1 hond en 3 katten, te veel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashen

Berichten: 137
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Groningen

1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 13:37

Hallo bokkers,

Een korte beschrijving van de situatie:

Zowel mijn vriendin als ik zijn gek op dieren. Vorig jaar zijn wij samen gaan wonen in een ruim (75 m2) appartement met drie ruime slaapkamers in de stad. Bij dit appartement zit een flink balkon. Voordat wij gingen samenwonen had ik al een Ragdoll poes. Deze is nu 4 jaar oud. Afgelopen april is daar een Ragdoll kitten bijgekomen, ook omdat de eerste nogal eenzaam leek. Die is inderdaad meer opgebloeid sinds we er een kat bij hebben. Daarnaast hebben we een Shiba (klein ras) hondje van 7 maanden oud. Deze is erg rustig in huis, met de katten en in de omgang. De kattenbak houden we goed bij en hier ruik je niets van in huis. Daarnaast gaan we van de winter bezig met het balkon zodat de katten hier niet af kunnen komen, maar wel zelf naar het balkon kunnen door een kattenluik.

Mijn vriendin heeft al meerdere malen aangegeven er heel graag nog een Brits korthaar kitten bij te willen. Ik wil dit eigenlijk wel maar ben ook weer terughoudend hierin omdat ik bang ben dat het maatschappelijk niet echt geaccepteerd is om 3 katten en een hond te hebben, met name in een appartement. Nu zijn we toch voorbij een prachtige combinatie gekomen waaruit binnenkort kittens worden geboren met precies het type en kleur die we willen. Dit zou dan wat mij betreft wel echt de laatste aanvulling zijn.

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening, is het hebben van een kleine hond en drie katten naar jullie mening te veel of valt dit nog wel binnen de maatschappelijk aanvaardbare norm? :D

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:40

Ik had 2 honden en 3 katten. Ging prima.

Trouwens als jullie er happy mee zijn, de beestjes genoeg ruimte hebben en er liefdevol voor gezorgd wordt, wie is een ander dan om er wat van te vinden.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:46

Hier hebben we meer oppervlak (110 m2) en wij hebben 6 katten en 3 hondjes.
De katten tolereren elkaar, 1 van de katten komt buiten, die kun je ook niet binnen houden, dat is een ex boerderij kat.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:46

Kan het je echt iets schelen wat anderen ervan vinden? :) Je hebt je dieren toch voor jezelf? Het is niet in orde als je huis een stinkende pisbende wordt of je dieren niet voldoende zorg en aandacht krijgen, maar verder moet je het vooral zelf weten en je niet druk maken om de mening van anderen die ook iets te tetteren willen hebben. Er zijn ook zat mensen die een hond in een appartement überhaupt onacceptabel vinden, daar heb je je ook niet door laten weerhouden toch? ;)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:47

Ik wist niet eens dat er een maatschappelijke norm is wat betreft honden en katten. Wij hebben 4 katten en daar komt straks ook een hond bij. Nu wonen wij wel in een groot huis met tuin, ik zou geen katten op een appartement meer willen. Maar dat is een hele andere discussie.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:54

Maatschappelijk niet echt geaccepteerd? Wtf?
Wie heb jij in hemelsnaam verantwoording af te leggen TS, alleen jezelf en je partner lijkt me?

Ashen

Berichten: 137
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 13:57

Wildgirl schreef:
Maatschappelijk niet echt geaccepteerd? Wtf?
Wie heb jij in hemelsnaam verantwoording af te leggen TS, alleen jezelf en je partner lijkt me?


Klopt hoor! Maar toen wij de tweede kat erbij namen hoorden we al uit meerdere hoeken van dat zal vast wel de laatste zijn toch? :') Ondanks dat het bij ons verder echt wel netjes is en je de katten ook echt niet ruikt. Haren zijn er inderdaad wel eens tijdens de rui periode maar die stofzuigen we netjes weer op.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:52

Ik zou het niet willen op een appartement, vind dat veel te weinig ruimte voor een kat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:02

Wij hebben dan wel geen appartement, maar we hebben momenteel 3 katten, 2 honden en 2 konijnen. Mensen oordelen inderdaad altijd over de hoeveelheid dieren, maar lekker boeiend! Het is ons huis, het zijn onze dieren en wij zijn er heel blij mee! :)

Zolang de dieren gelukkig zijn en alles krijgen wat ze nodig hebben, waarom niet! :)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:06

Vind het wel druk zat... ons appartement is net zo groot en ook met balkon.
We hebben nu 2 katten en dat is eigenlijk wel zat. Soms nemen we wel eens een hond mee van m'n ouders en dan merk ik dat het vol zat is met 3 dieren, dat is voor mij de max. Maar als jullie er voldoende tijd en liefde ed in steken, en het gaat prima samen, dan hoef je echt geen verantwoording af te leggen aan een ander hoor.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:08

Hou ermee rekening dat je met drie katten wel meer dan een kattenbak moet hebben. De regel is aantal + 1 maar ik weet dat het met sommige katten ook met minder kan. Wij hebben drie katten maar 4 kattenbakken omdat ze mij anders de hele boel onder zeiken helaas.

Of het teveel is kan alleen jij bepalen. Kunnen al je huisdieren een eigen plek hebben? Kunnen ze zich afzonderen van elkaar in bijvoorbeeld een aparte kamer? Indien je gehuurd zit, staat er een limiet op het aantal huisdieren?

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:20

Ashen schreef:
Wildgirl schreef:
Maatschappelijk niet echt geaccepteerd? Wtf?
Wie heb jij in hemelsnaam verantwoording af te leggen TS, alleen jezelf en je partner lijkt me?


Klopt hoor! Maar toen wij de tweede kat erbij namen hoorden we al uit meerdere hoeken van dat zal vast wel de laatste zijn toch? :') Ondanks dat het bij ons verder echt wel netjes is en je de katten ook echt niet ruikt. Haren zijn er inderdaad wel eens tijdens de rui periode maar die stofzuigen we netjes weer op.


Oef, dan zijn kinderen vast ook niet maatschappelijk geaccepteerd, want die maken me toch een zooi :+ Of zijn die van mij dan weer de uitzondering. _O-

Als jullie het qua tijd en financiën aankunnen dan heeft niemand er wat van te zeggen. Ik zou zeggen: lekker van genieten.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:24

Voor mij heeft het niks met de mening van de maatschappij te maken (serieus, hou jij je daar mee bezig?) Maar ik woon als ik het zo lees ongeveer net als jij. Maar ik neem er geen kat bij omdat ik de ruimte te klein vind. En dan heb ik niet eens een hond. Nu kunnen ze gaan en staan waar ze willen en hoeven elkaar nooit tegen te komen als ze niet zouden willen. Nou kleven ze aan elkaar dus dat is een voordeel, maar er is wel een keus.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:29

Amandavd schreef:
Hou ermee rekening dat je met drie katten wel meer dan een kattenbak moet hebben. De regel is aantal + 1 maar ik weet dat het met sommige katten ook met minder kan. Wij hebben drie katten maar 4 kattenbakken omdat ze mij anders de hele boel onder zeiken helaas.

Leuke regel. Als je geld teveel hebt en ruimte over. In een gemiddeld appartement 4 kattenbakken neerzetten, dan heb je in elke kamer er minstens 1 staan }:0

Ik woonde op 70 m2 met 3 katten en dat was teveel. Het ging wel, maar ze braken ondertussen ook de boel af (banken krabben, ondanks tig krabpalen in alle formaten), kabels doorbijten, koelkast en deuren open maken.. Nu we in een huis met tuin wonen en ze naar buiten kunnen, zijn ze alleen nog thuis om te eten, knuffelen en slapen. Geen geklier of gesloop meer, heerlijk!
Ik zou pas meer dieren nemen als je ruimer woont, het liefst met tuin waar ze in kunnen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:32

Rebel_Jits schreef:
Amandavd schreef:
Hou ermee rekening dat je met drie katten wel meer dan een kattenbak moet hebben. De regel is aantal + 1 maar ik weet dat het met sommige katten ook met minder kan. Wij hebben drie katten maar 4 kattenbakken omdat ze mij anders de hele boel onder zeiken helaas.

Leuke regel. Als je geld teveel hebt en ruimte over. In een gemiddeld appartement 4 kattenbakken neerzetten, dan heb je in elke kamer er minstens 1 staan }:0

Ik woonde op 70 m2 met 3 katten en dat was teveel. Het ging wel, maar ze braken ondertussen ook de boel af (banken krabben, ondanks tig krabpalen in alle formaten), kabels doorbijten, koelkast en deuren open maken.. Nu we in een huis met tuin wonen en ze naar buiten kunnen, zijn ze alleen nog thuis om te eten, knuffelen en slapen. Geen geklier of gesloop meer, heerlijk!
Ik zou pas meer dieren nemen als je ruimer woont, het liefst met tuin waar ze in kunnen.


Rebel, dat is dan de verantwoordelijkheid die je erbij pakt. Ja ik zou ook liever 1 kattenbak schoonmaken maar wij hebben er echt 4 nodig. Zodra de vierde eruit gaat is het raak. Dan ben ik elke dag urine en poep aan het opruimen. Die regel is er niet voor niks en als je katten het met minder kunnen doen dan is dat alleen maar leuk.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:09

Wij hielden ook aantal +1 aan hoor Amanda, was anders geen doen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:28

Doubtless schreef:
Wij hielden ook aantal +1 aan hoor Amanda, was anders geen doen.


Ik weet weer van andere dat die het prima met een minder kunnen maar hier lukt inderdaad ook niet helaas. Dus Ts, daar moet je wel rekening mee houden, heb je daar de plaats voor etc.?

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:34

Hier 2 katten en 2 honden in huis. En op minder oppervlak (hier mogen de dieren enkel beneden vrij rondlopen, dus living + eetkamer, keuken en wasplaats).
De katten hebben een grote krabpaal waar ze de hele dag op liggen te luieren. Bij mooi weer mogen ze ook wel naar buiten in de tuin (en deze is ook niet zo groot...).
Met de 2 honden wordt er elke dag gewandeld. Met de oudste 1 x per week getraind, met de pup 2 x per week. Af en toe worden er ook al kleine stukjes mee gefietst.
En dit gaat goed.

(Wel hebben wij gemakkelijke dieren. Normaal staan hier 2 kattenbakken, maar de kattenbakvulling was op en niet genoeg om er terug 2 te vullen vorige keer. Nu voorlopig maar 1 zonder problemen. Honden spelen ook regelmatig samen.)

Edit: ik moet wel zeggen dat het inderdaad wel druk is. Moest er een kat wegvallen, zou ik denk ik geen nieuwe erbij halen. (We zijn meer hondenmensen en ik denk niet dat ik nog zo'n geweldig karakter als mijn kater ergens vind...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:55

Ik zou het doen, mits de katten genoeg de hoogte in kunnen. Bijv 1 kamer als kattenkamer maken met planken aan de muur, zo kun je ook vertikaal ruimte voor ze creëren.
Voorbeeldje:
Afbeelding

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:01

Doubtless schreef:
Ik zou het niet willen op een appartement, vind dat veel te weinig ruimte voor een kat...


Ik hoor heel vaak mensen zeggen dat je beter geen huisdier kan nemen als je op een appartement woont, maar is er dan een garantie dat als mensen in een huis met tuin wonen, dat de dieren wel buiten komen?
Ik ben ooit op mijn appartementje begonnen met een herdershond. Die hond kwam iedere dag minimaal 2 uur buiten in het bos en in de zomer maakte ik mijn huiswerk beneden op het veld en kon de hond lekker spelen met de honden die voorbij kwamen. Daar woonden mensen zat in een rijtjeshuis met grote honden, die 4 keer per dag aan de overkant van de straat mochten plassen en dan weer naar binnen gingen. En die mochten ook niet in de tuin, want dan werd er gegraven in het gazon. Ik denk toch dat mijn hond op mijn appartementje iets gelukkiger was dan de hond die in het rijtjeshuis woonde.

En in de tijd dat ik een vrijstaand huis had met 3 katten, kwamen die ook niet buiten (ivm een drukke weg voor de deur) en binnen hadden ze niet veel meer ruimte dan die 75m2. Maar dan hoor ik niemand klagen dat dat zielig is...


Als je de tijd, geld en liefde hebt voor nog een huisdier, ga er dan lekker van genieten. En geef het katje een fijn leven. Jullie kunnen dat beter beoordelen dan iemand anders.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:02

Wij hadden 2 hondjes en 3 katten op een flat. Dat ging prima. We hadden het balkon afgezet en binnen een grote krabpaal en plankjes aan de muren.

Nu wonen we in een ruim rijtjes huis, we hebben geen honden meer, maar wel 4 katten en 4 cavia's. Veel mensen vinden dat ook veel, maar daar zal ik echt niet wakker van liggen.
Over een tijdje willen we ook weer een hond.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:04

Die zielig-niet zielig discussie kun je heel lang volhouden. Lijkt me vrij zinloos. Ts, je moet er zelf wonen dus doe wat jou gelukkig maakt.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: 1 hond en 3 katten, te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:12

Ik heb twee katten, twee honden en af en toe zelfs een opvangertje (altijd pup) uit Roemenië. Jep ook in een appartementje. Gaat hartstikke goed, wij hebben zelf Chow Chows, heerlijk rustig, zijn liever lui dan moe. De katten hebben een eigen kamer (naast dat ze uiteraard verder ook in de woonkamer, keuken en gang kunnen komen). In die kamer hebben ze van alles; dozen, mandjes, kussen, speeltjes, eten en drinken, kattenbakken. Wij willen inderdaad ook nog wat opties omhoog voor ze maken. Toen we gingen verhuizen was het inderdaad wel een uitdaging iets te vinden met huisdieren. Maar doorgaans is het of; geen huisdieren, of 1 is prima, of het maakt niet uit. Of het er dan 2/3/4/5 zijn maakt dan ook niet uit zolang ze niet voor overlast zorgen. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen :).

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:31

IndyPascalle schreef:
Doubtless schreef:
Ik zou het niet willen op een appartement, vind dat veel te weinig ruimte voor een kat...


Ik hoor heel vaak mensen zeggen dat je beter geen huisdier kan nemen als je op een appartement woont, maar is er dan een garantie dat als mensen in een huis met tuin wonen, dat de dieren wel buiten komen?


Maar dat hoor je mij helemaal niet zeggen. Echter heeft TS al 2 katten en een hond. Op 75 m2 zou ik er dan geen kat bij nemen, want dan is er mi te weinig ruimte.

Overigens kan je altijd voorbeelden vinden hoe het slechter is. Betekent alleen niet dat jij het dan wel ideaal voor elkaar hebt.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:39

Andere mensen vinden altijd wel wat... Toen ik drie katten had en drie ratjes vonden sommige mensen dat al veel, nu is de beestenbende gegroeid in de loop der tijd én ik vang ook pleegkittens op. Best druk ja, maar ik ben blij met mijn dieren en blijf ook graag kittens opvangen. Kan mij het schelen wat een ander daarvan vindt?

Niemand die last heeft van mijn dieren. Veel schoonmaken hoort erbij met een beestenbende, 1 keer in de week even stofzuigen kan bij mij niet :D

Dus ja, kijk of je het zelf wil in de ruimte die je hebt en heb je dieren die gemakkelijk een nieuwkomer accepteren?