Dit is hoe het niet moet. Helpen jullie mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Dit is hoe het niet moet. Helpen jullie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:16

Heey allemaal,

De meeste die hier in Beestenboel rond struinen zullen Jinn wel kennen. Jinn is een Border Collie van 1 jaar. Dit mannetje heeft een best wel 'vervelende' jeugd gehad.

Toen hij ter wereld kwam ging alles perfect. Super open hondje en erg sociaal naar zowel andere dieren als mensen.

Met 8 weken kwam Jinn bij ons. Mijn Duitse Herder heeft 2 jaar geleden een ongeluk gehad en kon geen behendigheid meer lopen. Daarom kwam Jinn. Omdat ik Jesda al had heeft mijn broer Jinn genomen en hij zou er mee trainen en in de toekomst behendigheid mee doen.

De eerste 2 maand ging het goed. Mijn broer was lekker fanatiek en Jinn was één van de betere van de groep, van gehoorzaamheid. Helaas kwam daar na die 2 maand ongeveer ineens een draai. Mijn broer vond het wel prima zo. Vaak een smoesje dat hij niet hoefde te komen en zo ook niet meer met Jinn trainen. Thuis deed hij sowieso al niks met Jinn. Alleen maar op de hondenschool. Een beetje hondenkenner weet direct dat een Border dingen gaat verzinnen om zelf de energie er uit te krijgen. Helaas deed Jinn dit ook en hier thuis waren ze niet blij, op z'n zachts gezegd.

We hebben zo 2 weken aangemodderd omdat ik vond dat mijn broer met Jinn bezig moest gaan. Maakte me niet uit hoe, als hij het maar deed. Hier werd niks op uitgedaan en mijn ouders vonden Jinn een vervelende hond.

Toen vorige week dinsdag had mijn broer ineens weer een reden om niet te komen trainen. Toen ben ik gaan trainen en ik merkte dat Jinn sùper achteruit was gegaan. Hij wilde niet komen, kon ineens niet meer liggen op commando en wanneer je zei zit ging hij liggen. Ontzettend jammer want hij wil zò graag!
Afgelopen woensdag hadden wij een workshop en zou mijn broer gaan trainen maar mijn broer had last van de knie. Is dat echt zo of weer een smoesje om niet te komen? Ik heb geen idee, maar ik ging weer met Jinn trainen en Jinn begon andere honden te 'nippen'. Niet echt bijten maar wel aanraken met de voortandjes. De mensen van de workshop hadden een gedragstherapeut bij zich. Dat is een vriendin van hun en als beroep is zij gedragstherapeut. Zij zag dus meteen dat Jinn totaal niet in orde was. Geestelijk vooral.

Ze heeft mij wat dingen verteld en het beste was om mijn broer van Jinn af te halen en weer proberen Jinn op het rechte pad te krijgen.
Dit gaat ook gebeuren, althans, mijn broer gaat van Jinn af en ik ga het proberen over te nemen. Ik heb een jaar. Mijn ouders wilden hem liever meteen weg doen, maar ik heb gesmeekt of ik het niet sowieso een jaar mocht proberen. Dat mocht dus ik ga ontzettend hard mijn best doen om Jinn weer op het rechte pad te krijgen.

Mensen met tips zijn ontzettend welkom. Het liefst via PB want dan kan ik de tips uitprinten en er een boekwerk van maken.

Dit was een kort uitgelegd verhaal en ik ben vandaag direct begonnen met gehoorzaamheid tijdens de behendigheid omdat, dat echt een drama is. Zonder toestellen kan ik hem sturen maar met toestellen er bij is hij echt een drama.
Vanmorgen naar de hondenschool gegaan en begonnen met oefenen. We zijn er 3 kwartier geweest.

Foto 1:
Afbeelding
Zonder toestellen gaat hij mooi voor me zitten als ik hem voor roep.

Heb toen gewoon de basisdingen geoefend en heb toen toestellen klaar gezet en ben begonnen. Omdat Jinn erg tunnelverslaafd is wil hij altijd door de tunnel.

Foto 2:
Afbeelding
Blijven zitten tot ik hem voorroep.

Filmpje 1:

Dit lijkt wel niet zo knap maar ik ben hier super trots op!

Filmpje 2:

Zoals je hier ziet, zie je Jinn steeds naar de tunnel kijken. Wonder boven wonder kwam hij direct naar mij toe in plaats van de tunnel in te vliegen.

Filmpje 3:

Hier zie je Jinn 3x een sprongetje nemen en hij heeft geen oog voor de tunnel.

Nadat ik het met de behendigheid goed vond heb ik alles opgeruimd en nog een stukje gehoorzaamheid gedaan. Hij was super relaxt en ging braaf af toen ik hem dat vroeg en ook de andere oefeningen gingen erg relaxt.

Daarna ging ik hem nog proberen wat te leren. Wonderbaarlijk had hij het super snel door:

Foto 3:
Afbeelding

Foto 4:
Afbeelding

Foto 5:
Afbeelding

We zijn toen naar huis gegaan en daarna heeft hij de hele middag heerlijk geslapen. Toen hij weer wakker was heb ik hem uitgelaten en om 16:00 ben ik weer begonnen met spelletjes.

Foto 6:
Afbeelding

Ik heb verschillende dingen gedaan. Koekjes verstopt, koekjes in plastich bekertjes gedaan en die moest hij er dan uithalen. Op de foto zie je een krat staan waar ballen onder liggen en er liggen koekjes bij. Ze hebben samen de krat omhoog gekregen en samen de koekjes opgegeten.

Nu ligt Jinn heerlijk voor pampus uit te rusten van een voor hem intensieve dag.

Nogmaals, hoop ik dat jullie tips voor mij hebben om hem binnen een jaar weer op de rails te krijgen.
Hij is absoluut niet gemeen, maar het nippen kwam puur uit frustratie en stress.

Wat ik ook belangrijk vind om te melden is dat ik Jesda nu niet links laat liggen. Jesda kan inderdaad lang niet zo veel als Jinn maar wat Jesda kan mag ze mee doen en ze geniet er net zo van als ik!

Ik als 'nieuwe' eigenaar ga weer beginnen vanaf de basis. Eerst de gehoorzaamheid er weer goed in en daarna weer oriënteren bij de behendigheid.

Veel liefss

Afbeelding

Pluttersput

Re: Dit is hoe het niet moet. Helpen jullie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:44

Ik denk eigenlijk dat je met gewone training weer een heel eind kunt komen. Maar wat fijn dat jij het voor hem op neemt, dat heeft hij nodig.
Succes met je projectje!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:51

Inderdaad gewoon lekker duidelikk zijn na hem toe en ook gehoorzaamheid tussen de toestellen trainen zorgen dat jij het leukste baasje bent en veel belonen met van alles en dat afwisselen ook trekspel tussen door aai over de bol of effe bij hem zitten kroelen gewoon lekker bezig zijn

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:09

Succes, als ik het zo lees gaat het je wel lukken! Wat een prachtig dier.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:36

Ik dacht eerlijk gezegd dat het jouw hond was.
Veel succes ermee, dat moet toch wel lukken, een border leert snel!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:40

Dat dacht ik inderdaad ook. Of ja, ik wist dat hij niet van jou was, maar had er wel altijd het gevoel bij dat hij eigenlijk van jou was. Vandaar dat ik hier ook het volste vertrouwen in heb :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:40

Ik denk dat je inderdaad door hem lekker aan het werk te zetten je hem over een half jaar niet weer herkend!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:45

Hem gewoon aan het werk zetten, maar niet overwerken ;)
En duidelijke grenzen stellen en die altijd bewaken. Het is geen rothond, hij mist alleen iemand die hem verteld wat mag en wat niet ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:50

Het gaat je zeker lukken!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 21:07

Iedereen in mijn omgeving zegt het zelfde als jullie. De hondenshool + gedragstherapeut/vriendin kan ik altijd dingen vragen mocht het nodig zijn.

Bedankt!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:46

Ik zou nog niet te veel druk op hem leggen en van alles van hem vragen, want daar kan hij ook weer van door draaien (als hij dus moeite heeft met zijn eigen grenzen stellen en rust vinden!). Rust en regelmaat bieden zodat hij weet wat hem te wachten staat is denk ik ook een belangrijke.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 22:20

Daarom ga ik ook eerst de gehoorzaamheid er weer goed in krijgen. Ik ga er wel toestellen tussen zetten want dat is juist het probleem ;)

Tuurlijk, ik ga nu niet elke dag fanatiek trainen Want dat moet langzaam opgebouwd worden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:15

Succes en idd niet te snel gaan. Je hebt nu enorm veel in 1x gedaan. Hou dit er een paar keer in en voeg dan langzaam 1 ding extra toe. Het heeft geen nut steeds hem volledig uit te putten want uiteindelijk gaat het uren duren eerdat hij dat is. Leer hem wel dat er idd een tijd is van intensief trainen en daarna een tijd van slapen. Ook een border collie kan dat maar dat zal je echt moeten leren. Een maltezer daar en tegen moet je vaak leren om een uur actief bezig te zijn dat slapen doen ze vanzelf wel ;)

Ik bedoel maar het sterke punt van een ras (bij de border is dat werken) moet je niet al teveel benadrukken dat komt namelijk vanzelf als jij er de rust in krijgt en dat moet je hem gaan leren. Immers goed uitgerust kan je goed en serieus werken en van goed en serieus werken kan je uren rusten.

Leuk project en ontzettend veel plezier samen het gaat je gewoon lukken hoor in een jaar tijd als ik zie wat hij in een les al doet!!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:40

Ik had me goed ingelezen over het ras voordat Jinn kwam en in huis is een rust plaats. Of dat nu in de bench, het kleed of de bank is dat maakt niet uit. In huis weet Jinn dat hij rustig moet zijn

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:56

Het probleem was toch ook dat hij in huis dingen ging uithalen? (anders wilde je ouders hem niet weg hebben neem ik aan)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:34

Nimfee schreef:
Het probleem was toch ook dat hij in huis dingen ging uithalen? (anders wilde je ouders hem niet weg hebben neem ik aan)

Klopt, maar hij deed het niet elke dag, maar af en toe en nu hij overdag bezig wordt gehouden is er geen reden meer voor hem om dingen te slopen ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:17

JesdaPower schreef:
Nimfee schreef:

Klopt, maar hij deed het niet elke dag, maar af en toe en nu hij overdag bezig wordt gehouden is er geen reden meer voor hem om dingen te slopen ;)

Super bezig, ga gewoon zo door *\o/* Zolang je rustig op bouwt, niet overdrijft en niet verder gaat dan dat je zelf jaren vol kan houden qua uitdaging geven dan komt het helemaal goed. Ik weet dat behendigheid veel vergt dus dat is ideaal om ze bezig te houden! Zeker als je hem ook nog eens leert om op commando te stoppen op een hindernis en erop te gaan staan e.d. dat is weer zo anders dan op commando alleen er over gaan en daarnaast gewoon leuk voor de hond ook zoveel afwisseling en appel werk!