Cavia topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Cavia topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:10

Hoi!

Ik vroeg me af of er interesse is in een cavia topic? :D

Ik ben ontzettend benieuwd naar cavia-houdend bokt! Wat voor caafjes heb je? Hoeveel heb je er? Hoe hou je ze?

Misschien leuk voor tips, of om gewoon te kletsen over deze leuke, maffe diertjes.... :D

Ik zal beginnen met die van mij:

Fred, beertje, gladhaar, +/- 1 jaar oud:
Afbeelding

Ed, beertje, gladhaar, +/- 1 jaar oud:
Afbeelding

Woezel, beertje, US teddy, +/- 4 maanden oud:
Afbeelding

Pip, beertje, borstel, +/- 4 maanden oud:
Afbeelding

Fred&Ed zijn gered van slangevoer, en Woezel&Pip zijn aangekocht bij een fokker. :)

Eerst zaten ze met zijn 4tjes in mijn ren buiten, maar Ed die vreet de rest op, dus daarvoor ben ik nu op zoek naar een nieuwe partner :+

Ze zitten nu in een provisorische ren, want de tuin gaat nog verbouwd worden naar een cavia walhalla :Y)

Ik ben wel benieuwd naar jullie verhalen en foto's :D

djuulsie

Re: Cavia topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:12

Ik heb geen cavia's meer, vroeger een tesselaar en een kortharige gehad: Guppie en Gompie.

Vind jouw cavia's wel echt heel erg leuk!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:20

Mijn moeder heeft de cavia's meegenomen na de scheiding,
maar ze heeft ook Teddy's met stamboom etc.
en 2 borstels. Ze zitten binnen in een grote kooi.
2 bij 2. :)

Koeka & Yska:
Afbeelding

Van de andere 2 helaas geen foto..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:01

Dankje djuulsie! :D Kriebelt het niet om ze weer te nemen?

Wat een knapperds hierboven <3 Leuke namen! 2x2 is een mooie ruime kooi zeg!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:03

Hier ook twee cavia's, twee dames. Maya en Dana.

Afbeelding

Hun huidige hok. De cavia's zijn er nog aan aan het wennen, dus ik heb ze nog niet in het hok op de foto. En ik blijk ook geen oudere foto's te hebben waar ze leuk op staan, binnenkort maar eens maken.

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:13

Wat een leukerds staan hier zeg:) Ik heb vroeger ook een cavia gehad en wil er nu misschien wel weer één, of kunnen ze niet alleen zitten? Ik ga over een poosje op kamers en vind het wel gezellig om dan een cavia/konijn te hebben. Heeft een cavia veel ruimte nodig?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:33

één cavia is geen cavia dus je moet er minimaal 2. Combineren met konijnen wordt ontzettend afgeraden omdat ze elkaar niet verstaan en een konijn een cavia gemakkelijk veel schade kan aanrichten. 2 cavia's moeten samen minimaal 0.5m2 (dus 0.5x1m) hebben. Man + man, gecastr. man + vrouw en vrouw + vrouw zijn allen goede combinaties.

Konijnen is ook een groepsdier dus minimaal 2. 2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig (dus een 140x70 kooi + een ren van minimaal 6 hekjes van 60cm erbij). En dat zijn dure kooien: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=1582 Konijnen gaan het beste als gecastr. man + vrouw combi (90% slagingskans). Man + man gaat eigenlijk altijd fout (10% slagingskans), vrouw + vrouw gaat 50% goed.

Ik raad sowieso cavia's aan,want die zijn vrolijker. Ze oinken je welkom. Konijnen heb ik buiten (ik heb een studentenkamer met balkon)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 17:48

Een cavia is inderdaad geen dier om alleen te houden.. En 2 is ook veel gezelliger! Wat Mizora zegt: ze oinken je welkom :D Mijn stem herkennen ze uit duizenden, want zodra ik ze roep ontstaat er een heel cavia koor.. :D <3 Mijn vriend kan roepen wat hij wil.. _O- Ze zijn zooo leuk <3

Mijn koppels zitten altijd in een kooi van +/- 1.20 bij 90. Maar je zou ook nog wel voor 1 bij 80 of 1 bij 50 kunnen gaan denk ik. :) Als ze iig elkaar maar hebben.

Ik heb er huisjes, tunneltjes en bruggetjes in liggen, en die van mij vinden dat schitterend.

En Mizora, wat een leuk onderkomen voor je caafjes zo in huis! Wat voor soort kleed heb je er onder liggen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:32

Er ligt tafelzeil onder. Op het moment werkt dat voldoende. Mochten ze zich nou erg veel op het zeil gaan vertoeven (en er navenant ook zeiken) dan moet er nog wel echt plastic onder i.v.m. het laminaat. Het zeil is trouwens 1.40 x 3 meter.

Hier zijn ze ook dol op de huisjes en bruggetjes. Langzaam aan komen ze wat uit hun schulp, gisteren voor het eerst oinken toen ik mijn groenten pakten (en ik heb dat uiteraard direct beloond met een witlofje). Volgende week maar op de foto zetten. Deze keer was ik niet onopvallend genoeg met de telefoon pakken, dus waren ze weer vertrokken.

Cavia's zijn wel het leukst als ze veel ruimte hebben. Doordat ze in principe niet springen of klimmen, blijven ze achter lage hekjes. Die van mij zijn 23cm hoog. Alleen bij de hondenbak heb ik nu een hoger rek staan (60cm) want één van de twee kon er net overheen waar de hondenbak al afloopt, vlak voordat het echt laag wordt. En in de hoeken wil ik ze niet, want vaak gaan ze daar juist verschuilen en zeiken (en dat mogen ze dus mooi in de zaagselbakken doen).

Ze gebruiken al wel heel het hok overigens, af en toe zie je er eentje de oversteek wagen. MeepMeep, en dan snel weer onder een huisje, bruggetje of berg hooi verstoppen. Maar de groenten eten ze wel steeds vaker gewoon in de openlucht.

Ik voer de brokjes trouwens door gewoon een flinke hand (SS) door de ren te strooien. Dit vind ik natuurlijker dan uit een bakje voeren en ze doen er ook flink langer mee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:58

Wat leuk zo'n topic! :D
Ik ben echt gek van cavia's :))
Het begon met twee mannetjes, daar kwam nog een mannetje bij (wat dus mis ging waarna er 1 apart moest :( ) Toen er eentje dood ging hebben we twee vrouwtjes gekocht, in eerste instantie zou die van mij dan gedekt worden door mijn mannetje omdat het allebei sheltie's waren en we zo graag een nestje wilden... maar ik vond het sielugh voor mijn cavia (was een jaar of 11 :+ ) en heb dat dus niet gedaan. Tegen de tijd dat ik bedacht dat ik het wel wilde was het beestje uiteraard al ouder dan 1 en dus te oud voor een eerste nestje.

Nou goed, een jaar of anderhalf geleden was er nog één vrouwtje over (mijn sheltie, ondertussen 5 jaar oud :D ), daar dus snel een andere voor gekocht... dat is een gladharige geworden voor mijn zus, die vond ik weer zo leuk dat ik bedacht had dat ik van dezelfde fokker een vrouwtje wilde en die dan weer bij haar laten dekken... dus ik een cavia in een nog ongeboren nestje gereserveerd en dat had niet beter uit kunnen pakken :D Madame zit op dit moment bij een heel grappige US Teddy, ik verwacht dus binnen 3 maanden een nestje *\o/*

Afgelopen zomer toen ik op vakantie was is mijn Sheltie vrouwtje overleden, wat heb ik zitten janken := Dat was echt mijn eerste écht eigen cavia en die lag echt altijd bij mij, ze was zo lief... Opzich redelijk af kunnen sluiten maar nu zit ik op een dieren opleiding waar ze ook sheltie's hebben en nou heb ik het toch wel weer te pakken gekregen :+ Even het nestje afwachten maar daarna ga ik toch echt weer een sheltie kopen, het liefst eentje op school die ik echt heel leuk vind maar ik denk dat ze cavia's niet doorverkopen dus dat moet ik nog eens bekijken..

Naja goed heel verhaal :+
Links is Effie, mijn nieuwste die nu dus bij een mannetje zit :D Echt een gigantisch lief karakter, zal nooit zomaar bijten en vind al het geknuffel wel prima :)
Op de achtergrond zit Nibbit, die is nu al een jaar of 2 denk ik, misschien zelfs wel 3.. Ze is vrij dominant en niet altijd even lief (zegmaar gewoon een pittig kreng :') ) maar ze is wel leuk :)
En dan rechts is dus mijn laatste Sheltie Dusty, gouden karakter <3
Afbeelding

Dit is Effie bij het koppelen met het mannetje, het mannetje is Gerrit/Geronimo en heeft tot nu toe erg knappe kinders gemaakt :D Er is een kleine kans dat Effie Teddy dragend is maar de kans is niet erg groot dat ze Teddy baby's krijgt (gelukkig :') )
Afbeelding

En aangezien een cavia niet alleen hoort heeft Nibbit een logee mee gekregen, die bevalt haar heel goed en mag zelfs in háár huis slapen. Nayou is hier denk ik tot Effie afspeent, dus dat duurt nog wel even :)
Afbeelding

Ze zitten hier nu in zo'n ruime plastic kooi binnen. (toen ze met 3 waren hing er nog een losse bak aan en dat werd uiteindelijk Effie's slaapkamer, lag ze altijd op een kussentje onder een hangmat te pitten :') ) Vroeger zaten ze ook buiten in de konijnenkooi (4 bij 5 ongeveer, erg groot dus :) ) maar met konijnen samen ging niet heel goed dus dat doen we niet meer. Konijnen komen hierna geen nieuwe meer bij dus wie weet vind er dan nog wat uitbreiding plaats die in die schuur kan :))

Sorry erg lang voorstel stukje :') 't is goed dat er nog niet een hele groep rondloopt :D

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:03

Hi!
Ik kom mij hier ook melden. Heb 2 daafjes van een jaar of 4 oud. Echt 2 schatten! Wel allebei totaal anders qua karakter maar dat maakt niet uit. Net zoals bij Miracle_ reageren ze bij mij op mn stem haha zo lief. Bij mn familie niet.
Ze hebben nu 2 hokken van +- 90cmx40 cm en vrije uitloop in een tuin van 6x6 meter haha.
Zal morgen wel even een foto van ze maken. Owja ze heten Kilat en Luna

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:16

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:22

Ogut dat bekkie <3

Sneu dat de andere overleden is, wat had ze?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:53

melody7 schreef:
Ogut dat bekkie <3

Sneu dat de andere overleden is, wat had ze?

Was erg onduidelijk. Ze was van de een op andere dag opeens heel stil en at niks meer. Gelijk de DA gebelt, ze konden niet echt iets vinden maar kregen wel medijcenen. Een paar dagen daarna troffen we een cavia lijkje aan Y;(

Niina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:18

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 05:54

Miracle_ schreef:
Dankje djuulsie! :D Kriebelt het niet om ze weer te nemen?
!

Zou best willen, maar lijkt me met drie katten niet heel handig. Misschien ooit nog eens als ik kinderen heb :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 09:45

Wat een leuke reacties :D Ahh, en beebjes op komst! :D Wat leuk!!

@djuulsie Ik heb ook een kat en een hond, gaat prima! :D Als je maar goed afdekt.
Ik zal, als ik er aan denk, vanmiddag eens een foto van mijn tijdelijke cavia verblijf maken.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:48

ik heb er ook 2, alleen nog geen foto's van. zitten weleuke cavia's tussen hoor

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:34

Ik volg ook! Ik vang cavia's op en heb momenteel 9 eigen cavia's :=

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:36

Dat zijn er veel! :)) Hoeveel heb je er in de opvang zitten?

De fokster waar die van mij vandaan komen had er laatst iets van 90, heeft opvang en een fokkerij := 2 schuren vol :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:45

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:55

melody7 schreef:
Dat zijn er veel! :)) Hoeveel heb je er in de opvang zitten?

De fokster waar die van mij vandaan komen had er laatst iets van 90, heeft opvang en een fokkerij := 2 schuren vol :D

Toevallig ook 9 in de opvang waaronder 3 jonkies. Hun moeder is dragend gebracht.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:09

Omdat er al een centraal topic voor is, komt hier een slotje op.