Honden op het strand met warmte ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 00:20

Hallo !

Gewoon even omdat ik benieuwd ben hoe hondeneigenaren hier over denken. Ik heb zelf geen hond, wel gewoon de basiskennis van dieren natuurlijk.

Ik werk zelf op een strandtent waar bij ons gedeelte honden mee mogen het strand op overdag, ook los. De strandtent zelf is ook toegankelijk voor honden.
Ik moest vandaag om 14.00 beginnen en moest nog wat leren dus ik ben lekker met m'n studiespulletjes naar het strand gegaan om 10 uur, heb mezelf geïnstalleerd vlak bij m'n werk en ben lekker bezig geweest.
Het zweet liep uiteraard van me af, zelfs zonder dat ik bewoog.. Meerdere malen naar de zee gelopen om verkoeling te zoeken.
Nu dus : de honden.
Hoe leuk is het voor zo'n dier om een hele dag meegenomen te worden naar het strand ? Ik kon zelf al niet over het zand lopen omdat dit veel te warm was. Er is weinig tot geen schaduw op het strand, tenzij men zelf een parasol/zonnescherm mee neemt. Dan nog was het vandaag nergens lekker koel. De beestjes mogen inderdaad af en toe in de zee als de eigenaar ook gaat zwemmen, maar ja, die ligt ook niet de hele dag in de zee..... Verder gaat er geregeld wat mis met de honden onderling. Vlak bij mij lag een zwarte hond aan een paaltje in de volle zon en elke voorbijkomende hond werd ongeveer aangevlogen. Dit moet toch enorm frustrerend zijn voor zo'n dier ?

Nou weet ik, ik kan hier niks aan veranderen.. Maar ben gewoon wel eens benieuwd wat hondeneigenaren hier van zeggen en/of denken.

Groetjes,
Maartje !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 00:24

zand is erg heet met dit weer, dus wordt er sterk afgeraden met je hond over het strand te lopen, dit kan zijn kussentjes verbranden, net als asfalt. Verder als je zo een half koepeltentje hebt voor speciaal op het strand dan kan de hond daar in liggen in de schaduw....maar nee ik zou het echt afraden is voor de hond geen doen in dit weer. binnen in huis is het lekker koel.

Edit: als je nog eens een hond in de volle zon aan een paaltje ziet zitten of gewoon in de volle zon ziet zitten, gewoon baasje erop aanspreken. Dus ja, je kunt er wel wat aan doen. is gewoon ontzettend slecht voor de hond om zo lang vol in de zon te zitten, beest kan zijn warmte zo nauwelijks kwijt. -O- triest dat mensen nog steeds zo met hun dieren omgaan....

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:48

Nee, ik zou mijn hond nu echt niet mee nemen naar het strand. Alleen om haar eerst flink te laten zwemmen zodat ze daarna naar huis kan en lekker moe is, maar dat zou ik dan weer 's ochtends doen. Maar echt niet om heel de dag gezellig mee te nemen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:50

Bizar, dat doe je zo'n beestje toch niet aan! Zelfs in zo'n koepeltje kan het vreselijk heet worden. Is dan wel niet in de volle zon maar toch....

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:21

Ik zou het nooit doen. Wel 's avonds een strandwandeling, maar dan kan hij los en steeds het water in. En vastleggen in de brandende zon vind ik met deze temperaturen grenzen aan mishandeling.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:25

Niet doen en mensen die het doen ten zeerste afraden. Hier in huis kopen mijn honden al te hijgen (terwijl het nog relatief koel is in vergelijking met) laat staan hoe ze zouden zijn op het strand.. pootjes zouden verbranden en warmte kunnen ze niet kwijt. Een oven..

Kronkel in het hoofd die lui

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:27

Ik zou het wel doen om even af te koelen voor een uurtje of 2 maar niet een hele dag bakken in de zon

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:27

Mijn ouders nemen ook met dit weer hun hond mee naar strand voordeel is wel dat ze strandhuisje hebben dus schaduw en water bij de hand. Ikzelf zou voor en vroege of late wandeling op het strand gaan.Zonder schaduw en water vind ik het not done.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:30

Vind het vreselijk dat er mensen zijn die dit doen. Vraag me af of ze dat doen omdat ze echt denken dat het goed is voor de hond of omdat ze anders geen oppas hebben en zelf zo nodig naar het strand willen.

Onze hond zit deze dagen vooral boven in de slaapkamer met de rolluiken dicht en de airco aan. 's avonds laat of 's morgens vroeg gaan we zwemmen en verder alleen hele korte plasrondjes. Beest krijgt bijna een rolberoerte van de hitte

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:33

Wij gaan juist als het erg heet is zwemmen met de hond. Onze hond is dol op water en je moet ze als het weken te warm is om lekker te wandelen toch op een of andere manier in beweging houden. Maar imo is echt aan het strand wel een onhandige plek om dat te doen. Wij gingen met de hond altijd naar een plas waar ze tussendoor in de schaduw kon liggen dan gingen we ook wel gewoon eens bijna de hele dag (dus ook op het heetst van de dag) maar dan mocht de hond wel gewoon zwemmen wanneer ze wilde. Als ik nu ergens woonde waar de hond alleen bij de zee mocht zwemmen zou ik denk ook wel naar het strand gaan, maar dan wel gewoon zwemmen en weer naar huis niet gaan bakken daar en ook niet op het heetst van de dag.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:08

Het is hetzelfde als kinderen met dit weer op het strand. Zet ze in de schaduw, laat ze afkoelen in het water en zorg voor genoeg te drinken.
Hond kan best mee mits de voorwaarden oke zijn. Maar dat geldt dus voor kinderen ook.

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:17

Hier blijven de honden lekker binnen, binnen is het hier namelijk koel. Ze krijgen in de ochtend een wandeling in de middag alleen effe plassen en dan in de avond ook een wandeling. Laat in de avond rijden we met de auto (airco) naar de plas hier in de buurt om ze te laten zwemmen.
Met dit weer op het strand met de hond vind ik nu gevaarlijk en onverantwoord.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:28

Vind het pure dierenmishandeling om met deze temperaturen met je hond naar het strand te gaan. Precies wat je zelf al zegt, het zand is voor jezelf al veel te heet om door te lopen. Zo'n arm beest moet ook nog eens zijn warme kwijt door o.a. zijn voetzolen -O- Als ze dorst hebben, drinken ze het zeewater en veel raken daarvan aan de dunne.

Maar ja, er zijn ook mensen die het heel normaal vinden om zo'n arm beest in de auto te laten en dan te gaan shoppen of te gaan fietsen met dit weer.............. :( -O-

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:28

Ik vind kind en hond toch niet hetzelfde, hoor.

Kinderen kunnen zweten om warmte kwijt te raken, kunnen het verbaal aangeven als ze 't te heet krijgen en kunnen zelf bepalen hoeveel ze drinken en of ze gaan zwemmen. Bovendien is het strand voor kinderen leuk, want ze kunnen in het water spelen, zandkastelen bouwen, gezellig met papa en mama doen.

Een hond raakt warmte alleen kwijt door te hijgen en via zijn poten - poten die op het hete zand liggen. Op de meeste stranden mogen honden in de zomermaanden overdag niet los, ze kunnen dus niet zelf bepalen of ze het water in willen. Ze kunnen ook niet laten weten dat hun drinkwater inmiddels halfwarm is, of dat ze het eigenlijk echt té heet hebben. En voor een hond is wat TS omschrijft maar een saaie bedoening: eindeloos liggen naast de handdoek, af en toe even mee het water in aan de riem, en dan weer terug. Met die natte vacht broeiend in de zon, waardoor ze 't juist weer heet krijgen.

De hond meeslepen en urenlang op het strand vastleggen zodat jij lekker kan zwemmen en zonnen vind ik met deze temperaturen echt niet verantwoord.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:29

Ik woon dichtbij de dijk en wij gaan nu voorlopig de dijk op, water in en terug. In die tijd doen ze alles en kunnen ze het water in. Maar dit is (als er al strandje is) geen mega strand, misschien 5 meter zand en dan heb je de zee.

Maar ik ga met hun echt niet de grote strand op. Mag nu overigens ook niet (tussen 10 en 19 uur). Ook is het voor de 12 jarige te ver (kwartiertje fietsen op een tempo van 15-20 km/h, dat red ik niet met hun tempo :')).

Hier in huis laten we ze ook maar hun gang gaan, als ze buiten willen liggen doen ze dat. Maar dat vinden ze vaak al veel te warm. In ons huis is het heerlijk koel. :)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:40

Tis goed bedoeld,van onwetende mensen..vaak zie je ook nog dat ze geen water voor de hond mee hebben en denken, oh die drinkt wel uit de zee..met alle gevolgen van dien.

Nee, het strand is leuk, smorgens heel vroeg, puur ter uitlaten, lekker zwemmen en weer naar huis. Net wat je zegtm geen schaduw, en snikheet..als je dan al zo nodig zelf even wilt zwemmen, parasol mee en direct op het natte gaan zitten..en zorgen dat je hond dan op de natte ondergrond in schaduw kan liggen. Hooguit een uurtje..maar eigenlijk dat vind ik al not done overdag en vind dat daar best strenger op gecontroleerd mag worden door de dierenbescherming.

Ik heb hier 2 ventilatoren staan, waar ze zelf bij kruipen..tis gewoon zielig, wij geen schaduw in tuin, savonds pas. Dus overal badjes en parasollen en binnen de ventilatoren. Helaas niet uitlaten, ja smorgens heel vroeg ipv fietsen even het bospad op en af en meer niet en savonds laat..tis niet anders komende dagen :(

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:25

Dani schreef:
Met die natte vacht broeiend in de zon, waardoor ze 't juist weer heet krijgen.


Volgens mij krijgt mijn hond het niet heter omdat haar vacht nog nat is hoor :o? . Onze hond heeft een enorme hekel aan warmte en als we haar willen uitlaten moeten we haar eerst ff onder de tuinslag zetten, dan houd ze het wel vol om een blokje om te doen, als we haar gewoon uit het koele huis mee naar buiten nemen dan houdt ze dat niet vol. En onze hond gaat bij te warm gewoon in staking en blijft op de eerste plek schaduw die we tegen komen stokstijf staan en wil alleen nog richting huis, dus ze geeft het vrij duidelijk aan. (De diva :') ). Hoewel we haar altijd in zoet water laten zwemmen, zout water blijft misschien meer kleven zeg maar.

We hebben trouwens ook een koelmatje voor onze hond, als je die een mee kan nemen (en je hond daar ook daadwerkelijk op wil liggen iit die van ons die het eng vind kraken :') ) Dan is het denk voor een hond ook wel weer wat langer uit te houden.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:44

Het staat er wat ongelukkig. :P Ik bedoelde dat ze weer terug in de zon worden gelegd waar ze razendsnel weer opwarmen. Water koelt uiteraard wel, maar is onder hete zon natuurlijk zó verdampt. En waar dat bij ons koelte oplevert omdat het op onze huid verdampt, zit daar bij een hond een vacht tussen en profiteert hij dus heel beperkt van die verdampingskoelte. En bij honden met een flinke (onder)vacht kan het dan ook nog gaan broeien (vocht+hitte) en kan hij daar last van krijgen.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 11:48

Ik dacht dus al zoiets.. De meeste mensen nemen wel een bakje water mee wat ik zie. Bij ons op de tent staan ook bakjes die mensen kunnen pakken en op 't strand is een douche bij onze strandtent een kraan. Maar hoeveel honden er niet over hun nek gaan op 't terras van 't zeewater.....

Punt is dat er geen beginnen aan is om er wat van te zeggen, iedereen die bij ons binnen loopt heeft een hond bij zich, je gaat namelijk niet voor je lol daar op 't strand liggen tussen alle honden in zeg maar.. En idd, ze lopen vaak los, maar ik geloof niet dat ik hoef te vertellen hoeveel honden er slecht onder appèl staan.
De hond van de eigenaresse van 't paard wat ik rij loopt overigens ook los op het erf maar die ligt óf binnen op de plavuizen óf ergens in de schaduw óf in de bak in 't zand als de schaduw daar op staat.

dierenfan
Berichten: 9615
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:10

Ik neem mijn honden ook altijd mee. Of aan een lijn en paaltje en daar een parasol in of een grote puppenren mee (als wij hele dag gaan) waar je aan alle kanten kleden kan hangen tegen de zon en een parasol er boven.

Zelf lig ik 4/5 van de tijd in het water en mijn ene hond ook. De andere vind daar niet veel aan die gaat mee en loopt wat langs de kant te hangen. Of zet ik in de ren in de schaduw.

Thuis is het ook warm en binnen is het wel koel maar verder niet. Op het strand is er nog een lekker windje en ik ga niet naar stranden waar alleen zand is. Wij zitten altijd op gras ;)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:56

Nee ik denk dat het voor een hond niet leuk is, wij zelf kunnen zweten en voor ons is het al erg warm. Een hond zweet niet en kan zijn warmte alleen kwijt door te hijgen of door het water in te gaan. Zelfs in de schaduw is het nu te warm voor een hond. En dan heb je nog dat hete zand, hondenvoeten zijn net zo gevoelig als die van ons, dus dat is voor hen ook niet prettig.
Ik zou zelf misschien wel gaan maar dan 's morgens of 's avonds en enkel om de hond een plezier te doen; dus het water in en als je er weer uit gaat meteen weer naar huis. Als ik zelf wil zwemmen neem ik de hond niet mee.

MaartJ schreef:
Vlak bij mij lag een zwarte hond aan een paaltje in de volle zon en elke voorbijkomende hond werd ongeveer aangevlogen. Dit moet toch enorm frustrerend zijn voor zo'n dier ?

Nou weet ik, ik kan hier niks aan veranderen..

Je kunt hier wel wat aan veranderen want je kunt de mensen aanspreken. En persoonlijk vind ik dit wel dermate ernstig dat je hiervoor ook politie mag bellen. Een hond die met deze temperaturen in de zon ligt raak snel oververhit en zeker wanneer die zich ook nog zo druk maakt steeds.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:58

Op zulke warme dagen laat ik mijn hond lekker thuis en heeft ze de keus of ze binnen of buiten is. Ik ben gisterenavond naar het water geweest zodat ze even lekker kon zwemmen. Zou haar niet mee nemen naar het strand. Veel te warm

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:04

Veel mensen zeggen overigens; mijn hond vind het fijn, of hij gaat zelf in de zon liggen.
Wat dat betreft zijn honden net kinderen, ze weten niet altijd wat goed voor ze is en je moet ze tegen zichzelf beschermen.
Mijn hond ligt ook het liefst de hele dag te bakken, maar dat gaat dus niet door, die is nu overdag gewoon binnen. Jammer de bammer. Hij mag 's morgens vroeg een uurtje in de zon liggen en 's avonds mag hij ook naar behoefte naar buiten, als de zon weg is.

loadihra

Berichten: 485
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Oude Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:10

Ik vind het onverantwoord om met zulke temperaturen je hond mee te nemen naar het strand. Het zand is enorm heet waardoor ze de poten verbranden. Ik kan me ook niet in denken dat een hond dat leuk vind in dit weer.

Mijn hond wordt met hoge temperaturen 's morgens vroeg en 's avonds laat uitgebreid uit gelaten en loopt dan een flink stuk. En overdag alleen eruit voor zijn behoeften. Hij heeft er ook echt geen zin in om te lopen met hitte

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Honden op het strand met warmte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:11

Het is ook onverantwoord......er loopt hier net iemand voorbij met haar hond en ik woon in een buitengebied dus dat betekent een wandeling van zeker een uur. Daarnaast had ze ook nog zo'n wegwerpstok met bak in haar hand, ik denk dan alleen maar mens, ben je wel helemaal wijs? Die van mij mogen niet eens buiten liggen nu. Vooral de oudste niet want die is zo dom om nog in de zon te gaan liggen ook.