denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:12

Over ong een jaar hoop ik verhuist te zijn en een 2e kat te kunnen aanschaffen.
Echter hebben Mo en ik een eisenpakketje, waardoor het lastiger wordt om gewoon een kat mee te nemen.

Allereerst een korte beschrijving van Mo, omdat een 2e kat vnl bij haar moet aansluiten. ;)
Mo is een vrij angstig katje wat bij haar vorige eigenaar dagelijks in elkaar werd gemept door de andere katten, ook werd zij stelselmatig verhinderd om op de bak te gaan of te eten.
Hierdoor was ze broodmager, gestressed en zou ze onzindelijk zijn :(, echter is ze hier 100% zindelijk. *\o/*
Ondanks alles denk ik wel dat een 2e kat haar goed zou kunnen doen, omdat zij zich eraan zou kunnen optrekken.
Mo is bijna 9 (over een maand), gek op knuffelen en aandacht, slaapt veel, is redelijk rustig met 3x per dag ontzettend lijpe buien waarbij ze door de kamer heen vliegt, rolt en speelt. *\%/*

Wat ik denk dat het beste zou passen bij Mo, maar ook bij mij:
Een rustige, niet-dominante kat die vrij zeker is van zichzelf, lekker speels op z'n tijd, liefst geen sloper (al kan ik daar mijn interieur wel deels op aanpassen), geen al te angstige kat ivm Mo's angstige inslag en het versterken ervan.
Liefst een volwassen herplaatser omdat daar het karakter vaak duidelijker van is, mag ook een oudje zijn, liefst wel zo gezond mogelijk omdat ik niet weer een zieke kat wil opnemen in huis.
Mocht hij later wat gaan mankeren dan wordt er uiteraard gewoon medische hulp ingeschakeld etc.
Bij voorkeur geen (half)langharige kat, maar als de (voor ons) perfecte kat wel langer haar heeft laten we hem uiteraard niet zitten. ;)
Het mag een raskat zijn, maar ook een kruising of onherleidbaar bastaard/HTKtje oid.
Het hoeft geen knuffelkat te zijn, al vind ik het wel erg leuk als ze geregeld even komen kroelen.
Momenteel voer ik brok (Hill's senior, kan evt overgeschakeld worden op mature adult oid) omdat Mo het daar het beste op doet met haar lichte voedselallergie, maar een 2e kat wil ik evt wel KVV oid gaan voeren mocht hij dat het lekkerst vinden.
De kat moet binnen kunnen blijven, dit omdat ik in een appartement woon en over een jaar naar een iets ruimer appartement verhuis.
Mocht ik de mazzel hebben een balkonnetje erbij te krijgen, dan wil ik die gaan afzetten zodat de katten daar kunnen zitten wanneer ze willen.
In de woonkamer komt iig een krabpaal, wsl een hogere en brede met veel plateaus etc en in de slaapkamer wil ik, mits daar genoeg ruimte voor is, ook een krabpaal of krabton plaatsen.
Verder is er veel speelgoed aanwezig en worden er geregeld speelmomentjes ingelast.


Wat zouden jullie me aanraden op basis van bovenstaande en waarom?
Ik ga iig heel goed oriënteren voor er een 2e kat komt en Mo staat op nummer 1 wb het bij haar passen van een 2e kat.
Mijn omgeving raadt het af om een 2e kat bij haar te plaatsen ivm haar verleden (dagelijks in elkaar gemept worden etc door de andere katten), wat is jullie mening hierover?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:17

NIET DOEN. Ik heb een kat gehad die qua achtergrond erg leek op jouw Mo. Ik vond het zielig dat ze vaak lang alleen thuis was (ik studeerde, en had nog geen paard. Destijds was ik vaker thuis dan nu :+ ) dus tweede kat erbij... een rustig, volwassen exemplaar. Zoë (mijn poezel) vond het vreselijk.
Andere kat weer teruggebracht, en toen een... kitten... heel lief manneke is het, ik heb 'm nog steeds. Maar het heeft zeker 3 jaar geduurd voordat ze langs elkaar heen leerden leven.

Zoë is er niet meer, kater nog wel en inmiddels een kitten er bij. Dat gaat wel goed. Het verschil met hoe het ging toen ik er een kat bij haalde voor mijn traumapoezel is zo groot dat ik wilde dat ik Zoë alleen had gehouden. Hoewel ik heel blij ben met mijn kater <3

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:22

Moeilijk, katten zijn geen groepsdieren, maar kunnen elkaar wel tollereren.
Ik had ook zo'n katje, en daar heb ik nu toch 2 andere katten bij. Het gaat niet altijd even soepel, maar ze accepteren elkaar wel.

Ik weet dat ze in het asiel de karakters van de katten over het algemeen wel goed kennen. Zoek een katje op die heel goed bij andere katten kan, en dan denk ik toch wel aan een oudere kat.

http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=278445

Deze zou waarschijnlijk ook goed passen
http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=278458

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:26

Koper:
heldere reactie en hij wordt zeker meegenomen in mijn overwegingen. :j

Youngster:
helaas kan ik geen van de gelinkte katten een huisje bieden, omdat de mogelijkheid er nu, in mijn huidige appartement niet is.
Alsnog bedankt voor het meedenken. :)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:30

Oh ja had even over je eerste zin heen gelezen.

Enniewee. De katten zijn er dus wel. Er staan nog wel meer op de site waarvan ik denk dat die goed kunnen passen.
Goed je verhaal doen bij het asiel eventueel en dan zelf goed kijken ( meerdere keren misschien wel) en dan een keuze maken :)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:32

ga ik zeker doen! :j
Ook ga ik rondkijken bij particulieren en opvangen die op de kattenfora adverteren, mijn ervaring is dat die over het algemeen erg eerlijk zijn over hun dieren en meedenken of het past.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:55

Ik zal mijn vorige reactie wat nuanceren :o

Ik ging op mezelf wonen en daarmee was het de hoogste tijd voor een huisdier *\o/* En dat werd Zoë. Ze was 3 en had al veel meegemaakt: te vroeg bij moeder weg, erg ziek geweest, zusje plotseling overleden en daarna gepest door twee katers. En uiteindelijk een kapotte maagwand van de vele haarballen, het was een stresskotser. Ze was erg onzeker en is altijd schuchter gebleven.
Wel trok ze na een jaar goed bij, ik kon haar bij voorbeeld aaien en ze was op haar gemak bij mij in huis. Ik dacht dat ze zelfverzekerder was geworden. En dat was ze ook. Tót er een kat bij kwam. En ik had daar ook goed over nagedacht: een rustige poes van ongeveer dezelfde leeftijd. Wat dus niet werkte. En daarna ook goed nagedacht over een kitten: die zou ze wel aankunnen? Niet dus...

Zo'n ontzettend verschil met mijn kater nu. Die neemt mijn kitten (nou ja, ze is inmiddels 7,5 maand) gewoon in de houdgreep wanneer hij haar van een stoel af worstelt. Terwijl Zoë -dat was het dieptepunt- ONDER de boekenkast door kroop toen een nieuwe kat haar achterna zat. Daar was ongeveer 4 centimeter ruimte in de hoogte. En ze deed dat met een volle blaas, want op de bak durfde ze niet meer. Ik heb die andere kat opgepakt en direct weer teruggebracht. Ook al kon dat dier er niks aan doen.

En ook ik had/heb een stabiele omgeving, fijne ligplekken, goed-over-nagedacht voer, speelgoed, puike krabpaal enz :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-12-13 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:59

Bedankt voor de toelichting op je eerste post, het wordt zeker meegenomen in mijn overwegingen. :)
Een kitten komt er niet om een paar redenen:
te wild, onvoorspelbaar hoe ze uitgroeien en ik ben absoluut geen kittenmens.
Vind kittens geweldig hoor, maar wel bij een ander. ;)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:03

Bij mij ging het met een kitten uiteindelijk beter dan met een volwassen kat. Daarom is dat kitten -mijn kater- ook gebleven. Hij heeft een bijzonder zachtaardig karakter dus uiteindelijk konden ze een soort van samenleven.

Ook ik ben geen kittenmens. Ik heb alleen dit jaar toch weer voor een kitten gekozen omdat Ju (kater) daarvan minder van de leg is dan van een volwassen "indringer". En ik denk dat dat voor elke kat wel geldt. Als je je kitten elke dag een paar keer uitput met spelen wordt het stuiteren ook minder. En dat gestuiter is ook maar tijdelijk, afhankelijk van bij voorbeeld het temperament van je kitten. Mijn kitten is nu ruim 7 maanden en ze is al veel rustiger.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een kitten voor jouw situatie de beste optie zou zijn. Ik deel alleen wat ik heb gedaan, en wat de gedachte daarachter is geweest :)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:10

Snap ik. :j

Ik denk zelf dat Mowgli (zoals ze voluit heet) knettergek wordt van een kitten, daarbij vind ik kittens te klein en kwetsbaar en acht ik mezelf in staat om er per ongeluk op te gaan staan oid. :=

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:12

Ja dat laatste moet je wel voor uitkijken. Net als wanneer je je omdraait in bed en daarbij je kitten vanaf het dekbed ineens gelanceerd wordt. Pók :=
Maar daar wen je aan, en ze groeien natuurlijk.

Belangrijker dan leeftijd, maat en geslacht vind ik het karakter :j

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:18

Helemaal mee eens. :j
karakter (en gezondheid) staan bij mij erg hoog met als harde eis dat de kat bij Mo moet passen qua karakter.
Ik durf ook geen angstig katje erbij te nemen omdat ik bang ben dat ze elkaars angst gaan versterken en geen dominante etter omdat Mo dan geheid het onderspit delft, al kan ze zich behoorlijk opfokken als er zomaar een vreemde kat in haar huis zit. :')
Voorzichtige introductie is dus erg belangrijk. :j

Ik heb elders al het advies gekregen om in de richting van de Britten te kijken, omdat deze vaak wel voldoen aan de eisen die ik stel.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:21

Je denkt er in elk geval goed over na :) Het lijkt me het slimst om de kandidaat-kat te observeren in hoe hij nu is naar andere katten, en als dat kan eerst op proef in huis te nemen.

Ik heb even in je profiel gekeken. Is Mowgli een snowshoe?

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:39

Als het een kat is van een forummer van de kattenfora kan ik ook zijn gedrag teruglezen op het forum en uiteraard doorvragen, iets wat met bijv MP wat lastiger wordt. ;)
Goed oriënteren vind ik erg belangrijk, omdat ik niet gewoon een kat kan halen en die bij Mo kan zetten.
Daarbij heb ik ruim een jaar geleden al een kat moeten uitplaatsen omdat we totaal niet bleken te matchen en hij een hoop overlast veroorzaakte in de buurt waardoor hij binnen moest blijven met als gevolg dat hij probleemgedrag ging vertonen. :\
Kat woont nu op een boerderij en Mo is kort erna bij mij komen wonen.

Mo is een HTK. :)
Ze is bij mij gekomen als kruising Pers en zo staat ze ook geregistreerd, echter denken de mensen met veel kattenkennis dat er Brits Korthaar in zit.
Maar wat er ook achter zit, ze is en blijft mijn kleine prinsesje. <3

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:49

Een wat oudere, in ieder geval volwassen kat, lijkt me een goede optie. Eentje waarvan bekend is dat hij/zij sociaal is en niet te druk. In het asiel (bijvoorbeeld) zitten vaak veel verschillende katten en het personeel kan wel een inschatting maken welke kat(ten) geschikt zijn voor bij Mo.

Kan prima samen gaan, ik vind het advies 'niet doen' wat kort door de bocht. Ik heb zelf 4 katten en dat gaat prima samen, er is weleens mot, maar dat valt allemaal wel mee. Zo lief als ze samen slapen, in allerlei combinaties! Met z'n vieren komt niet zoveel voor, maar er wordt wat afgewisseld in wie bij wie slaapt. Wel trekken de drie uit hetzelfde nest het meest naar elkaar toe.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:53

Het gaat hier wel om een kat met niet zo heel prettige ervaringen met andere katten he Dagmar. Misschien overheen gelezen?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 06:05

jammer dat je op korte termijn geen maatje zoekt, ik denk dat we een geschikt maatje zouden hebben.

er loopt op het terrein waar ik werk al acht jaar een heel klein kattenmeisje rond, 7 jaar geleden haar gevangen en door de db gesterliseerd, daarna weer losgelaten, al die jaren heb ik haar dagelijks gevoerd samen met mn collega, daardoor is ze naar collega en mij erg toeschietelijk.

paar weken geleden trof ik haar ziek met twee enorme abcessen aan, gevangen en laten behandelen, ze is nu bijna hersteld en leeft bij collega in huis, inmiddels voor ons tam en op te tillen en te knuffelen.

ze heeft geheel geen tanden meer en is dus voor voer vd mens afhankelijk, ze kan dus niet meer naar buiten, wij zijn dus op zoek naar nieuw baasje met kattenvriendje voor haar en tijd voor haar, ze is heel sociaal, ze zoekt geen confrontatie en is idolaat van honden.

mocht je toch eerder wat zoeken dan kun je eens aan deze uk denken.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:55

Mijn ouders hebben sinds kort 2 nieuwe katten waarvan de 1 bang is en de ander juist erg zelfverzekerd. Die ene rent meteen op je af terwijl die ander echt heel terug houdend is. Maar waar 't om gaat is dat ik, en m'n moeder ook, niet 't gevoel heb dat die bange kat zich nou optrekt aan die zelfverzekerde kat. Nou zal 't je denk ik niet alleen daar om te doen zijn maar ik wilde 't toch even aangeven.
Katten zijn inderdaad ook geen groepsdieren. Maar dat gaf iemand al aan.
Hartstikke goed wel dat je er zo over nadenkt!

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:08

ik raad het je enorm enorm enorm af om een 2e katje te nemen!!!

vroeger hadden wij ook een kat die een beetje uit dezelfde situatie komt als de jouwe, was schuw en beetje onderdrukt door de rest..
dat ze nu lekker in haar velletje zit is omdat ze alleen is.
zo'n kat heeft die onderdrukking in zich zitten en zodra jij een andere kat hebt die wel zelfverzekerd is van zichzelf loopt die helemaal over Mo heen.
Mo wordt weer schuw, gaat zich misschien heel erg lange dagen buiten maken, enkel thuis voor te eten etc...

Als zo'n kant van jongs origineel gewoon de onderste in de groep was krijg je zo'n dier amper tot een dier wat zich gelijk stelt met een andere kat.

en alsjeblieft doe het je huidige kat niet aan... dit is niet fijn voor haar..

een kat is geen groepsdiertje dus echt 'therapie' met een extra kat doe je absoluut niet!!!
het is niet zo dat als je nieuwe kat komt dat je schuwere beestjes dan meekomt,
die gaan hun eigen weg en Mo druk je finaal weg, zonde voor zo'n leuk beestje!

Onze kat is toen er een 2e bijkwam alleen nog maar buiten gaan leven, kwam door het kattenluik vluchtig binnen om te eten en was weer weg.
toen mijn mam bedacht haar dan maar even enkel binnen te houden plaste ze uit stress gewoon overal als de andere kat maar langs kwam...
ze at amper etc.
toen uiteindelijk de 2e kat overreden werd, natuurlijk per ongeluk maar die keek gewoon nooit uit met oversteken.

kwam ik thuis met dat diertje, liet mijn kat zien dat ze dood was en mevrouw trok haar neus op en had haar leven terug.

Dat wat we in een jaar hadden opgebouwd (dat ze kwam knuffelen en niet schuw was voor mensen en dat ze at en zindelijk was etc. kwam terug
van een schuw diertje onderdrukt door de andere kat verdween weer. (net zoals het was verdwenen toen wij haar overnamen van een huis vol katten)
opnieuw in haar eentje werd ze weer het knuffel dier wat graag bij je was :)

Dus ik raad het je echt NIET aan.
Je kan een dier wat van zover komt en nu het al zo goed doet, volledig verpesten door het erbij halen van een 2e kat..

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:30

@ Koper: Nee niet overheen gelezen, maar 1 rustige kat of een heleboel andere katten die Mo op de huid zaten is wel een verschil... Sowieso zou Mo moeten wennen, maar het lijkt me niet onmogelijk om een tweede huisgenoot te vinden waarmee het wél goed gaat.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 13:50

Bedankt voor de reacties. :)

Tinkermuts:
helaas heb ik niet eerder dan over een half jaar (of later) de mogelijkheid om een 2e kat erbij te nemen, mocht ik eraan denken dan geef ik tegen die tijd een seintje of ze er nog is.

KingYasFem:
Helder verhaal en neem ik zeker mee in mijn overwegingen. :j
Je schrijft echter dat Mo mss enkel nog thuis zal komen om te eten, Mo komt helemaal niet buiten omdat ze dat niet wil en omdat er tegenwoordig geen mogelijkheid meer voor is.
Uiteraard gaat er, mits er een 2e kat bij komt, gezorgd worden voor voldoende plekken waar Mo zich kan terugtrekken en wordt er heel goed begeleid bij de introductie.
Ik heb de mogelijkheid om de katten tijdelijk gescheiden te houden (1 in slaapkamer en 1 in woonkamer) en evt een extra 'afsluiting' te maken dmv traphekje, waar Mo zowiezo niet door/over heen gaat.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:12

Wil je de kat voor jezelf of voor Mo?
want plekken waar hij zich kan terugtrekken en eventueel de katten gescheiden houden klinkt alsof je zelf gewoon een extra diertje wilt.

Ik denk dat je heel goed moet begrijpen dat een kat niet altijd wil samen zijn met anderen en dat vooral bij dieren die overlopen zijn door soortgenootjes het niet prettig is om nog een soortgenoot in huis te brengen.

Nee, jouw kat komt niet naar buiten en zal dus niet wegvluchten naar buiten maar zal wel tot stress komen in zijn eigen huis, waar zijn plekje is gecreëerd.
door een extra erbij te nemen juist doordat je zegt dat Mo vroeger ook al schuw was en de onderste in het groepje was, creëer je iets wat voor je kat niet als prettig wordt al ervaren.
katten zijn en blijven geen groepsdieren.

De ene kat leert van jongs af aan dat het prima is om zijn plekkie te delen en de ander zal het nooit fijn vinden en gaat er aan onder door.

gezien het verleden van Mo, zal hij er aan onderdoor gaan.
Dus als je het voor het diertje doet, doe het gewoon niet; Mo voelt zich juist nu op zijn prettigst.

doe je het voor jezelf?
neem in iedergeval geen kitten en zorg er maar voor dat Mo zich ook fijn voelt, want jij wilde hem ;)

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:19

Het is heel verschillend hoe het kan lopen... mijn man had een poes van ongeveer 2 jaar oud toen hij een kitten erbij nam. De poes ging het kitten (dat veel te jong was weggehaald bij de moeder, het was 5 weken oud) bemoederen en het kitten werd zelfs gezoogd, niet dat er wat uitkwam maar toch... misschien gebeurde dat juist omdat het jonkie te vroeg bij de moeder weg was gehaald dat het zich zó kinderlijk gedroeg dat het moeder instinct gewekt werd bij de oudere kat...

Het kan ook zo gaan: de oudere kat loopt van huis weg zodra er een jonger exemplaar in huis komt... Dat maakte een vriendin van me mee. (En die kat werd ingepikt door een mevrouw die die kat niet meer terug wilde geven omdat die kat het bij haar beter zou hebben...)

Ook mogelijk: je kat kan niet vluchten (kan de deur niet uit) en wordt van de weeromstuit onzindelijk.
Oh ja, er zijn ook nog katten die bijvoorbeeld naar de zolder verhuizen en daar niet of nauwelijks meer vandaan te krijgen zijn.
Of de kat probeert het jong te verjagen, dat kàn goed komen, maar ja, garanties heb je niet.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 15:40

KingYasFenn schreef:
Wil je de kat voor jezelf of voor Mo?
want plekken waar hij zich kan terugtrekken en eventueel de katten gescheiden houden klinkt alsof je zelf gewoon een extra diertje wilt.

Ik denk dat je heel goed moet begrijpen dat een kat niet altijd wil samen zijn met anderen en dat vooral bij dieren die overlopen zijn door soortgenootjes het niet prettig is om nog een soortgenoot in huis te brengen.

Nee, jouw kat komt niet naar buiten en zal dus niet wegvluchten naar buiten maar zal wel tot stress komen in zijn eigen huis, waar zijn plekje is gecreëerd.
door een extra erbij te nemen juist doordat je zegt dat Mo vroeger ook al schuw was en de onderste in het groepje was, creëer je iets wat voor je kat niet als prettig wordt al ervaren.
katten zijn en blijven geen groepsdieren.

De ene kat leert van jongs af aan dat het prima is om zijn plekkie te delen en de ander zal het nooit fijn vinden en gaat er aan onder door.

gezien het verleden van Mo, zal hij er aan onderdoor gaan.
Dus als je het voor het diertje doet, doe het gewoon niet; Mo voelt zich juist nu op zijn prettigst.

doe je het voor jezelf?
neem in iedergeval geen kitten en zorg er maar voor dat Mo zich ook fijn voelt, want jij wilde hem ;)

Vnl voor Mo. ;)
Het gescheiden houden gaat om de introductietijd, mocht dat nodig zijn.
Op neutraal terrein gaat het nl goed als Mo in contact komt met een andere, niet-dominante kat.
Op haar eigen terrein kan ze behoorlijk flippen als er zomaar een kat binnen komt banjeren, vandaar dat ik verwacht dat het met een goed begeleide introductie en een bij Mo passende kat (qua karakter) best goed kan komen.

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: denken jullie mee? (voorzichtige oriëntatie 2e kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:12