Hondenbrok ingredienten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Hondenbrok ingredienten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:03

Binnenkort willen we overstappen naar een andere brok voor de honden.

Nu is het de bedoeling dat de nieuwe brok natuurlijk beter zal gaan zijn, dan de oude brok.
Wat ik nu aan de honden merk is dat ze snel wat vet worden van deze brok, en het hele jaar in de rui lijken te zijn.
Met de nieuwe brok wil ik dus iets waardoor de vacht beter en mooier wordt, en ik hoop dat de honen ook wat minder vet worden (tuurlijk heeft dat ook met hoeveelheden te maken, dan snap ik).

wat zijn de ingrediënten die belangrijk zijn voor deze voorwaarden: mooie vacht en minder snel vet?

over op vers zullen we niet gaan, daar hebben we de ruimte niet voor en mijn ouders voeren (en betalen het voer) de honden en ze willen geen vers vlees voeren.

Mizora

Re: Hondenbrok ingredienten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:45

Wat voer je nu?

Over het algemeen vind ik zelf nutro choice de fijnste brok. Hij is betaalbaar, zeker als je hem tactisch online koopt (in de dierenwinkel kost hij 60€/12 kg dus 5€/kg. Online kan ik ze kopen voor 43€/12 kg, of als ik tactisch inkoop zelfs 160€/60kg=4x15kg, dus 2.70€/kg).

De rottweiler kwam een jaar terug (toen we hem kregen) van een budgetbrok af en was mager, vette huid, onbespierd en altijd hongerig ondanks dat hij 850g brok per dag kreeg. Nu heeft hij geen vette huid meer, redelijk bespierd (maar ernstige artrose, dus kan niet ver meer) en wel trek naar zijn maaltijd maar niet meer obsessief en nog maar 500-550g brokken. Hij is nu ook zindelijk qua poepen in zijn kennel terwijl hij dat eerder echt niet was.

Ondertussen krijgt hij slechts 350g brokken samen met 400g smuldier (=kvv). Hij moet namelijk medicatie en supplementen hebben voor zijn artrose en die gaan er anders niet in. Maar als hij gewoon gezond was geweest had hij het niet gehad.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:48

ze krijgen nu bewi-croc, basisbrok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:51

Ik zou dan inderdaad nutro eerst eens proberen. Er zit ontzettend veel mais in de brok die ze niet krijgen en hoe goed het ontsloten is, is maar de vraag. Als het onvoldoende ontsloten is, is het voor een honden zeer lastig te verteren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:53

het gaat me nu niet zozeer om merken, maar waar moet ik op letten in ingrediënten. Hoe weet ik of een brok goed is of niet.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:59

Hoog vleespercentage en weinig bijproducten/granen, etc.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 17:16

dat snap ik, maar wat kan helpen met extra vachtverzorging, welke analyse moet ik hebben?
ik bedoel echt deze lijst, waar moet ik hier op letten?

Analyse

Amino- en vetzuren:

Eiwit 25,0 %
Lysine 12,7 g/kg
Vet 13,0 %
Methionine 4 g/kg
As 7,5 %
Methio+cystheine 8,3 g/kg
Celstof 3,0 %
Tryptofaan 1,7 g/kg
Calcium: 1,6 %
Threonine 7,6 g/kg
Fosfor: 1,1 %
Isoleucine 6,8 g/kg
Natrium: 5,2 g/kg
Linolzuur 14,8 g/kg
Magnesium 1,5 g/kg
Kalium: 5,6 g/kg

Toegevoegde spoorelementen

Jodium 1,5 mg/kg

Toegevoegde vitaminen

Kobalt 0,5 mg/kg
A 20000 IU/IE
Mangaan 35 mg/kg
D3 2000 IU/IE
IJzer 50 mg/kg
B1 3 mg/kg
Koper 5 mg/kg
B2 6 mg/kg
Zink 65 mg/kg
B6 5 mg/kg
B12 35 mcg/kg
Pantotheenzuur 20 mg/kg
E 60 IU/IE
Choline 1000 mg/kg
Folinezuur 2 mg/kg
Biotine 250 mcg/kg
Niacine 50 mg/kg

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:46

Ga eens kijken op www.voerwijzer.com, daar staat veel nuttige info. Ik heb op die manier toch beter zicht gekregen op het etiket op de zak hondenvoeding.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:01

Een goede brok mag wel granen bevatten, maar deze moeten ontsloten zijn en dat wordt vaak niet op de verpakking gezet waardoor het veelal ook ervaring is wat een goed verteerbare brok is. Goedkope brokken bevatten zelden ontsloten granen, want juist het ontsluiten van granen is duur. Anderzijds zie je dat bijvoorbeeld RC heel veel granen bevat maar heel goed is in het ontsluiten waardoor de vertering verbazingwekkend hoog ligt. Nutro choice bevat veel rijst, een graansoort wat honden relatief goed kunnen verteren en van hen weet ik dat het ontsluiting op orde is (mais zou ik moeten opzoeken, maar is voor paarden bijvoorbeeld al heel lastig verteerbaar als het niet volledig ontsloten is, dus zou niet mijn voorkeursgraan zijn).

Een hoog vleespercentage staat geweldig op de verpakking, maar is vaak behoorlijk geniepig. Je kan vlees er namelijk op 4 manieren opzetten, ik gebruik even kip als voorbeeld: "verse kip", "kip", "kippenmeel", "gedroogd kip". Je zou verwachten dat "verse kip" of eventueel "kip" de ingredienten zijn die je wilt, want meel en gedroogd klinkt bewerkt. Maar alle soorten kip wordt gedroogd en vermalen en dus tot kippenmeel gebracht om in een brok gebruikt te kunnen worden. Het verschil zit hem in het feit dat vers kippenvlees 70% vocht bevat, terwijl kippenmeel slechts 5-10% vocht bevat, vergelijkbaar met brok (5-10% vocht).

Een brok met 50% vers kippenvlees, bevat eigenlijk maar (0.5*0.3)/((0.5*0.3)+0.5)= 23-25% vlees.
Terwijl een zak met 30% kippenmeel gewoon 30% vlees bevat als brok.

Nu geeft het niet dat er maar 23-25% vlees in zit bij een brok want een hond hoeft niet zo veel mogelijk vlees. De oerhond (die afstamt van de voorloper van de wolf) was een restjeseter. Hij is ontwikkeld op het feit wat de mensen aan afval achter lieten en dat waren ongetwijfeld geen grote hoeveelheden vlees. Ook was het bij mensen 50 jaar geleden nog uiterst ongebruikelijk om iedere dag vlees te eten en de hond at gewoon met de pot mee.

Waar je bij hondenvoer ook op moet letten is de analyse. Ik wil minimaal 21% eiwit in de brok hebben zitten en voor een jongere danwel oudere hond liever 24%, hoewel dit ook afhangt van de kwaliteit van de eiwit (geen mogelijkheid om dat te onderzoeken als particulier, maar op den duur ontwikkel je er gevoel voor). Maar ik wil voor een gemiddelde hond ook niet meer dan 35% eiwit en het liefst maximaal 30% (oudere hond sowieso niet meer dan 30%). Hoe vet een brok moet zijn hangt af van hoe snel de hond dik wordt. Sommige honden hebben veel vet nodig, anderen juist weinig. Ook hoeveel vet een hond kan verdragen wisselt.

Daarnaast is het van belang om te kijken naar het calcium en fosforgehalte en de verhouding tussen die 2. Bij pups al helemaal (1-1.6g calcium, 0.9-1.6g fosfor per 100g brok. Verhouding moet tussen de 1-1.6:1 Ca:P zijn), maar bij volwassen honden ook, want sommige brokken zijn uit verhouding (0.5-2.5g Ca, 0.4-1.6g P, verhouding 1-2:1 Ca:P). In mijn optiek zouden alle honden op dit punt geschikt voor pups moeten zijn, dit is echter zeker niet zo.

Prijsklasse zegt zeker niet alles. Hoewel van de hele goedkope brokken (tot 1.50€/kg) wel gezegd kan worden dat het zelden een fatsoenlijke kwaliteit heeft, kan je het niet omdraaien. Orijen is daar voor mij een duidelijk voorbeeld van. Ondanks dat je bijna 6€/kg betaalt bij een grote zak hoor ik bij ontzettend veel honden problemen erover. Vraatzucht, ruige vacht, soms vette vacht, veel ontlasting, algeheel net lekker in de vel zitten. Het zou zo maar richting de 10% van de honden kunnen gaan die dit voer krijgt of kreeg. Dat is voor een goedkope brok een prima score, maar niet voor de top van de markt en ik beveel het ook eigenlijk nooit aan.

Prins geeft een duidelijk voorbeeld van een schappelijke brok waarbij de kwaliteit niet aan het label af te lezen is: "granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten (400mg Fructo-Oligo-Sacchariden), oliën en vetten (0.5% zalmolie), suiker, gist"
Ik weet dat er veel honden het goed op doen, en dat de keuze er is tussen geperste brok en krokante brok is erg fijn, het is ook goed verkrijgbaar, wat ook een groot voordeel is. Maar de ingrediëntenlijst is onwaarschijnlijk vaag.

Dat brengt me op het volgende punt: geperste of krokante brok.
Eerst maar even wat mythes uit de wereld helpen. Mengen met rauw voer kan met beide soorten. Dat dit alleen kan met een geperste brok is door een fabrikant van kvv en geperste brokken de wereld in gebracht. Er is geen enkele onderbouwing voor zowel vanuit de wetenschap als de praktijk dat dit niet gaat. Er zijn uiteraard honden die de combinatie niet verdragen, maar die zijn er zowel met krokante brok+kvv als met geperste brok+kvv.
Ook geperste brok mag gewoon gemengd worden met krokante brok. De gedachte van beide mythes is dat vlees en geperste brok zinkt terwijl krokante brok drijft. Dat is op zich waar, maar de stap die daarna gemaakt is, dat het daarom niet samen gevoerd kan worden, is niet waar. Het eten van een gemengde maaltijd geeft geen problemen. Wij doen het zelf trouwens ook met grote regelmaat (avondeten).

De voordelen van een geperste brok:
- sommige honden hebben er minder hongergevoel door omdat het op de bodem van de maag terecht komt
- het neemt weinig plaats in beslag (een liter geperste brok weegt meer dan een liter krokante brok)
- het kost veel minder om te produceren, zowel qua investering aan machines als de daadwerkelijke productie
- sommige slechte eters eten er meer kg's van omdat ze hetzelfde volume blijven eten
- het schijnt het risico op maagkanteling iets te verkleinen, maar daar heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing van gezien.

Nadelen:
- honden die gevoelig zijn voor tandplak hebben er meer risico mee. Het schraapt minder en plakt meer. Zeker omdat de hoeveelheid zetmeel hoog moet zijn om goede brokjes te krijgen.
- sommige honden die gevoelig zijn voor dik worden krijgen er extra honger van. Ze eten er namelijk een kleiner volume van. Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden met sperziebonen (gekookt, niet uit blik). Ook valt de brok eerder uit elkaar terwijl een krokante brok opzwelt en langdurig volume in de maag inneemt. Per hond uitproberen dus.
- sommige honden eten het slecht tot niet.
- door de manier van produceren moet het een hoog zetmeelgehalte en laag vetgehalte hebben. Dit betekent dat er weinig vlees in verwerkt kan worden.
- door de relatief lage perstemperatuur (60-90°C) wordt het zetmeel niet ontsloten tijdens het proces. Het zal dus altijd van tevoren ontsloten moeten worden.

Krokante brok:
- De meeste voor- en nadelen kan je omdraaien. Maar een paar extra punten.

Voordelen:
- er zijn tegenwoordig technieken waardoor er met een krokante brok nauwelijks zetmeel meer nodig is zonder dat de kwaliteit er (van zakgoed) onder lijdt. Zeker ook het vetgehalte kan tot 40-50% gebracht worden, wat samen met een hoog eiwitgehalte kan leiden tot een brok waarvan heel weinig gevoerd hoeft te worden. Deze methode is echter nog zeer ongebruikelijk en ook veel prijziger dan de huidige technieken om een krokante brok te maken. Toch kan er zeker meer vet (tot 15-20% met de huidige technieken) en totaal meer vet+eiwit in een krokante brok dan een geperste brok.
- Een deel van het zetmeel wordt ontsloten. Hoeveel hangt af van de temperatuur waarbij ze het extruderen en hoe ze de conditioner (die stoom en daarmee vocht toevoegt) instellen. Om te ontsluiten is er namelijk een samenspel van vacht en hitte nodig. Om zetmeel echt goed te ontsluiten moet het echter toch nog van te voren ontsloten zijn. Daarnaast kan zetmeel bij de verkeerde instellingen bij het koelen weer teruggaan in zijn slecht verteerbare vorm.
- Veel honden vinden krokante brok smakelijker. Dat is zowel omdat het minder poederig is, als omdat ze op een krokante brok een coating kunnen aanbrengen. Dit is vaak een vetlaagje, waardoor de smakelijkheid flink omhoog gaat. In deze coating worden vaak ook de hittegevoelige prebiotica, mineralen en vitaminen toegevoegd en bij de luxere sportbrokken soms ook d-lysine, het meest beperkende aminozuur.

Goed, er valt nog veel meer te vertellen maar voor nu is dit wel een mooi begin. Vragen stellen mag altijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:06

Wat je nu laat zien is de analyselijst en daar kan je voor jouw probleem weinig aan afleiden. Het is sowieso een probleem waar je moeilijk direct iets voor kan zeggen. Vaak hebben honden met een vette vacht een mindere kwaliteit voer of zijn het honden met een medisch probleem waardoor de weerstand verlaagd is en de vacht dit toont. Ook oudere honden hebben het vaak erger en er zijn een aantal rassen die erom berucht staan (bouviers bijvoorbeeld).

Als er geen bekende medische problemen zijn is het overstappen naar een ander voer vaak de oplossing. De ingrediëntenlijst is wel een indicatie van slecht/goed voer, maar het blijft natte vingerwerk. Want je maakt daar pas de eerste schifting. Als de analyselijst ook aan de minimumvoorwaarden voldoet dan wordt het daarna voornamelijk goed ervaringen lezen en op ervaring af gaan.