Kippen houden mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:57

Ik heb altijd al kippen gewild. Vind het geweldige dieren en ben gek op eieren in welke vorm dan ook :9

Mijn ouders hebben kippen die altijd van de leg zijn. Dit komt omdat de kat van de buren steeds erbij zit. De kippen zijn erdoor van slag en leggen niet meer.

Ikzelf heb 3 grote honden welke elke dag lekker in de tuin aan het ravotten zijn. We hebben geen mega grote tuin dus elkaar ontlopen kan niet.
De honden zullen de kippen met rust laten. Dat weet ik zeker. Maar zal de aanwezigheid van de honden de kippen al van slag maken?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:58

ze wennen er wel aan is mijn menig..

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:59

De kippen van mijn moeder waren gewend aan haar hondje. Ze legden ook gewoon eieren.

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:00

Die van ons leggen ook gewoon terwijl de hond ook los loopt. Ze zijn er gewoon aan gewend.

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:01

Ligt een beetje aan de kippen denk ik, hier wordt de hond door kippies uitgescholden als ie er overheen vliegt :')

o ja, en ze leggen gewoon nog eieren

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:02

Kan makkelijk... Mijn katten lopen er ook altijd bij :j No problemo.
Laatst bijgewerkt door Brievenbus op 15-11-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 16:02

Ik denk dat er ook wel een groot verschil is tussen katten en honden. Die kat van de buren van mijn ouders ligt echt te loeren en grijpt ze als hij de kans krijg. Honden zijn toch weer anders.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:05

Onze hond gaat juist 'achter' de kippen aan terwijl we met de katten geen probleem hebben. Maar eieren leggen ze meestal 's avonds in hun hok en ik veronderstel dat de honden daar niet komen dus dat moet helemaal goed komen!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 16:11

Zijn er ook nog rassen die wat meer stressgevoelig zijn?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:46

Hier leggen de kippen zeer goed. 5 grote honden die niet altijd lief zijn en ook een kat.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:03

Hier ook met grote regelmaat een eitje. 3 Honden die graag jagen en de de kat van de buren, ze malen er niet om.
Ze wennen er wel aan, als ze maar een rustig plekje hebben om een eitje te leggen!

Anoniem

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:06

Hier ook drie grote, vrolijke honden en twee katten die graag de kippen bespieden. Maar de kippen trekken zich er geen fluit van aan en leggen behoorlijk veel eieren. Kippen kunnen ook goed fel zijn en ze hebben een binnenhok waar ze rustig alleen zijn. Helpt ook veel denk ik.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:08

Onze katten en kippen lopen los en soms zelfs door elkaar, geen probleem. 1 van de katten "woont" zomers bijna in kippenhok en ren om de muizen te vangen, doet ze geheel vrijwillig, overigens :o . De kippen leggen en broeden gewoon, alleen als ik nog kleine kuikens heb hou ik die binnen totdat ze niet meer door de katten als hapklaar worden gezien ;)

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:43

Zijn heel wat stressgevoelige en goed vliegende rassen.
Ik zou je aanraden om een ras te kiezen wat wat zwaarder is, die dus niet makkelijk je tuin uit fladderen van schrik.

Zijn de kippen bij je ouders jong of ouder?
Misschien eten ze hun eieren zelf op?

Nu in de wintermaanden leggen sommige kippen niet of nauwelijks eieren.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 18:56

Mijn ouders hebben krielkippen. Geloof dat ze rond de 4 maanden oud waren toen ze ze kochten.
De eerste maand legde ze erg goed. Hele schattige kleine eitjes :P
Totdat de kat van de buren de kippen ontdekt had. Sindsdien leggen ze sporadisch een ei(tje). Ze heeft de kippen nu bijna 3 jaar.

Het gaat mij helemaal niet om de eieren hoor. Het gaat mij erom dat de kippen niet gestrest raken. Dat zou ik sneu vinden.

Heb een hoop geleerd over kippen. Denk dat Barnevelders wel wat voor mij is.

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:58

Wij hebben hier ook kippen en 2 labradors lopen die ze maar al te interessant vinden. De kippen blijven hier wel gewoon leggen. Dat waren Wyandottes nu hebben we Barnevelders die zijn nog te jong om te leggen maar denk niet dat ze last hebben van de honden.

QuintySnoepy

Berichten: 222
Geregistreerd: 01-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:59

Kippen bij honden kan best maar moet je op het begin wel mee opletten.
Eerst was er een hondje bij ons logeren en die had er een dood gebeten.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:59

Hier zijn de katten als de dood voor de krielkip, kreng is hartstikke fel :D dus ze leren het loeren zo af als de dames in de aanval gaan haha. Moet ook zeggen dat die dame mij ook aanvalt als ik een andere kip uit het hok pak, dus dat is geen stresskip.

Heb meerdere rassen gehad van kriel tot groot, maar heb nog nooit meegemaakt dat de kippen door andere dieren van de leg raakten. Behalve als de reiger langskomt, dan slaan ze echt enorm aan maar leggen wel.

Zou wel denken om, als je ze echt los laat lopen, je iets minder enthousiast vliegende rassen kiezen want wij hebben helaas al wel een keer meegemaakt dat de kippen in de sloot waren belandt nadat een hond opeens in de tuin kwam. Ze hebben het overleefd gelukkig, na een hele behandeling van ons,
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-11-13 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:01

Dat went over het algemeen wel als je honden er inderdaad vanaf blijven. Onze kippen lopen los en de hond ook daar scharrelen ze gewoon omheen. Nu leggen de kippen geen eieren meer het is nu niet lang genoeg licht. Zijn ook krielkippen. In de zomer leggen de krielen wel goed eieren.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:16

Wij hebben Chileense Araucana kippen; is eigenlijk een sier/ vecht ras maar ze leggen prima eieren en ook nog hele speciale; blauw/ groen van kleur. Het zijn hele "gezellige" kippen die er altijd bij komen als we in de zomer buiten zitten. Je hebt ze met en zonder "staart" ( de zgn, bolstaart) en ze hebben een soort snorretjes/ baardjes en groene poten.
http://1.bp.blogspot.com/-JCg0lPbNomQ/T ... 011062.jpg

http://images3.hiboox.com/images/0608/3shfo39k.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-FhdLmfcIFn0/T ... 0/uove.jpg

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:32

ik denk dat het ook aan het ras licht, naar mijn mening zijn lakenvelders vaak wat zenuwachtig, en hubbards wel heel rustig.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:16

Dikke kippen zoals grote wyandottes, brahma's, barnevelders (wel de raszuivere), orpingtons, marans,...
Komen door hun gewicht niet de lucht in.
Leggen ook heerlijke eitjes.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:22

Als je ze ergens rustig achterin de tuin een binnenhok met rennetje geeft waar de honden niet in kunnen zodat ze zich altijd veilig terug kunnen, zal het wel meevallen toch?

Als er vaak 3 van die lomp grote kalveren door de tuin langs en tussen door stuiven kan ik me voorstellen dat ze er niet zo blij van worden, maar als ze een veilig plekje hebben dan wennen ze daar wel aan hoor :)

Brahma's enzo zijn erg leuk, stoere grote kippen :j

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:41

Hier lopen de kippen gewoon over de slapende honden heen :') Geen problemen tussen hond/kat en de kippen! 1 hond is wel erg alert op de konijnen, maar de kat en de kippen worden niet eens opgemerkt...

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Kippen houden mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:57

Mijn stalkat gaat zelfs mee-eten bij de kippen. Voor de hond moeten ze opletten, die grijpt ze als ze de kans ziet (RIP Sunshine, mijn best leggende kipje!)