Poes ziek...hartruis of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Poes ziek...hartruis of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 10:44

Laat ik beginnen met aangeven dat zodra ik iets niet vertrouw ik bij de DA sta, geld speelt geen rol.

Sinds een paar dagen is mijn uit de kluiten gewassen, gesteriliseerde poes van 10 jaar zichzelf niet.
Normaal commandeert ze het hele huishouden en is ze nadrukkelijk aanwezig; nu slaapt ze bijna alleen maar en is ze verre van zichzelf.
Het viel me op dat ze wat is afgevallen, ook eet ze amper nog haar brokken.
Natvoer,tonijn,vers vlees en kattenmelk gaan er nog wel in.
Ze plast regelmatig, niet meer dan normaal, drinkt ook niet meer dan normaal.
Haar ontlasting is een dag of 2 geleden gestopt.

Naast het slome gedrag(ze is niet apathisch, reageert wel op geluiden etc) heeft ze de afgelopen weken enkele keren gebraakt.
Water en slijm, geen gal, geen voeding.
Ze is al een paar weken vreselijk in de rui, wast zichzelf keurig maar de rui blijft maar aanhouden. Qua vacht ziet ze er ook iets minder glimmend uit dan normaal.

Ivm milliair eczeem staat ze op een onderhoudsdosering van 1 pilletje Alopectyl per week, verder is ze bij mijn weten gezond op een hartruis na.

Conclusie na DA bezoek vanmorgen:

Hartruis is flink, Benakor 1/2 pilletje per dag meegekregen.
Advies om de Alopectyl 1x per 14 dagen te gaan geven ivm het risico op diabetes.
Klinisch goed, geen koorts(was mijn eigen bevinding ook).
Schildklier niet opgezet, buik zacht en niet pijnlijk.
Mocht Benakor geen verbetering geven dan bloedonderzoek op nieren,lever,suiker en schildklier(deze volgorde).

Ik ben er niet gerust op, ik mis mijn oude poes.
De poes die alles vreet wat los en vast zit, die duidelijk de koningin thuis is.

Vandaar mijn topic; wellicht zijn er bokkers met soortgelijke gevallen, of herkenningspunten!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:23

vermoedelijk geen beperkt bloedonderzoek (nieren/lever eiwitten) afgenomen omdat de DA de apparatuur niet in huis heeft ? Bij een grotere kliniek kunnen ze dit zelf en kosten zijn ongeveer 30euro uitslag binnen 10minuten.
BEnekor is goed voor de hartruis, maar ook voor nierplroblemen (wat ik zou vermoeden) de vacht klopt daarbij en het eetgedrag.

Ik zou toch zsm bloed laten trekken. Mocht daar verhoogde nierwaardes uitkomen, vraag dan de DA heel kritisch naar de tanden te kijken. Tand/kies ontstekingen bij katten geven 99% vd tijd uiteidelijk verhoogde nierwaardes tot compleet nierfalen. Heb daar helaas veel ervaring mee met mijn opvangkatten.

waren er geen afwijkingen aan de nieren te voelen ?

hartruis kan duiden op HCM, om dat te onderzoeken moet je een scan van het hart laten maken (= verdikking vd hartspier in het kort) ik hoop niet dat dit aan de hand is.

veel sterkte!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Poes ziek...hartruis of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 22:11

Haar nieren voelden niet afwijkend,afgezien van een minimale tandsteenafzetting ziet haar bekkie er puntgaaf uit. DA heeft de apparatuur wel in huis maar poes was vanmorgen niet nuchter,inmiddels heeft ze de gehele dag nog niet geplast en gepoept,m.n het niet plassen baart me zorgen. Haar temperatuur zojuist was 38.5. Ik ga morgen om 8 uur weer naar het spreekuur met haar,hou haar nu nuchter. Ze toont geen pijn in de buik en lendenen overigens maar ik ben er absoluut niet gerust op!echo volgt indien er uit bloed niets raars komt al vraag ik me af of er iets aan te doen valt, de hartruis heeft ze al sinds haar geboorte.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Poes ziek...hartruis of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 10:39

We zijn weer terug van de DA. Ze heeft vannacht niet gepoept of geplast, bij de DA kwam er wat zeer donkere urine vrij bij het voelen aan de blaas. De test hierbij wees direct een fikse blaasontsteking uit.
Daarnaast is er bloed afgenomen, haar nieren functioneren prima echter was de leverwaarde veel en veel te hoog(36 mag 8 zijn).
Besproken wat we kunnen doen...de behandeling gestart met AB en prednison, ze zou binnen een paar dagen verbetering moeten tonen, dinsdag moet ik sowieso terugkomen.
Ik hoop en bid en smeek dat ik haar erdoor krijg.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Poes ziek...hartruis of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:20

Veel sterkte,hoop dat het snel beter gaat !