Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:42

Gigixponys schreef:
M_D_H schreef:

dus dan moet ik ze weg jagen?
moet ik moeite gaan doen omdat jij vind dat jou kat meer waard is als dat ik ben?
je zegt immers, mijn kat mag gaan en staan waar die wil...
dus is die kat meer waard dan ik, want ik heb er niks meer over te zeggen als dat dier in mijn tuin rondloopt...
en dan vervolgens moet ik moeite gaan doen dat beest uit mijn tuin te krijgen... omdat jij graag een huis dier wilt hebben?
wat imo dus geen huisdier meer is want het loopt buiten rondt...

Ja..
Ja
Idd
Als iemand zou reclameren zou ik zeggen jaag ze weg, mijn kat is heel bang dus veel moeite zal dat niet zijn (maar dat had ik al gezegd..), en als ze steeds terug komt zou ik wel even met mijn buren samen gaan zitten om een oplossing te zoeken :)
Ze is een kat, geen beest ;)
En je kent het verleden van mijn kat niet.. ik heb haar niet omdat ik zo persé een huisdier wilde, iemand heeft haar gedumpt, ik heb haar opgevangen..
Waarom is het geen huisdier meer als het buiten rondloopt? Een paard moet toch ook op de wei, is volgens mij ook buiten..

een paard loopt binnen een omheining...
binnen, dus wat tot je huis behoort, dus huisdier...
jou kat loopt buiten jou huis, buiten jou tuin in de tuin van JOU buurvrouw...
technisch gezien is ze dus nu in het huis van jou buurvrouw...
maar niet jou huisdier meer, want zit het in jou huis??
nee...

dat is een heel sneu verleden, maar nog steeds geen reden waarom jou kat (beest, dier all the same) anderen tot last moet zijn...

de binnenkatten van mijn schoonzusje, daarvan is er ook 1 langs de weg gevonden en opgevangen... gezien zijn gesteldheid liep hij al een tijdje buiten... hij is nog graag buiten, maar mag dat niet van mijn schoonzusje en eerlijk?
hij ziet er zo slecht uit... heeft echt een heel zwaar leven...
reageert niet op de leuke effecten van buiten en zo... is zwaar depressief...
nee, zijn leven zou als buiten kat echt van beter kwaliteit zijn als nu...

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:51

M_D_H schreef:
Gigixponys schreef:
Ja..
Ja
Idd
Als iemand zou reclameren zou ik zeggen jaag ze weg, mijn kat is heel bang dus veel moeite zal dat niet zijn (maar dat had ik al gezegd..), en als ze steeds terug komt zou ik wel even met mijn buren samen gaan zitten om een oplossing te zoeken :)
Ze is een kat, geen beest ;)
En je kent het verleden van mijn kat niet.. ik heb haar niet omdat ik zo persé een huisdier wilde, iemand heeft haar gedumpt, ik heb haar opgevangen..
Waarom is het geen huisdier meer als het buiten rondloopt? Een paard moet toch ook op de wei, is volgens mij ook buiten..

een paard loopt binnen een omheining...
binnen, dus wat tot je huis behoort, dus huisdier...
jou kat loopt buiten jou huis, buiten jou tuin in de tuin van JOU buurvrouw...
technisch gezien is ze dus nu in het huis van jou buurvrouw...
maar niet jou huisdier meer, want zit het in jou huis??
nee...

dat is een heel sneu verleden, maar nog steeds geen reden waarom jou kat (beest, dier all the same) anderen tot last moet zijn...

de binnenkatten van mijn schoonzusje, daarvan is er ook 1 langs de weg gevonden en opgevangen... gezien zijn gesteldheid liep hij al een tijdje buiten... hij is nog graag buiten, maar mag dat niet van mijn schoonzusje en eerlijk?
hij ziet er zo slecht uit... heeft echt een heel zwaar leven...
reageert niet op de leuke effecten van buiten en zo... is zwaar depressief...
nee, zijn leven zou als buiten kat echt van beter kwaliteit zijn als nu...

Tja iedereen beziet het anders zeker? Ik zie ook heel de wijk als mijn thuis.. zo kunnen we dan ook beginnen! Heb je mijn andere post gelezen? Mijn kat komt niet bij de buren, want die hebben honden, de rest heeft zelf een kat dus die zullen nooit reclameren denk ik.. mijn kat is wel gewoon mijn huisdier, maar als jij dat anders ziet, is dat niet mijn probleem. Mijn kat is volgens mij helemaal niemand tot last, ik heb toch nog nooit klachten ontvangen... ;)

En dat vind ik heel erg voor die kat van je schoonzusje, niet dat hij niet buiten mag, maar dat hij zo'n zwaar leven heeft.. maar er is toch wel iets dat jullie kunnen doen om het nog wat beter te maken? Toen ik mijn kat heb opgevangen was die van alles en iedereen bang, dat is nu al veel beter maar nog steeds niet over.. mijn kat is er wel overgeraakt, is ons ontzettend dankbaar en geniet heel hard van het buiten zijn, dat wil ik haar dus niet afpakken.. als mijn kat niet zou genieten van het leven buiten zou ik haar dat ook niet aandoen, ik wil gewoon het beste voor mijn dieren.. :)

M_D_H

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:04

het was sarcastisch?
omdat er hier gezegd wordt dat een kat niet gelukkig binnen is...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:07

M_D_H schreef:
over je eerste vraag, waarom dat niet hoort, kan ik heel kort over zijn:
in de wet staat dat mijn tuin van mij is... van mij en dus niet van een ander en zeker niet van andermans kat die van MIJN tuin een KATTENBAK wenst te maken...
in de wet staat ook dat andermans huisdieren niet tot overlast bij jou mogen zorgen...
of te wel...JIJ dient JOU kat uit MIJN tuin te houden als IK zeg dat dat dier MIJ tot overlast is...
simpel zat, heeft dus niks te maken met wat ik liever niet zou hebben, maar wel alles te maken met wat er in de wet staat omschreven...
dus nogmaals over realistisch, misschien moet je je echt even gaan inlezen voor je begint over issues en realistisch etc...
het dier mag mij gewoon niet tot last zijn...

Ik had al zo'n vermoeden dat je ongeveer zo zou denken. En dat is - gezien wat er letterlijk in wetgeving is vastgelegd - echt niet realistisch. Eigendom is niet zo zwart-wit als jij kennelijk denkt en overlast is wettelijk gezien echt iets anders dan wat één persoon dan wel een kleine groep als overlast ervaart. Landelijke wetgeving over katten in tuinen gaat er domweg niet komen, maar het heeft weinig zin om dat uit te blijven leggen aan mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in hoe beleid in elkaar steekt en waarom, maar die gewoon hun persoonlijke frustraties kwijt willen. Ik hoop van harte dat dat oplucht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:13

Ach ik weet niet waarom er geen wetgeving zou kunnen komen dat gebiedt dat katten niet meer los mogen lopen. Bij honden is dat immers ook gebeurd.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:26

Ik snap eerlijk gezegd heel goed dat veel mensen het als vervelend ervaren. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen ook echt aan de buren melden dat de kat als overlast wordt ervaren. Als je dat niet weet kun je er ook niets aan veranderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:51

Ik geloof niet dat paarden onder "huisdieren" vallen. :+

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:39

_San87_ schreef:
Ach ik weet niet waarom er geen wetgeving zou kunnen komen dat gebiedt dat katten niet meer los mogen lopen. Bij honden is dat immers ook gebeurd.

Voor honden zijn er losloop gebieden.
Gaan dier er dan ook komen voor katten?
Grote afgesloten kooien waar katten even lekker een boom in kunnen klimmen.
En even de wind door hun vachtje kunnen voelen en achter de blaadjes kunnen rennen. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:41

cam schreef:
_San87_ schreef:

Voor honden zijn er losloop gebieden.
Gaan dier er dan ook komen voor katten?
Grote afgesloten kooien waar katten even lekker een boom in kunnen klimmen.
En even de wind door hun vachtje kunnen voelen en achter de blaadjes kunnen rennen. :D

Er zijn ook geen losloopgebieden voor konijnen en cavia's, die katten hebben mooi pech, blijven maar lekker in eigen tuin voor de wind en de blaadjes :7.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:42

Grappig trouwens dat veel mensen een kat als eigendom zien. Ik zie mijn kat namelijk totaal niet als eigendom. Wel een wezen waar ik verantwoordelijk voor ben en waar ik, voor zijn bestwil zoals ik dat zo goed mogelijk inschat, zoveel mogelijk zal zorgen maar aan het einde van het verhaal is onze poes echt vrij om te doen zoals het hem het beste lijkt.
Een beetje net zoals met een kind van 18. Niet het eigendom van de ouders maar wel de verantwoordelijkheid nog van de ouders.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:48

Nou idd. Ook losloop gebieden voor knaagdieren.
Die moeten er ook komen.
En loslaat gebieden voor vogels.
Ik vind dat dat gerealiseerd moeten worden in elke wijk van dorp of stad.
Waarom honden voortrekken. Elke hond kan leren om in eigen tuin of in huis zijn behoefte te doen.
Dat is een betere oplossing dan die opruim plicht.
En dan ook gelijk stembanden laten verwijderen. Hebben we ook geen last meer van blaffende honden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:50

cam schreef:
Die moeten er ook komen.
Waarom honden voortrekken. Elke hond kan leren om in eigen tuin of in huis zijn behoefte te doen.
En dan ook gelijk stembanden laten verwijderen. Hebben we ook geen last meer van blaffende honden.

_O- vond hem wel een goeie, ja je kan elk dier wel voortrekken maar vind dat ook vaak onzin...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:53

Mioux schreef:
cam schreef:
Die moeten er ook komen.

_O- vond hem wel een goeie, ja je kan elk dier wel voortrekken maar vind dat ook vaak onzin...

Nou idd de oplossing. :D
Huisdieren hou je ten alle tijden in huis.
Daar poepen en zeiken ze en daar ruim je het zelf op.
En dan komen er voor alle huisdieren gescheiden losloop gebieden en daar mag je ze per auto naar toe vervoeren zodat je onderweg geen overlast veroorzaken.

Edit.
En met paarden alleen in wei of bak rijden en niet meer op de openbare weg.
Want er is niet te controleren wie wel en wie niet zijn mest achter zijn kont opruimt.

Nooit meer discussie en geen overlast meer van dieren die van iemand zijn.
Dan is het wachten op de mensen die klagen over de merel die je in de ochtend wakker maakt. En op je schone was schijt.
Laatst bijgewerkt door cam op 16-10-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:31

maura schreef:
M_D_H schreef:
over je eerste vraag, waarom dat niet hoort, kan ik heel kort over zijn:
in de wet staat dat mijn tuin van mij is... van mij en dus niet van een ander en zeker niet van andermans kat die van MIJN tuin een KATTENBAK wenst te maken...
in de wet staat ook dat andermans huisdieren niet tot overlast bij jou mogen zorgen...
of te wel...JIJ dient JOU kat uit MIJN tuin te houden als IK zeg dat dat dier MIJ tot overlast is...
simpel zat, heeft dus niks te maken met wat ik liever niet zou hebben, maar wel alles te maken met wat er in de wet staat omschreven...
dus nogmaals over realistisch, misschien moet je je echt even gaan inlezen voor je begint over issues en realistisch etc...
het dier mag mij gewoon niet tot last zijn...

Ik had al zo'n vermoeden dat je ongeveer zo zou denken. En dat is - gezien wat er letterlijk in wetgeving is vastgelegd - echt niet realistisch. Eigendom is niet zo zwart-wit als jij kennelijk denkt en overlast is wettelijk gezien echt iets anders dan wat één persoon dan wel een kleine groep als overlast ervaart. Landelijke wetgeving over katten in tuinen gaat er domweg niet komen, maar het heeft weinig zin om dat uit te blijven leggen aan mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in hoe beleid in elkaar steekt en waarom, maar die gewoon hun persoonlijke frustraties kwijt willen. Ik hoop van harte dat dat oplucht.

en jij praat nou als de typische katteneigenaar...
het ligt altijd aan een ander, onze lieve poekie moet gewoon vrij rond kunnen hobbelen en heb je er last van?
heb jij lekker pech...
en als je dan begint over regel en wetgeving en wat het voor de eigenaar inhoud een huisdier te hebben... dan heet het dat jij onrealistisch bent, gefrustreerd bent, een dierenhater bent, onredelijk bent etc etc etc...
want ohje, kom niet aan de vrijheid van een kat omg, stel je voor dat de eigenaar ook maar iets moeite zou moeten doen voor zijn dier...
maar gues what? ik ben inderdaad gefrustreerd, heb je in ieder geval een keer over 1 ding gelijk...
maar ik ben niet gefrustreerd op die kat, nee ik ben gefrustreerd over de eigenaar, die op exact dezelfde arrogante manier reageert als dat jij nu doet...
hoezo regel en wetgeving? waarom zou ik me daaraan houden? overlast is wettelijk gezien heel iets anders dan hoe jij het interpeteerd, ach, ze kunnen toch niet controleren over ik poekie binnen hou...
heb je er last van?? jou probleem...

heel irritant, met katteneigenaren valt gewoon niet te praten, of het is de kat zijn natuur, of ze zijn diep beledigd...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:19

"Je weet haar verleden niet"

Een ander heeft niets te maken met het verleden van mijn dieren. Dat is mijn probleem, niet van een ander

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:32

Zoolgangster schreef:
Sonja schreef:
Maakt geen bal uit of ik voor of tegen ben, is toch niet haalbaar om het te verbieden en handhaven.

Inderdaad. _/-\o_

En daarom blijven er katten in natuurgebieden doodgeschoten worden en worden er katten doodgereden. Zelfs de dierenbescherming en dierenasielen werken mee aan het laten loslopen van katten... in een heel dierenasiel vind je vaak maar 1 kat die echt als binnenkat wordt geplaatst. De rest wordt geacht los te mogen lopen...

Dat zijn meestal ex-zwervers, die dus gewend zijn buiten te lopen. Die worden doodongelukkig binnen.

Dat is gelijk een leuk bruggetje naar een statistiekpostje wat ik al een tijdje wil opbouwen. Ik wil alle anti-buitenkatten-lezers vragen het te lezen en erop te reageren. :)

Het is erg moeilijk om harde cijfers te vinden over dit onderwerp, dus ik heb wat optimistische schattingen gemaakt. Als iemand graag zou zien dat ik mijn rekensommetje aan zou passen om het realistischer te maken, hoor ik het graag. :) Veel leesplezier!

Op dit moment zijn er 3,6 miljoen katten in Nederland. Hier wordt niet bij vermeld of dit inclusief zwerfkatten zijn. Ik denk dat dit het aantal geregistreerde katten is, ofwel alle katten in het asiel of bij een baasje. De verwilderde katten laat ik dus weg.

Ik kan geen statistieken vinden van hoeveel katten er buiten komen versus hoeveel katten er binnen blijven. Aangezien Bokt geen representatieve cijfers biedt, ga ik even uit van de helft buitenkatten en de helft binnenkatten (gebaseerd op mijn kennissenkring)(binnenkatten inclusief katten met een buitenren of katten die de tuin niet uit komen). Om het nóg even wat makkelijker te maken, laten we ervan uit gaan dat de helft van de katten die buiten komen, overlast veroorzaken bij iemand. Dat zijn dus 900 000 katten die overlast veroorzaken. (Waarom zoveel? Ik maak even een lukrake schatting waarbij driekwart van de katten in een woonwijk woont en een kwart in het buitengebied waar niemand last van heeft. In een woonwijk veroorzaakt vast niet elke kat overlast. Volgens dit topic wel, maar ik doe even een optimistische schatting: van alle buitenkatten woont een kwart in het buitengebied, een kwart in een woonwijk zonder overlast te veroorzaken, en de helft woont in een woonwijk en veroorzaakt ergens overlast.)

We zoomen in op de katten die overlast veroorzaken, want daar gaat het tenslotte over in dit topic. Er zijn een hoop mensen die wél geld hebben om een kat te onderhouden, maar niet om hun tuin 'katproof' te maken. Verder zijn er ook katten die alles, maar dan ook alles zullen doen om toch die tuin uit te komen, ofwel bij wie het totaal geen nut heeft. Of katten die totaal ongelukkig worden van leven in de kooi die hun tuin zou zijn als hun baasjes een net zouden spannen over de tuin of iets dergelijks. Deze zullen we even allemaal onder dezelfde noemer scharen, namelijk 'kat binnen tuin houden is geen optie'. Als we al deze mogelijkheden nemen, komen we toch wel op de helft van de overlast veroorzakende katten. Dat zijn 450 000 katten die op de één of andere manier overlast veroorzaken, maar waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is.

Volgens dit topic moet je geen kat willen houden als je hem niet op je eigen terrein kan houden, wat daar ook de reden voor is.
Deze zouden dus elders ondergebracht moeten worden. Stel, alle baasjes van 450 000 overlastveroorzakende katten brengen hun kat elders onder. Misschien dat een kwart ergens een kennis heeft op een plek waar de katten geen overlast veroorzaken, waar nog wel een kat terecht kan. Dan hebben 112 500 katten een nieuwe plek waar ze vrolijk en vrij buiten kunnen en geen overlast veroorzaken.
Blijft over: 337 500 katten die 1) in een woonwijk wonen, 2) overlast veroorzaken, 3) waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is, om financiële redenen of vanwege de kat zelf.
Deze zouden dus naar het asiel moeten.

Van de site van de Dierenbescherming (die bij mijn weten het grootste deel van de dierenasiels beheert in Nederland)(namelijk 53): in 2010 zijn er ruim 28 000 katten opgevangen in het asiel. Niet eens allemaal tegelijk. Dat de asiels overvol zitten is een feit: toen ik enige tijd terug vrijwilliger was bij het dierenasiel in Gouda kwam het soms voor dat er katten niet opgevangen konden worden omdat er simpelweg geen plek meer was. Edit: ik zie ergens het getal "ongeveer 75 asiels in totaal". Stel dat dat waar is, en 29000 de maximale capaciteit van de Dierenbescherming is, dan is de maximale capaciteit van alle asiels in Nederland ongeveer 41000 katten per jaar.
Moet je nagaan wat voor een feestje dat wordt als er 337 500 katten naar het asiel moeten. Of moeten we die dan maar in laten slapen? Waarom dan? Als de buurvrouw in de kattenpoep grijpt spring ik direct op de fiets naar het tuincentrum voor een paar tuinhandschoenen voor haar, als dat betekent dat ik volgens deze lijn mijn kat niet in hoef te laten slapen :j

Verdraagzaamheid is het sleutelwoord, waren er maar meer mensen zoals vuurneon! :j

Verder nog een leuk linkje dat ik tegenkwam: http://www.licg.nl/112/ Hier staan heel mooi de voor- en nadelen van binnen- en buitenkatten uiteengezet.
En als je nog even wilt lachen: Waarom het aannemelijk is dat katten eigenlijk buitenaardse spionnen zijn die gestuurd zijn door aliens - Geen grap, argumenten van iemand die dit oprecht gelooft.

Zo, ben benieuwd welke wending de discussie nu neemt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:58

Waarom niet? Ze verooraken overlast en hebben geen baas, als vossen met te veel zijn en overlast veroorzaken worden ze ook afgeschoten tot de populatie weer "goed" is. Katten moeten behandeld worden als de vrije wilde avonturiers die er zijn? Prima, maar dan ook goed, populatie te groot; jachtje openen tot de populatie ingeperkt is. Net zoals met alle andere wilde dieren die vrijheid verdienen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:24

LadyMadonna schreef:
"Je weet haar verleden niet"

Een ander heeft niets te maken met het verleden van mijn dieren. Dat is mijn probleem, niet van een ander

_/-\o_

dat is ook gewoon zo.
als mijn hond een angstbijter is door zijn verleden is dat mijn probleem, dat betekend dat ik er alles aan moet doen om te voorkomen dat het dier uit angst gaat bijten, het vermijden van angstige situaties en een muilkorf zou waarschijnlijk 1 van de oplossingen betekenen...
het is niet zo dat omdat mijn hond een verleden heeft, anderen dan maar moeten voorkomen dat mijn hond in angstige situaties komt.
dat is mijn taak aangezien het ook mijn huisdier is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:28

Magrathea schreef:
Zoolgangster schreef:

Inderdaad. _/-\o_

En daarom blijven er katten in natuurgebieden doodgeschoten worden en worden er katten doodgereden. Zelfs de dierenbescherming en dierenasielen werken mee aan het laten loslopen van katten... in een heel dierenasiel vind je vaak maar 1 kat die echt als binnenkat wordt geplaatst. De rest wordt geacht los te mogen lopen...

Dat zijn meestal ex-zwervers, die dus gewend zijn buiten te lopen. Die worden doodongelukkig binnen.

Dat is gelijk een leuk bruggetje naar een statistiekpostje wat ik al een tijdje wil opbouwen. Ik wil alle anti-buitenkatten-lezers vragen het te lezen en erop te reageren. :)

Het is erg moeilijk om harde cijfers te vinden over dit onderwerp, dus ik heb wat optimistische schattingen gemaakt. Als iemand graag zou zien dat ik mijn rekensommetje aan zou passen om het realistischer te maken, hoor ik het graag. :) Veel leesplezier!

Op dit moment zijn er 3,6 miljoen katten in Nederland. Hier wordt niet bij vermeld of dit inclusief zwerfkatten zijn. Ik denk dat dit het aantal geregistreerde katten is, ofwel alle katten in het asiel of bij een baasje. De verwilderde katten laat ik dus weg.

Ik kan geen statistieken vinden van hoeveel katten er buiten komen versus hoeveel katten er binnen blijven. Aangezien Bokt geen representatieve cijfers biedt, ga ik even uit van de helft buitenkatten en de helft binnenkatten (gebaseerd op mijn kennissenkring)(binnenkatten inclusief katten met een buitenren of katten die de tuin niet uit komen). Om het nóg even wat makkelijker te maken, laten we ervan uit gaan dat de helft van de katten die buiten komen, overlast veroorzaken bij iemand. Dat zijn dus 900 000 katten die overlast veroorzaken. (Waarom zoveel? Ik maak even een lukrake schatting waarbij driekwart van de katten in een woonwijk woont en een kwart in het buitengebied waar niemand last van heeft. In een woonwijk veroorzaakt vast niet elke kat overlast. Volgens dit topic wel, maar ik doe even een optimistische schatting: van alle buitenkatten woont een kwart in het buitengebied, een kwart in een woonwijk zonder overlast te veroorzaken, en de helft woont in een woonwijk en veroorzaakt ergens overlast.)

We zoomen in op de katten die overlast veroorzaken, want daar gaat het tenslotte over in dit topic. Er zijn een hoop mensen die wél geld hebben om een kat te onderhouden, maar niet om hun tuin 'katproof' te maken. Verder zijn er ook katten die alles, maar dan ook alles zullen doen om toch die tuin uit te komen, ofwel bij wie het totaal geen nut heeft. Of katten die totaal ongelukkig worden van leven in de kooi die hun tuin zou zijn als hun baasjes een net zouden spannen over de tuin of iets dergelijks. Deze zullen we even allemaal onder dezelfde noemer scharen, namelijk 'kat binnen tuin houden is geen optie'. Als we al deze mogelijkheden nemen, komen we toch wel op de helft van de overlast veroorzakende katten. Dat zijn 450 000 katten die op de één of andere manier overlast veroorzaken, maar waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is.

Volgens dit topic moet je geen kat willen houden als je hem niet op je eigen terrein kan houden, wat daar ook de reden voor is.
Deze zouden dus elders ondergebracht moeten worden. Stel, alle baasjes van 450 000 overlastveroorzakende katten brengen hun kat elders onder. Misschien dat een kwart ergens een kennis heeft op een plek waar de katten geen overlast veroorzaken, waar nog wel een kat terecht kan. Dan hebben 112 500 katten een nieuwe plek waar ze vrolijk en vrij buiten kunnen en geen overlast veroorzaken.
Blijft over: 337 500 katten die 1) in een woonwijk wonen, 2) overlast veroorzaken, 3) waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is, om financiële redenen of vanwege de kat zelf.
Deze zouden dus naar het asiel moeten.

Van de site van de Dierenbescherming (die bij mijn weten het grootste deel van de dierenasiels beheert in Nederland)(namelijk 53): in 2010 zijn er ruim 28 000 katten opgevangen in het asiel. Niet eens allemaal tegelijk. Dat de asiels overvol zitten is een feit: toen ik enige tijd terug vrijwilliger was bij het dierenasiel in Gouda kwam het soms voor dat er katten niet opgevangen konden worden omdat er simpelweg geen plek meer was. Edit: ik zie ergens het getal "ongeveer 75 asiels in totaal". Stel dat dat waar is, en 29000 de maximale capaciteit van de Dierenbescherming is, dan is de maximale capaciteit van alle asiels in Nederland ongeveer 41000 katten per jaar.
Moet je nagaan wat voor een feestje dat wordt als er 337 500 katten naar het asiel moeten. Of moeten we die dan maar in laten slapen? Waarom dan? Als de buurvrouw in de kattenpoep grijpt spring ik direct op de fiets naar het tuincentrum voor een paar tuinhandschoenen voor haar, als dat betekent dat ik volgens deze lijn mijn kat niet in hoef te laten slapen :j

Verdraagzaamheid is het sleutelwoord, waren er maar meer mensen zoals vuurneon! :j

Verder nog een leuk linkje dat ik tegenkwam: http://www.licg.nl/112/ Hier staan heel mooi de voor- en nadelen van binnen- en buitenkatten uiteengezet.
En als je nog even wilt lachen: Waarom het aannemelijk is dat katten eigenlijk buitenaardse spionnen zijn die gestuurd zijn door aliens - Geen grap, argumenten van iemand die dit oprecht gelooft.

Zo, ben benieuwd welke wending de discussie nu neemt. :)

prachtig gezegd...
dus wij moeten verdraagzaam worden naar katten die ons te last zijn?
waar is jullie verdraagzaamheid dan?
waarom moet het bij katteneigenaren altijd van 1 kant komen.
wij moeten wat aan jullie kat doen, want jullie hebben geen probleem, nee wij hebben een probleem,
wij moeten onze tuin katproof maken,
wij moeten maar accepteren dat de katten buiten lopen en onze tuin volschijten,
wij moeten verdraagzaam zijn...
ik hoor nergens het woordje katteneigenaar... jullie wel??

verder eens met ayasha,
katten moeten beschouwd worden als wild omdat het de natuur is om buiten te lopen, dan moeten jullie ook accepteren dat ze als echt wild worden behandeld, afmaken als de populatie te veel overlast veroorzaken en te groot wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:46

Ik ben zeer verdraagzaam. Als iemand een probleem heeft met mijn kat (of mijn muziekinstallatie, of mijn terrarium met slakken voor mijn part) ben ik zeker bereid daar samen met diegene toe tot een oplossing te komen.
Als mijn buren een volière zouden hebben help ik met liefde om diens tuin katproof te maken (want ik kan dat wel leuk doen, maar voor hetzelfde geld loopt er ook een zwerfkat in de buurt en dan heeft deze buur nog steeds een probleem.

Ik ben heel erg pro sámen tot een oplossing komen. Het hoeft niet van één kant te komen. Niet van de persoon die zich stoort, maar ook niet van de katteneigenaar.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:58

M_D_H schreef:
het was sarcastisch?
omdat er hier gezegd wordt dat een kat niet gelukkig binnen is...

Ik heb niet de tijd om alle reactie's te lezen hoor!! Als jij dat dan reageert op mijn bericht kan ik ook niet rieken dat het niet een antwoord op mij is eh.. en volgens mij kan een kat wel gelukkig zijn binnen, bevoorbeeld in het geval van jou schoonzusjes kat..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:01

Magrathea schreef:
Ik ben zeer verdraagzaam. Als iemand een probleem heeft met mijn kat (of mijn muziekinstallatie, of mijn terrarium met slakken voor mijn part) ben ik zeker bereid daar samen met diegene toe tot een oplossing te komen.
Als mijn buren een volière zouden hebben help ik met liefde om diens tuin katproof te maken (want ik kan dat wel leuk doen, maar voor hetzelfde geld loopt er ook een zwerfkat in de buurt en dan heeft deze buur nog steeds een probleem.

Ik ben heel erg pro sámen tot een oplossing komen. Het hoeft niet van één kant te komen. Niet van de persoon die zich stoort, maar ook niet van de katteneigenaar.

Jij bent tenminste bereid om tot een oplossing te komen... Mijn buren zijn dat bijvoorbeeld niet. En zo zijn er heel veel katteneigenaren die daar niet toe bereid zijn. Dan blijf je, zoals ik, wel met een probleem zitten terwijl de eigenaar nergens last van heeft en zijn dier maar laat struinen in tuinen van anderen.

En dat is imo dan weer niet de bedoeling.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:08

Ik heb twee katten. Een Siamees x htk, die zou ik prima kunnen leren binnen te leven.
Mijn andere kat, een boeren htk cq monster ;) laat ik nog liever inslapen dan dat ik hem permanent binnen zou moeten houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:24

_San87_ schreef:
Magrathea schreef:

Jij bent tenminste bereid om tot een oplossing te komen... Mijn buren zijn dat bijvoorbeeld niet. En zo zijn er heel veel katteneigenaren die daar niet toe bereid zijn. Dan blijf je, zoals ik, wel met een probleem zitten terwijl de eigenaar nergens last van heeft en zijn dier maar laat struinen in tuinen van anderen.

Maar dat heeft meer met je buren te maken dan met de katten. Je zou je net zo sterk ergeren (veronderstel ik) als je buren geen kat hadden, maar 's avonds altijd een soort disco houden waar jij fijn van mee kan genieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:26

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Maar dat heeft meer met je buren te maken dan met de katten. Je zou je net zo sterk ergeren (veronderstel ik) als je buren geen kat hadden, maar 's avonds altijd een soort disco houden waar jij fijn van mee kan genieten.

Ik zeg toch ook dat het aan de buren ligt :D? Maar het zou al een hoop schelen wanneer katten gewoon niet los mogen lopen buiten, wanneer er verplichte registratie zou komen. Niet alleen om de overlast voor mij persoonlijk, maar ook om de populatie zwervers terug te dringen.

Wij willen gewoon geen katten in onze tuin (om een goede reden). En het is aan de baas ervoor te zorgen dat dit dus niet gebeurt. En wanneer de baas met een oplossing komt, zijn wij gaarne bereid daaraan mee te werken als deze realistisch is.