hoe oud kippenren opknappen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:01

Maar de hond heeft ook een cavia én konijn dood gebeten

Denk aub na voordat je iets gaat doen en bekijk aub eerst het geslacht en als je het zelf niet weet laat dit dan door iemand anders doen

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:03

WinSel schreef:
Maar de hond heeft ook een cavia én konijn dood gebeten

Denk aub na voordat je iets gaat doen en bekijk aub eerst het geslacht en als je het zelf niet weet laat dit dan door iemand anders doen



oke, zal ik doen, als ik dat konijn waarvan we het geslacht niet weten te pakken krijg, is nog al een zeer agresief konijn

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:04

En weet je ook waarom hij zeer agressief is ?
Waar zitten je konijnen nu in en zitten ze samen ?

Ga je aub verdiepen in konijnen, konijnen is meer dan stop het in een hokje en geef het eten

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:07

WinSel schreef:
En weet je ook waarom hij zeer agressief is ?
Waar zitten je konijnen nu in en zitten ze samen ?

Ga je aub verdiepen in konijnen, konijnen is meer dan stop het in een hokje en geef het eten


goh, ze zitten nu allebij apart in een ren op het grasveld (die pakken de honden ook niet)
elke dag krijgen ze een broodje hooi en anderhalve appel, s'winters als het sneeuwt 2 a 3 appels per keer en wat droogvoer en ook extra veel hooi

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:09

Niet teveel appels geven, is niet goed voor ze, ook brood niet teveel geven
Onbeperkt hooi is het belangrijkste en 25gram per kg biks

Laat het geslacht goed na kijken door iemand die er verstand van heeft voordat je uberhaupt gaat koppelen. 2 voedsters gaat vaak niet goed samen en aangezien je vader rammen niet wil laten castreren ben ik bang dat een koppel niet gaat werken, 2 van het zelfde geslacht gaat vaak niet goed

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:11

WinSel schreef:
Niet teveel appels geven, is niet goed voor ze, ook brood niet teveel geven
Onbeperkt hooi is het belangrijkste en 25gram per kg biks

Laat het geslacht goed na kijken door iemand die er verstand van heeft voordat je uberhaupt gaat koppelen. 2 voedsters gaat vaak niet goed samen en aangezien je vader rammen niet wil laten castreren ben ik bang dat een koppel niet gaat werken, 2 van het zelfde geslacht gaat vaak niet goed



was ik zelf ook al achter, gelezen op een of andere konijnen site , voer heb ik op school geleerd

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:13

Sorry, ik wil je alleen maar advies geven maar volgens mij weet je het allemaal al :)

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:15

niet alles, ik heb alleen maar geleerd hoeveel een konijn mag eten kwa krachtvoer enn heb gelezen dat je 2 dezelfde geslachten niet bij elkaar kunt zettn en een paar symptonen van ziektes weet ik, voor de rest weet ik niet heel veel,
maar hoe zit het als ik cavia's in dat hok ga doen? hoeveel kunnen er dan in, en ja ik ven van plan om op de delen waar geen betongaas zit ook heel sterk gaas te plaatsen

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:16

zorg eerst dat alles goed is opgeknapt en dat er koppeltjes bij elkaar in komen
Haal desnoods gecastreerde konijnen uit de opvang als jullie dat niet zelf willen laten doen, alleen voedsters bij elkaar levert ook problemen op

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:05

LiannePuthzy schreef:
of we gaan er een groep cavia's in doen (heb geleerd op school dat een groep beertjes goed gaat of een groep met alleen maar zeugen)


Dit wordt inderdaad vaak gezegd, maar het is niet de meest optimale oplossing. Het beste is om een castraat samen met een klein aantal zeugjes te huisvesten. Alleen beren wordt op den duur knokken en een grote groep zeugjes kun je het beste samen huisvesten met een castraat. Grappig om te zien hoe hij politieagentje speelt en ingrijpt als er gekibbeld wordt onder de dames :j

Edit: Je hok is dus 3 bij 1 meter? Ik heb 3 zeugen en een castraat (grote volwassen cavia's) op 2,80 meter bij 0,60 meter. Werkt prima en ze kunnen elkaar goed uit de weg gaan. Hou daar wel rekening mee en prop je hok niet vol cavia's! Ik zou het houden bij een castraat met 4 zeugjes. Je moet ook niet teveel dat hok willen volproppen, geef ze de ruimte :)

Als je cavia's aanschaft, zorg er dan voor dat het buitencavia's zijn.. Anders heb je ze straks met longontsteking en verkoudheden zitten en dat wil je echt niet..

Ik lees dat je al konijnen hebt? Welke geslachten zijn je konijnen en hoeveel heb je er precies? ;) Ik heb niet alles gelezen!
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 10-11-13 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:08

Sorry dat ik het zeg maar ik zou helemaal geen dieren kopen, alles is te duur of gaat dood :?

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:11

Als je al konijnen hebt.. Waarom daar dan niet investeren (in de vorm van castraties bijvoorbeeld) en zo een leuk groepje maken? Verkijk je ook niet op cavia's, daar gaat veel tijd en geld in zitten. Ze moeten bijvoorbeeld speciaal voer met extra vitamine C hebben.. Dat is nog maar het begin.
En ik vraag me af of je er dan wel tijd voor zal gaan hebben, naast je konijnen?

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 09:13

Laura_x_ schreef:
Als je al konijnen hebt.. Waarom daar dan niet investeren (in de vorm van castraties bijvoorbeeld) en zo een leuk groepje maken? Verkijk je ook niet op cavia's, daar gaat veel tijd en geld in zitten. Ze moeten bijvoorbeeld speciaal voer met extra vitamine C hebben.. Dat is nog maar het begin.
En ik vraag me af of je er dan wel tijd voor zal gaan hebben, naast je konijnen?


jep, uiteraard, mijn vader voert en verzet de konijnen die in de rennen lopen die op ons grasveld staan
we hebben nog 5 zakken caviavoer staan omdat mijn cavia doodgebeten is omdat hij waarschijnlijk was ontstanp (daarom gaan we overal en beton en kippengaas voor plaatsen)
en ik heb al sinds mijn 5de (ja echt waar) cavia's steeds 2 gehad eerst 1 mannetje en 1 vrouwtje, allebij doodgegaan vanwege ouderdom, daarna 2 vrouwtjes ook allebij doodgegaan vanwege ouderdom en deze die dood is gebeten

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:51

Dus omdat je nog voer hebt wil je nu meer cavia`s? Verkoop desnoods dat voer en volgens mij, maar dat zou je moeten navragen, mogen konijnen gewoon caviavoer hebben, alleen andersom niet ivm te weinig vitamine C
Jullie willen niet investeren in bv castratie, hoe zit dat bij ziek zijn? Gaan jullie dan wel naar de da?

Zo niet, dan zou ik eerst het geld steken in de dieren die je hebt voor je nieuwe aanschaft

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 09:54

Lynn_Nikita schreef:
Dus omdat je nog voer hebt wil je nu meer cavia`s? Verkoop desnoods dat voer en volgens mij, maar dat zou je moeten navragen, mogen konijnen gewoon caviavoer hebben, alleen andersom niet ivm te weinig vitamine C
Jullie willen niet investeren in bv castratie, hoe zit dat bij ziek zijn? Gaan jullie dan wel naar de da?

Zo niet, dan zou ik eerst het geld steken in de dieren die je hebt voor je nieuwe aanschaft



aonze konijnen zijn nog nooit ziek geweest, dus we zijn nog nooit met hun naar de DA gegaan, het lijkt mij wel als er 1 ziek is dat we dan naar de da gaan

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:09

Na enkele maanden gaat de vitamine C uit het voer, als het dus al langer staat zit er waarschijnlijk geen vitamine C meer in...

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:14

Zorg gewoon dat de konijnen die je nu hebt een fijn leven hebben met elkaar en ga niet er van alles bij halen omdat je graag iets in het hok wil hebben.

Als je 2 voedsters hebt haal dan een gec ram uit de opvang, besteed daar je geld aan ipv allerlei andere dieren aanschaffen omdat je toevallig voer hebt staan

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 10:40

Laptopmuis schreef:
Na enkele maanden gaat de vitamine C uit het voer, als het dus al langer staat zit er waarschijnlijk geen vitamine C meer in...



oww oke, wist ik nog niet

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 10:40

WinSel schreef:
Zorg gewoon dat de konijnen die je nu hebt een fijn leven hebben met elkaar en ga niet er van alles bij halen omdat je graag iets in het hok wil hebben.

Als je 2 voedsters hebt haal dan een gec ram uit de opvang, besteed daar je geld aan ipv allerlei andere dieren aanschaffen omdat je toevallig voer hebt staan


oke :)
maar van het voorjaar mag ik waarschijnlijk of een nieuw konijn of 1 of 2 nieuwe cavia's van me ouders

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:41

Waarom zou je er iets bij nemen ? Heb je niet genoeg aan wat je nu hebt ?
En 1 cavia is natuurlijk niet goed, ook dat is een groepsdier

Ga aub de geslachten van je konijnen controleren, zijn het 2 voedsters haal er dan een gecastreerde ram bij uit de opvang ( liefst 2 ivm even aantal ) of ruil 1 van de voedsters om voor 1 gecastreerde ram zodat je 2 konijnen hebt. Ga daar je geld aan uit geven ipv nieuwe dieren !

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 10:59

WinSel schreef:
Waarom zou je er iets bij nemen ? Heb je niet genoeg aan wat je nu hebt ?
En 1 cavia is natuurlijk niet goed, ook dat is een groepsdier

Ga aub de geslachten van je konijnen controleren, zijn het 2 voedsters haal er dan een gecastreerde ram bij uit de opvang ( liefst 2 ivm even aantal ) of ruil 1 van de voedsters om voor 1 gecastreerde ram zodat je 2 konijnen hebt. Ga daar je geld aan uit geven ipv nieuwe dieren !



goed punt, daarom krijg ik WAARSCHIJNLIJK een nieuw konijn of 2 cavia's

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:05

Misschien kan je dan proberen je konijnen te laten koppelen, zodat ze samen kunnen leven :).

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 11:06

Laptopmuis schreef:
Misschien kan je dan proberen je konijnen te laten koppelen, zodat ze samen kunnen leven :).



oke :)
maar ik heb gelezen op een konijnensite dat je niet zomaar 2 vreemde konijnen bij elkaar kan zetten

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:10

Daarom moet je ook naar een opvang gaan, zij helpen je met koppelen en zorgen dat er een geschikt konijn bij komt , ook zijn daar alle rammen al gecastreerd.

Maar ik zou dan wel voor een even aantal gaan, dus of 1 voedster weg en 1 ram er bij of 2 rammen er bij als je 2 voedsters hebt. Maar eerst maar eens geslachten laten checken, ook dat kan bij een opvang

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: hoe oud kippenren opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:18

Daarom staat er 'laten koppelen'. Eerst moeten de geslachten 100 % zeker zijn. Anders kan het slecht aflopen.... Je kan inderdaad niet zomaar 2 vreemde konijnen bij elkaar zetten.