Hond snel laten verharen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 11:50

Hallo :)

Mijn hond begint te verharen op dit moment en eigenlijk komt het heel erg slecht uit nu :').
Ze doet er altijd heel lang over voor ze helemaal verhaart is, en ik vroeg mij af of er manieren zijn om een hond sneller de oude vacht los te laten.

Het hoeft niet binnen een week gedaan te zijn, maar eigenlijk wel binnen een maand.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:55

Lekker naar de trimsalon sturen.
Daar wordt hij gewassen en drooggeblazen en dan zijn de meeste haren er al uit.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 11:58

Kelly1992 schreef:
Lekker naar de trimsalon sturen.
Daar wordt hij gewassen en drooggeblazen en dan zijn de meeste haren er al uit.



Maar de meeste haren zitten nog niet eens los :). Alleen bij de poten begint het nu los te laten, maar boven op nog niet. Of gaan de haren door het wassen los zitten?
Wassen en blazen kan ik doen bij de fokkers, dus hoef ik niet naar de trimsalon toe.

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:01

Een hond zijn rui gaat van achter naar voor, dus er zal toch echt een deel los moeten zitten voor het wassen en blazen zin heeft.
Inderdaad wat je zegt, wat niet los zit, gaat er met het wassen en blazen ook niet uit.

Misschien is het een idee dat je nu naar de fokker gaat en dan over een paar weken nog een keer?
Al ben je dan nog niet klaar.. dan gaat de bovenvacht, wat ook een week of 6 gaat duren.

Edit: Al zal er wel meer uitkomen dan je eerst denkt, er zit vaak meer los dan lijkt.
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 16-10-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:02

Je kunt hem natuurlijk kaal scheren.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 12:03

Maaaarije schreef:
Een hond zijn rui gaat van achter naar voor, dus er zal toch echt een deel los moeten zitten voor het wassen en blazen zin heeft.
Inderdaad wat je zegt, wat niet los zit, gaat er met het wassen en blazen ook niet uit.

Misschien is het een idee dat je nu naar de fokker gaat en dan over een paar weken nog een keer?
Al ben je dan nog niet klaar.. dan gaat de bovenvacht, wat ook een week of 6 gaat duren.

Edit: Al zal er wel meer uitkomen dan je eerst denkt, er zit vaak meer los dan lijkt.


Ja ik zit er inderdaad over te denken om haar dan binnenkort vast een keer te wassen en te blazen.

Kuggur schreef:
Je kunt hem natuurlijk kaal scheren.


:')

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:11

Goed wassen en daarna droog boosteren. Uiteraard heel veel borstelen maar dat spreekt voor zich. Succes. :)

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:15

Kuggur schreef:
Je kunt hem natuurlijk kaal scheren.


Dan moet hij tot zijn vel kaal want de kortere haren verharen dan nog steeds :')

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:24

Heb ook een hond die heel erg uit haart bij tijden, dan gebruik ik de furminator!
Vind het een heerlijke borstel die grotendeels alle losse dode haren verwijderd, ik gebruik de
borstel ook bij de katten als die in de rui zitten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 12:48

noah14 schreef:
Heb ook een hond die heel erg uit haart bij tijden, dan gebruik ik de furminator!
Vind het een heerlijke borstel die grotendeels alle losse dode haren verwijderd, ik gebruik de
borstel ook bij de katten als die in de rui zitten.


Furminator staat er om bekend niet heel geschikt te zijn voor langharige honden volgens mij.

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:58

Mjetterd schreef:
noah14 schreef:
Heb ook een hond die heel erg uit haart bij tijden, dan gebruik ik de furminator!
Vind het een heerlijke borstel die grotendeels alle losse dode haren verwijderd, ik gebruik de
borstel ook bij de katten als die in de rui zitten.


Furminator staat er om bekend niet heel geschikt te zijn voor langharige honden volgens mij.


Furminator is voor geen enkele hond goed :) Snijd ook gezond haar af.
Gewoon een grove kam, komt er alleen uit wat dood is.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:02

Goed wassen wil nog wel eens helpen . Hier doe ik dat altijd als ze beginnen en meestal zit de volgende dag de meeste oude haren los.

StonedRomy

Berichten: 7543
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:44

Voor geen enkele vacht is de furminator goed, maar zeer zeker niet voor de akita vacht.

Is je hond gewoon aan de blazer? Zo niet dan zou ik nu een keer wassen en blazen en over een paar weken weer. Als hij eraan gewoon is zul je toch nog even moeten wachten.

Snel verharen zal je niet meer lukken, dan zou je de hond dag en nacht buiten moeten zetten of binnen en dan verwarming en licht uit. Dan verharen honden twee keer per jaar in een korte tijd. Huishondjes verharen het hele jaar door en hebben dan 2 keer per jaar een periode waarin ze meer haar verliezen.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:48

StonedRomy schreef:
Snel verharen zal je niet meer lukken, dan zou je de hond dag en nacht buiten moeten zetten of binnen en dan verwarming en licht uit. Dan verharen honden twee keer per jaar in een korte tijd. Huishondjes verharen het hele jaar door en hebben dan 2 keer per jaar een periode waarin ze meer haar verliezen.


Valt ook tegen hoor, onze twee buitenhonden verharen toe langere tijd (tenminste, ik vind enkele weken niet kort). De huishond verhaarde altijd keurig 2 keer per jaar, maar na haar castratie idd het hele jaar door. Maar dat had weinig te maken met binnen of buiten zitten.

Ik zou ook zeggen wassen en de waterblazer, maar of dan de haren los gaan zitten die nog vast zitten, ben bang van niet. :') Maar zodra het los zit ben je er misschien wel eerder vanaf.

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Re: Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:06

Heb welleens gehoord dat als je elke dag bolletjes schapenvet voert de hond dan ook sneller uit de verharing is. Verder nog geen ervaring mee gehad.

joyca
Berichten: 499
Geregistreerd: 26-07-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:16

Misschien nog even wachten tot het haar goed los zit dan naar de fokker in de shampoo zetten half uur laten inweken en dan met een waterblazer uit blazen weg losse haren, en juist niet veel kammen dat is niet goed

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hond snel laten verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:32

Je hebt een American Akita? Ik zou naar een trimmer gaan. Wij laten onze hond (Husky) bij de trimmer wassen, ze laten hem dan een half uur in de shampoo staan waardoor de losse wol zwaar wordt en eraf valt. Daarna blazen ze hem droog met de waterblazer en beginnen ze te ontwollen waarna hij nogmaals met de waterblazer behandeld wordt.

En dan hebben we twee weken minder haar. Onze trimmer zegt dat als we deze behandeling eens per drie maanden herhalen, je verschil merkt in het verharen. Wij doen het eens per jaar tijdens de ergste rui. Bij het aanschaffen van deze rassen weet je van tevoren al dat je héél véél haar in je huis zal vinden :D Alle beetjes helpen natuurlijk dus wellicht is deze trimbehandeling wat voor je.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:17

Het komt niet uit..? :o?
Loop je shows met je hond of heb je gewoon geen zin om vaker te stofzuigen?

In het eerste geval: ietsje vaker naar de trimsalon, waar ze 'm even goed onder handen nemen.
In het tweede geval: neem een schoonmaakster voor de dagen dat je te lui bent..

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 12:44

Rebel_Jits schreef:
Het komt niet uit..? :o?
Loop je shows met je hond of heb je gewoon geen zin om vaker te stofzuigen?

In het eerste geval: ietsje vaker naar de trimsalon, waar ze 'm even goed onder handen nemen.
In het tweede geval: neem een schoonmaakster voor de dagen dat je te lui bent..



Wauw.....

Ik ga trouwen in november en zou het leuk vinden als mijn hond een beetje toonbaar is voor de foto's

Naar de trimsalon is zeker een optie als dat helpt om sneller door de vacht te komen.