Ideale leeftijd 2e hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 08:47

Hoi bokkers.
Iedereen zegt altijd 2 pups in huis is geen goed idee.
Ik heb nu een border collie teefje van 5 maanden oud zitten. Over enkele maanden willen we een 2e sporthond erbij (ras staat nog niet helemaal vast, maar waarschijnlijk Australische herder of weer border collie).
Voor een nieuwe pup zouden we sowieso wachten tot ze 1,5 jaar is minimum. Echter zou ze dan lang als alleenhond moeten wonen en ze is erg sociaal (mijn maltezertje houdt het helaas geen maanden meer uit).
Nu staan we ook open voor herplaatsers. Is het del een goed idee een herplaatser in de leeftijdscategorie 2-4 jaar erbij te nemen? Of is dat net als 2 pups af te raden?

Wat zijn julli ervaringen?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:52

Ik zelf vind 2 pups geen afrader. Waarom zou dat een probleem zijn?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:53

Voor je jonge hond zou het niet zo veel uit maken. Zolang jullie consequent kunnen werken komt dat helemaal goed, herplaatser of pup.
Je oude hond zou ik het niet meer aan doen, al die verandering etc.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:57

Ligt er aan hoe ervaren en hoeveel tijd je hebt als hondebaas .Hier ook jonge honden vlak op elkaar, omdat het soms zo uit komt.Op 3 jaar tijd hebben we 3 pups en een herplaatser genomen bij onze 2 honden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:02

Ik zie geen problemen.. Als je over 4 maanden aan een aus kunt komen als er nog plek op wachtlijst is ergens, dan schelen je honden 9 maanden, prima toch?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 09:31

Nieuwe hond komt er sowieso pas als mijn oude hondje er niet meer is hoor. Maar helaas weten we dat satinet lang meer gaat duren :(

Ervaring hebben we veel (ik train in het plaatselijke asiel met honden en we hebben thuis altijd honden gehad). Ook tijd is er zeker genoeg de honden zijn nooit alleen thuis.

Dankje voor de antwoorden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:37

Heb je dan al een fokker op het oog Zoe? of word het toch een herplaatser?Als je echt een hond wilt van een bepaalde fokker of uit bepaalde lijnen kunnen de wachtlijsten best lang zijn.Wij hebben eens 1 1/2 jaar gewacht op een hond.

Ik zou beginnen om voor je zelf uit te maken wat je echt wilt hebben en dan eens bij fokkers of bij de showdagen van een bepaald ras gaan zien ,daar raak je ook meestal wel in gesprek met een fokker en kan je bepalen wie je het beste aanspreekt.

Zelf help ik ook terug regelmatig bij een asiel en heb ik daarom ook herplaatsers lopen,puur als werkhond is een uitgezochte pup gewoon erg fijn.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:48

Het ligt ook een beetje aan het karakter en geslacht van je huidige hond. Heb je bijvoorbeeld een bitch van een teef, dan zou ik daar niet snel een ander pittig teefje van gelijkwaardige leeftijd bijzetten.
Reu en teef bij elkaar maakt dan vaak minder uit als het dichtbij elkaar zit omdat teven doorgaans toch wel alles kunnen maken bij reuen (uitzonderingen daargelaten). Twee teven of reuen van een pittig ras is al een hoger risico.

Ik zou dus kijken wat bij je past en wat op je pad komt.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:06

Hier was de oudste 1 jaar toen we een nieuw pupje erbij namen. Dan zit de basis er al redelijk goed in, maar is hij nog jong genoeg om veel te spelen met de kleine spruit (zowel qua mindset als conditie).
De jongste heeft echt heel veel geleerd van de oudste, dat was ideaal.

Wel gekozen voor een reu en een teef, zodat we de grootste kans van slagen hadden (om het even zo uit te drukken :D ).

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:22

Ik heb hier 4 honden zitten, Duitse herders en Oost Europese herder.

2 honden schelen 7 maanden op een leeftijd van 4 jaar.
Eentje is een herplaatser die 1,5 jaar was toen mijn reu 2 jaar was.
Dit ging vrij goed, reu en teef.

2 honden schelen 7 maanden op een leeftijd van 15 maanden en 8 maanden.
De oudste van de 2 is een reu de andere een teef.
De laatste jonge honden gaat vrijwel goed, spelen veel en durven af en toe selectief doof te zijn als ze samen zijn maar niet dramatisch :D

Ik moet wel zeggen dat ik een vrij stabiele roedel heb, nooit rangorde problemen en dergelijke.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:41

Ik heb het liefst 2 a 3 jaar ertussen. Dus dat de ene volwassen en 'af' qua opvoeding is, voordat er een pup bij komt. Daarbij maakt het ook nog wel verschil wat voor combi het is. Twee teven heb ik liever niet te dicht bij elkaar qua leeftijd, net als twee reuen. Reu/teef vind ik niet zo'n probleem. Maar goed, wij hebben nu 3 Duitse Herders. 1 van 7,5, een teef. Die kregen we als herplaatser van 2. Daarna kwam er een pup bij, een reu, die is nu 3,5. Als laatste kwam er weer een pup bij, een teefje van nu 1,5. Bij de reu had er al eerder een pup kunnen komen, bij de jongste teef zou het nu nog rampzalig zijn. Maar we hebben ook niet precies gepland, we hebben ons 2 keer op de lijst laten zetten voor een bepaald nest en dat kwam toevallig zo uit qua planning. :')

Maar ik moet wel zeggen dat ik maar met 1 hond tegelijk train. Voordat er weer een 4e hond komt, moet de reu dus al een jaar of 6/7/8 zijn. Of 'klaar' met trainen. Ik train met de reu, de oudste teef is huishond en mijn man traint met de jongste teef. Dat is voor jezelf ook iets om over na te denken, niet alleen of je de tijd hebt om 2 honden te trainen die op verschillende niveau's zitten, maar ook of je goed genoeg kan schakelen tussen de twee honden.

Als de herplaatser die jullie zoeken niet te veel problemen heeft, dus eigenlijk al een vrij stabiele hond is, dan vind ik de 2 - 4 jaar oud wel een mooie leeftijd. Als je toch een pup wilt, dan zou ik nog even wachten en is het vooral afhankelijk hoe jouw huidige jonge hond is.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:02

Ik heb er nu 2.5 jaar tussen zitten. Leek mij ideaal en was het ook voor lange tijd. Alleen nu niet meer zo haha. Nu 10.5 jaar en 8 jaar. Beiden willen het rustiger aan doen maar ik niet ;)
Dus nu toch binnenkort derde hond er bij (pup nu) maar wil het uiteindelijk bij 2 honden houden. Als de pup 5 is dan nieuwe hond er bij ongeveer. Dan meer verschil qua leeftijd zodat ik ook lekker actief bezig kan blijven en de 5 jarige hond ruim de tijd heeft de nieuwe pup mee te helpen opleiden in de sport. Nu hoop ik er op dat m8jn 8 jarige hond volgende winter nog fit genoeg is om pup wat te helpen maar hij zal dat tempo (bikejoring en dogscooter) van de pup dan vast niet meer kunnen lopen

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:15

De jonge hond die je nu hebt gaat straks puberen, neem je daar op dat moment een pup bij gaat deze dat over nemen en zit je met 2 honden in die fase, iets wat mij niet ideaal lijkt.
Persoonlijk zou ik liever een jonge hond nemen als de eerste stabiel is in zijn karakter en lekker gevormd/opgevoed. Dit zal de pup dan ook over gaan nemen omdat dat zijn voorbeeld is en dat geeft veel voordelen in de opvoeding.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 14:29

We hebben nog geen fokkers op het oog. Kijken we rustig rond. Het liefst gaan we voor een herplaatser van max 5 en gezien het gedrag van mijn teef (vrij dominant, maar del sociaal) verkiezen we er een reu bij te nemen. Ook omdat het nooit echt super ging tussen mijn 2 huidige teven (al ligt dit meer aan de oude teef).

We overhaasten niets. Duurt het nog een jaar geen enkel probleem. Maar we willen ons al goed oriënteren en herplaatsers in het oog houden.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideale leeftijd 2e hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:36

Ik denk dat je helemaal moet kijken naar je eigen situatie en hoe je eigen honden zijn.
Isa was al ruim 4 toen we Sammy erbij kregen. En toen we Zahra erbij kregen was Isa 6 en Sammy 2. Maar dat is niet omdat we hadden gewacht tot die honden zo oud waren, maar meer omdat we eerder niet de derde hond erbij wilden. :D