De meeste die hier in Beestenboel rond struinen zullen Jinn wel kennen. Jinn is een Border Collie van 1 jaar. Dit mannetje heeft een best wel 'vervelende' jeugd gehad.
Toen hij ter wereld kwam ging alles perfect. Super open hondje en erg sociaal naar zowel andere dieren als mensen.
Met 8 weken kwam Jinn bij ons. Mijn Duitse Herder heeft 2 jaar geleden een ongeluk gehad en kon geen behendigheid meer lopen. Daarom kwam Jinn. Omdat ik Jesda al had heeft mijn broer Jinn genomen en hij zou er mee trainen en in de toekomst behendigheid mee doen.
De eerste 2 maand ging het goed. Mijn broer was lekker fanatiek en Jinn was één van de betere van de groep, van gehoorzaamheid. Helaas kwam daar na die 2 maand ongeveer ineens een draai. Mijn broer vond het wel prima zo. Vaak een smoesje dat hij niet hoefde te komen en zo ook niet meer met Jinn trainen. Thuis deed hij sowieso al niks met Jinn. Alleen maar op de hondenschool. Een beetje hondenkenner weet direct dat een Border dingen gaat verzinnen om zelf de energie er uit te krijgen. Helaas deed Jinn dit ook en hier thuis waren ze niet blij, op z'n zachts gezegd.
We hebben zo 2 weken aangemodderd omdat ik vond dat mijn broer met Jinn bezig moest gaan. Maakte me niet uit hoe, als hij het maar deed. Hier werd niks op uitgedaan en mijn ouders vonden Jinn een vervelende hond.
Toen vorige week dinsdag had mijn broer ineens weer een reden om niet te komen trainen. Toen ben ik gaan trainen en ik merkte dat Jinn sùper achteruit was gegaan. Hij wilde niet komen, kon ineens niet meer liggen op commando en wanneer je zei zit ging hij liggen. Ontzettend jammer want hij wil zò graag!
Afgelopen woensdag hadden wij een workshop en zou mijn broer gaan trainen maar mijn broer had last van de knie. Is dat echt zo of weer een smoesje om niet te komen? Ik heb geen idee, maar ik ging weer met Jinn trainen en Jinn begon andere honden te 'nippen'. Niet echt bijten maar wel aanraken met de voortandjes. De mensen van de workshop hadden een gedragstherapeut bij zich. Dat is een vriendin van hun en als beroep is zij gedragstherapeut. Zij zag dus meteen dat Jinn totaal niet in orde was. Geestelijk vooral.
Ze heeft mij wat dingen verteld en het beste was om mijn broer van Jinn af te halen en weer proberen Jinn op het rechte pad te krijgen.
Dit gaat ook gebeuren, althans, mijn broer gaat van Jinn af en ik ga het proberen over te nemen. Ik heb een jaar. Mijn ouders wilden hem liever meteen weg doen, maar ik heb gesmeekt of ik het niet sowieso een jaar mocht proberen. Dat mocht dus ik ga ontzettend hard mijn best doen om Jinn weer op het rechte pad te krijgen.
Mensen met tips zijn ontzettend welkom. Het liefst via PB want dan kan ik de tips uitprinten en er een boekwerk van maken.
Dit was een kort uitgelegd verhaal en ik ben vandaag direct begonnen met gehoorzaamheid tijdens de behendigheid omdat, dat echt een drama is. Zonder toestellen kan ik hem sturen maar met toestellen er bij is hij echt een drama.
Vanmorgen naar de hondenschool gegaan en begonnen met oefenen. We zijn er 3 kwartier geweest.
Foto 1:

Zonder toestellen gaat hij mooi voor me zitten als ik hem voor roep.
Heb toen gewoon de basisdingen geoefend en heb toen toestellen klaar gezet en ben begonnen. Omdat Jinn erg tunnelverslaafd is wil hij altijd door de tunnel.
Foto 2:

Blijven zitten tot ik hem voorroep.
Filmpje 1:
Dit lijkt wel niet zo knap maar ik ben hier super trots op!
Filmpje 2:
Zoals je hier ziet, zie je Jinn steeds naar de tunnel kijken. Wonder boven wonder kwam hij direct naar mij toe in plaats van de tunnel in te vliegen.
Filmpje 3:
Hier zie je Jinn 3x een sprongetje nemen en hij heeft geen oog voor de tunnel.
Nadat ik het met de behendigheid goed vond heb ik alles opgeruimd en nog een stukje gehoorzaamheid gedaan. Hij was super relaxt en ging braaf af toen ik hem dat vroeg en ook de andere oefeningen gingen erg relaxt.
Daarna ging ik hem nog proberen wat te leren. Wonderbaarlijk had hij het super snel door:
Foto 3:

Foto 4:

Foto 5:

We zijn toen naar huis gegaan en daarna heeft hij de hele middag heerlijk geslapen. Toen hij weer wakker was heb ik hem uitgelaten en om 16:00 ben ik weer begonnen met spelletjes.
Foto 6:

Ik heb verschillende dingen gedaan. Koekjes verstopt, koekjes in plastich bekertjes gedaan en die moest hij er dan uithalen. Op de foto zie je een krat staan waar ballen onder liggen en er liggen koekjes bij. Ze hebben samen de krat omhoog gekregen en samen de koekjes opgegeten.
Nu ligt Jinn heerlijk voor pampus uit te rusten van een voor hem intensieve dag.
Nogmaals, hoop ik dat jullie tips voor mij hebben om hem binnen een jaar weer op de rails te krijgen.
Hij is absoluut niet gemeen, maar het nippen kwam puur uit frustratie en stress.
Wat ik ook belangrijk vind om te melden is dat ik Jesda nu niet links laat liggen. Jesda kan inderdaad lang niet zo veel als Jinn maar wat Jesda kan mag ze mee doen en ze geniet er net zo van als ik!
Ik als 'nieuwe' eigenaar ga weer beginnen vanaf de basis. Eerst de gehoorzaamheid er weer goed in en daarna weer oriënteren bij de behendigheid.
Veel liefss