopig aanlijnen zolang ie de andere nog lastigvallen ofzo. Een ander hoeft er geen last van te hebben. Tot het is getraind en of opgelost is........gaat goedkomen als je ervoor gaat en het zijn hele dankbare honden.

Wij hebben zelf honden gehad uit asielen vandaan en ook nu 2 honden uit het buitenland.
Het is dat wij weten hoe te doen en bij het niet zelf kunnen oplossen gaan ze gewoon op training.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:52

Jenkins schreef:
Ik laat haar altijd uit in losloop gebieden. Maar daar mag je natuurlijk ook gewoon met de riem lopen.

Goof ik snap je punt.
Het lastige vind ik dat mijn hond ook haar energie kwijt moet en daarom speel ik met de bal. Mocht er nu een hond aankomen roep ik haar bij mij en lijn ik haar aan.

Het lastige vind ik dat ze juist altijd heel onderdanig is naar andere honden, daarom snap ik dit gedrag niet. Zou het angst zijn?


Misschien een lange lijn gebruiken? Met een opvallend kleurtje ook.
Kan hij toch rennen achter balletje (moet je natuurlijk wel opletten dat je niet te ver gooit) en blijft hij wel aangelijnd.

Soez

Berichten: 494
Geregistreerd: 07-03-14
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:52

Is het begonnen sinds je zwanger bent?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:55

Dat 'ineens' kan wel hoor :+ mn ouders hebben een hond die vroeger vrolijk kwispelend naar een hond toe ging, dan opeens 1 seconde verstijfde en in de aanval ging.

@TS honden die andere honden aanvallen zijn lastig en de oorzaak kan heel breed liggen. Ik heb zelf ook zo'n lieve dame thuis die buiten bij het tegenkomen van een andere hond een totaal andere hond wordt. Zij is als pup twee keer aangevallen door dezelfde loslopende Stafford. Daarom zou ik ook écht aanraden; laat je hond niet meer los... Ik zou het niet op m'n geweten willen hebben dat die van mij een kleine hond of, nog erger, een pup aanvalt wat vervolgens resulteert in een net zo sociaal gestoorde hond als wat ik nu zelf heb.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:00

Ik lees dat je zwanger bent...
Dat kan er al behoorlijk mee temaken hebben. Jou hond ruikt dat, en ik denk dat ze jou wil gaan beschermen. Haar gedrag valt niet goed te praten maar ik denk dat dit een aardig goede inschatting is.
Probeer in dit geval zelf de leiding te behouden. Jij kan heel goed voor jezelf zorgen, dat hoeft jou 4voeter niet te doen. Ik lees dat je dat al aardig weet dus dat behoeft geen verdere uitleg van mijn kant uit denk ik :)
En we zitten ook weer in de herfst, dus de dieren reageren weer op andere luchtjes en situaties.
Lekker je ding blijven doen met je hond maar, bij twijfel altijd aanlijnen. Zo voorkom je een hele hoop en heb jij de controle.

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens :) :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:58

tinker_sally schreef:
Ik zou ook zeker zolang je geen trainer hebt gevonden haat aangelijnd uitlaten.
Nu snap ik niet wat je er op tegen hebt? Tuurlijk niet aan zo'n korte lijn maar met een rollijn van 8 of 10 meter kun je snel genoeg een ruk geven mocht ze naar een andere hond vliegen.

Tuurlijk wél aan zo´n korte lijn. Die rollijnen zijn ondingen.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:07

Kuggur schreef:
tinker_sally schreef:
Ik zou ook zeker zolang je geen trainer hebt gevonden haat aangelijnd uitlaten.
Nu snap ik niet wat je er op tegen hebt? Tuurlijk niet aan zo'n korte lijn maar met een rollijn van 8 of 10 meter kun je snel genoeg een ruk geven mocht ze naar een andere hond vliegen.

Tuurlijk wél aan zo´n korte lijn. Die rollijnen zijn ondingen.


Dan kan de hond helemaal z'n energie niet meer kwijt -O- Rollijnen zijn niks mis mee, mits je ze goed gebruikt en je hond een beetje luistert.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:23

Dat heeft mijn oude hond ook gehad, dat ging van kwaad tot erger.
Eerst was het alleen wat grommen en in het ergste geval heeft ze een andere hond doodgebeten. Het was een ridgeback tegen een chihuahua dus die had al wei ik kans maar toch.

Als ik haar zelf uitliet kwam ze meestal na wat aandringen wel terug zonder echt in de aanval te gaan, maar die keer dat het mis ging was m'n vader op stap. Ze waren elkaar eerst gepasseerd, maar 5 minuten later bedacht ze zich ineens en ging in 1 lijn terug om die andere hond aan te vallen.

Om een lang verhaal korter te maken, we hebben d'r in laten slapen omdat ze gewoon niet betrouwbaar was, ook niet meer met onze andere honden.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:25

rollijnen en lange lijnen worden ( als er wat gebeurt) niet gezien als ''vast'' Z kortje leren lijn met of zonder kettingstuk eraan( binnen 1,5 m) Word gezien als vast. Tenminste dat hebben wij hier meegemaakt met onze hond die een ander aanviel en aan een rollijn zat, en onze aan een korte leren lijn. Onze hond werd gezien als ''vast'''en de andere niet. Volgens wijkagent.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:36

Kuggur schreef:
tinker_sally schreef:
Ik zou ook zeker zolang je geen trainer hebt gevonden haat aangelijnd uitlaten.
Nu snap ik niet wat je er op tegen hebt? Tuurlijk niet aan zo'n korte lijn maar met een rollijn van 8 of 10 meter kun je snel genoeg een ruk geven mocht ze naar een andere hond vliegen.

Tuurlijk wél aan zo´n korte lijn. Die rollijnen zijn ondingen.


Die rollijnen werden op de hondencursus afgeraden. Op een gegeven moment kwam een cursist er ook achter waarom. De vinger zat helemaal in het verband en er miste een stukje van het vingertopje.

Maar er is ook andere optie. Moet je alleen wel even handig in worden, maar voor paardenmensen is dat normaal gesproken een fluitje van een cent :D Ook de hond is er snel aan gewend: http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ijn/491542

Ik zou een hond die uitvalt ook aangelijnd houden. Een ander hoeft geen last te hebben van jouw hond.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:51

Of buitenshuis een korfje omdoen behalve als je gaat spelen en de kust veilig is.
Korf is niet zielig en kan een hoop 'gedoe' voorkomen. En zodra er tijd is gaan trainen om het angstbijten af te leren.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:57

Floortz schreef:
Of buitenshuis een korfje omdoen behalve als je gaat spelen en de kust veilig is.
Korf is niet zielig en kan een hoop 'gedoe' voorkomen. En zodra er tijd is gaan trainen om het angstbijten af te leren.

Wordt ze daar niet banger van? Omdat ze zich voor haar gevoel dan niet kan 'verdedigen'?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:36

Een vervelende situatie. Best je hond voorlopig aan een rollijn houden, dan heb je inderdaad controle. De nieuwe generatie rollijnen heeft een lint ipv een koord, dus zie ik echt geen reden op ze niet te gebruiken.
En dan toch maar naar een goede hondencursus zodat je hond daar onder gecontroleerde omstandigheden contact heeft met andere honden en dat iemand met veel ervaring kan kijken wat er aan de hand is. En als je hond uit Kroatie komt, kan je geen hulp vragen aan de stichting waar je haar geadopteerd hebt?
Je zet aanvallen tussen quotes, als ik het goed begrijp is er niemand gewond? Het zou ook kunnen zijn dat jouw hond vrij dominant is en dat ze dat nu pas zelf beseft (late puber). Onze eigen hond hebben we vanaf 6 maand, ze was toen vrij verlegen en vond het contact met ander honden erg spannend, ze stelde zich eerder onderdanig op. Intussen is ze veel zelfzekerder geworden en is ze dominant naar andere honden toe. Op het eerste gezicht lijkt dat ook op aanvallen, behalve dat ze nooit bijt. Wat ze wel doet : muil open en een soort grommen, het lijkt wel alsof ze zegt 'ik ben een hele grote boze leeuw'. Onze eigen 2 honden begrijpen dit heel goed en zijn dan ook helemaal niet bang en spelen het spel mee. Idem voor onze poes, zijn kop verdwijnt helemaal in haar muil en hij maakt daar geen probleem van. Ook als we opvanghonden in huis hebben begrijpen die haar signalen.
Gelukkig heeft ze compleet geen belangstelling voor vreemde honden, want ik kan me voorstellen dat een hond die niet veel contact gehad heeft met andere honden dit minder goed begrijpt. En dat de bijbehorende bazen dat ook niet zo fijn vinden.
Voor mij is het meest opvallende van 'echte' agressie het rimpelen van de neus. Maar er zijn natuurlijk heel wat meer signalen en het is niet altijd zo makkelijk een hond correct te 'lezen'.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:41

Uitvallen naar andere honden is bijna altijd vanwege angst.
Op deze site kan je veel informatie vinden over honden die uitvallen http://www.moniquebladder.nl/
Ik heb een tijdje terug een lezing van haar bijgewoond en echt heel veel geleerd.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:01

Elin_ schreef:
Floortz schreef:
Of buitenshuis een korfje omdoen behalve als je gaat spelen en de kust veilig is.
Korf is niet zielig en kan een hoop 'gedoe' voorkomen. En zodra er tijd is gaan trainen om het angstbijten af te leren.

Wordt ze daar niet banger van? Omdat ze zich voor haar gevoel dan niet kan 'verdedigen'?


Nee, dat hoeft niet. Leer het ding aan als iets leuks; dus een korf om betekent iets lekkers en 'wandelen'. Liever zo, dan dat je geduvel krijgt met bijtincidenten. Angstbijters en uitvallende honden zijn onvoorspelbaar. Ga lekker spelen met je hond met bal en zonder korf, maar alleen als er geen andere honden in de buurt zijn.
En natuurlijk moet er wat gedaan worden aan het gedrag zodra je daar tijd voor hebt.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:22

Is je hondje al eens loops geweest?

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:38

Er zijn meerdere mogelijkheden.
Je bent zwanger, onderschat dat niet want je hond voelt meer dan je denkt.
Haar leeftijd, ze begint nu wel in de bloei van haar vruchtbaarheid te komen.
Van welk geslacht zijn de honden die ze 'aanvalt'?

Zoek inderdaad een goede gedragsdeskundige en ga niet van alles proberen met tips via de pc ;)
Het is alleen real life te beoordelen wat voor gedrag je hond precies laat zien.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:40

Is ze een gekastreerde of intacte teef? Haar cyclus als die er nog is kan ook een trigger zijn. Naast vele al genoemde.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Probleem: Hond valt soms kleinere hondjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:00

Is de bal niet het probleem, dat ze daar teveel op gefixeerd raakt?
Mijn ene hond is ook helemaal gek van zijn bal, als ik de bal meeneem ziet ie niks anders meer.
Als er andere honden in de buurt zijn, hou ik de bal bij me.