Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:14

animalwoman schreef:
ik doe het zelf toch niet

maar wat iemand in zijn tuin doet is zijn zaak


Weet je dat zeker? Dus als iemand zwaar chemisch afval wat het grondwater vervuild in zijn tuin gooit? Prima!
Iemand martelt een mens en verbergt lijken in de tuin? Prima!
Legt dingen neer om weg te rotten? Prima!

Het is tenslotte zijn tuin en dat is zijn zaak?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:17

CM_ schreef:
Juist in deze tijd, waarin nederland toch ook veelal dichtbevolkt is, en de mensen een stuk minder tolerant.


Misschien zouden we eens aan het laatste moeten gaan werken.

Mijn kat vind lege dozen trouwens ook niets aan.. zeker geen urenlang.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:20

fransje23 schreef:
CM_ schreef:
Juist in deze tijd, waarin nederland toch ook veelal dichtbevolkt is, en de mensen een stuk minder tolerant.


Misschien zouden we eens aan het laatste moeten gaan werken.

Mijn kat vind lege dozen trouwens ook niets aan.. zeker geen urenlang.


werkt 2 kanten op he, ik hoef geen katten in mijn tuin van n ander, een ander mijn honden niet. Dus houd ik mn honden bij me.
Ik vind katten trouwens prima dieren hoor, maar niet in mijn tuin :D

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:20

Een kind mag hopen om niet over het hek hier te stappen.
Onze hond is best tolerant, maar als je niet door de deur komt, ben je een indringer.
Aangezien meneer wel 85 kilo weegt en zijn ras niet bepaald om zijn goede staat, al zegt de film beethoven anders. Wil ik niet weten wat er gebeurt!

Een volwassen man wordt al tegen het hek gedrukt en er wordt flink vals tegen geblaft (Echt mee gemaakt) hij is absoluut niet vals, maar je hebt niets in onze tuin te zoeken.

Misschien wat cru, maar ook katten die niet bij ons horen, jaagt hij de tuin uit. En zijn ze te langzaam, kan ik geen garantie geven dat hij de kat zal laten leven.

Het is tenslotte de verantwoording van de eigenaar van de kat, en de ouders van het kind om AAN te BELLEN... Noujaa, de eigenaar van de kat, moet zijn kat gewoon aan zijn kant van de schutting houden.

Over een tijdje komen aan alle zeiden van onze grote tuin een stevige schutting. En dan moet je het echt niet proberen!

En wij hebben voetballende buurjongens, die wel eens de bal over het hek trappen.
Die bellen gewoon netjes aan, of schreeuwen over het hek: BUUV SORRY mOGEN WIJ DE BAL TERUG?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:22

mja, maar als het wél fout gaat kun je wel zeggen 'kind heeft hier niets te zoeken' maar is het tóch jullie verantwoordelijkheid.

Beetje als in 'kind kruipt onder hek door en krijgt klap van paard in wei. Dan is de eigenaar paard ook verantwoordelijk'.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:27

Maar toch zijn ouders eind verantwoordelijken.

Het is ONZE tuin, en daar heeft niemand wat in te zoeken.
Ouders moeten daar gewoon duidelijk over zijn! Hij zal de kinderen niet bijten. Maar tegen het hek aan drukken en goed vals blaffen zeker wel!
Net met wat ik zeg, val is hij niet. Maar ik geef geen garantie's weg.

En wat willen ze doen, als mijn hond op MIJN terrein iemand grijpt die zonder toestemming op het erf komt? Dier muilkorven op eigen terrein? Nou....dat dacht ik niet ;)

Ook paarden, vind ik dat ouders, eind veratnwoordelijk zijn. Maar ja, wie ben ik??

Als mijn hond, de kat van de buren een knoffel geeft, en het dier bezwijkt er aan, loop ik wel netjes naar de buren toe en meld het.
Tzal mij een worst wezen wat ze er mee willen. This immers mijn terrein, hun kat.
Was hun kat, op hun terein dood gebeten door onze "los lopende hond" jaa, da mogen ze er wat van zeggen.

Staat ook overal niet voor niets : betreden eigen risico...

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:28

Ik heb een kater die gecastreerd is. Hij mag bij ons naar buiten maar komt alleen in onze eigen tuin. (d.m.v. een bandje om z'n nek een een draadje langs de schutting).

Hierdoor hoef ik niet bang te zijn dat ie een keer onder een auto ligt en hebben ook mij buren geen last van de kat.

Soms moet ik mijn kat binnen houden omdat er bv. jonge vogeltjes aan het uitvliegen zijn en dan is ie echt heel zielig. Ik besef dan maar weer hoe blij ik mijn kat maak wanneer hij wel naar buiten kan. Er zit veel verschil tussen een binnen- en een buitenkat. Ik heb echt een buitenkat die het liefst de hele dag buiten is. Ik denk dat daar veel verschil tussen zit. Ik zou mijn kat echt helemaal niet gelukkig maken wanneer hij nooit buiten zou mogen komen.

Ook denk ik dat het veel verschil maakt wat een kat gewend is. Als ie van jongs af aan nooit buiten is geweest weet ie denk ik ook niet wat ie mist....

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:30

maralyn schreef:
Maar toch zijn ouders eind verantwoordelijken.

Het is ONZE tuin, en daar heeft niemand wat in te zoeken.
Ouders moeten daar gewoon duidelijk over zijn! Hij zal de kinderen niet bijten. Maar tegen het hek aan drukken en goed vals blaffen zeker wel!
Net met wat ik zeg, val is hij niet. Maar ik geef geen garantie's weg.

En wat willen ze doen, als mijn hond op MIJN terrein iemand grijpt die zonder toestemming op het erf komt? Dier muilkorven op eigen terrein? Nou....dat dacht ik niet ;)

Ook paarden, vind ik dat ouders, eind veratnwoordelijk zijn. Maar ja, wie ben ik??

Als mijn hond, de kat van de buren een knoffel geeft, en het dier bezwijkt er aan, loop ik wel netjes naar de buren toe en meld het.
Tzal mij een worst wezen wat ze er mee willen. This immers mijn terrein, hun kat.
Was hun kat, op hun terein dood gebeten door onze "los lopende hond" jaa, da mogen ze er wat van zeggen.

Staat ook overal niet voor niets : betreden eigen risico...


Toch denk ik dat jij juridisch aansprakelijk bent als een kind in jullei tuin gebeten wordt door jullie hond. Had je e voor moeten zorgen dat het kind met geen mogelijkheid in de tuin kan komen.

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:34

Mijn ouders hebben ook twee binnenkatten. Ze hebben wel een ruim kattenhok buiten waar ze bij goed weer in zitten, maar 's winters zijn ze hele dagen binnen. De katten weten niet beter en het huis is groot genoeg voor een sprintje en om te spelen.
De buren hebben 2 Japanse Akita's en deze hebben al eerder een kat doodgebeten, en het risico dat ze mijn moeder's katten pakken is gewoon te groot. Dan liever veilig binnenshuis :j

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:35

hahaha dat vind ik enigszins wel grappig.

"geen mogelijkheid"

Een schutting mag naar mijn weten niet hoger zijn dan 2 meter of 2.30 meter.
En daar zit de schutting al op.

Moeten wij dan ook nog eens prikkeldraad met stroom of zonder stroom gaan plaatsen, zodat er echt niemand meer in kan? En wedden dat er dan nog altijd iemand in wil?

Je mag tegenwoordig nog niet eens een inbreker lens slaan, omdat hij je huis wil leegroven.
Hoe scheef zijn de regels wel niet....?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:36

maralyn schreef:
Maar toch zijn ouders eind verantwoordelijken.

Het is ONZE tuin, en daar heeft niemand wat in te zoeken.
Ouders moeten daar gewoon duidelijk over zijn! Hij zal de kinderen niet bijten. Maar tegen het hek aan drukken en goed vals blaffen zeker wel!
Net met wat ik zeg, val is hij niet. Maar ik geef geen garantie's weg.

En wat willen ze doen, als mijn hond op MIJN terrein iemand grijpt die zonder toestemming op het erf komt? Dier muilkorven op eigen terrein? Nou....dat dacht ik niet ;)

Ook paarden, vind ik dat ouders, eind veratnwoordelijk zijn. Maar ja, wie ben ik??

Als mijn hond, de kat van de buren een knoffel geeft, en het dier bezwijkt er aan, loop ik wel netjes naar de buren toe en meld het.
Tzal mij een worst wezen wat ze er mee willen. This immers mijn terrein, hun kat.
Was hun kat, op hun terein dood gebeten door onze "los lopende hond" jaa, da mogen ze er wat van zeggen.

Staat ook overal niet voor niets : betreden eigen risico...


ja dat klinkt wel heel leuk en verongelijkt enzo, maar helaas, zo werkt de wet gewoon niet. :Y)

Mear

Berichten: 1359
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Ridderkerk/Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:38

Mijn kat is een flat (nouja, in tuinschuurtje geboren en gehouden tot ik haar kwam halen) gewend en woont vanaf een week of 6 bij mij in een flat. (ze werd daar verwaarloosd)

Ik ben vanaf het begin af aan bezig geweest met haar aan een tuigje naar buiten mee te nemen, maar dat is écht geen succes. Ze is zo vreselijk bang buiten, raakt volledig in paniek. Keer op keer blijven proberen, tot ze zo in paniek raakte en uit het tuigje schoot en ergens ver weg onder de bosjes wegkroop van angst. Helemaal over de zeik.

Ze komt wel op het balkon, dat vindt ze prima. Maar zodra ze iets ziet/hoort wat ze niet kent, kan ze naar binnen scheuren naar haar veilige plek.

Dus voor mijn kat, ik vind het sneu/zielig haar naar buiten te doen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:41

maralyn schreef:
hahaha dat vind ik enigszins wel grappig.

"geen mogelijkheid"

Een schutting mag naar mijn weten niet hoger zijn dan 2 meter of 2.30 meter.
En daar zit de schutting al op.


En de poort op slot?

Dan kan een dreumes toch ook niet de tuin in lopen om vervolgens als diner te dienen. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:46

Als een kat een cavia of een vis pakt, dan is het de natuur. Als een hond een kat pakt, is het hek van de dam.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:55

Wij hebben ook altijd katten gehad die zelf konden/kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan. We hebben een hectare grond met een bos waar ze vrij mogen rondlopen. Helaas aan de andere kant van het huis een weg waar men 70km/u mag, en waar menig kat al het leven heeft gelaten. Zelf hebben we nog maar 1 kat op die manier verloren. Rug gebroken, kon niet meer zelfstandig plassen, laten inslapen.
Opvallend is dat de ene kat continu buiten is, die zie je enkel 's avonds als hij binnenkomt, of 's morgens, als je hem buiten laat. De andere kat zit bijna steeds binnen en gaat het liefst in de bloedhete veranda in de zon liggen... Soms gaat ze een uurtje buiten, maar dat duurt nooit lang. Beide katten halen we 's avonds wel altijd binnen.
Een tijdje geleden twijfelden we wat we moesten doen. Er is hier een kattenkiller in het dorp en het risico dat je kat er aan gaat, is er dus wel. Toch laten we ze buiten, want ze zijn dat zo gewoon en vooral de jongste kat is veel te actief om binnen te houden. Vooral de jongste kat doet vervelend binnen (kruipt overal op, vecht met de andere kat die gewoon wilt slapen) en heeft echt de behoefte om te jagen. Risico is er altijd, maar dat is dan maar zo.

Dat er mensen zijn die een kat op een appartement hebben, daar heb ik persoonlijk niet zo veel moeite mee, al is het niet mijn keuze. Waar ik meer moeite mee heb, is met mensen die hun niet-gesteriliseerde kattin buiten laten rondlopen waardoor er in no-time 20 (incest)straatkatten rondlopen die er natuurlijk ook zo maar op los blijven kweken.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:11

fransje23 schreef:
maralyn schreef:
hahaha dat vind ik enigszins wel grappig.

"geen mogelijkheid"

Een schutting mag naar mijn weten niet hoger zijn dan 2 meter of 2.30 meter.
En daar zit de schutting al op.


En de poort op slot?

Dan kan een dreumes toch ook niet de tuin in lopen om vervolgens als diner te dienen. ;)


De schutting deur kan alleen via de binnenkant open gemaakt worden.

Dus ja, die zit altijd op slot :d

Zoiezo, omdat wij niet gedient zijn van binnenkomers, altijd eerst aanbellen.

@ San

Laten ze maar komen...
Ons terrein, onze hond, moeten de buren ze maar vasthouden die katten.
Overburen hebben er trouwens vree mee. Zij vinden ook dat hun katten niet bij anderen achter het huis mogen komen.
En ter compensatie van het eruit trekken van mijn tulpen. Krijgen wij ook bloemen en andere dingen van hun.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:39

Mijn overburen hebben een hond die al een aantal katten heeft gegrepen die bij hem in de tuin sprongen. Eentje heeft het niet na kunnen vertellen (werd later in de tuin gevonden) en de ander brak een pootje en moest geopereerd worden.

Wie is dan de schuldige? De hond bewaakt zijn erf. De kat komt in zijn territorium. IMO is de eigenaar van de kat dan verantwoordelijk.. En wie kwam miepen bij de eigenaar van de hond en stond erop dat die afgemaakt zou worden omdat hij vals zou zijn?? Juistem ;)
IMO een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Dat risico laat je je kat zelf lopen door hem naar buiten te doen.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:43

Mijn Heilige Birmanen hadden een afgeschermde tuin tot hun beschikking. Maar waren ook veel binnen.
Nooit zonder toezicht buiten.
Nu heb ik nog twee oude Heilige Heren, die nooit (meer) buiten komen. Ze geven er ook niet om.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:53

Hond van een kennis van mij heeft laatst ook een kat doodgebeten op straat terwijl de hond nog wel aangelijnd was.Sleurde degen die hem aan het uitlaten was mee en greep die kat. Hond is een herplaatser wegens problemen en heeft ook weleens moment dat de eigenaar er niet helemaal ongeschonden vanaf komt. In mijn ogen is zo een hond een soort moordwapen. Nu een kat volgende keer een rennend kindje?
Ik weet wel een oplossing voor zo een hond: enkele reis naar de dierenarts.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:56

fransje23 schreef:
Hond van een kennis van mij heeft laatst ook een kat doodgebeten op straat terwijl de hond nog wel aangelijnd was.Sleurde degen die hem aan het uitlaten was mee en greep die kat. Hond is een herplaatser wegens problemen en heeft ook weleens moment dat de eigenaar er niet helemaal ongeschonden vanaf komt. In mijn ogen is zo een hond een soort moordwapen. Nu een kat volgende keer een rennend kindje?
Ik weet wel een oplossing voor zo een hond: enkele reis naar de dierenarts.


In het geval dat ik beschreef is het toch wel anders. Die kat kwam op zijn terrein. Verder doet de hond geen vlieg kwaad. De eigenaren hebben een dochter van 2.5 en een zoontje van 6 maanden, waar de hond ontzettend goed mee samen gaat, maar met katten nou eenmaal niet. Er loopt zelfs een konijn los door de tuin, waar de hond ook netjes vanaf blijft. Zo'n hond ga je niet een enkeltje dierenarts geven omdat een kat op zijn terrein komt. Die kat heeft er uberhaupt niets te zoeken.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:26

Nog meer off-topic, maar ik vind het altijd fascinerend iets hoe kat en hond tegen over elkaar kunnen staan. Terwijl andere honden juist weer heel goed met katten kunnen. :)

Mijn buurhond gaat ook achter wegrennende katten aan maar die is ook niet te beroerd om achter eenden aan te gaan en daarvoor ook in de sloot te springen.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:52

Pfff... gezellig topic dit. Waarom praat er bijna niemand meer met z'n buren?

"Oooooh als er een kat in mijn tuin komt, mag ik gif strooien of hem doodschieten enz enz" I.p.v. even aanbellen en zeggen dat je het niet prettig vind dat die kat in jouw tuin komt, vragen of ze daar rekening mee willen houden en kijken wat je er samen aan kunt doen.

"Ik laat mijn kat gewoon buiten en als ie in jouw tuin kakt is dat jouw probleem!!!"
* DING DONG* Daahaag buurvrouw, zeg wij hebben een kat die buiten loopt, vindt u dat een probleem? Laat u het even weten als u er last van heeft, dan kijken we naar een oplossing...

MOEILIJK JOH communiceren!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:58

Junia schreef:
Pfff... gezellig topic dit. Waarom praat er bijna niemand meer met z'n buren?

"Oooooh als er een kat in mijn tuin komt, mag ik gif strooien of hem doodschieten enz enz" I.p.v. even aanbellen en zeggen dat je het niet prettig vind dat die kat in jouw tuin komt, vragen of ze daar rekening mee willen houden en kijken wat je er samen aan kunt doen.

"Ik laat mijn kat gewoon buiten en als ie in jouw tuin kakt is dat jouw probleem!!!"
* DING DONG* Daahaag buurvrouw, zeg wij hebben een kat die buiten loopt, vindt u dat een probleem? Laat u het even weten als u er last van heeft, dan kijken we naar een oplossing...

MOEILIJK JOH communiceren!



Is ook zo handig dat alle katten een adres op hun vacht geschreven hebben staan ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:04

Een kokertje aan de halsband werkt ook prima.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:07

IndianLady schreef:
Junia schreef:
Pfff... gezellig topic dit. Waarom praat er bijna niemand meer met z'n buren?

"Oooooh als er een kat in mijn tuin komt, mag ik gif strooien of hem doodschieten enz enz" I.p.v. even aanbellen en zeggen dat je het niet prettig vind dat die kat in jouw tuin komt, vragen of ze daar rekening mee willen houden en kijken wat je er samen aan kunt doen.

"Ik laat mijn kat gewoon buiten en als ie in jouw tuin kakt is dat jouw probleem!!!"
* DING DONG* Daahaag buurvrouw, zeg wij hebben een kat die buiten loopt, vindt u dat een probleem? Laat u het even weten als u er last van heeft, dan kijken we naar een oplossing...

MOEILIJK JOH communiceren!



Is ook zo handig dat alle katten een adres op hun vacht geschreven hebben staan ;)


Daarom moet het dus van 2 kanten komen 8)7