Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:24

Lara_Silver schreef:
!

Leffroi: ga nou niet door over die slangen, de vergelijking is lang niet zo goed als je denkt. Daarbij vind ik het naast ziek ook nog eens echt lachwekkend worden. Dus omdat buitenkatten die jagen zo nu en dan hun prooi wel opeten, of zelfs altijd, moet ik dat in mijn appartement ook maar overwegen. :') Het is maar wat je lekker vind om mee te maken of op te ruimen, be my guest maar ik ga niet aan dat soort onzin beginnen.


Nee, er werd iets gevraagd, waar ik simpelweg antwoord op gaf.

Citaat:
Ik zou het knap vinden als je een alternatief kunt vinden dat compensatie kan bieden voor het achter vliegjes/vlindertjes/vogeltjes aanrennen om het jachtinstinct tevreden te stellen.

Die stokkies met veertjes eraan is toch echt niet hetzelfde als een vliegend vogeltje. :+

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:27

Wel leuk om al die verschillende reacties te lezen zeg!

Iets wat ik nooit goed heb begrepen, is waarom er mensen zijn welke een dure raskat kopen, en deze dan niet naar buiten doen omdat het om een dure kat gaat. Een kat kiest er toch niet voor om voor een groot bedrag aangekocht te worden en om die reden ook niet naar buiten te kunnen.

Edit: ik kan goed begrijpen dat mensen hun dier niet volledig in een woonwijk willen hebben laten lopen, maar zorg dan in ieder geval voor voldoende 'uitloop-mogelijkheden' voor een kat. En dan niet enkel een balkonnetje, maar daadwerkelijk een tuin welke ontsnappingsproof is gemaakt (lees: bijvoorbeeld bovenkant schuttingen zo maken dat katten weinig kans hebben om over de schutting heen te klimmen), maar waar ze wel lekker achter vlindertjes, vogeltjes, muisjes, insecten aan kunnen vliegen, waar ze kunnen genieten van elk weertype zonder dat daar een raam tussen zit, waar ze lekker de frisse lucht kunnen opsnuiven.
Laatst bijgewerkt door millennium op 28-07-13 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:29

Sassol schreef:
ilse011 schreef:
als een kat nou eenmaal heel z'n leven binnen heeft geleefd weet hij niet beter, zielig vind ik het niet, als hij niet beter weet..
mijn katten gaan ook niet naar buiten, (al heel hun leven) en volgens mij hebben ze het prima naar hun zin :+


Je zou ze voor de gein eens een week lang naar buiten moeten laten, eens zien hoeveel lol ze dan hebben ;)


En je kat vervolgens plat van t wegdek af kunnen schrapen? Wat een lol :+

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:29

Roosch schreef:
En geen sociale contacten met andere katten, ze kunnen hun instincten zoals het jachtinstinct (al is het maar op vliegjes) niet volgen, ze kunnen niet eens een keer een lekker sprintje trekken..

Nee, het is niet alleen maar makkelijk voor de baas.

hier in huis vliegen die van mij achter vliegen torretjes ect aan.. dat gaat de hele boerderij door dan. hilarisch om te zien.

verder over dit topic :

ik heb ze binnen omdat ik buurthonden heb die katten pakken echt jagen en doden. ook zie ik dode katten langs de weg voor mijn huis zie liggen of zelfs heb zien gebeuren dat ze werden aangereden.

ik heb wel specifiek bij de fokkers gevraagd of ze nog nooit buiten zijn geweest. als ze het eenmaal kennen kun je ze eigenlijk bijna niet meer alleen binnen houden tenzij het niet anders kan.

ik zou verder gewoon iedereen zijn eigen keuze laten maken. overal zijn weer andere redenen voor.

amberguyt
Berichten: 338
Geregistreerd: 27-02-11
Woonplaats: Delfzijl in groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:29

wij houden altijd de katten binnen tot dat ze oud genoeg zijn/of gewend zijn en de nodige inentingen hebben gehad.
Ik vind binnen katten niet zielig, maar als een kat buiten gewend is en dan voor zijn leven binnen moet gaan zitten dat vind ik wel zielig omdat de kat het dan altijd al heeft gehad.

ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:30

Sassol schreef:
ilse011 schreef:
als je ze eenmaal een week naar buiten doet en daarna weer naar binnen haalt dan is het niet leuk voor ze,


En waarom is dat? Omdat het voor een kat gewoon 10x leuker is om naar buiten te kunnen.

omdat als je hem na een week weer naar binnen haalt dat hij went aan buiten, en dan vind ik wel dat je hem buiten moet laten, maar als hij niet beter weet vind ik het niet sneu of zielig

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:30

IZEP schreef:
Dat is weer zo'n discussie waar je toch niet uit zult komen. Er zijn nu eenmaal voordelen en nadelen van het buiten laten van je kat en er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders. Elke kattenliefhebber gunt zijn kat het beste en de een doet het op de ene manier en de ander op de andere manier. Ik zou zeggen respecteer elkaars keus gewoon, klaar, simpel toch? Waarom zou je hier over moeten/willen discussiƫren. Totaal zinloos. :?


Omdat als je de keus maakt om hem buiten te laten lopen, dit voor veel mensen een ergernis kan zijn of zelfs levensgevaarlijk kan zijn.

De discussie gaat al jarenlang over de overlast die katten met zich mee brengen en de schijnbare nonchalante houding van kattenbaasjes.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:31

millennium schreef:
Wel leuk om al die verschillende reacties te lezen zeg!

Iets wat ik nooit goed heb begrepen, is waarom er mensen zijn welke een dure raskat kopen, en deze dan niet naar buiten doen omdat het om een dure kat gaat. Een kat kiest er toch niet voor om voor een groot bedrag aangekocht te worden en om die reden ook niet naar buiten te kunnen.

Die worden anders ook nog gestolen.. dus nog een extra reden voor die mensen.als die raskat niet anders gewend is kan dat prima( bij de fokker worden ze ook binnen of in een ren gehouden vaak.)

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:33

Onze eerste kater woont al 8 jaar binnen en hij is nog te lui om op te staan en naar buiten te lopen al zou hij het kunnen.
Tweede poes is een opgevangen poes, vroeger altijd buiten geweest maar hier sinds dag 1 binnen en gaat voor geen goud meer naar buiten.
Derde, de andere kater ook vanaf dag 1 binnen, is 1x ontsnapt maar ze bleven in de garage.
En de laatste, ook een poes is komen aanlopen maar overduidelijk geen buitenkat.

Bij ons zijn overigens wel alle beesten geholpen, ook al komen ze niet buiten, maar ook vanwege het feit dat hier dus gemengd rondloopt.

Wij wonen trouwens ook aan een grote weg, en aangezien we jaren lang met grote regelmaat platte katten van het wegdek hebben geschraapt van de buren en bijna ieder jaar wel weer een nestje van de achterburen in onze schuur vonden -tot die ook werd platgereden- hadden wij daar geen zin in.

Katten vinden het prima zo, mogen overal komen en doen wat ze willen, 24/7 toegang tot voer en water dus ze hebben het echt niet slecht.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:33

Een zijn een aantal kattenrassen o.a britse korthaar die een vrij rustig karakter hebben en er waarschijnlijk minder moeite mee hebben met alleen een huis en een balkon/ tuin dan andere.
Sowieso hangt het erg van de kat zelf af, de een is dapperder en ondernemender dan de andere. Mijn kat heeft een actieradius van ruim 500 meter van huis maar de buurkat komt nauwelijks verder dan de stoep 20 meter verder op.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:33

Het is maar net hoe de kat het gewend is. Maar ik zou mijn kat hier niet in de randstad naar buiten doen omdat er veel te veel mensen zijn die een hekel aan katten hebben en dan giftige dingen neerleggen of ze de nek om draaien. Op het platteland zou het niet zo'n probleem zijn daar hebben de beestjes alle ruimte die ze willen.

Mijn kat vind buiten ook lekker, hoewel ze een echte binnenkat is en absoluut niet naar buiten mag. Een tuigje zal ze niet aan wennen en met haar 3 pootjes zet ik haar af en toe op mijn arm en neem haar mee naar buiten in de tuin...

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:38

Ik heb 2 katten die binnen blijven. Ze komen uit het asiel en zijn daar als zwerver binnen gekomen. Ze kennen dus zeker wel buiten. Maar aangezien ze de eerste weken (ze waren ongeveer 8 maanden) niet zeuren om naar buiten te gaan hebben we ze binnen gehouden. Nu blijkt dat voor onze katten een goede beslissing geweest te zijn. Mijn ene kat heeft bronchitis en als hij gaat hoesten gaat hij zitten waar hij zit, ook al is het midden op straat als er een auto aan komt. Mijn andere kat kan totaal niet met andere katten (behalve met onze andere kat) en in onze buurt stikt het van de katten. Ze raakt helemaal in de stress als ze een andere kat ziet. Ze hebben binnen 3 verdiepingen en 2 trappen waar de kunnen rennen en springen. Af en toe een vlieg, zilverbeestje of een spin gaat er altijd wel in en speelgoed hebben ze ook genoeg. En ze zijn gelukkig in huis. Als ik de deur open heb staan gaan ze ook niet naar buiten.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:40

SuperAssie schreef:
Onze eerste kater woont al 8 jaar binnen en hij is nog te lui om op te staan en naar buiten te lopen al zou hij het kunnen.
Tweede poes is een opgevangen poes, vroeger altijd buiten geweest maar hier sinds dag 1 binnen en gaat voor geen goud meer naar buiten.
Derde, de andere kater ook vanaf dag 1 binnen, is 1x ontsnapt maar ze bleven in de garage.
En de laatste, ook een poes is komen aanlopen maar overduidelijk geen buitenkat.

Bij ons zijn overigens wel alle beesten geholpen, ook al komen ze niet buiten, maar ook vanwege het feit dat hier dus gemengd rondloopt.

Wij wonen trouwens ook aan een grote weg, en aangezien we jaren lang met grote regelmaat platte katten van het wegdek hebben geschraapt van de buren en bijna ieder jaar wel weer een nestje van de achterburen in onze schuur vonden -tot die ook werd platgereden- hadden wij daar geen zin in.

Katten vinden het prima zo, mogen overal komen en doen wat ze willen, 24/7 toegang tot voer en water dus ze hebben het echt niet slecht.



Van o.a. deze uitspraak krijg ik gewoon een beetje kippenvel :+ . Ook de zijn dat je katten overduidelijk geen buitenkatten zijn ... :Y) Mijn schoonmoeder heeft een paar grote, dikke, sloom-ogende katers, welke in huis ENORM relaxt zijn en waarvan je op het eerste oog zou denken: nou, dat zullen wel echte 'binnenkatten' zijn. Maar god, wat veranderen ze als ze buiten zijn; heerlijk vliegen achter de vlindertjes, rollebollen in de struiken, lekker racen over het grasveld, genieten van het zonnetje, de regen, de wind, de sneeuw en ga zo maar door.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:41

Ik heb twee katten, die alleen in onze achtertuin komen. Aangezien de jongste gezworven heeft over straat voordat ze in een gastgezin van het asiel terechtkwam heeft die wel de neiging om veel buiten te willen zijn. De oudste maakt het echt niet uit (is ook niet echt buiten gewend). Sinds vorig jaar hebben we een kattenren, en de katten vermaken zich maar al te best buiten in die ren.

Mijn jongere kat in de ren:
Afbeelding

Als we buiten bezig zijn in de tuin of buiten zitten mogen ze wel los door de tuin lopen. Vinden ze ook geweldig. Ik zou ze nooit de tuin uit willen hebben. Katten moeten op eigen terrein blijven vind ik. Mensen vergeten dat katten enorm veel overlast veroorzaken bij buurtbewoners. Denk aan de behoeftes doen in andermans tuin (heb ik zelf ook met mn vingers ingezeten tijdens tuinieren gatverdamme!), en wat ze nog meer uitspoken! Hoe vaak hoor je wel niet dat katten vergiftigt (of anders) worden door kattenhaters. Ook worden katten aangereden. Niet zo gek, alles is aardig volgebouwd, en auto's rijden nou eenmaal overal (en vaak ook te hard). Het is anders als je buitenaf zou wonen en er weinig tot geen verkeer om de deur rijdt. Ik bescherm mijn katten juist voor de buitenwereld. Ik woon aan een drukke weg, en no way dat ze daar ooit zullen lopen! En waarom zouden katten trouwens als enige huisdieren wel buiten mogen lopen, en bijv niet de honden, vogels, konijnen en andere huisdieren? Die horen toch eigenlijk ook lekker rond te scharrelen? :)

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:42

Kijk Angeliekje, dat klinkt nou eens goed! :D Je zorgt ervoor dat jouw katten geen overlast bezorgen, maar je geeft ze wel de mogelijkheid om naar buiten te kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:43

millennium schreef:
Kijk Angeliekje, dat klinkt nou eens goed! :D Je zorgt ervoor dat jouw katten geen overlast bezorgen, maar je geeft ze wel de mogelijkheid om naar buiten te kunnen.


Niet iedereen heeft die mogelijkheid... Dat maakt de katten die binnen blijven niet per definitie zielig.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:46

Een kat is net als een paard een bewegingsdier, dus ik vind dat een kat ook buiten moet kunnen komen. Hoewel katten gedomesticeerd zijn, blijft het instinct in stand. Ze moeten kunnen jagen, klimmen en rennen. Die van ons komt ook gewoon buiten. Hij heeft anders geen rust in zijn lijf (van kleins af aan al niet). Als je daar de ruimte voor hebt moet het kunnen. Die van ons komt zelden buiten de tuin. Onze tuin is te groot om af te schermen, maar ik heb hem van kleins af aan in de buurt weten te houden. Als kitten eerst weken aan een tuigje mee naar buiten genomen, later los en geoefend op het direct komen wanneer je hem roept, daar hebben we nu nog profijt van. Onze achterbuurvrouw ziet hem af en toe bij haar, maar daar heeft ze geen problemen mee. Andere buren zien hem nooit.
Ik vind dat je een kat de buitenlucht niet mag ontnemen. Als de buurt het niet toelaat is het een kwestie van de tuin afschermen.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:48

millennium: Dank je wel :)

En ik wil hiermee eigenlijk zeggen dat ik het juist zielig vind dat katten buiten lopen met alle gevaren die er zijn voor een kat (denk aan bv een drukke woonwijk). Een kat ziet al die gevaren niet, en ik vind dat je dan als eigenaar zijnde je de kat moet beschermen. Dan liever binnen/in eigen tuin houden en je best ervoor doen dat een kat een goed leven krijgt (denk aan aanpassingen in huis zoals bijv schapjes aan de muur zodat ze kunnen klimmen e.d.). Er is zoveel voor te vinden!
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 28-07-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:49

_San87_ schreef:
millennium schreef:
Kijk Angeliekje, dat klinkt nou eens goed! :D Je zorgt ervoor dat jouw katten geen overlast bezorgen, maar je geeft ze wel de mogelijkheid om naar buiten te kunnen.


Niet iedereen heeft die mogelijkheid... Dat maakt de katten die binnen blijven niet per definitie zielig.


Maar waarom dan een kat nemen als die mogelijkheid er niet is? Kijk, dat is nou het eeuwige punt van discussie.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:49

ik heb 2 katten een van 2 en half en een van 13 a 14 weken
beiden zijn het binnen katten maar ze mogen elke dag even aan hun tuigje en lange lijn naar buiten
en ik vind het niet zielig ze weten niet beter
heb dit liever dan dat ze doodgereden/gebeten worden of worden vergiftigd of dat ze verdrinken

en met deze hitte kan ik ze ook beter in de gaten houden de katen uit de buurt komen bij mij drinken en vaak zijn ze gigantische warm

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:52

animalwoman schreef:
ik heb 2 katten een van 2 en half en een van 13 a 14 weken
beiden zijn het binnen katten maar ze mogen elke dag even aan hun tuigje en lange lijn naar buiten
en ik vind het niet zielig ze weten niet beter
heb dit liever dan dat ze doodgereden/gebeten worden of worden vergiftigd of dat ze verdrinken

en met deze hitte kan ik ze ook beter in de gaten houden de katen uit de buurt komen bij mij drinken en vaak zijn ze gigantische warm


Daar weten katten goed mee om te gaan hoor ;) ze zoeken wel een plekje in de schaduw als ze het te warm krijgen. Het zijn geen baby's die je zelf moet beschermen tegen de zon.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:52

hier in harlingen zijn er al 2 katten bezweken aan de hitte omdat ze niet naar binnen konden en 3 in levensgevaar

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:53

Angeliekje schreef:
En waarom zouden katten trouwens als enige huisdieren wel buiten mogen lopen, en bijv niet de honden, vogels, konijnen en andere huisdieren? Die horen toch eigenlijk ook lekker rond te scharrelen? :)


Honden lopen toch ook vaak buiten? :+

Het lot van vele knaagdieren en konijnen is inderdaad nog treuriger dan dat van de binnenkat.. Maar dat is een andere discussie.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:53

Laatst moest ik bij een vrouw iets op halen, doe maar snel de deur dicht want mijn katten mogen niet naar buiten. Oh zei ik zijn het weg lopers, nee zei ze ik wil het gewoon niet maar ze willen wel graag. Veel te bang dat er iets gebeurd zei ze, kijk dat vind ik nou zielig. Een kat moet toch zelf de keuze kunnen maken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:54

millennium schreef:
_San87_ schreef:


Niet iedereen heeft die mogelijkheid... Dat maakt de katten die binnen blijven niet per definitie zielig.


Maar waarom dan een kat nemen als die mogelijkheid er niet is? Kijk, dat is nou het eeuwige punt van discussie.


Wat nou als je de kat al hebt...? Het is niet altijd maar zwart/wit :).

fransje23 schreef:
Angeliekje schreef:
En waarom zouden katten trouwens als enige huisdieren wel buiten mogen lopen, en bijv niet de honden, vogels, konijnen en andere huisdieren? Die horen toch eigenlijk ook lekker rond te scharrelen? :)


Honden lopen toch ook vaak buiten? :+

Het lot van vele knaagdieren en konijnen is inderdaad nog treuriger dan dat van de binnenkat.. Maar dat is een andere discussie.


Het gaat om het los laten lopen. Dat mogen honden enkel op daarvoor bestemde plaatsen en alleen als er een baas bij is. Dus wat dat betreft (ook op andere gebieden, chippen bijvoorbeeld) hebben katten veel meer privileges dan ieder ander gedomesticeerd huisdier :). Maar dat is een andere discussie, imo.