hond met trauma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

hond met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:31

Mijn hond is nooit echt een allemansvriend vriend geweest naar (grote en drukke) honden... geen agressief gedrag, maar alleen dom zachtjes blaffen van afstand.. helaas is ze pas gegrepen door andere hond (mijn hond is een chihuahua en door een herder gegrepen).. gelukkig niet ernstig verwond en merkte in begin niets van ander gedrag..

Helaas merk ik langzaam aan dat ze steeds 'luidruchtiger' wordt bij vreemde honden.. ze moet er niets van hebben en loopt er angstig van weg en gaat achter je schuilen.. ook naar honden die juist behoorlijk onderdanig gedrag naar haar vertonen.. als je door loopt blijft ze ook angstvallig om kijken..

Heeft iemand hier ervaring mee en vooral hoe op te lossen?

Goof

Re: hond met trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:33

Ken je niet wat hele vriendelijke honden zodat jouw hond weer wat vertrouwen kan krijgen in andere honden?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:39

Honden die ze al kent zijn overigens geen probleem

Vreemde ontloopt ze volledig terwijl ze blijft blaffen.. maakt niet uit wat voor gedrag ze naar haar vertonen en ik zeg ook eerlijk dat ik het moeilijk vind om haar te 'pushen' om contact te zoeken zonder haar te forceren (om het zo maar even te verwoordwn)

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:47

Ook best logisch. Als een gigantische reus mij zou grijpen dan zou ik ook alle reuzen uit de weg gaan ookal zijn ze lief.

maar het contact zoeken of niet. Ik weet niet of je dat wel wil. Je weet nml niet of andere honden lief zijn. Ik heb liever dat mijn honden geen contact zoeken met andere honden en ze gewoon voorbij lopen. Zodat ze ook niet gepakt kunnen worden. Enige wat ik in jouw geval irritant zou vinden is het blaffen maar dat kan je corrigeren denk ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:49

Geen contact laten zoeken met vreemde honden.
Alleen met de honden die ze kent en met wie ze goed kan opschieten.

Waarom zou je haar forceren om contact te zoeken met vreemde honden, dat is toch nergens voor nodig.
Geef haar de ruimte die ze nodig heeft, als ze 20 meter nodig heeft om voorbij bij een vreemde hond te wandelen zonder te blaffen, dan neem je die 20 meter.
En als er geen mogelijkheid daartoe is door bijvoorbeeld een smal pad, dan probeer je haar af te leiden.
Ze heeft dan de mogelijkheid om te leren om ontspannen te gaan wandelen en die afstand van 20 meter kan in de loop van de tijd wel kleiner worden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-07-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:50

Hier werkt bij twee angsthazen gewoon stug doorlopen en doen alsof je de andere honden niet ziet. Vooral niet paniekerig gaan doen of dwingen. Dat werkt niet. Beiden hebben geen fijne ervaringen met honden en vooral onze witte is heel vaak nagejaagd of gebeten.

Wij gaan soms bewust staan praten op een afstand die voor hun comfortabel is met de eigenaar van de andere hond,mits die lief is en de baas meewerkt. De van ons stoppen vanzelf wel met blaffen, dan een voorzichtig gesnuffel en stilte. Onze witte herder heeft zondag zelfs voor het eerst met een voor hem "vreemde" hond heel leuk gespeeld. Deze hond scheldt hij al maanden uit maar nu was het eerst hard blaffen, daarna toch snuffelen en een paar minuten later hard rondrennen en dollen. *\o/*

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:01

Jij hebt een trauma, je hond niet ;)

Je zegt zelf al: ik het begin merkte je niets van ander gedrag. Toch heb jij een oogje gekregen op andere honden en jouw hond pikt dat op. Doordat jouw reactie angstiger/ onzekerder is geworden is dat van je hondje ook angstiger/ onzekerder geworden.

Probeer de andere hond te negeren en je bewust te worden van je eigen spanning. Honden hoeven elkaar geen hallo te zeggen maar hoeven alleen maar jou in stilte te volgen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 18:16

Paulina schreef:
Jij hebt een trauma, je hond niet ;)

Je zegt zelf al: ik het begin merkte je niets van ander gedrag. Toch heb jij een oogje gekregen op andere honden en jouw hond pikt dat op. Doordat jouw reactie angstiger/ onzekerder is geworden is dat van je hondje ook angstiger/ onzekerder geworden.

Probeer de andere hond te negeren en je bewust te worden van je eigen spanning. Honden hoeven elkaar geen hallo te zeggen maar hoeven alleen maar jou in stilte te volgen.

ik durf gelukkig te zeggen dat ik geen spanning opbouw bij het zien van andere honden :) merk wel dat ik onderhand niet meer weet hoe ik moet reageren, doorlopen, afstandje wachten, omheen etc.. Het is overigens wel erger bij mijn moeder die ook idd angstig is.

radnah2 schreef:
Ook best logisch. Als een gigantische reus mij zou grijpen dan zou ik ook alle reuzen uit de weg gaan ookal zijn ze lief.

maar het contact zoeken of niet. Ik weet niet of je dat wel wil. Je weet nml niet of andere honden lief zijn. Ik heb liever dat mijn honden geen contact zoeken met andere honden en ze gewoon voorbij lopen. Zodat ze ook niet gepakt kunnen worden. Enige wat ik in jouw geval irritant zou vinden is het blaffen maar dat kan je corrigeren denk ik.

ik begrijp het zeker! Normaal blaft ze gelukkig echt nooit, maar op die momenten dat ze blaft is ze eigenlijk ook niet te corrigeren.. "nee", "eeh", ruk aan de riem etc.. ze blijft doorgaan tot de hond weg is :S